Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: FAQ: Byte av termostat och sköljning av kylarvätska

  1. #1
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    728

    FAQ: Byte av termostat och sköljning av kylarvätska

    Ett vanligt problem på 9-5 är att motorn inte går upp helt i värme. Detta kan leda till slitage på motorn och dålig värme i kupén. I denna film visar jag hur man byter termostat och sköljer kylarvätskan, perfekt inför vintern.

    3 användare gillar detta inlägg


    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Vellinge
    Inlägg
    61
    Bra tips som är både billigt och enkelt. Gjorde det på min i helgen och tackvare Open SID kunde jag konstatera att motorn inte höll värmen när yttertempen går ned och fartvinden ökar. Visst ser man det på mätarnålen men långt ifrån lika exakt. Nu med Saab originaltermostat ligger den stadigt och reglerar som sig bör, hoppas även att det kan påverka förbrukningen en aning :-)

    //Mvh Per
    Senast redigerat av persallstrom den 2016-10-25 klockan 10:39. Anledning: dubbelpost

  3. #3
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    728
    Citat Ursprungligen postat av johoolio Visa inlägg
    alltid roligt att se dina klipp! bra jobbat!
    Tack! Kul att det uppskattas, är ju en del jobb att göra filmer

    Citat Ursprungligen postat av persallstrom Visa inlägg
    Bra tips som är både billigt och enkelt. Gjorde det på min i helgen och tackvare Open SID kunde jag konstatera att motorn inte höll värmen när yttertempen går ned och fartvinden ökar. Visst ser man det på mätarnålen men långt ifrån lika exakt. Nu med Saab originaltermostat ligger den stadigt och reglerar som sig bör, hoppas även att det kan påverka förbrukningen en aning :-)

    //Mvh Per
    Exakt. Jag tog inte med det i filmen, men ett typiskt symtom är just att temperaturen är låg när man kör fort men att den ökar när man stannar. Bra med OpenSID, eller hur?
    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2019
    Inlägg
    155
    Medlem#
    -
    Bra jobbat Etnoy
    Ett par snabba tips:
    1. Skölj hela kylsystemet med vatten/trädgårdsslang eller liknande. Passa på att spola kylaren baklänges.
    2. Blanda kylvätskan med batterivatten, ej vanligt vatten som guckar igen med tiden.

  5. #5
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 363
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av SAAB96-V4 Visa inlägg
    2. Blanda kylvätskan med batterivatten, ej vanligt vatten
    Och inte minst att använda rätt glykol för ändamålet.

    -> OAT Orange <-

    Dex-Cool
    SAAB 6277M
    Glysantin G34
    Open/Vauxhall B0401065


    1 Lit 93170402
    5 Lit 93165162

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2019
    Inlägg
    155
    Medlem#
    -
    Japp och att läsa texten om vad det är för glykol och inte gå efter färgen.
    Själv kollar jag alltid tillverkarens tekniska innehålls- och testdata på de olika vätskorna.
    För mig är det viktigt att de klarar våra nordiska utetemperaturer och andra miljödata...

  7. #7
    Steg 4 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    4 949
    Medlem#
    ja
    Enklast är ju att köpa det som Saabverkstaden rekommenderar. Om man tvekar är det bara att jämföra med de Art nr som står 2 inlägg upp.
    Men "Röd glykol" säger ungefär lika mycket som "röd saft" dvs ganska lite mer än att den ser god ut. Vilket när det gäller Glykol starkt avrådes från, då den är giftig!

    En anledning till att batterivatten är bra, är att det innehåller mindre syre. Det är syret i vattnet som gör att det rostar/oxiderar i motorn.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  8. #8
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 363
    Medlem#
    1941
    Att gå på vad en Saabverkstad rekommenderar är inte alltid ett bra tips. Utan kontrollera vad tillverkaren rekommenderar skulle jag rekommendera. För den lokala SAAB verkstaden som jag ibland använt mig av, de använder Lahegas sortiment för Glykol och Castrols oljor, för det är dessa fabrikat de förhandlat fram bäst pris på för egen del. Därmed blir det inte rätt, då de hällt i både fel glykol och olja i bilar p.g.a. den ekonomiska girigheten.

    Anledningen till dest.vatten/batterivatten är väl framförallt att det bl.a. inte tillför mineraler, klorider och kalk, som fälls ut i kylsystemet när det blir varmt. Kolla t.ex. på vattenrören i duschen, var är det mest kalkavlagringar, jo det är på varmvattenröret.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2019
    Inlägg
    155
    Medlem#
    -
    När jag köpte min 9-5 Kombi OG 2002 136 kW för ett år sedan fick jag inte tag på GM:s orangea glykol.
    Därför tog jag och köpte Mekonomens standard blåa och batterivatten efter ordentlig genomsköljning av hela systemet.
    Blandning 55/45 för att klara den strängaste kylan.
    Jag föredrar vanlig glykol istället för longlife, och gör byten med tre-fyra års mellanrum beroende på frysskydd och grumlighet.
    Under åren har det inte varit grumligheter eftersom jag kör med batterivatten.

    Det fungerar väldigt bra sedan länge....

  10. #10
    Steg 4 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    4 949
    Medlem#
    ja
    Som sagt alla seriösa Saabverkstäder kan beställa hem rätt kylvätska från Orio.

    Om en verkstad föreslog "Mekonomens standard blå" skulle jag rekommendera att man bytte verkstad istf kylarvätska. Men SAAB96-V4 kollar ju att vätskans data är rätt, så i det fallet har jag ingen synpunkt.

    Ja, inte annat än att det inte är det minsta svårt att hitta rätt vätska. Bara söka efter 93165162 på Speedparts, Neobrothers eller ebay om man vill ha det billigare. Väljer man denna vätska, som ÄR lätt att få tag på, behöver man inte fundera, för man vet att det är rätt. Så har man inte superkoll på detta finns det en enkel metod att få det rätt.

    Jag är helt enig att det är väldigt bra att byta kylarvätska med 3-4års mellanrum. Det gäller generellt. Även om man använder Dex-Cool eller annan long-life. Bara att jämföra ny och gammal vätska. Ser de olika ut? Även om Saab anser att vätskan håller bilens livslängd, så är alltid ny vätska fräschare och rimligen oxo bättre än gammal.
    Senast redigerat av Mr.O den 2020-06-24 klockan 01:31.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  11. #11
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 363
    Medlem#
    1941
    Det där med "life time fill" är väl ändå en sanning med modifikation. Även en long-life behöver ju bytas ca vart 5år.

  12. #12
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 160
    Medlem#
    12120
    på "stora" motorer typ V12-dieslar till elverk och liknande så tillsätter man ju antikorrosiva tillsatser med jämna mellanrum istället för att byta vätskan, det fungerar ju det med.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2019
    Inlägg
    155
    Medlem#
    -
    Jag kollade min kylarvätska från 2019 och den klarar -38 C idag och den är inte grumlig.
    För min del är jag nöjd med standard blå tillsvidare...

  14. #14
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 160
    Medlem#
    12120
    Den brukar inte tappa sin frostskyddande egenskap.

    Så länge den är klar och fin så borde det väl vara lugnt.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Liknande ämnen

  1. Problem efter termostatbyte OG9-5
    Av Matte. i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2017-03-27, 14:52
  2. Sköljning/byte av olja i automatlåda OG9-5 -02
    Av SAABoholic i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2013-10-04, 18:10
  3. Är en sköljning nödvändig vid byte till Quakerstate?
    Av Pette i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-11-26, 20:12
  4. tappar kylarvätska och seg termostat, saab 9-3 sportcombi 06
    Av 9-3SC i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-09-15, 12:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •