Ett vanligt problem på 9-5 är att motorn inte går upp helt i värme. Detta kan leda till slitage på motorn och dålig värme i kupén. I denna film visar jag hur man byter termostat och sköljer kylarvätskan, perfekt inför vintern.
Ett vanligt problem på 9-5 är att motorn inte går upp helt i värme. Detta kan leda till slitage på motorn och dålig värme i kupén. I denna film visar jag hur man byter termostat och sköljer kylarvätskan, perfekt inför vintern.
Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.
Bra tips som är både billigt och enkelt. Gjorde det på min i helgen och tackvare Open SID kunde jag konstatera att motorn inte höll värmen när yttertempen går ned och fartvinden ökar. Visst ser man det på mätarnålen men långt ifrån lika exakt. Nu med Saab originaltermostat ligger den stadigt och reglerar som sig bör, hoppas även att det kan påverka förbrukningen en aning :-)
//Mvh Per
Senast redigerat av persallstrom den 2016-10-25 klockan 10:39. Anledning: dubbelpost
Tack! Kul att det uppskattas, är ju en del jobb att göra filmer
Exakt. Jag tog inte med det i filmen, men ett typiskt symtom är just att temperaturen är låg när man kör fort men att den ökar när man stannar. Bra med OpenSID, eller hur?
Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.
Bra jobbat Etnoy
Ett par snabba tips:
1. Skölj hela kylsystemet med vatten/trädgårdsslang eller liknande. Passa på att spola kylaren baklänges.
2. Blanda kylvätskan med batterivatten, ej vanligt vatten som guckar igen med tiden.
Japp och att läsa texten om vad det är för glykol och inte gå efter färgen.
Själv kollar jag alltid tillverkarens tekniska innehålls- och testdata på de olika vätskorna.
För mig är det viktigt att de klarar våra nordiska utetemperaturer och andra miljödata...
Enklast är ju att köpa det som Saabverkstaden rekommenderar. Om man tvekar är det bara att jämföra med de Art nr som står 2 inlägg upp.
Men "Röd glykol" säger ungefär lika mycket som "röd saft" dvs ganska lite mer än att den ser god ut. Vilket när det gäller Glykol starkt avrådes från, då den är giftig!
En anledning till att batterivatten är bra, är att det innehåller mindre syre. Det är syret i vattnet som gör att det rostar/oxiderar i motorn.
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
Att gå på vad en Saabverkstad rekommenderar är inte alltid ett bra tips. Utan kontrollera vad tillverkaren rekommenderar skulle jag rekommendera. För den lokala SAAB verkstaden som jag ibland använt mig av, de använder Lahegas sortiment för Glykol och Castrols oljor, för det är dessa fabrikat de förhandlat fram bäst pris på för egen del. Därmed blir det inte rätt, då de hällt i både fel glykol och olja i bilar p.g.a. den ekonomiska girigheten.
Anledningen till dest.vatten/batterivatten är väl framförallt att det bl.a. inte tillför mineraler, klorider och kalk, som fälls ut i kylsystemet när det blir varmt. Kolla t.ex. på vattenrören i duschen, var är det mest kalkavlagringar, jo det är på varmvattenröret.
När jag köpte min 9-5 Kombi OG 2002 136 kW för ett år sedan fick jag inte tag på GM:s orangea glykol.
Därför tog jag och köpte Mekonomens standard blåa och batterivatten efter ordentlig genomsköljning av hela systemet.
Blandning 55/45 för att klara den strängaste kylan.
Jag föredrar vanlig glykol istället för longlife, och gör byten med tre-fyra års mellanrum beroende på frysskydd och grumlighet.
Under åren har det inte varit grumligheter eftersom jag kör med batterivatten.
Det fungerar väldigt bra sedan länge....
Som sagt alla seriösa Saabverkstäder kan beställa hem rätt kylvätska från Orio.
Om en verkstad föreslog "Mekonomens standard blå" skulle jag rekommendera att man bytte verkstad istf kylarvätska. Men SAAB96-V4 kollar ju att vätskans data är rätt, så i det fallet har jag ingen synpunkt.
Ja, inte annat än att det inte är det minsta svårt att hitta rätt vätska. Bara söka efter 93165162 på Speedparts, Neobrothers eller ebay om man vill ha det billigare. Väljer man denna vätska, som ÄR lätt att få tag på, behöver man inte fundera, för man vet att det är rätt. Så har man inte superkoll på detta finns det en enkel metod att få det rätt.
Jag är helt enig att det är väldigt bra att byta kylarvätska med 3-4års mellanrum. Det gäller generellt. Även om man använder Dex-Cool eller annan long-life. Bara att jämföra ny och gammal vätska. Ser de olika ut? Även om Saab anser att vätskan håller bilens livslängd, så är alltid ny vätska fräschare och rimligen oxo bättre än gammal.
Senast redigerat av Mr.O den 2020-06-24 klockan 01:31.
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
Det där med "life time fill" är väl ändå en sanning med modifikation. Även en long-life behöver ju bytas ca vart 5år.
på "stora" motorer typ V12-dieslar till elverk och liknande så tillsätter man ju antikorrosiva tillsatser med jämna mellanrum istället för att byta vätskan, det fungerar ju det med.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Jag kollade min kylarvätska från 2019 och den klarar -38 C idag och den är inte grumlig.
För min del är jag nöjd med standard blå tillsvidare...
Den brukar inte tappa sin frostskyddande egenskap.
Så länge den är klar och fin så borde det väl vara lugnt.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01