Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 38 av 38

Ämne: Bäst batteri OG9-5 1,9TiD

  1. #21
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Borås
    Inlägg
    117
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    ingen ide att överdriva, köp ett som har rätt storlek och normal kapacitet enl rekommendation. Ett nytt sådant är iallafall hundra gånger bättre än det man ska byta ut. Är man van med ett gammalt halvslut som är på gränsen så brukar det iallafall bli som natt och dag med ett nytt.
    Rent generellt så tror jag mest på tudor/exide. Otroligt lite reklamationer och bra livslängd.
    Tack för svaret!

    Kanske ett sådant här:

    Optima YT S 5.5 Yellow Top
    http://www.batterilagret.se/product/...yellowtop.aspx

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    Det er nok den veien jeg ville ha gått - og lade, helst fullt opp (noe som kan ta lengre tid enn over kveld/natten) når batterikapasiteten er nede på 65- - 75%

    EDIT: Hva ER ladespenningen på bilen?
    Tack för svaret!

    Laddspänningen ska vara i ordning enligt verkstad som mätt upp den nyligen.

  2. #22
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    Jeg går ut ifra at ladespenningen i bilen er kontrollert og funnet i orden.

    Et batteri med større kapasitet enn det som er anbefalt må ses opp imot den tid det tar å lade det opp. Tenker en seg et 85 Ah batteri nedtappet til 70%, når sulfatering (eksempelvis) kan starte, vil det, med en midlere ladestrøm på 5 A, ta ca. 6 timer å lade dette opp til full kapasitet igjen. Batteriet må lades inn ca. 20% mer enn påstemplet kapasitet, for å få det ladet fullt opp. Tilsvarende vil det for et 100 Ah batteri ta ca. 7 timer å lade dette opp igjen - når det er utladet til 70% kapasitet.

    Sulfatering er den prosessen som reduserer batteriets evne til å ta / holde på lading.

    Så kanskje er én tanke å ikke gå over 85 Ah og så gjøre som du så fornuftig skriver: "Har skaffat en CTEK laddare som jag tänkte köra någon gång i veckan nu på vintern". Dette er en økonomisk og god form for vedlikehold av batteriet.
    Här tänker du baklänges. Större är alltid bättre när det kommer till laddningsgrad. Om du har ett batteri på 85 Ah och laddar ur det med 5A under två timmar så sjunker SoC från 100% till 88%, gör samma sak med ett 70 Ah batteri och SoC går från 100% till 85%, dvs urladdningscyklerna blir djupare på ett mindre batteri vilket sliter det hårdare. Därtill så har ett större batteri, allt annat lika, lägre intern resistans vilket innebär att det vid startögonblicket kan ge mer ström och vid laddning ta emot mer ström (dvs. snabbare laddning), om generatorn klarar av att ge detta.

    En generator laddar för övrigt batteriet med konstantspänning, inte konstantström.

    Citat Ursprungligen postat av MadMatz Visa inlägg
    Tack för svaret!

    Kanske ett sådant här:

    Optima YT S 5.5 Yellow Top
    http://www.batterilagret.se/product/...yellowtop.aspx

    - - - Uppdaterad - - -



    Tack för svaret!

    Laddspänningen ska vara i ordning enligt verkstad som mätt upp den nyligen.
    Som jag skrev tidigare så passar inte Optimas batterier i 9-5 utan att bilen modifieras, och de har också relativt andra batterier dålig kapacitet (dem har låg intern resistans vilket innebär att de kan ge hög ström under kort tid men ska köra dieselvärmare så är hög kapacitet viktigare). Det där batteriet har bara 75 Ah, trots detta är jag mycket tveksam till att du får plats med det i bilen på grund av höjden. Optimas standardbatteri är bara på 55 Ah vilket passar om du anpassar batterikablarna i bilen något, vilket är klent jämfört med de 85 Ah batterier jag länkade till tidigare (vilka också är av AGM typ). Dessa passar också utan modifikationer på den större batteriplattan som diesel-modellen har.

    1 användare gillar detta inlägg



  3. #23
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Optima skulle jag aldrig köpa. Överhajpat så det sjunger om det och har man en vanlig bil och inget behov av nåt special så kommer ingenting att bli bättre bara för att det sitter ett optima där.

  4. #24
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan Visa inlägg
    Här tänker du baklänges.
    Nja, ikke i forhold til slik du begrunner dette. Jeg pekte på dette med ladetider, som ett av flere forhold når det gjelder tanker rundt endring av batteristørrelse, samtidig som jeg tok utgangspunkt i bl.a. et 85 Ah batteri, som har større kapasitet enn det som er originalt for en 9-5 Tid MY08. Dette også med størrelsen på originalmontert generator, som for de ulike motortyper/modeller varierer med innsatt batteri, i tankene.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  5. #25
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    Nja, ikke i forhold til slik du begrunner dette. Jeg pekte på dette med ladetider, som ett av flere forhold når det gjelder tanker rundt endring av batteristørrelse, samtidig som jeg tok utgangspunkt i bl.a. et 85 Ah batteri, som har større kapasitet enn det som er originalt for en 9-5 Tid MY08. Dette også med størrelsen på originalmontert generator, som for de ulike motortyper/modeller varierer med innsatt batteri, i tankene.
    Laddtiden med ett större batteri blir inte längre för en given urladdning, generatorns kapacitet ändrar inte detta.

    Hur lång laddtiden blir brukar i praktiken begränsas av vilken laddspänning generatorn ger. Dvs även om generatorn i 9-5 kan leverera 75A vid 1800 rpm så innebär inte det att laddströmmen till batteriet kommer upp i sådana värden eftersom laddspänningen är begränsad till ca 14 V. Ett batteri går från tomt till fullt från ca 10,5V till 13 V och laddar man med en konstant spänning om 14 V så kommer laddströmmen till batteriet sjunka i takt med att batterispänningen stiger. Eftersom det är en bil det handlar om så kommer dessutom batterispänningen alltid vara närmare 13 V än 10,5 V.

  6. #26
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Lite ungefärliga effektvärden på värmaren, vet någon vad kupefläkten drar?
    16w vattenpump
    37w högeffektläge
    10w lågeffektläge
    110w start av värmare 2min
    8w i 2min vid avstängning

  7. #27
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    Fläkten i 9000 drar närmare 100W från batteriet när man kör den med Saab Compact Heater. Dock är närmare hälften av detta förluster i dess förkopplingsmotstånd, runt 50W förbrukas av fläkten. Fullt spett på 9000-fläkten drar c:a 200W.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  8. #28
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Borås
    Inlägg
    117
    Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    Jag har monterat ett banner 100ah i min 9-5:a, fick modifiera batterihyllan med rondellen men i övrigt inga problem.
    Hej PelleJ, vilket batteri exakt är det som du satt i? Vad heter modellen?

    - - - Uppdaterad - - -

    Jag funderar på att ta ett kvalitetsbatteri av typen AGM med så hög Ah som möjligt och som passar, med eller utan mindre modifieringar. Det är ganska litet utrymme för batteri på min 9-5, jämförde med batteriet från farsans Volvo V70 D5 som är avsevärt större. Tänkte montera en batterimätare så att jag hela tiden har koll på laddningen, har eget garage hemma så det är inga problem att ladda när det behövs.

  9. #29
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Borås
    Inlägg
    117
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Går det in 353mm långt & 190mm högt under og9-5 huven?

    Varta & Bosch är väl samma batterier? I likhet med Exide & Tudor.
    Kan nog bli tight, jag mätte lite igår och fick då fram att 330mm längd, 230mm bredd och 250mm höjd borde funka. Lite osäker på höjden dock, kanske tar batteripolerna i huvens isolering. Från botten av batteritråget till höjd med motorkåpans topp var det 250mm.

  10. #30
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Vi är flera som kör med Biltemas Silver och är riktigt nöjda.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  11. #31
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    post 10 av saabjohan är helt rätt för dig.
    Vad jag kan förstå så ryms 80Ah utan modifiering och med dom längre 95Ah varianterna så måste du modifiera lite.

  12. #32
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Borås
    Inlägg
    117
    Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    post 10 av saabjohan är helt rätt för dig.
    Vad jag kan förstå så ryms 80Ah utan modifiering och med dom längre 95Ah varianterna så måste du modifiera lite.
    Tack för svaret!

    Såg att ett sådant som du satt i har måtten 354 längd 175 breded 190 höjd enligt denna sidan:

    http://www.batteriepool.de/Autobatte...0-40::521.html

    Har du en 1.9 Tid eller vilken motor har du? Antar att det kan vara lite olika med utrymmet beroende på motor. Verkar som att de flesta 100 Ah ligger runt 354 i längd, ska se om jag kan frigöra utrymme för det.

    Tack för tipsen om Biltema, är dock lite skeptiskt mot dem vad gäller kvalitet så jag kommer satsa på Bosch, Varta eller DEKA då Optima inte verkar hålla måtten enligt många på forumet.

  13. #33
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Borås
    Inlägg
    117
    Citat Ursprungligen postat av MadMatz Visa inlägg
    Tack för svaret!

    Såg att ett sådant som du satt i har måtten 354 längd 175 breded 190 höjd enligt denna sidan:

    http://www.batteriepool.de/Autobatte...0-40::521.html

    Har du en 1.9 Tid eller vilken motor har du? Antar att det kan vara lite olika med utrymmet beroende på motor. Verkar som att de flesta 100 Ah ligger runt 354 i längd, ska se om jag kan frigöra utrymme för det.

    Tack för tipsen om Biltema, är dock lite skeptiskt mot dem vad gäller kvalitet så jag kommer satsa på Bosch, Varta eller DEKA då Optima inte verkar hålla måtten enligt många på forumet.
    På denna bilden av en Saab 9-5 1.9 Tid-motor från Bildelsbasen verkar de ha fått plats med större batteri än 278mm långt! 2 st 9-5or med samma motor verkar ha ett större batteri, se länk nedan.

    https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Sa...89/OEM-Z19DTH/

    https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Sa...a/ID-30437319/
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  14. #34
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Jag har en bensinare och när jag ser på bilderna på dieseln så ser det mycket trängre ut.

  15. #35
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Borås
    Inlägg
    117
    Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    Jag har en bensinare och när jag ser på bilderna på dieseln så ser det mycket trängre ut.
    Tack PelleJ!

    Utan modifieringar verkar det som att 330mm är max på längden. Men det kanske går att modifiera lite grann för att komma upp till 353mm...

  16. #36
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Beroende på årsmodell så sitter väl det på olika ledd också? (det gör det på bensinare)
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  17. #37
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Borås
    Inlägg
    117
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Beroende på årsmodell så sitter väl det på olika ledd också? (det gör det på bensinare)
    Så verkar det vara.

  18. #38
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Borås
    Inlägg
    117
    Köpte och installerade detta batteri, fick modifiera hållaren lite men det fick plats.

    Bosch S5 A13 AGM-Batterie 95Ah 850Ah

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Dra nya eluttag i ng9-3 - vad är bäst?
    Av Xerxex i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2017-12-17, 16:38
  2. Köpråd 9-5 1.9TID vilken årsmodell är bäst?
    Av aeromagnus i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-08-23, 07:26
  3. Vad är bäst 5-56 eller WD-40?
    Av -Rickard- i forum Off Topic
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-06-06, 17:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •