Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Inget ljud i framdörrarna OG9-5 -03 AS3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Vellinge
    Inlägg
    60

    Inget ljud i framdörrarna OG9-5 -03 AS3

    Hej!

    I takt med att det viktigare "spökena" sorteras ut har nu fokus hamnat på att försöka väcka liv i högtalarna i dörrarna fram. Liten historik för bilen är att den från början levererats med navi och på senare tid så har huvudenheten stulits från bilen och en vanlig huvudenhet med både cd och kassett monterats. Detta medför ju att cd-växlaren inte fungerar eftersom den tydligen är av en annan sort(annan anslutning) och att det sitter en navi/dvd-enhet som inte längre är inkopplad. Antenntunern är väl av en annan sort än den vanliga utan navi men den fungerar och har, som jag förstått det, fått en ny strömförsörjning för att vakna när stereon sätts igång. Allting fungerar så att panelenens högtalare funkar, bakdörrarna funkar och subben funkar. Jag har haft av ena dörrhögtalaren coh mätt på spolen med rimliga värden, dvs inte avbrott. Jag har "ringt" kablarna in till steget och vidare till huvudenheten.
    • Antaganden

    Som jag förstår det går det från huvudenheten två kablar till "fram" och två kablar till "bak" för att sedan splittas upp i steget som väl mest är ett delningsfilter? Då borde dörrarna leva om panelen lever?

    Slutsatsen jag drog var då att steget förmodligen var felkällan och ett begagnat steg inhandlades som är sagt fungerande MEN samma resultat...

    Tanken nu är att leta fram en annan högtalare bara för att se om det trots allt är båda högtalarna som är döda, trots att jag mätt?, kanske lyckats mäta fel utan att finna avbrottet tänker jag?

    Idéer och tips, know-how mottages tacksamt. Jag har läst angry-kitchen-info och hittat pin-out så det har jag koll på men det känns som ett löjligt fel som jag förmodligen får skämmas för när jag vet lösningen :-)

    Jag har dessutom provat med en vanlig Pioneer-enhet med samma resultat...

    //Mvh & trevlig helg, Per

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    Låter som din bil har Kenwood-systemet. Det är rätt stora skillnader mellan Kenwood och övriga AS1 och AS2/AS3.

    Använder det ens förstärkare vid passagerarens a-stolpe (under handskfacket)?

    Jag tror man behöver läsa lite elscheman för att reda ut detta.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Vellinge
    Inlägg
    60
    Hej!

    Ja, kopplar jag ur den förstärkaren under handskfacket så tystnar allt. Jag har funderat och klurat men kan ju naturligtvis försöka koppla ett par kablar på "lösen" från steget till en högtalare för att se, eller snarar höra, om det gör någon skillnad, problemet är ju mer att det är en del att plocka isär och ihop igen eftersom bilen används dagligen. Det är rätt som du säger att det förmodligen varit Kenwood grejor när det gäller gamla huvudenheten(navin) och kanske cd-växlaren men nu verkar det vara standardprylar, dock med undantag av antennförstärkaren som väl är speciell om det finns navi. Det är riktigt irriterande och jag tänkte byta huvudenhet men som det är just nu spelar det ju ingen roll..

    //Mvh Per

  4. #4
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 888
    Du har jo gjort det aller meste av fornuftige målinger / forsøk, så da er ett spørsmål om begge høyttalerene kan være "sprengt" med tanke på membranet - om enn det kan høres litt usannsynlig ut. I tilfelle du likevel skal rive paneler for å teste med eksternt kabelsett kan det vel være en tanke å først prøve en kjent, god høyttaler?

    Har du artikkelnummer/delenummer på den originale - og brukte forsterkeren?
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Vellinge
    Inlägg
    60
    Hej!

    Förstärkaren heter 4713699 och det är samma reservförstärkare jag skaffat. Bilen är inte hemma idag så jag får se imorgon om jag river dörren och kopplar dels förbi förstärkaren men också direkt på kabelhärvan. Kontakten till dörren innehåller även kablar till airbags, eller hur?

    Med vänlig hälsning, Per

  6. #6
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 888
    Det er rett at dørkontakten (også) har ledninger for SRS-systemet.

    Forsterkeren mener jeg er rett type til den hovedenhet (EHU) du nå har, basert på oppgitt artikkelnummer. MEN: EHU har linjeutganger frem til forsterkeren som da igjen har utganger til de respektive høyttalerene. I WIS er det oppgitt måleverdier for disse, slik at det skal da være mulig å se hvor audiosignalet er tilstede, ev. blir borte. Målingene foretas ved musikkavspilling og verdien skal bli 0-5 VAC, avhengig av satt volum og musikktype.

    For utgang ut til høyttaler i høyre framdør måles det mellom pinne #16 (signal pluss) og -21 (jord), eller ved høyttaler, og #35 (signal minus) og -21. For høyttaler i venstre framdør blir dette hhv. #17/21 og #36/-21.
    Senast redigerat av Norrbagge den 2016-10-22 klockan 18:31. Anledning: ortografi
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Vellinge
    Inlägg
    60
    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    Det er rett at dørkontakten (også) har ledninger for SRS-systemet.

    Forsterkeren mener jeg er rett type til den hovedenhet (EHU) du nå har, basert på oppgitt artikkelnummer. MEN: EHU har linjeutganger frem til forsterkeren som da igjen har utganger til de respektive høyttalerene. I WIS er det oppgitt måleverdier for disse, slik at det skal da være mulig å se hvor audiosignalet er tilstede, ev. blir borte. Målingene foretas ved musikkavspilling og verdien skal bli 0-5 VAC, avhengig av satt volum og musikktype.

    For utgang ut til høyttaler i høyre framdør måles det mellom pinne #16 (signal pluss) og -21 (jord), eller ved høyttaler, og #35 (signal minus) og -21. For høyttaler i venstre framdør blir dette hhv. #17/21 og #36/-21.
    Tack för det! Jag får ge det ett försök imorgon så skall jag uppdatera.

    Med vänlig hälsning, och trevlig kväll, Per

  8. #8
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 888
    I tilfelle det er enklere å måle audiosignalet i dørkontaktene, så er det pinnene #31 og -32, hhv. pluss og minus, som gjelder.

    SRS-signalet går der igjennom pinnene #27 og -28

    En fortsatt god kveld til deg også
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Vellinge
    Inlägg
    60
    Lite uppföljning!

    Har nu bytt båda högtalarna och fått ljud! De var kass och helt knäpp tysta båda två, vad var oddsen :-)
    Mvh Per

  10. #10
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 888
    - og en god helg!
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

Liknande ämnen

  1. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2016-03-08, 00:33
  2. Högtalarna i framdörrarna tappar ljud - AS2 i en 9-5 MY05
    Av ahlsttho i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-11-30, 21:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •