Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Bra eller inte, har gjort detta själv denna sommaren nu innan vintern.

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    145

    Bra eller inte, har gjort detta själv denna sommaren nu innan vintern.

    Hej!

    Jag undrar hur mycket folk lägger ner på sina underreden och hjulhus för att motverka rostbildning.

    Tidigare har jag varit lite dålig på detta så har spenderat flera dagar och fler timmar än jag kommer ihåg för att underedsbehandla, samt också ta med hjulhusen.
    Jag har använt mig av lite olika Kemikalier. På något ställe har jag använt underredsmassa. Men jag har också använt mig av Hammarlack på en del ställen under bilen. Samt både insprutning av rostskyddsfärg och vaxbaserade medel i hålutrymmen.

    Det sista jag nu gjort, börjar bli rätt trött på att hålla på eftersom det är så mycket arbete med att rengöra, ta bort olika sorters skit och rost. Samt maskera det ena och andra konstant.

    Men vid hjulhusen under skyddsplasten fick det bli grundfärgning, några lager, bilens vanliga colör över detta och sedan några lager klarlack. Någon vax har jag iaf ännu inte brytt mig om här utan satt tillbaka plastskydden.

    Men jag själv känner att jag gjort ett bra arbete för att skydda bilen mot rost/hindrat att den ska försämras genom rostspridning under vintern. Helt lär jag inte fixa att stoppa rosten. Men med detta gjort och sen en översyn och förbättring om och där det behövs så tror jag själv att det kan göra att bilen håller sig bra väldigt länge.

    Lite tråkigt med liknande arbeten dock är att det är ingen som ser att man gjort något med bilen egentligen. Många timmar spenderat på nåt som ofta är rätt osynligt tills det blir alldeles för mycket.

    All vanlig service är förstås också gjord som byta av olja, oljefilter, kolbaseratpartikelfilter, rengörning och inoljningav luftfilter som är ett öppet filter, byte av tändstift. kopparpasta på gärngorna hos tändstift. Aluminiumpasta på gängorna till bultar.

    Konstant användning av smörjmedel innehållande silikon på bussningar brukar det också bli, händer ofta varje gång jag fixar lite med bilen.

    Rengöring av olika hålutrymmen där det varit möjligt. Plastkåpor t.ex. samlar ju lätt nästan gruslass med tiden om man inte tar bort och gör rent.

    Fick bara lust att skriva av mig om någon undrar om själva relevansen av trådskapandet.

    2 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Elrandhir den 2016-10-19 klockan 20:08.

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Välkommen till STCSElrandhir

    Trevligt att du tar hand om din bil, är just själ uppe för en paus från garaget.
    Har just sprutat dörrar, huv och baklucka invändigt med Mercasol 2 som ger en torr vaxhinna. En tunnflytande som inte torkar blir spom ett flugpapper för damm och smuts och hör hemma i trösklar och liknande.
    Jag tycker det är väldigt kul på denna bil så den enda skit som finns är lite damm som enkelt torkats ur.

    Att skriva av sig funkar ju som en ventil och jag tycker du förtjänar lite beröm, mer får du säkert om du fyller på med lite bilder för det brukar uppskattas och det inspirerar andra.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    berätta mer om bussnings vården !
    Saab 95 2.0t Biopower 2007. steg 1.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    145
    Fortsättning får följa en annan dag. Hållit på väl mycket även en tid när jag varit sjuk, så det blir Zzzz nu. Kan väl lägga in några bilder någon Dag. Bussningarna och vård. Vet inte om jag egentligen vet att jag tänker så mycket på den delen mer än att jag bara ser till att smörja dem rätt ofta. det håller undan skit, samt förhindrar uttorkning och även att slår ifrån sig onödigt som skulle kunna bli på bussningarna om man ser till att smörja dem rätt så ofta. Silikon hindrar det mesta. Inget man vill ha på för många ställen dock. så man får ju se till att det hamnar rätt där det gör någon verkan.

  5. #5
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    tunn olja i hålrum och skärmkanter
    rengöring under, rejäl tvätt och vaxning
    sen inge mera innan majsolen tittar in

  6. #6
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Det tråkiga är ju att man sällan eller aldrig kan räkna hem sånt här, den enda gången det "lönar sig" är om man behåller bilen länge, vilket man sällan gör.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  7. #7
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Säger som Herman, Välkommen!

    Har väl gjort ungefär som dig. Hammarlackat axlar, bromsar mm. Sedan underredsbehandlat lite här och var. I hjulhusen använde jag genomskinligt stenskottsskydd från 3M. Viktigaste åtgärden för att hålla rosten borta är dock avställning och förvaring tort och fint i garaget på vintern. Bilen har aldrig sett snö eller salt hittills under sina 24 år, och så ska det förbli.

    2 användare gillar detta inlägg


    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    145
    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    Säger som Herman, Välkommen!

    Har väl gjort ungefär som dig. Hammarlackat axlar, bromsar mm. Sedan underredsbehandlat lite här och var. I hjulhusen använde jag genomskinligt stenskottsskydd från 3M. Viktigaste åtgärden för att hålla rosten borta är dock avställning och förvaring tort och fint i garaget på vintern. Bilen har aldrig sett snö eller salt hittills under sina 24 år, och så ska det förbli.

    Kul när man får lite respons och ser andra som håller på. Sen kan det va bra lärdom och få andras synpunkter också.
    Hammarlacken är bra men jag har minimerat den till vissa områden. Det går alltid att lägga på extra lager med hammarlack. Men eftersom det är silikon i färgen så slår den ifrån sig de flesta andra lacker du skulle kunna använda dig av och ser bara riktigt illa ut. ja, det fäster helt enkelt inte och blir bara skit av allt om man försöker måla över den. Den är bra. Men jag ser till att använda den där jag vet att jag inte skulle vilja använda någon annan typ av färg. Inte så kul att ta bort all färgen igen eftersom det inte direkt behöver räcka med lite tvättande.

    Alllt jag gör tar iallafall en massa tid, för jag maskerar väldigt mycket, mestadels just för att de olika egenskaperna hos kemikalierna. Kommer det någon färgskvätt på nåt ställe annars går det över. men just att det inte bryter sig så det nästan är helt omöjligt att få bort och göra om bra.

    Reklam utan tjänande av minsta öre. Det finns bara ett vettigt avfettningsmedel: Turtlewax Extreme prewash it.

    Min bil kommer dock tyvärr se vinterns helvete, vilket den alltid gort sen jag skaffade den för 4 år sedan, så jag får jobba med den konstant. Den eviga kampen mot rosten. Just nu har jag inte råd att köpa in någon reserv och ställa undan den jag använder. Så tyvärr, den kommer få genomlida de hemska vintermånaderna. Men tycker den ser relativt okej ut. Har dock inte haft någon tid till det yttre detta året som jag egentligen tänkt förbättra. Bilen är iaf en Saab 9-3 Aero SS 2T 210hk 154kw -03:a
    Senast redigerat av Elrandhir den 2016-10-20 klockan 11:22.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    145
    Förra bilen behöll jag tills den sade, jag vill bli skrotad nu eftersom jag har femtielva fel. Samtidigt som jag inte hade tid att ordna med bilen och behövde ha en att köra. Dock var den inte jättebra underhållen. Men den var också en resemontörsbil, så den hade egentligen fått tåla en hel del och gjort sitt ^^

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    145
    Använda hammarlack på fel ställen kunde man jämföra med att polera/vaxa bilen och sedan börja måla med någon lack där sen. Resultatet blir ungefär lika bra ^^ så, ja, den skyddar bra och allt men behöver användas på speciella ställen. Men detta vet väl kanske de flesta redan.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    145
    Jag skulle snabbt lägga in bilder, men jag har inget varmgarage och jag är inte den som tar så väldigt många bilder när jag arbetar med nåt. Då skulle det vara om man började med nåt advancerat och vill ha bilder på nåt för egen del. Men det ska allt komma upp. Fortfarande sjuk också. Så det går inte så fort just nu. tyvärr använt en värmefläkt på slutet, men de drar ju rätt så bra med ström tyvärr. Den är för stark också så snabbsäkringar går ibland. trots att det ät vanligt uttag till den. Äldre modell. En aning störande. Just för att den har större effekt än en 10 Ampere säkring är gjord för. Dum konstruktion även när jag ställt ner den kan det hända, så behövde en ny egentligen. Än helre ett varmgarage.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    145
    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    Säger som Herman, Välkommen!

    Har väl gjort ungefär som dig. Hammarlackat axlar, bromsar mm. Sedan underredsbehandlat lite här och var. I hjulhusen använde jag genomskinligt stenskottsskydd från 3M. Viktigaste åtgärden för att hålla rosten borta är dock avställning och förvaring tort och fint i garaget på vintern. Bilen har aldrig sett snö eller salt hittills under sina 24 år, och så ska det förbli.

    När du skrev att du hammarlackat bromsarna är jag inte riktigt med dock eftersom den har ingen värmebeständig egenskap vad jag vet utan bara just att den är mycket tåligare än vanliga lacker. Skyddar bättre, en del av detta är väl kanske att det finns en inblandning av silikon i färgen. Varför är jag inte så påläst på. Men man märker ju själv skilnaden när man använder den färgen till skillnad mot andra. Det är ju t.ex. ingen färg man skulle ha på de mer synligare delarna av bilen.

    Bromsar och OK har ju egna lacker just för detta ändamål, en del är då just att de tål värmeutvecklingen.
    Ja, ska iaf posta någon bild när jag får tid att ta några bilder. Monterat ihop allt nu och ärligt talat ser själva bilen relativt tråkig ut. Inte haft tiden till någon moddning på det viset. Så det ser ut som vilken 9-3:a SS som helst egentligen, silverfärgad. Okej skick Men när tid ges så ska jag väl slänga in nåt.

  13. #13
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Hammarlack fungerar fint på bromsdetaljer. Många här i klubben som lackat med gott resultat. Min "banracing-Saab" har t.ex många år och banvarv körda och hammarlacken håller bra än även efter riktigt tuff körning. Gör man bara underarbetet riktigt med allt vad det innebär med borstning, avfettning och skållning så håller det väldigt länge enligt mina erfarenheter. (Att det sedan kanske inte funkar/håller för alla, att som mig, hänga bromsok och byglar på tork i kökets köksluckehandtag må vara hänt. Gäller då att ha en extra förstående bättre hälft. ) Visst, det blir inte riktigt samma finish som fabrikslackade brembobromsar, men ändå helt ok med tanke på kostnaden. Riktig bromsfärg fungerar säkert bra det med. Dock har jag ingen egen erfarenhet av att ha lackat med det själv.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    145
    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    Hammarlack fungerar fint på bromsdetaljer. Många här i klubben som lackat med gott resultat. Min "banracing-Saab" har t.ex många år och banvarv körda och hammarlacken håller bra än även efter riktigt tuff körning. Gör man bara underarbetet riktigt med allt vad det innebär med borstning, avfettning och skållning så håller det väldigt länge enligt mina erfarenheter. (Att det sedan kanske inte funkar/håller för alla, att som mig, hänga bromsok och byglar på tork i kökets köksluckehandtag må vara hänt. Gäller då att ha en extra förstående bättre hälft. ) Visst, det blir inte riktigt samma finish som fabrikslackade brembobromsar, men ändå helt ok med tanke på kostnaden. Riktig bromsfärg fungerar säkert bra det med. Dock har jag ingen egen erfarenhet av att ha lackat med det själv.
    Ok, säger du det så, står inte på nåt ställe att den skulle va värmebeständig så aldrig kunnat tänka mig att använda på liknande ställen. Tja, riktig bromsokslack lär ju funka dock eftersom det är precis vad den är ämnad för. Sen så har jag inte lackat med något sånt heller. Men, inte stor ide att ha en färg för bromsok som inte skulle fungera bra där.

    Jag kör dock efter var förgerna är menade att användas, även om det kan funka på andra. Men ändå intressant att veta olika saker. Bromsarna är ju ändå en av de stället om kan bli till att utveckla väldigt hög värme.
    Sen det andra att man måste tänka på var man använder Hammarlack är jag dock i övrigt också noga med eftersom den inte går att bara måla över med andra lacker. Men, ja, så är det med olika chems, man får lov att se till att de hamnar där de ska, annars kan det bli problem.
    Senast redigerat av Elrandhir den 2016-10-21 klockan 07:12.

Liknande ämnen

  1. Tar man detta på försäkring eller fixar man det själv?
    Av soder82 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2010-12-11, 22:24
  2. Slipa innan lack eller inte?
    Av Pumba i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-01-12, 18:22
  3. Kallaste natten i Trollhättan denna vintern..
    Av sixth_of_june i forum Off Topic
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-01-02, 07:25
  4. gripen loggor, (gjort själv) + mätare i a-stolpe
    Av ski4fun i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2005-12-26, 14:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •