Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Byta fjädring fram OG9-3

  1. #1

    Byta fjädring fram OG9-3

    Tja! Besiktade min Saab 9-3 2.0t 2001 här om dagen. Fick nedslag på nedre fjädersätet vänster fram som var för rostigt. Förstått det som att bara byta sätet är meningslöst. Har kollat runt lite och det som ser ut att finnas på skrotarna ser ju förjävligt ut vad jag kan se. Hittade den här annonsen dock! https://www.blocket.se/ostergotland/...3_53245991.htm Är det allt jag behöver för att göra bytet? Har kollat med mekonomen och dem skulle ha typ 1300kr för arbetet så det låter ju som att det borde gå att göra själv hyfsat enkelt. Är bytet något jag gör själv enkelt i garaget med en mutterknack och vanliga standardverktyg?

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    770
    Medlem#
    7119
    Fixade båda fjädersätena fram för två veckor sedan. Blästrade dom först och svetsade sen fast 3mm utskuren plåt. La på epoxigrund och lackade.



  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 478
    Jag köpte nya fjäderben från NeoBrothers http://www.neobrothers.co.uk/advance...518&condition= Lacken på de nya benen är inte mycket mer än transportskydd så några rejäla lager Hagmans Primer CA är en bra idé för att slippa se rost inom kort.

    Nya hjullager behövs då de gamla sannolikt inte går att få loss oskadade. Fjädrar samt brickan under fjädrarna och eventuellt stötdämpare kan vara bra att byta samtidigt och såklart radiallagren. Krängningshämmarlänkarna går troligen sönder vid demontering om de inte är mindre än 2-3 år gamla.

    I princip är jobbet ganska enkelt med tillgång till rätt verktyg men det kändes inte speciellt enkelt första gången. På så här gamla bilar sitter saker fast ordentligt om de aldrig varit loss sen bilen kom från fabriken.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av Blommas Visa inlägg
    Fixade båda fjädersätena fram för två veckor sedan. Blästrade dom först och svetsade sen fast 3mm utskuren plåt. La på epoxigrund och lackade.


    Snyggt gjort! Men jag har varken svets eller blästring så.. Hur krångligt är det att bara byta hela skiten istället? Känns som lättaste alternativet..

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 478
    Nu såg jag din länk också. Ja, med kompletta ben så blir bytet mycket enklare. Bra pris också. Det enda som saknas är epoxi men de håller ju ganska länge även utan. Svårt att veta kvalité?
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 890
    tänk på att kringutrustningen på de kompletta benen är ebarmligt dåligt..........Priset på de tomma benen är nästan lika som kompletta så ekonomiskt är det vansinne att köpa tomma men jag vet de som köpt hem pallvis med nya kompletta ben och reklamationerna har haglat in. Topplagringarna och dämparna är visst det som ryker först.
    Har inte detaljstuderat delarna själv men vad jag förstår så är komponenterna inte alls samma som de som de säljer löst själva utan det är tillverkaren i kina som tar fram dessa och monterar dem. Det är möjligt att de har ändrat detta numera i och med alla reklamationer, det vet jag inte.
    Tomma nya ben och nytt hjullager av känt märke ihop med de gamla delarna kan alltså göra att man slipper en hel del förtida krångel.

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 478
    Tack för förtydligandet! Jag misstänkte att det kunde vara problem med kvalité men försöker att undvika att spekulera om sånt som jag inte har en aning om. Jag är väldigt nöjd med mina nya ben som plockades ihop av lösa delar där allt utom stötdämparna är nytt.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 474
    Medlem#
    6973
    Blommas ben är från ng900. De rostar i fjäderskålen och i styrarmen, men dämparröret brukar klara sig bra. På og9-3 så rostar stötdämparröret helt klart värst.

    Är fjäderskålen/tallriken och styrarmen ok, så kan man montera repsats, som har blivit rätt billigt numera, tex här: http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-...gt/300805.html

    Prisexempel på tomma ben: http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-...1_4778841.html

    De nya kompletta benen saknar nav. Det krävs mer än mutterknack och handverktyg för att flytta navet.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 478
    Ett hjullagerverktyg som det här: https://www.vidaxl.se/p/210002/hjull...sellt-20-delar är användbart för att dra loss hjulnavet och för att montera nya hjullager i fjäderbenen.
    Dessutom behövs en kulledsavdragare t ex http://handla.swedol.se/images/large/VE-72068.jpg och massor av handverktyg.

    Mutterknackaren underlättar mycket. I mitt fall hade inte reparationshylsan räckt för fjädertallriken hade rostat av nästan hela vägen runt om mot röret. Bilen var besiktigad mindre än ett år innan fjädertallriken vek sig.

    Edit: Glömde lite, fjäderspännare behövs t ex http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi...st-2000017004/, en stor låsringstång samt 2 st 32 mm nycklar till hjullagerverktyget ovan.

    Det är viktigt att pressa i hjullagren på rätt sätt, de skadas lätt vid minsta felgrepp: http://forum.saabturboclub.com/showt...43#post1358943
    Senast redigerat av TCarlsson den 2016-10-19 klockan 16:45. Anledning: komplettering
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  10. #10
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 230
    Medlem#
    2226
    Citat Ursprungligen postat av GeirOve Visa inlägg
    Tja! Besiktade min Saab 9-3 2.0t 2001 här om dagen. Fick nedslag på nedre fjädersätet vänster fram som var för rostigt. Förstått det som att bara byta sätet är meningslöst. Har kollat runt lite och det som ser ut att finnas på skrotarna ser ju förjävligt ut vad jag kan se. Hittade den här annonsen dock! https://www.blocket.se/ostergotland/...3_53245991.htm Är det allt jag behöver för att göra bytet? Har kollat med mekonomen och dem skulle ha typ 1300kr för arbetet så det låter ju som att det borde gå att göra själv hyfsat enkelt. Är bytet något jag gör själv enkelt i garaget med en mutterknack och vanliga standardverktyg?
    Vi köpte de där till mammas 9-3 -01a, den blev märkbart högre fram än tidigare. Men å andra sidan hade de gamla gått 24000 mil, så det var kanske inte konstigt. De har satt sig lite nu efter sommaren och hösten, men byte bak samtidigt skulle gjort den mindre uppnosig.

    Inga speciella verktyg behövdes då lager och allt följde med.
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Ett hjullagerverktyg som det här: https://www.vidaxl.se/p/210002/hjull...sellt-20-delar är användbart för att dra loss hjulnavet och för att montera nya hjullager i fjäderbenen.
    Dessutom behövs en kulledsavdragare t ex http://handla.swedol.se/images/large/VE-72068.jpg och massor av handverktyg.

    Mutterknackaren underlättar mycket. I mitt fall hade inte reparationshylsan räckt för fjädertallriken hade rostat av nästan hela vägen runt om mot röret. Bilen var besiktigad mindre än ett år innan fjädertallriken vek sig.

    Edit: Glömde lite, fjäderspännare behövs t ex http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi...st-2000017004/, en stor låsringstång samt 2 st 32 mm nycklar till hjullagerverktyget ovan.

    Det är viktigt att pressa i hjullagren på rätt sätt, de skadas lätt vid minsta felgrepp: http://forum.saabturboclub.com/showt...43#post1358943
    Tack för den utförliga beskrivningen! Underlättar det mycket om jag tex köper den här begagnade delen? http://www.neobrothers.co.uk/used-le...651f787da7ac3b Verkar sitta nav på den monterat, är det en betydligt enklare manöver att byta ut då?

    Citat Ursprungligen postat av Arne 2226 Visa inlägg
    Vi köpte de där till mammas 9-3 -01a, den blev märkbart högre fram än tidigare. Men å andra sidan hade de gamla gått 24000 mil, så det var kanske inte konstigt. De har satt sig lite nu efter sommaren och hösten, men byte bak samtidigt skulle gjort den mindre uppnosig.

    Inga speciella verktyg behövdes då lager och allt följde med.
    Okej! Har du lust att beskriva ingreppet? Har kollat videos en del och har väl ett hum men är inte alls van att meka bil (mekar mycket motorcykel). Är det "bara" att lossa fästet med de tre skruvarna uppe i motorrummet och sedan krängningshämmaren, av med bromsskivan smärtfritt och lätt samt några skruvar i botten på benet och plocka av hela kalaset sedan?

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Surte
    Inlägg
    221
    Börja med att lossa drivaxelmuttern när bilen står på backen. Den kan sitta hårt men det finns många trådar om det och hur det löses.
    Palla sedan upp bilen och påbörja demonteringen. Det är inte så svårt och du ser vad som behöver lossas. En bra av avdragare till styr- och spindelled är att rekommendera.
    Lossa:
    Hjulet
    ABSgivaren (på ng900 sitter det med en skruv samt ett styrstift, mitt styrstift hade kärvat fast och jag lyckades bryta av det. Pröva att knacka ut det med ett don från motsatt sida om det kärvar.)
    Bromsoket (Bind upp det så det inte hänger i bromsslangen.)
    Styrleden
    Krängningshämmartagets infästning i länkarmen
    Spindelleden

    Lossa, men inte så mycket på de 3 övre muttrarna i motorrummet som håller fjäderbenet.

    Om jag inte glömt något ska du nu kunna röra fjäderbenet så mycket att drivaxeln kan skjutas ut. Drivaxeln brukar jag sedan lägga så den har stöd mot något.

    Håll i fjäderbenet och lossa de 3 övre muttrarna.

    Klart!

    Muttrar till Styr-och spindelled samt drivaxeln bör bytas till nya självlåsande när du monterar ihop det igen.

    Lycka till.
    Så fort någon icke SAABägare utbrister: "SAAB är så förbaskat svårskruvat!" så lägger jag på mig kännarminen, nickar instämmande och svarar lugnt:
    "Ja, SAAB är ingenting som en amatör ska ge sig på."

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 478
    Citat Ursprungligen postat av GeirOve Visa inlägg
    Underlättar det mycket om jag tex köper den här begagnade delen? http://www.neobrothers.co.uk/used-le...651f787da7ac3b Verkar sitta nav på den monterat, är det en betydligt enklare manöver att byta ut då?
    Ja, det underlättar ganska mycket att byta ett komplett ben. Nackdelen är att man inte vet skicket på alla ingående delar med risk för att det snart blir dags att meka igen.

    En stor skillnad mellan att meka bil jämfört med motorcykel är att de flesta förband är svårt rostiga och besvärliga att dela på efter många saltindränkta vintrar. Ett tips är att mata med WD40, 5-56 eller liknande under många dygn i förväg. Värme och/eller kylspray kan ibland göra underverk.

    ”Krängnings stag”, kallas även ”krängningshämmarstag” eller ”krängningshämmarlänk”, nr (5) på den här sidan http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-...ring/framvagn/ tenderar att vara svårt rostangripen och gå av vid demontering.

    Hållaren för ABS-sensorn på 9-3 har samma problem som Kal beskriver, jag förstörde hållaren vid första försöket. Knacka ur med don är ett bra tips.

    Citat Ursprungligen postat av Kal Visa inlägg
    Om jag inte glömt något ska du nu kunna röra fjäderbenet så mycket att drivaxeln kan skjutas ut.
    har jag läst på flera ställen. Det tyder på att fabriken slutade att använda fett på drivaxelns splines någon gång mellan Kals 900 och min og9-3 tillverkades. Vid första demonteringen använde jag en avdragare som stöddes på en pallbock. En ringnyckel på avdragaren misshandlades hårt med handslägga innan naven behagade släppa från drivaxlarna. De långa skruvarna som ingår i satsen med hjullagerverktyg som jag länkade till ovan gör demonteringen mycket enklare (köp långa skruvar separat). Hur man än gör så blir nog hjullagren skrot. Använd fett vid montering. I övrigt håller jag helt med om det Kal skriver.

    Någonstans här har jag läst om problem med Biltemas avdragare till styr- och spindelleder. Den avdragare som jag länkat till ovan från Swedol fungerade bra för mig.

    Ett tips till: I de fall man ska demontera fjäderbenet så föreskriver WIS ett specialverktyg för att lossa muttern som håller stöddämparen till stödlagret (det i toppen på fjäderbenet). Man kan använda mutterknackare och lossa muttern lite (1-2 varv) när fjäderbenet sitter kvar i bilen. Det underlättar mycket när muttern sen ska bort när fjädern är ihopspänd.

    Troligen finns allt detta beskrivet någonstans här sedan tidigare men sökfunktionen lämnar en del i övrigt att önska.

    Lycka till! som sagt
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  14. #14
    Börjar dra ihop sig till byte nu, men har ett par frågor!

    Kommer jag få problem med att hjulinställningen blir fel eller något annat som blir strul av att jag byter fjädring bara på ena sidan?

    Kan man i princip "garantera" att jag börjar på förmiddagen och får ihop skrället innan midnatt, i alla fall? Ska låna en väns garage och kan inte ha bilen ståendes där någon längre tid för att jag behövde det ena eller andra specialverktyget, något gått sönder eller nån lagerpress eller annan "överraskning"? Klarar jag mig alltså med nytt fjäderben så som det här (http://www.neobrothers.co.uk/used-le...712b48da19c50b), ett krängningshämmarstag och eventuellt en ABS-givare i reserv? Samt vanliga "standardverktyg", mutterdragare, våld och 5-56?

  15. #15
    Hittade den här guiden! http://www.saabwiki.info/index.php?t..._Strut_Removal

    Verkar ganska enkelt ändå, är det så enkelt som det verkar? Verkar inte krävas något speciellt i så fall ju.. Sista stegen att få bort bromsskivan och navet är ju inte beskrivna däremot.. Eller navet behöver jag kanske inte ta loss iofs??

  16. #16
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 653
    Medlem#
    8924
    Det svåra brukar ligga i att grejerna sitter fast lite mer än man först förväntat sig, annars ser guiden korrekt ut efter att ha skummat igenom den lite snabbt. Navet låter du sitta kvar, och om du vill så tror jag man kan låta bromsskivan sitta kvar också.

    Hjulinställning bör göras efteråt. Har haft isär framvagnen på min 9-3 Aero 2001 många gånger, och det blir nästan alltid fel hjulinställning efteråt, med snedställd ratt och konstiga vägegenskaper som följd. Första två gångerna lämnade jag bort till däckverkstad, men efter ett tag så insåg jag att eftersom jag skruvar isär den så ofta så var det bättre att lära sig göra det själv, och det har fungerat bra sedan dess.
    Senast redigerat av Brisse den 2016-11-14 klockan 22:12.

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 478
    Det är just det där med att saker sitter som ihopgjutna efter många år som gör jobbet svårplanerat tidsmässigt. På min bil fanns inte uns av fett i splines mellan nav och drivaxel. Se till att ha tillgång till långa skruvar som passar i hålen för hjulskrivarna. Tre sådana skruvar behövs så att du kan tvinga bort navet genom att dra skruvarna växelvis. Hjullagret förstörs när man gör så men det sitter både hjullager och nav i fjäderbenet enligt bilden från NeoBrothers. Har du tur så finns det fett i dina splines och att det då bara är enkelt att fälla ut fjäderbenet. En bra kulledsavdragare behövs för att få loss styrstaget från fjäderbenet samt länkarmen från styrspindeln. Det räcker med att ett av dessa förband jävlas och du inte har rätt verktyg så går timmarna snabbt. Krängningshämmarstaget går inte att få loss helt när det har suttit några år. ABS-givaren har jag aldrig haft sönder, bara hållaren.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  18. #18
    Tack för snabba svar! Funderar faktiskt på att lämna bort det.. Fick en offert från mekonomen på totalt 5000kr men arbetskostnaden var bara cirka 1000-1500kr. Fick också veta att jag kan köpa egna reservdelar på skroten istället för att använda deras delar, så då känns det ändå värt att slippa krånglet själv. Låter det som en vettig offert eller kommer de överraska mig med "det vart så rostigt så tog 2,5h extra och 3000kr dyrare därmed"? Har varit med om det tidigare på annan verkstad..

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 478
    Jag har ingen verkstad som jag litar på men jag har ett eget garage med värme och belysning där jag kan lämna bilen godtyckligt länge så valet för mig är enkelt. Att meka ute så här års är inte lockande. Fråga om det är fast pris. Jag har ingen aning om vilka rättigheter man har när det kommer till kritan men ingen kan ju bli överraskad av att allt är rostigt och sitter fast på en gammal bil. Fråga hur många fjäderben på Saab og9-3 meken har bytt och hur lång tid det brukar ta. Har man gjort det några gånger och har tillgång till all utrustning som behövs så är det inte svårt alls.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

Liknande ämnen

  1. Knarr i fjädring fram og93
    Av risig9000 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-10-30, 21:21
  2. Bromsar och fjädring og 9-3
    Av erik.linden i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-09-13, 14:25
  3. Hjälp med byta av fjädring och dämpare.
    Av MikkePikke i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-06-14, 20:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •