Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Inget ljud ur högtalarna men huvudenheten fungerar (9-3, 2008 Linear)

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Riala
    Inlägg
    3

    Inget ljud ur högtalarna men huvudenheten fungerar (9-3, 2008 Linear)

    Hej!
    Jag har en 9-3 SC 2.0t Biopower, årsmodell 2008 med Linear paketet.
    Helt utan förvarning har mina högtalare dött, huvudenheten (original) funkar och jag kan byta radiokanal m.m. men det kommer inte något ljud från högtalarna.
    Jag har kollat säkringar som sitter vid förarplatsen, i motorutrymmet samt i bagageutrymmet men de var hela. Jag har lokaliserat slutsteget som är monterat vid säkringarna i bagageutrymmet och kollat de kablarna att de verkligen sitter i, vilket de gör.
    Jag har provat starta om huvudenheten samt tagit bort minuspolen på batteriet, men det är fortfarande ljudlöst.

    Jag har läst att vissa har 2 förstärkare, men jag hittar bara den i bagageutrymmet. Finns det fler i min bil?
    Har någon ett bra tips på vad det kan vara för fel?

    Tack på förhand
    Mvh Alex

  2. #2
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt
    På 9-3 -06 sitter det en förstärkare ca 20x10x5 centimeter under en av framstolarna. Inte helt säker på om det är passagerar- eller förarstolen. Kan det vara likadant på en -08 tro?
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  3. #3
    Grundladd delofsons avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Barkarby
    Inlägg
    475
    Medlem#
    10056
    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    På 9-3 -06 sitter det en förstärkare ca 20x10x5 centimeter under en av framstolarna. Inte helt säker på om det är passagerar- eller förarstolen. Kan det vara likadant på en -08 tro?
    Två helt olika ljudsystem mellan -06 och -07 (då facelift skedde interiört).


    Edit: Var väl bara cabben som hade dubbla stärkare. En för högtalare och en för bas. Men kanske minns fel.

    Edit2: Sprängskisser över de olika ljudsystemen i 9-3 2007 ->
    http://saabworld.net/showthread.php?t=26948
    Senast redigerat av delofson den 2016-10-19 klockan 12:13.
    SAAB 900 SE 2,0i MY96 *Såld*
    SAAB 9-5 S Kombi 2.0t MY01 *Såld*
    SAAB 9-5 SE Sedan 2.3t MY00 *Såld*
    SAAB 9-3 VectorActive SC 1,8t BP MY08 Nordic Steg1 | Subaru Forester XS 2019

  4. #4
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Det tror jag nog att mioh är helt med på. Men det skulle ändå kunna vara/varit en extra förstärkare på liknande sätt, även om den naturligtvis inte drivs av någon fiberbuss då.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Riala
    Inlägg
    3
    Okej då har jag med största sannolikhet endast en förstärkare, och den sitter placerad i bagageutrymmet. Är det någon som har någon ide vad det kan vara för fel?
    Jag hittade några säkringar som verkade vara till förstärkaren men de var hela. Sitter det någon egen säkring på själva förstärkaren som kan ha gått?

    Mvh Alex

  6. #6
    Grundladd delofsons avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Barkarby
    Inlägg
    475
    Medlem#
    10056
    Som jag kan se det finns det tre olika, enkla problem som dyker upp. Antingen skickar huvudenhet inte ut någon signal. Alternativt har du kabelbrott på kabel från huvudenhet till förstärkare. Tredje alternativet är trasig förstärkare.
    Men jag skulle börja med att dra ur kabeln som går in i förstärkaren och mäta om det kommer något där. Gör det det, ja då skickar ju enheten signal, och kablarna är troligen hela. Då kan vi misstänka stärkare. Kommer inget mätbart, ja då är det antingen kabelbrott, eller enhet som slutat skicka signal.
    SAAB 900 SE 2,0i MY96 *Såld*
    SAAB 9-5 S Kombi 2.0t MY01 *Såld*
    SAAB 9-5 SE Sedan 2.3t MY00 *Såld*
    SAAB 9-3 VectorActive SC 1,8t BP MY08 Nordic Steg1 | Subaru Forester XS 2019

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Riala
    Inlägg
    3
    Nu har jag bytt ut förstärkaren och musiken strömmar ut ur högtalarna! Tack för alla tips jag fick!

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Inget ljud ur högtalarna efter verkstadsbesök OG9-3 AS3
    Av AtlasK i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-12-04, 23:45
  2. Problem: Inget ljud ur högtalarna i framdörr!
    Av Jolmar i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-10-12, 14:36
  3. högtalarna fungerar inte!
    Av SAAB-TIAS i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-01-04, 16:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •