Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 48

Ämne: Pystrimma b235r etanol

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2016
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    145

    Pystrimma b235r etanol

    Japp jag vet att det finns risk för motorskador om man kör pystrimmat och t7 behöver reglera ner effekten.

    Vissa säger att t7 inte går att pystrimma men varför laddar turbon max isåfall när man drar av wg slangen? Då borde det gå lika väl att pystrimma lite. Har redan steg 3 och större spridare, tänkte pysa max 0,2-0.3 bar borde väl gå bra om man håller koll så den inte går för magert, kör på etanol så spika lär den inte göra. Synpunkter på detta?

  2. #2
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    10350
    Om du ändå är inne på att göra en dum grej men inser riskerna med att göra det så hade jag istället valt att ladda in en "tuffare" programvara som kommer kräva absolut max av hårdvaran du har på din bil då bibehåller du ändå vissa säkerhetssystem från databoxen. Pystrimmar du är alla marginaler borta och kör du inte med insidan av skallen så har du garanterat ett haveri som ett brev på posten. Det haveriet närmar du dig säkert om du laddar in en hårdare programvara också. Summan av det hela borde bli låt bli eller byt ut hårdvara och programvara om du vill ha mer att köra med. Är det på grund av ekonomi du vill pystrimma? I så fall har du inte råd med det eventuella haveri det innebär heller.

    2 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  3. #3
    Steg 1 Slave_joes avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vingåker
    Inlägg
    1 482
    Medlem#
    5254
    Att den laddar max när du drar slangen är ju för den inte har en chans att reglera. På T7 är inte Laddtrycket allt..
    Johan Brandt <-- Garaget.org
    Projekttråd
    STCS: #5254 SSK: #6777
    SAAB 9-3 Vector cab -07 SAAB 9-3 Griffin -12

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Pys på så vi får veta var gränsen gick
    nya motorer finns på skroten

    4 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2016
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    145
    Tack för svaret jörgen. Jo jag kan ju göra mitt steg 3 lite aggressivare i t7 suit men är bara nyfiken på det här med pystrim på t7 är inte särskilt orolig för ras eftersom vill bara ladda ett par hekto mer och jag har en extramotor med t5 botten som ska i om något händer. Undrar bara om det kommer funka eller kommer styrsystemet motverka och försöka ställa ner laddet?

    Om vi nu tänker att nåt händer och motorn vill ställa ner till laddet till glt som är runt 0,45 så borde den fortfarande ställa ner men då till 0,65 om man har pyst 0,2 bar?

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Laddtrycksadaptionen kommer att lära sig att den inte behöver ladda så mycket för att nå begärd luftmassa. Är felet inte alltför stort så kommer motoreffekten bli som innan pystrimmet när man kört tillräckligt länge.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 981
    Skenladdar gör den ett par gånger, sedan stryper den laddet med gaspjället för att sedan lägga felkod på laddtryckregleringen. Pysertrimmar du så lär sig som Hyvens sa styrningen felet och räknar ner frekvensen tills rätt luftmassa uppnås, uppnås den inte så blir det felkod och GLT eller ev gaspjällsstrypning.

    1 användare gillar detta inlägg



  8. #8
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 491
    Medlem#
    8689
    även fast turbon skenladdar så får du ju tänka på att t7 reglerar på luftmassa, och att du har ett elektroniskt gasspjäll, så även om du håller foten i golvet så kommer den sannolikt stänga spjället när den märker att luftmassan är för hög.

    2 användare gillar detta inlägg



  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2016
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    145
    Tack för svaren det blir t7 suit istället

    3 användare gillar detta inlägg



  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2016
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    145
    Då jag nu har en motor som ändå ska skrotas snart så har jag under veckan provat det här med pystrim på t7. Tänkte om någon tycker det är kul att faktiskt få veta vad som händer.

    Bil: 9-3 aero 2002 b205r helt original
    Bränsle:98
    Utetemp:2 grader
    Försök ett 1.5 bar: börjar på 2an fullgas från 30 till ca 90 spinner vilt saktar ner, en gång till varvar ut 2an petar i 3an, fullgas PANG! Bilen dör och jag tänker jahapp det var det motorn har tackat för sig. Som tur var så var jag nära mitt garage så rullade dit, upp med huven och ser att det bara är tryckröret som skjutits av. Men vilken smäll!

    Försök två 1.5 bar: kör en fullgasrepa på 3an och nånstans vid 140 går laddtrycksvakten i så jag nästan slår huvudet i ratten

    Försök 3 1.3 bar: bilen går jävligt bra men efter 4-5 fullgasrepor så laddar den bara glt antagligen gasspjället som stryper som någon skrev tidigare i tråden. Dock går den bra igen bara man stänger av och på.

    Försök 4 1.1 bar: har kört så en halvtank nu utan märkbara problem

    inga spikningar vad jag hört inte ens på 1,5 bar, intake temp har inte vart högre än 30c vid fullgas

    Till dig som läser det här i framtiden och funderar på pystrim: är du rädd om din bil? Gör det inte.

    Har du en skruttbil där det inte spelar någon roll om motorn går sönder så är det bara att experimentera och ha kul!

    2 användare gillar detta inlägg



  11. #11
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Originalmjukvaran dränker motorn i bränsle och backar tändningen rejält om den överskjuter målet, så det blir inte speciellt mycket effekt av det ökade laddtrycket när du pystrimmar.

    Har du inga grejer så du kan mäta luftmassaflödet med OBD? Vore lite roligt att jämföra med original respektive ett vanligt steg 1 som brukar ladda 1,3-1,4bar. Inte för att jag på något sätt vill uppmana till att pystrimma, men om du ändå ska hålla på med dumheterna så kan vi väl försöka dra lite lärdomar av det hela?
    Senast redigerat av Brisse den 2016-12-02 klockan 02:05.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2016
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    145
    2an på 1.3bar känns riktigt vass när man har grepp garanterat skillnad mot original där både på 1.3 och 1.1 bar men sen halvvägs in på 3an så känns ingen större skillnad mot original.

    Jo jag har torque pro och obd antar att det är Mass air flow rate du menar? Kollar upp det imorn så kan vi dra lärdomar av dumheterna ska försöka ta lite tider också men vill ju helst undvika motorvägen med en pystrimmad motor med lagerknack hehe

  13. #13
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Mass air flow rate är det jag menar ja! Om man även har varvtalet så kan man räkna om det till mg/c vilket är enheten Trionic7 jobbar med, och då kan vi jämföra hur mycket luft du får jämfört med original. Då kan vi även göra en grov uppskattning av vridmomentet.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2016
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    145
    Vid 5748rpm och 1.1 bar ladd ligger MAF på 210,1g/s detta på 2ans växel lyckades inte prova på 3an då det blev nåt knas laddet skenade med fuelcut som följd

  15. #15
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    210,1g/s vid 5748rpm ger:

    (210,1*1000)/(5748/60*2) = 1097 mg/c

    1097/3,1 = 354Nm

    354/(5748*2pi/60)/1000 = 203kW

    203*1,34 = 272hk

    Dessa beräkningar förutsätter att den går på bensin. Med E85 får man lägga på 7% extra vridmoment. Sedan får man också tänka på att med originalmjukvara så kommer motorn gå väldigt fett och med backad tändning vilket gör att du har mindre effekt än beräkningarna visar på. Du får säkert dra av 10-20% på grund av det, vilket gör att effekten hamnar bara på 226 - 247hk.

    Får jag fråga om du kör pysventilen i serie med magnetventilen, eller har du kopplat bort magnetventilen och kör bara pysventil?

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Brisse den 2016-12-02 klockan 17:41.

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2016
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    145
    Coolt att man kan räkna ut effekten sådär.

    354/(5748*2pi/60)/1000 = 203kW

    Men vad menas med 2pi?

    Rätt säker på att den går med full effekt 1an o 2an det är först på 3an som den fattar vad som hänt och fettar på+backar tändning på grund av att jag kör tattarversionen dvs olika slangar med olika stora hål mellan ventil och wg, funkar bra 1an 2an men laddet skenar 3an.

    Undrar hur jag får stabilast laddtryck Om jag plockar bort magnetventilen helt och ställer laddet direkt med wg stången eller en pysventil?

  17. #17
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 964
    Medlem#
    Dolt
    2x3,14159265 (ungefär) skulle jag gissa. Det vill säga två gånger pi.

    1 användare gillar detta inlägg


    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  18. #18
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Effekt (W) = vridmoment (Nm) * vinkelfrekvens (rad/s)
    Vinkelfrekvens (rad/s) = varvtal (varv/s) * 2pi
    2pi är ungefär 2*3,14 och representerar ett helt varv eller 360 grader på en cirkel uttryckt i radianer

    Så nu vet du hur effekt och vridmoment hänger ihop

    1 användare gillar detta inlägg



  19. #19
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av 018Aero Visa inlägg
    Undrar hur jag får stabilast laddtryck Om jag plockar bort magnetventilen helt och ställer laddet direkt med wg stången eller en pysventil?
    Man kan koppla pysventilen på två sätt.

    1. Mellan magnetventil och wastegate eller mellan magnetventil och kompressor (ger ungefär samma resultat)
    2. Mellan kompressor och wastegate

    Alternativ nr.1 gör att pysventilen förstärker det som magnetventilen försöker göra, men magnetventilen har fortfarande en del auktoritet och kommer försöka minska laddtrycket.
    Alternativ nr.2 gör att magnetventilen försvinner från systemet och pysventilen får full kontroll på laddtrycket. Detta är mer riskabelt eftersom motorstyrsystemet inte kan justera ner laddtrycket.

    Du ska helst inte ställa laddtrycket på wastegatestången. Om man försöker öka laddtrycket genom att spänna stången så minskar wastegatens slaglängd. Det man kan göra är att byta till en styvare fjäder, och det är precis vad man gör när man kör lite större turbo och behöver ett högre grundladdtryck.
    Senast redigerat av Brisse den 2016-12-02 klockan 21:57.

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2016
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    145
    Jag ska prova både mellan mventil-wg och mellan turbo-wg imorgon börjar nog med det säkra först.

    Skulle vara rätt lyx o kunna ställa in laddtryck medans man kör, en pysventil har ju 2 uttag och man får med ett t kors med 3, men hur ska det kopplas in om man vill ha kvar magnetventilen?
    Senast redigerat av 018Aero den 2016-12-02 klockan 22:28.

Liknande ämnen

  1. Viggen B235R vs OG9-5 B235R i en OG9-3 Aero -01
    Av Per-Ola i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-09-07, 16:14
  2. "pystrimma"
    Av cricka i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-08-30, 12:22
  3. Pystrimma og900s
    Av Hanens i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2007-01-19, 12:56
  4. Effekter av att pystrimma med trasig magnetventil?
    Av bart112 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-04-03, 20:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •