Om jag inte är felaktigt informerad så gäller följande.
Ska komma från en bil som har samma typ av växellåda som du (automat eller manuell) och från en fyrcylindrig bensinmotor. V6 och diesel har annan kylare.
Om jag inte är felaktigt informerad så gäller följande.
Ska komma från en bil som har samma typ av växellåda som du (automat eller manuell) och från en fyrcylindrig bensinmotor. V6 och diesel har annan kylare.
Senast redigerat av Moderator den 2021-04-10 klockan 09:56. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,
Och när du ändå byter kan det vara klokt att först köra en kylarrensning i systemen innan fyllning av destillerat vatten (50:-/dunk) + Dex-Cool
99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |
3 liter lär inte räcka långt om du plockar bort kylaren. Hela systemet rymmer runt 7,5L.
Se nu till att verkligen använda Dex-Cool och inte "röd" glykol eller annan okänd ersättare. 5L dunk kostade runt 250kr senast jag handlade.
SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)
Ang kyl så passar bara 02-. Annan slangdragning pga batteriets placering.
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Mitt Kylarvatten försvinner lite.
Kollade och såg att det var blött vid vevaxelgivaren.
Finns det något däromkring som kan läcka vatten??
Ser att det finns motorvärmare på bilen.
Vet inte var den går in i blocket.
Var ute och kollade igen och det är motorvärmaren som läcker.
Är av märket defa
Ska man bara byta o-ring??
Senast redigerat av Moderator den 2019-05-02 klockan 18:36.
Frostpluggen där man sätter blockmotorvärmare ligger rakt ovanför vevaxelgivaren.
Har du en Calix har specialskruven troligen nästan rostat av (konstruktionen är sådan att luft och vatten möts inne i gängan - DEFA har en annan konstruktion).
Rör inte innan du har en ny plugg (eller specialskruven samt packningar) att ersätta den med, skruven går troligen av direkt när du försöker lossa muttern, och en vanlig skruv fungerar inte för att ersätta den. Det händer dock att den läcker på annat ställen skuven - men skruven är rökt oavsett.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Jag har defa
Såg ingen skruv men tittade inte jättenoga.
Nu försöker jag leta rätt på o-ring men vet inte vilken av alla som är rätt
En annan tanke är att ta bort motorvärmaren och sätta i en ny frostplugg om det är lättare??
Det är lättare att stoppa dit en ny motorvärmare.
Skruven sitter inifrån, det är en kupolmutter du ser. Dock brukar DEFA inte läcka vid skruven/muttern.
Det finns två sätt utöver muttern den kan läcka på, dels den yttre o-ringen, dels att värmeelementet int är tätt mot resten av pluggen.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Ser ut att läcka i o-ringen läcker mellan värmaren och blocket synd tydligt var det rinner.
Beställde denna.
https://www.mekonomen.se/bil/reservd...a27-DA419819sv
För att få loss värmaren ska man vrida på sexkantspinnen då??
Är en likadan som denna.
https://www.mekonomen.se/bil/reservd...a27-DA411379sv
Ja, "sexkantspinnen" är en kupolmutter.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Så är det bara att vrida den eller kan man skruva ut den helt??
Mest så man vet innan man startar
Jag skulle rekommendera att samtliga delar byts, dvs bägge o-ringar, T-skruv, plåtvinkel, brickor och mutter. Rengör värmaren och hålet i blocket, montera med nya delar och fyll på ny kylarvätska.
Plåtvinkeln måste man böja tillbaka lite försiktigt för att få ut från hålet. OBS att det inte krävs så mycket våld för att få den att gå i två delar.
Jag behövde inte bocka plåten när jag demonterade min RE196. Däremot måste man vinkla saker rätt, jag tror att jag lossade skruven helt från värmekroppen för att få till vinkeln (inte tappa in i motorn...).
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Det är frågan om man vågar sig på detta själv,vill ju inte tappa något i motorn.
Spelar ingen roll om värmaren inte fungerar bara det blir tätt
Bilen är ändå på sluttampen skulle jag tro.
Vad kan verkstad runt hörnet ta för att byta o-ring tro??
Hej,efter som ni ser att bilen är i sin sista fas
i sitt liv,så fyll bara i kylvätska i den lilla takt
det försvinner.
Peter
Men risken är väl att läckaget blir värre??
Just nu så tar det ca 3 veckor mellan varningen.
Bilen är besiktigad till mars nästa år så drygt att fylla på hela tiden.
Får fixa så någon bytar O ringar då dom redan är beställda ju.
Om man bara tar det lite lugnt så är det inte så svårt, men du behöver också behöva säkert städa kanten lite för den nya packningen.
Om det blir komplikationer är det bra om den står på verkstad så det finns utrustning och möjlighet att invänta reservdelar. En verkstad som inte klarar att ta loss och stoppa dit ett motorvärmarelement borde inte få kalla sig verkstad - risken är dock att riktiga klantskallar kan ha sönder elementet (som genom att bräcka i anslutningen - ofta måste man knacka lite lätt med hammare på kåpan för att pluggen ska släppa) eller ställa till andra skador, och kan misslyckas med att få det tätt med en ny packning (kan hända möjligen att det hålet måste bearbetas efter man tagit bort värmaren).
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Hej,
Jag har en SAAB 9-5 Kombi (YS3E) 2.0 t BioPower 2007 150Hk motorkod B205E/B.
Jag har något läckage i bilen, där jag behöver fylla på kylarvätska ungefär en gång i veckan.
Det går inte att se någonstans i motorutrymmet att det är något kylarvätskeläckage. Däremot inne i kupén, på passageraresidan, där lägger sig kylarvätskan av någon märklig anledning.
Jag har försökt leta på internet om folk med snarlika fel, och där har tipset kommit in på att värmekranen kan vara trasig. Min bil saknar värmekran.
Vad skulle nästa steg i felsökningen kunna vara?
Jag har öppnat upp kåpan mot kupéfiltret, samt plasten runt handsfacket. Men det går inte att se att någonting skulle vara särskilt blött, eller att man kan se uppenbart vart det läcker ifrån.
Tips mottages gärna