Sidan 4 av 6 FörstaFörsta ... 23456 SistaSista
Resultat 61 till 80 av 103

Ämne: Kylarvätska försvinner OG9-5

  1. #61
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    97

    Re: Vinande ljud samt kylarvätska som försvinner ibland

    Uppdatering:

    Har varit ut på morgonen och kollat. fick tyvärr ingen GDS-plats eftersom traktens samlade farbröder skulle polera sina Mazdor just nu, men i allafall:

    När man gasar upp bilen över 3-4000 varv så läcker det vatten vid intaget till termostaten. Det är förmodligen jag som slarvat när jag bytte termostat. Syntes knappt förrän man verkligen varvade upp den

    Med avtaget lock till expansionskärlet och gasning så bubblar det inte. Ytan rör sig litegrann, men inga tecken på brusten toppackning so far...

    Vinandet kvarstår. Det ändras inte när man tar av exv. locket till oljepåfyllningen och gasar, vilket får mig att tro att det antingen är turbon (nej!) eller någon av remhjulen eller aggregaten (ja!). Det var -10C så jag kunde bara konstatera att ljudet försvinner direkt vid minsta lilla gaspådrag och kommer tillbaka direkt när man släpper gasen.

    Om jag skulle gissa så tycker jag det låter mer från "mitten" av vänstergaveln än framme vid turbon eller bak vid torpedväggen, men det är bara en gissning. Är ju rätt trångt där som bekant så det går ju inte direkt att köra ner huvudet. Kan vara dumt också om man inte vill få en hårklipping på köpet

    Det här med oljefilter som tjuter: Låter de konstant eller liknar de symptomen som ovan?

    Dagens plan: Köpa olja/filter (oljan är bytesmässig efter 1000 mil i allafall). Vålda mig in på GDS-hallen och ta loss/känna på turbospelet. Axiellt = obra?

    Ska testa att suga i den vita VHV-ventilen också, kan behövas lite cerat när det är kallt ute + att man får bra andedräkt...

    *edit*: Kan väl vara en plan att lätta lite på spännaren med motorn igång för att se om ljudet slutar, så vet man att det inte är turbon som busar, eller?

    Övriga förslag?
    "I rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy!"

  2. #62
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    97

    Re: Vinande ljud samt kylarvätska som försvinner ibland

    Jaha, det där gick ju bra. Inte.

    Det var hål i övre kylarslangen, men det är fixat.

    Tyvärr var det även läckage från slangen som går från höger motorgavel till värmepaketet (den som ligger under den övre kylarslangen och som är lite smalare)...

    Någon som vet måtten på den slangen? Tänker på längd och diameter...
    "I rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy!"

  3. #63
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    97

    Re: Vinande ljud samt kylarvätska som försvinner ibland

    Var inte lätt att hitta kylarslang på meter under söndagen, men till slut körde jag på "kylarslang, Volvo" till det facila priset av 106:- på Biltema...

    Gissa om det var kul att sätta dit den?

    Sparade en snutt av den gamla slangen i torpedändan, då den nya slangen var 32mm i den ändan, mot 22 mm som den gamla var. Trädde över den nya och smaskade dit en bra klämma.

    Någon som testat do88:as silikonslangpaket till 9-5?

    Tyvärr verkar inte vinandet minska när man lättar på spännaren, eller så är jag för klen. Det känns dock inte som turbon låter.
    "I rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy!"

  4. #64

    Re: Vinande ljud samt kylarvätska som försvinner ibland

    Kolla med motor igång längst ner vid bromspedalen, inte helt ovanlig att de läcker vid bromsförstärkare ( vakuum) i vissa varvtal .

  5. #65
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    97

    Re: Vinande ljud samt kylarvätska som försvinner ibland

    Bytte olja+filter och automatolja idag, borta!

    Borde man bli rädd för ev följdskador?
    "I rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy!"

  6. #66
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171

    Re: Vinande ljud samt kylarvätska som försvinner ibland

    Oljefiltret kanske ven, märke på det gamla?
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  7. #67
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171

    Re: Vinande ljud samt kylarvätska som försvinner ibland

    Oljefiltret kanske ven, märke på det gamla?
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  8. #68
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2012
    Ort
    Ystad
    Inlägg
    18

    Re: Vinande ljud samt kylarvätska som försvinner ibland

    bytade min vattenpump idag då den började göra märkligt vinande ljud. visade sig ett lagerna var kassa. nybytt inget ljud tog även jättelite kylarvätska
    I Believe I Have The World In My Hand

  9. #69
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    97

    Re: Vinande ljud samt kylarvätska som försvinner ibland

    Det var ett Biltema-filter (blått)...

    Det som var lite märkligt var att det satt jävligt hårt fast! Jag brukar dra mina filter för hand och sedan ett "kattjuck" till (10-15 grader) med verktyg, men det satt av någon anledning fan så hårt?

    Det vore ju bra om det var oljefiltret och inte automaten som ven. Var mycket noga med oljenivån i lådan när jag bytte förra gången för ca 1000 mil sedan. Oljan är röd och fin i vart fall och den växlar bra...
    "I rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy!"

  10. #70
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2016
    Inlägg
    22

    Kylarvätska försvinner OG9-5

    Hej!

    Jag har en saab 9-5 2002 som kylarvätskan försvinner ifrån utan ett spår.
    Hade en tråd uppe för några månader sedan där mitt expansionskärl läckte, locket byttes och det slutade att läcka därifrån.
    Dock nu på morgonen skulle jag starta bilen och SID varnade för låg kylarvätska, och mycket riktigt så var det nästan tomt.
    Jag har inte behövt fylla på sen i somras men nu försvinner det igen.

    Min första tanke är värmeventilen, då nu man börjar använda värmen när man åker så kanske det försvinner därifrån?
    Vart sitter den och hur kollar jag ifall den är dålig? Tittade på TrionicSeven filmklipp då vi har samma bil men jag har ingenting där verkar det som.
    Har ej lyft bort kablarna men har kollat på sidan osv och ser inget.

    Bilen går som den ska och oljan ser ut som den ska.

    Vad kan ha gått snett?

    Tacksam för all hjälp man kan få!

    Tack!

  11. #71
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Värmeventilen är ett vanligt fel, så börja med att inte bara tro att du inte har någon, utan säkerställ att så är fallet.
    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  12. #72
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2016
    Inlägg
    22
    Får ta bort kontakten på torsdag när jag är i garaget.

    Vi säger nu att jag har en, hur kan jag då säkerställa att den är trasig eller hel?
    Senast redigerat av Moderator den 2021-04-10 klockan 09:55. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  13. #73
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 513
    Om den är hel så läcker den inte.....

    En annan misstanke;, känn om du har en svag glykoldoft från motorutrymmet vid varm bil. Det kan vara en anslutning till turbon som läcker lite och förångas direkt när den lägger sig på varm yta!
    Detsamma kan ske om det rinner ut på blocket etc.

    Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
    Akta skinnet!

  14. #74
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2016
    Inlägg
    22
    Nu kan jag helt säkert säga att min bil inte har någon värmeventil. Känner ingen glykoldoft heller

  15. #75
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 561
    Medlem#
    8163
    Vatten i oljan?
    Olja i vattnet?
    /Johan

  16. #76
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Bubblar det i exp .kärlet?
    Provtryck
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  17. #77
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2016
    Inlägg
    22
    Ingen olja i vattnet eller vice versa


    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Bubblar det i exp .kärlet?
    Provtryck
    Det vet jag inte, systemet ska provtryckas imorgon på verkstad

  18. #78
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2016
    Inlägg
    22
    Nu har bilen provtryckts, det är kylaren som läcker, är det svårt att byta själv? Går det med "basic" verktyg ?

  19. #79
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 503
    Medlem#
    6973
    Svar ja.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  20. #80
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2016
    Inlägg
    22
    Vilka årsmodeller passar till min bil? Tänkte köpa en på skroten. 9-5 2002 Aero kombi 2.3

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •