Sidan 3 av 6 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 103

Ämne: Kylarvätska försvinner OG9-5

  1. #41
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 564
    Medlem#
    8163

    Re: kylarvätska försvinner saab 9-5 -99 2.0t

    Välkommen hit!

    Hur ser motoroljan ut?
    Ett kompprov kan nog vara nästa steg i felsökningen.
    När mitt lock till epansionskärlet gav med sig så kräktes bilen ur sig kylarvätska efter körningar, men bara ibland. Men då krääkte den ur sig 5-10dl per gång.

    /Johan

  2. #42

    Re: kylarvätska försvinner saab 9-5 -99 2.0t

    Kolla så det inte läcker vid vattenpumpen eller vid värmeventilen vid torpedväggen.
    Signaturlös

  3. #43

    Re: kylarvätska försvinner saab 9-5 -99 2.0t

    Tack för snabba svar!
    Förstås glömde jag nämna det, men motoroljan ser vackrare ut än någonsin, (passade på att rengöra sumpen vid kopplingsbytet ) och då kommer jag till slutsatsen att ett inre läckage verkar osannolikt, då oljan är klar och fin, det bubblar eller ryker inte i exp. Kärlet och den vitryker inte mer än vanligt, detta i samband med att stiften alla ser likadana ut... trycket hålls ju i systemet också, inte fullt förstås, men det pyser ändå när man skruvar loss korken ännu efter två timmar. Jag funderar som sagt om det kanske är läckage vid kylarpumpen som endast artar sig när bilen är igång? Fast å andra sidan var det ingen pöl i snön heller, när den stod igång tio minuter på gården... jag blir mer och mer förvirrad! Värmeventilen på torpedväggen brukar väl dregla rätt häftigt har jag för mig? Jag tyckte i alla fall det såg torrt ut där!

    Tack för fortsatta idéer!
    Saab 9-5 -99 2,0t SC ~230hk

  4. #44
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    404

    Re: kylarvätska försvinner saab 9-5 -99 2.0t

    Hej!
    Är golvet torrt under gummimattan på höger fram?
    Kan vara värmepaketet om det är söligt..
    Sen behöver det inte synas på marken om det droppar från pumpen..
    201m: 8.333s, 139,07km/h
    Egen FRÄS i garaget ;-) Planar topplock & deckar block...

  5. #45

    Re: kylarvätska försvinner saab 9-5 -99 2.0t

    Hej!

    Det är torrt där, immar inte alls, och ingen lukt av kylarvätska heller... jag börjar fundera om det kanske är någon slang som kör ut en liten stråle/droppe under fullt tryck, som hamnar på block/avgas och sen avdunstar... måste ta en väldigt noggrann undersökning med varm motor idag!

    Återigen tack för alla idéer!
    Saab 9-5 -99 2,0t SC ~230hk

  6. #46
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 513

    Sv: kylarvätska försvinner saab 9-5 -99 2.0t

    Har lite likadant på min,har dock inte hittat läckan än. Dock så är det väldigt lite som försvinner från min. Ibland känner man glykoldoft som om det dunstar bort... Hittar jag min läcka så meddelar jag.
    /M

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
    Akta skinnet!

  7. #47
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 109
    Medlem#
    1941

    Re: kylarvätska försvinner saab 9-5 -99 2.0t

    Har ni motorvärmare? Inte helt ovanligt att det läcker lite från den då packningarna brukar ge sig.

  8. #48

    Re: kylarvätska försvinner saab 9-5 -99 2.0t

    jo, motorvärmare finns, har dock inte kollat ännu om den läcker vid användning! börjar bli lite intressant, jag har en 1100 km färd till fjällen och tillbaka på söndag, och man börjar ju bli lite orolig... nåja, en 10 liters dunke kylarvätska i bakluckan och hoppet uppe!
    Saab 9-5 -99 2,0t SC ~230hk

  9. #49

    Re: kylarvätska försvinner saab 9-5 -99 2.0t

    Sådärja!

    Som så många gånger förut var det en av sakerna man hade avfärdat... vattenpumpen hade börjat läcka, men den läckte endast under färd, alltså inte ens när bilen stod stilla varm igång! märkte det när jag parkerade i en backe och det rann kylarvätska från stänkskyddet under pumpen! och för att tysta diskussionen angående om man ser dräneringshålet eller inte, det gör man definitivt inte, då det sitter bakom fästet som bultas fast i blocket! som tur var fanns en pump på hyllan på mekonomen här på åland, så det blev ett panikbyte på lördag förmiddag, med avfärd mot idre på söndag morgon termostaten byttes även på samma gång, så nu hänger inte tempmätaren längre
    1200 km utan påfyllning, så det var nog enda boven... tack för ideér alla!
    Saab 9-5 -99 2,0t SC ~230hk

  10. #50
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    97

    Vinande ljud samt kylarvätska som försvinner ibland OG9-5

    Hade ju tänkt trimma pärlan lite i april, men det verkar bli ändrade planer

    Problem:

    1) Sedan någon vecka kommer ett högfrekvent "vinande" ljud som endast uppstår när bilen är varm och när man släpper upp gasen, d.v.s. när turbomätaren är i botten eller på tomgång. Vid kallstarter kan det ta 5-10 minuter innan ljudet kommer. Ljudet hörs tydligt i kupén men inte så bra under huven, tänkte först att det var remmen, ac-pumpen eller vattenpumpen, men är osäker...

    2) Har gått från varmgarage till parkering på gata sedan 2 veckor. Idag, när bilen var helt varm (2-3 mils motorväg), blåste jag ur den lite i förebyggande syfte med påföljden att larmet för kylarvätskenivå kom efter en stund (när jag svängt av motorvägen). Kollar under huven och det har stänkt ordentligt, men hittar inga läckande slangar eller dylikt. Fyller på en liter kylarvätska och expansionskärlet blir upp till max, d.v.s. det var tomt ner till slanganslutningen på expansionskärlet.

    Kan nämna att det kom en tydlig blå rökpuff när man släppte av gasen från höga varvtal idag, vilket jag aldrig sett förut?

    Kan också nämna att när jag tog av locket förra veckan till expansionskärlet så lät det "klick!" rejält högt, vilket jag noterade då det aldrig hänt förr (brukar ju pysa lite, men här var det som att öppna en burk barnmat om ni förstår...)

    Låter bilen stå ett par timmar och testar sedan att köra mycket försiktigt hem 4 mil i 100 km/h på farthållare. Går hur bra som helst, har inte läckt en droppe?

    Frågor:

    Ser ni erfarna ett samband? Vevhusventilationen, remmen, vattenpumpen eller bara ett igensatt lock till expansionskärlet?

    Det är inget vatten i oljan. Bilen har tagit lite vatten under vintern, men inte mer än att man slängt i litegrann någon gång ibland). Kör normalt ca. 40-50 mil i veckan och då oftast längre sträckor.

    Tacksam för synpunkter!
    "I rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy!"

  11. #51
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 491
    Medlem#
    8689

    Re: Vinande ljud samt kylarvätska som försvinner ibland

    bilmodell?

  12. #52
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    97

    Re: Vinande ljud samt kylarvätska som försvinner ibland

    Ajaj... my bad.

    Det är en 9-5 Aero 01:a automat.
    "I rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy!"

  13. #53

    Re: Vinande ljud samt kylarvätska som försvinner ibland

    Hej.
    Att det försvinner vatten när du gasar på kan vara trasig toppackning. Tyvärr.
    Går väl att kolla om det är avgaser i kylsystemet på någon verkstad.

    Mvh
    loca

  14. #54
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    97

    Re: Vinande ljud samt kylarvätska som försvinner ibland

    Nja, den trycker ur sig i motorrummet, det var gott om kylarvätska runt höger del av motorn, men jag hittar inga läckor...

    Den vitryker inte vad jag sett. Oljan är inte mjölkig.

    Eller menar du att kompet går ut i kylkanalerna och orsakar övertryck på så sätt?
    "I rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy!"

  15. #55

    Re: Vinande ljud samt kylarvätska som försvinner ibland

    Hade samma symtom. Inge missfärgning av oljan, men vatten försvann, och jag hade ett onormalt övertryck i kylsystemet.Bytte toppackning.
    Har läst att en efterdragning av toppen kan åtgärda felet om inte skadan gått för långt.
    Har du kollat vattenpumpen ? Den kan väsnas och läcka vatten.

    mvh
    loca

  16. #56
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 470

    Re: Vinande ljud samt kylarvätska som försvinner ibland

    Läcker det ut kylarvatten så är det rätt så ofta runt motorvärmarkroppen men byter man bara o-ringen så brukar det funka några år igen.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  17. #57
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171

    Re: Vinande ljud samt kylarvätska som försvinner ibland

    Kan det vara avlastningsventilen som inte lirar som den ska, antingen ventilen i sig, slangarna (är de inte bytta är de nog kass) eller magnetventilen... När du laddar fullt så ska den "lasta av" övertrycket genom att släppa det tillbaka innan turbon... om den inte funkar så laddar turbon max in i ett stängt gasspjäll och det låter lite lustigt... vinande vet jag inte, men kanske pyser det över nånstans. För mig sattes en felkod när detta uppstod... Tror inte det är jättenyttigt att köra runt så...



    Dock har avlastningsventilen nog inte med ditt kylvätskeläckage att göra, dock finns väl en värmekran/bypassventil på 9-5 som brukar läcka... inget samband mellan dessa altså,annat än att båda "bypassar" luft resp vatten... ;

    men om vattnet läcker ut borde du ju se var det kommer från, bättre så än att det försvinner in i motorn eller växellådan!
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  18. #58

    Re: Vinande ljud samt kylarvätska som försvinner ibland

    Verkar vara ganska vanligt att bypassventilen pajar efter 15000.
    Min började med att dra lite vätska i ca ett halv år innan den sa upp sig helt och den pussade ut allt jag hälde i.

    Här är en bra guide till hur man byter den. Det är lite pilligt och gör lite ont i knogarna. Kolla om det kan vara därifrån läckan kommer.
    http://www.twinsaabs.com/9-5_repair/cbv ... &nointro=1

  19. #59
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    97

    Re: Vinande ljud samt kylarvätska som försvinner ibland

    Tack för alla tips!

    Det skumma är att den inte verkar tappa vatten om man håller sig under 2-3000 varv? Kan det vara så simpelt att det är locket till kylaren som är defekt?

    Vattenpumpen borde väl inte orsaka övertryck om den är kass, eller?

    Ventilen till VHV, kan den jäkeln göra så att det går övertryck åt fel håll på något "obra" ställe? Har läst att den kan orsaka blåröken i vissa fall, men det kanske inte är relaterat...

    Kom på: Värmen försvann för mig under en körning förra veckan, men kom tillbaka efter en "selfcheck" av ACCn.. Undrar om det hänger ihop..
    "I rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy!"

  20. #60

    Re: Vinande ljud samt kylarvätska som försvinner ibland

    Om vattenpumpen läcker kommer det in luft i systemet, som då man kör "hårt" expanderar så det kan läcka ut genom expantionskärlet. Locket orkar ej hålla emot.
    Vattenpumpen brukar kunna ge sig vid 19000 mil.

    mvh
    loca

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •