Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Saab 9-5 2,3t -01 VS 9-5 aero -01

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Höganäs området
    Inlägg
    22

    Saab 9-5 2,3t -01 VS 9-5 aero -01

    Tjena!!
    Någon som har koll på skilldnaderna.
    Jag har letat på forumet utan att hitta något.
    De jag vet är att dom har olika turbos,lamell och bromsar fram.

    Vad finns fler för skildnad.

    Jag funderar nämligen att byta till en aero ,men e de lönt......
    Kanske bara och byta lite delar och få en "fusk aero" istället.
    Eller....
    9-5 kombi -01 2,3T
    9-5 sedan -00 2,3t
    9-5 sedan -03 2,3t
    900 cupe -95 2,3

  2. #2
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 021
    Medlem#
    1540
    Skillnader på en M01

    Motor: Turbo, koppling, mjukvara. (ev kanske inloppsrör, sk kobra)
    Chassi: Sportchassi sitter org på Aero, 10 mm lägre fjädrar, större bromsar fram.
    Kaross: spoiler fram, kjolar på sidorna


    "Rätt billigt" att bygga om en 2,3t till Aero motormässigt.
    Räkna c.a 20.000 med allt.


    Glöm dock inte:
    En Aero är en Aero är en Aero.
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 100
    Hej,

    Min 9-5 2.3t -99 kostade 5-6000 kr + Aerokoppling, sålde gamla turbon och styrboxen så ca 2500 kr + ett kopplingsbyte kostade det för mig.

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  4. #4
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 901
    Medlem#
    2959
    Jag har lite svårt för att sätta prislapp på min uppgradering då jag gjort så många förändringar sedan jag köpte bilen. Men ursprungligen stod jag inför samma val som du.
    Jag frågade mig redan då vad jag ville göra med bilen och funderade utifrån det.
    Jag köpte en Aero-turbo billigt och sålde min egen. Kopplingen byttes, stötdämpare och fjädrar likaså. Sen byttes även avgassystemet och programvaran. Vips hade jag en bil som inte bara matchade utan överträffade en Aero. Dessutom med personlig prägel.
    Nu har jag hunnit göra en hel del till och ångrar inte mitt val.
    Sen hänger det ju lite på vilka kontakter man har också. Att få allt utfört på märkesverkstad är ju inte billigt.

    Lycka till med valet.

    Mvh Stoffe

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    160
    Glöm inte bort att Aeron har en livsviktig laddtrycksmätare på instrumentpanelen oxå.
    Johan B. Kör en 9-5 Aero 2001. Mnr.5833
    http://www.garaget.org/?car=8208

  6. #6
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 901
    Medlem#
    2959
    Citat Ursprungligen postat av 43R0
    Glöm inte bort att Aeron har en livsviktig laddtrycksmätare på instrumentpanelen oxå.
    Usch nä, den är inget att ha. Den tar bara uppmärksamheten från vägbanan.

    Mvh Stoffe

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 835
    Eftersom det inte är en laddtrycksmätare i ordets rätta bemärkelse gör den ju ganska lite nytta som sådan. Vill man ha en "riktig" laddtrycksmätare som verkligen visar laddtryck får man montera en egen.

    Fr.o.m. -02 fick även 2,3t "laddtrycks"-mätare.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    160
    Citat Ursprungligen postat av petson
    Eftersom det inte är en laddtrycksmätare i ordets rätta bemärkelse gör den ju ganska lite nytta som sådan. Vill man ha en "riktig" laddtrycksmätare som verkligen visar laddtryck får man montera en egen.

    Fr.o.m. -02 fick även 2,3t "laddtrycks"-mätare.
    Nu ska vi inte vara sånna. Det har säkert kostat SAAB ett flertal miljoner samt åtskilliga mantimmar att utveckla ett så effektivt och, framför allt, exakt mätinstrument till sina exklusivaste modeller.
    Johan B. Kör en 9-5 Aero 2001. Mnr.5833
    http://www.garaget.org/?car=8208

  9. #9
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 021
    Medlem#
    1540
    Citat Ursprungligen postat av perr
    "Rätt billigt" att bygga om en 2,3t till Aero motormässigt.
    Räkna c.a 20.000 med allt.

    Dessa priser räknade jag med när jag funderade i samma banor:

    Utbytes turbo på Saab: 6500 kr (Lämnar den gamla i utbyte)
    Kopplingsbyta inkl koppling på Saab: 6500 kr
    Aero styrbox på Saab: 7000 kr
    Priserna fick jag från MotorNilsson i Köping.

    Men på SDCC blir allt mycket billigare juh...
    Kan man dessutom sälja i väg det gamla junket så är det ju rätt vettigt.

    Alternativ till en Aerostyrbox är ju ett steg 1 till Aeron från valfri trimgubbe... Blir inte billigare, bara kuligare.


    Sen blir det juh ingen riktig Aero heller, glöm inte det.
    Det är juh värt lite extra att få va med i "klubben". Eller....

    Det du missar är ju tex de större bromsarna. Stor skillnad faktiskt..
    Minst sportchassi inkl fränghämmarna är ju väldigt väl investerade pengar när det börjar gå fort.

    Lägger man ihop allt, så undrar jag hur mycket biligare det blir egentligen.
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  10. #10
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 901
    Medlem#
    2959
    Du har så rätt Perr, men kan nämnas att jag oavsett om jag köpt en Aero eller en Ltt så hade jag köpt Konidämpare, fjädrar, större bromsar, programvara och avgassystem. Alltså var det inte lönt att betala extra för att få Aerons grejor för min del.
    Just därför är det all idé att fundera över framtidsplanerna innan man slår till.

    Mvh Stoffe

  11. #11
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 021
    Medlem#
    1540
    Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959
    Du har så rätt Perr, men kan nämnas att jag oavsett om jag köpt en Aero eller en Ltt så hade jag köpt Konidämpare, fjädrar, större bromsar, programvara och avgassystem. Alltså var det inte lönt att betala extra för att få Aerons grejor för min del.
    Just därför är det all idé att fundera över framtidsplanerna innan man slår till.

    Mvh Stoffe
    Alla är inte som du o köper allt det där fräna man vill ha...
    (En del är som mig, som vill köpa allt, men är för snåla Och så sitter vi här istället o blir imponerade av er "coola killar", och tänker, nästa månad, då jäv**r skall jag slå till...)

    Själv köpte jag ett steg2 från Nordic till min förra 2,3t och tycket det var helt OK. Bilen gick ruskigt bra, inte långt ifrån en org Aero...
    Den körde iallfall ifrån dem i toppfart
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Höganäs området
    Inlägg
    22
    Det låter som jag ska byta lite delar på bilen istället då.
    Verkar bli mycket billigare.

    Men som ni säger...en aero är en aero eller...
    9-5 kombi -01 2,3T
    9-5 sedan -00 2,3t
    9-5 sedan -03 2,3t
    900 cupe -95 2,3

  13. #13
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 021
    Medlem#
    1540
    Citat Ursprungligen postat av SaaB Speeder
    Det låter som jag ska byta lite delar på bilen istället då.
    Verkar bli mycket billigare.

    Men som ni säger...en aero är en aero eller...
    Kör nu M04 Aero SC Nordic steg1, men saknar min M02 2,3t vector sedan Nordic steg2 nåt grymt mycket... Såå skön att köra var den, medan kombin känns lite "blaha-blaha"
    Är jag korkad, skruvad eller bara bortskämd???
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Lomma
    Inlägg
    441
    Alla säger kopplingsbyte men hur är det med automataren? Jag har den "gamla" 4 stegaren. Var det annorlunda/förstärkt i Aeron? Måste jag ha en styrbox från just en Aero automatare så är det ännu mer mekande.
    9-5 SC 2,3t -00 automat nu med aux-in
    9-5 SC 2,3 BioPower -08 automat

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    197
    Citat Ursprungligen postat av petson
    Fr.o.m. -02 fick även 2,3t "laddtrycks"-mätare.

    Faktiskt har 01-orna det också...

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 230
    Citat Ursprungligen postat av JohanW
    Alla säger kopplingsbyte men hur är det med automataren? Jag har den "gamla" 4 stegaren. Var det annorlunda/förstärkt i Aeron? Måste jag ha en styrbox från just en Aero automatare så är det ännu mer mekande.
    Nej, samma låda mig veterligen.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  17. #17
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 901
    Medlem#
    2959
    Citat Ursprungligen postat av perr
    Citat Ursprungligen postat av SaaB Speeder
    Det låter som jag ska byta lite delar på bilen istället då.
    Verkar bli mycket billigare.

    Men som ni säger...en aero är en aero eller...
    Kör nu M04 Aero SC Nordic steg1, men saknar min M02 2,3t vector sedan Nordic steg2 nåt grymt mycket... Såå skön att köra var den, medan kombin känns lite "blaha-blaha"
    Är jag korkad, skruvad eller bara bortskämd???
    Kan bero på att din gamla bil var mer "personifierad". Man får oftast en annan syn på sin bil efter att ha bytt ut lite delar. T ex ställbara dämpare, andra fälgar och lite trim. Bilen känns mer personlig och "rätt".

    Beträffande att jag skulle va "cool" och köper allt man vill ha får jag svara så här:
    Alla har vi olika förutsättningar och framförallt olika prioriteringar. Jag skulle gissa att du har betydligt mer i lön än vad jag har, så i mitt fall är det nog mest en fråga om prioritering. Jag väljer att köpa en -99:a istället för en -04:a. En del av mellanskillnaden lägger jag på "leksaker" till bilen, resten på sånt som sambon kräver.
    Jag tycker inte att jag lagt så sjukt mycket pengar på bilen om man jämför med mina polare. Några av dem har tagit extralån på mer än vad bilen är värd för att köpa trim och styling till bilen. Själv tycker jag inte de är riktigt kloka, men å andra sidan så lever man bara en gång.
    Jag räknade in en del av uppgraderingsgrejorna i kalkylen när jag tittade på ny bil. På det viset kom inte den kostnaden som en chock.
    Att jag sedan haft lite tur när jag köpt en del av grejorna och hittat till mycket bra pris gör ju inte saken sämre. Jag har nog bara lagt en bråkdel av de pengarna som du tror Perr.


    Mvh Stoffe

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    160
    Stoffe har rätt. Min Aero kommer antagligen att få samtliga delar som gör den till en Aero utbytta mot bättre delar allt eftersom tiden går. Förmodligen hade jag sparat lite slantar om jag valt en 2,3t istället. Sedan är det ju några kronor billigare att försäkra en "vanlig" 2,3t jämfört med en Aero.
    Anledningen till att det blev en Aero är för att en "Aero är en Aero".
    Johan B. Kör en 9-5 Aero 2001. Mnr.5833
    http://www.garaget.org/?car=8208

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 835
    Citat Ursprungligen postat av Hondahoj
    Citat Ursprungligen postat av petson
    Fr.o.m. -02 fick även 2,3t "laddtrycks"-mätare.

    Faktiskt har 01-orna det också...
    Ja, det kanske stämmer? 2,3t med 185hk kom kanske redan -01? Men det spelar ju mindre roll, iaf i den här tråden.

  20. #20
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 021
    Medlem#
    1540
    Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959

    Beträffande att jag skulle va "cool" och köper allt man vill ha får jag svara så här:
    Alla har vi olika förutsättningar och framförallt olika prioriteringar. Jag skulle gissa ...

    ...Jag har nog bara lagt en bråkdel av de pengarna som du tror Perr.


    Mvh Stoffe

    Stoffe -> PM

    Jag menade inte så illa som det kanske lät...

    Passar på att förtydliga lite här:
    De jag menade som "coola killar" är bl.a Stoffe, men även flera andra här , som faktiskt gör det många andra önskar de gjorde.
    Jag menar inte att ni köper allt ni vill ha bara så där. Nästan alltid är det både mycket nudlar, gnet och goda kontakter bakom varje "cool bil".

    Min point var att bilar som tex Stoffe's, Pata's, cnyb's, P-A's, Mr X's, Richard's förra, m.fl (skulle bli en rätt lång lista) inpirerar de flesta här inne, och det skall ni vara stolta över.
    Avundsjuka finns säkert här, men jag hoppas ingen missunnar er era bilar.. Jag gör garanterat det inte. Jag tycker bara det är fränt!!!

    Hur mycket det kostat är i princip alltid ointressant, även om cnyb fick frågan vad hans motor kostat, men det var mer på grund av mina egna drömmar om en riktigt snabb 9-5'a i mitt garage...
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

Liknande ämnen

  1. Uppgradera frontspoiler äldre Aero till Aero -04
    Av jeppe_j i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-05-10, 15:57
  2. Saab 9-3 sc aero eller 9-5 aero kombi
    Av Xman i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-08-17, 09:26
  3. Köpa OG9-5 Aero Kombi eller OG9-3 Aero?
    Av Dyngrak i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2004-12-10, 02:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •