Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Nu förstår jag varför jag kör SAAB.

  1. #1
    Sugmotor Finkladds avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Småländska höglandet
    Inlägg
    36

    Nu förstår jag varför jag kör SAAB.

    Denna tråden handlar om en singelolycka med ett budskap. Fritt fram för admin att flytta tråden.

    Idag hände det som aldrig skulle hända. Det fick inte hända, och det kunde inte hända. Jag hade en jobbig måndag. Jag körde av vägen.

    Efter ett par månaders ägande av min aero kände jag mig självsäker i bilens köregenskaper. Vilken växel som fungerar bäst i vilka hastigheter, vilka vinklar in i kurvor en ska ha och när kraften ska krämas på. Ute på Höglandets småvägar lät jag testa min bil på ny mark. En kompis hängde med och tipsade om den roliga vägen.

    Efter några kilometer hade jag bra fart på rakframsträckorna, och kurvorna var som smör. Jag kanske tog med lite för mycket fart in i en högersväng, men med förvåning kom en snäv 90-graders vänstersväng direkt efteråt. Rikta ratten mot vänster, fötterna på bromsen och jag skriker för full hals. Vägen var våt, och skumpet in i kurvan hjälpte inte. Bilen flög ner för en brant grässlätt, över ett elstängsel i lårhöjd och landade hårt i en kohage. Helt utan grepp i det blöta gräset tog det ett tag för att få stopp på bilen.

    De 5 sekunderna från reaktion till stopp kändes eviga. Jag hann tänka på min kvaddade bil, mina arga föräldrar och den förstörda ekonomin.

    Min kompis hoppade ur bilen först, tog ett varv och frågade mig hur jag mådde. Jag ville inte ens gå ut ur bilen. Jag kunde bara se den mosade fronten framför mig. Bärgningsbilen som släpar upp kadavret från slätten och en arg kobonde.

    Min första reaktion när jag såg varvräknaren på 0 var att försöka starta bilen. Inget rök från kylaren, så ännu kan det inte vara över. Bilen startade, och landade på vanliga varv. Jag kliver ut och pustar ut. Höger framfälg hade jordkockor mellan ekrarna, läppen på kofångaren hade en ny spricka och en liten repa hade dykt upp på sidan.

    En kvinna kommer körandes och min kompis stannar henne, och frågar om hon känner bonden. Hon berättar att hon arbetar på polisstationen i Eksjö (Panik) och att hon inte tänker göra någon anmälan om inget har kommit till skada. (Ingen panik)

    Vi flög över elstängslet, så det var intakt. Stolarna räddade våra ryggrader, så de var intakta. Bilen startade och kunde rulla på hagen, så den var intakt.

    Hon tog mina uppgifter, tog ett par bilder på bilen och körkortet och sade att hon skulle återkomma med bondens uppgifter. Vi lyckades hitta en väg ut från hagen på andra sidan, kunde rulla ut och pusta ut.

    Vid närmare inspektion i underredet verkade inget vara skadat. Vi körde försiktigt tillbaka, och inget har påverkats. Jag kunde alltså köra hem bilen som vanligt och tvätta av jorden innan min pappa kunde se vad jag gjort. Det han inte vet har han inte ont av.

    Jag har pratat med bonden, och vi är överens om att ingen skada har skett, och inga anmälningar behöver göras. "Det är sånt som händer" konstaterade bonden.


    Detta kan vara lite kontroversiellt ändå att jag talar ut om mitt stora misstag. Det kunde ha gått mycket värre, men jag är tacksam att så inte blev fallet. Jag kommer ta med mig två stora lärdomar från detta som jag ändå vill förmedla vidare:

    Kör inte för snabbt på småvägar. Det är idiotiskt, och farligt. För mig, för mina passagerare och för mina medtrafikanter. Det kunde lika gärna varit ett skogsparti vi flög in i.

    Hade jag inte suttit i en SAAB kanske det hade varit värre. Med tanke på hur hårt vi egentligen landade så klarade vi oss bra, och att bilen rullar som vanligt är helt galet. Det tyder på ett stabilt bygge och höga säkerhet, trots bilens ålder och miltal. Sätena gjorde allt för att vi skulle ta smällen så snällt som möjligt. Det finns ingen tvekan att detta inte är min sista SAAB. Det kommer nog ta ett tag innan jag kör bilen igen. Det blir bussen ett tag framöver.

    För den som är nyfiken, detta blev de slutgiltiga skadorna på bilen: http://imgur.com/a/izjR5

    Det blir en rejäl SAAB-story att berätta med den rullande bilen. Ta det lugnt där ute.
    Senast redigerat av Finkladd den 2016-10-18 klockan 07:52. Anledning: (Självklart ska jag köpa fler SAAB:ar!)
    Körkort sedan den 17 april 2016.
    Körde av vägen den 17 oktober 2016, exakt 6 månader efter körkortet.
    Silvergrå SAAB 9-3 2.0T Aero 2004 m. finfin utrustning sedan den 25 augusti 2016.
    Metallicblå SAAB 9-3 2.0i 1998 m. kassettradio 24 april 2016 till 21 augusti 2016.

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Berätta nu för din pappa att det gick bra, han kommer iaf att få reda på detta till slut.
    Visa honom gärna denna tråd.

    Vi föräldrar kan detta ((=

    Skönt att det gick bra trots allt.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 964
    Medlem#
    Dolt
    Man lär sig av sina misstag. (Fast kanske helst av andras.) Gott att det gick som det gick med tanke på hur illa det kunde gått. Träd hade varit otrevligt, men möte med annan familjebil med barn i värre. Nåväl, nog om det.

    Tre tips:
    1. Besök vårdcentral, både du och kompisen, för att dokumentera att olycka har hänt. Detta om eventuella framtida besvär med rygg/nacke/annat uppstår.
    2. Prata med pappa. Börja samtalet med att fråga om han har några bilhistorier att dela med sig av från sin ungdom eller så.
    3. Bli medlem i STCS och kom och var med på våra banträffar.

    Det finns ingen tvekan att detta är min sista SAAB.
    Har du missat ett inte i denna mening? Hoppas ju att du vill köpa Saab igen.

    1 användare gillar detta inlägg


    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310
    Först och främst skönt att det gick bra för er båda i bilen och att ingen annan skadades! Det är det enda viktiga

    Samtidigt känns det skönt att läsa hur någon beskriver hur man gjort ett misstag. När det varit olyckor verkar folk blåneka " jag körde bara 70 km km/h", " Jag somnade inte in". Ibland önskar man att var skyldig att berätta hur det gått till ( hur det nu skulle gå att ordna). Jag tror det att ofta speciellt är yngre som överskattar sin förmåga skulle må bra av läsa sånt. Kanske besöka körskolor eller gymnasier? Inte alltid det slutar så här lyckligt utan man får leva med att förstört sina vänners liv pga man lekt vid ratten på allmän väg. Vete tusan om dottern får åka med nu när hennes killkompisar börjar få KK. Tror vissa förväxlar bilkörande med datorspel där man har några extra liv att plocka ut.

    Tror det var på Mora kyrkogård det finns/fanns ett litet hörn där man lagt många unga trafikoffer. Gripande.

    Finkladd det blev mkt off topic. Glad att du klarade dig och glad att du postade detta.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av H-M den 2016-10-18 klockan 08:08.
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  5. #5
    Sugmotor Finkladds avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Småländska höglandet
    Inlägg
    36
    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    Man lär sig av sina misstag. (Fast kanske helst av andras.) Gott att det gick som det gick med tanke på hur illa det kunde gått. Träd hade varit otrevligt, men möte med annan familjebil med barn i värre. Nåväl, nog om det.

    Tre tips:
    1. Besök vårdcentral, både du och kompisen, för att dokumentera att olycka har hänt. Detta om eventuella framtida besvär med rygg/nacke/annat uppstår.
    2. Prata med pappa. Börja samtalet med att fråga om han har några bilhistorier att dela med sig av från sin ungdom eller så.
    3. Bli medlem i STCS och kom och var med på våra banträffar.

    Har du missat ett inte i denna mening? Hoppas ju att du vill köpa Saab igen.
    Hej!

    Alltså helst hade jag sluppit all formalia när jag ändå har chansen. Jag känner inga besvär nu dagen efter, och ska höra igen med min kompis. Detta är ju en upplevelse som aldrig kommer glömmas. Skulle det börja uppstå problem med någon av oss kommer jag uppsöka läkare om det.

    Får se om jag kan få till ett smidigt samtal med farsgubben. Jag vet inte om han anar oråd redan, med tanke på att jag hade spolat av bilen i regnet, var skakig om kaffekoppen, väntade viktiga telefonsamtal, i allmänt chocktillstånd och kallade det en fartfylld måndag.

    Har planer att gå med i STCS! Tänkte vänta nu till oktober så jag får med nästa års medlemskap också, är lite lat helt enkelt. Blir intressant att prova på banracing. Inga diken och kor omkring i alla fall!

    Skrev ihop inlägget lite hastigt igår, så kanske blev ett par fel här och där. Har rättat till den viktigaste meningen som du pekade ut!
    Körkort sedan den 17 april 2016.
    Körde av vägen den 17 oktober 2016, exakt 6 månader efter körkortet.
    Silvergrå SAAB 9-3 2.0T Aero 2004 m. finfin utrustning sedan den 25 augusti 2016.
    Metallicblå SAAB 9-3 2.0i 1998 m. kassettradio 24 april 2016 till 21 augusti 2016.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    495
    Personligen hade jag definitivt åkt till en läkare. Förhoppningsvis är du helt oskadd som du säger men vissa saker kan dyka upp efter ett bra tag. Dessutom kommer du varje gång du får lite ont någonstans att undra om det är pga den där olyckan när du inte kollade kroppen efteråt.
    Utan Saab

  7. #7
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Jag tror att det är "dumt" att man som nybliven KK-ägare kan komma över bilar som har kapacitet långt över sin förmåga.

    Min första bil var VW1303S från -73 med 50 plattyska, motvilliga åsnor. Bilen hade fasen ingen acceleration att tala om, ville bara lägga av om man inte passade den, och hade fullkomligt usel väghållning och krävde konstant passning i alla lägen.
    Jag hade den uppe i 140 en enda gång och det gjorde man ju inte om. Helst höll man sig i hastigheter upp till 70, där hade man kanske lite kontroll, om det inte svängde.

    Hade jag haft en 9-3 Aero med 205 pållar, lätt trimmad och med den inställningen jag hade till bilkörning på den tiden, ja, då hade det nog kunnat bli farligt.

    1 användare gillar detta inlägg



  8. #8
    Sugmotor Finkladds avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Småländska höglandet
    Inlägg
    36
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Jag tror att det är "dumt" att man som nybliven KK-ägare kan komma över bilar som har kapacitet långt över sin förmåga.

    Min första bil var VW1303S från -73 med 50 plattyska, motvilliga åsnor. Bilen hade fasen ingen acceleration att tala om, ville bara lägga av om man inte passade den, och hade fullkomligt usel väghållning och krävde konstant passning i alla lägen.
    Jag hade den uppe i 140 en enda gång och det gjorde man ju inte om. Helst höll man sig i hastigheter upp till 70, där hade man kanske lite kontroll, om det inte svängde.

    Hade jag haft en 9-3 Aero med 205 pållar, lätt trimmad och med den inställningen jag hade till bilkörning på den tiden, ja, då hade det nog kunnat bli farligt.
    Känner igen mig med förstabilen. Gamla 9-3:an på åretruntdäck hoppade på däcken i kurvor i normal hastighet. 0-100 på 15 sekunder, men med körkänsla som aldrig kommer tillbaka. Den bilen hade jag som mest uppe i 1X0km/h, i nerförsbacken vid Ulricehamn, RV40. Det började skrapa någonstans när jag drog mig tillbaka. Ljudet hörde jag aldrig igen efter det försöket.

    Det är en kraftig bil jag har nu, men eftersom jag ofta kör längre distanser ser jag bra fördelar i att ha den kraften. Säkra omkörningar, hålla hastigheten i exempelvis Göteborgsbacken i Jönköping och fyra djävulskt starka bromsar. Stor skillnad i jämförelse med gamla bilen, som man med nedvevade rutor lade i 3:an för att kånka uppför Göteborgsbacken en varm sommardag. Samtidigt är aeron kanske för kraftig för småvägarna.

    Den kraftigaste bilen jag fått äran att köra är min farbrors amerikanska pråm, Ford -nånting- XL. Lång, bred och tung cabbe med 350 hästar till bakhjulen. Det var inget annat än att smeka gaspedalen för att hålla 40 i den lilla provtur jag fick ta.
    Körkort sedan den 17 april 2016.
    Körde av vägen den 17 oktober 2016, exakt 6 månader efter körkortet.
    Silvergrå SAAB 9-3 2.0T Aero 2004 m. finfin utrustning sedan den 25 augusti 2016.
    Metallicblå SAAB 9-3 2.0i 1998 m. kassettradio 24 april 2016 till 21 augusti 2016.

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310
    Vad gäller prestandabilar så är det gyllene tider för nyblivna körkortsägare. Bilar från kanske 20 000 med sliten fjädring mm som har betydligt med effekt än en Saab Aero. Gamla Audi och BMW tex. Inga bra förstabilar.

    Ps. Göteborgsbacken låter spännande. Aldrig kört till Gbg den vägen. Skall bli kul att se om jag tar den på femman och utan att den tappar fart. På höstlovet blir det
    Senast redigerat av H-M den 2016-10-18 klockan 08:48.
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  10. #10
    Sugmotor Finkladds avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Småländska höglandet
    Inlägg
    36
    Citat Ursprungligen postat av H-M Visa inlägg
    Vad gäller prestandabilar så är det gyllene tider för nyblivna körkortsägare. Bilar från kanske 20 000 med sliten fjädring mm som har betydligt med effekt än en Saab Aero. Gamla Audi och BMW tex. Inga bra förstabilar.
    Helst så mycket kräm som möjligt. Min kompis som åkte med köpte en SAAB 9-5 kombi från 2001. Motorbyte från en 9000, 2.3t. Chip- och motortrim till 260hk steg 3. En annan skaffade sig en gammal BMW 3-serie kompakt, 160 hästar till bakhjulen. Den tredje fick en Audi A5, 3.0TDi från föräldrarna. Den ena efter den andra skaffar starka bilar.
    Körkort sedan den 17 april 2016.
    Körde av vägen den 17 oktober 2016, exakt 6 månader efter körkortet.
    Silvergrå SAAB 9-3 2.0T Aero 2004 m. finfin utrustning sedan den 25 augusti 2016.
    Metallicblå SAAB 9-3 2.0i 1998 m. kassettradio 24 april 2016 till 21 augusti 2016.

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310
    Starka maskiner. Förutom att man bör ha viss körvana skall de gärna ha bra däck, bra bromsar och fjädring om man skall köra så tufft som de en gång tillät. Är väl inte alltid äldre bilar ser ut så.

    ps tycker att man borde bygga lite motorbanor över riket där unga testosteronstinna pojkar ( inte så många flickar va?) i trygghet kan testa bilens gränser
    Senast redigerat av H-M den 2016-10-18 klockan 09:00.
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  12. #12
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Framhjulsdrift är ju väldigt förlåtande, speciellt om man vet hur bilen ska framföras. Om bakvagnen skulle dra iväg på vintern är det ju bara å hålla stumt så drar framhjulen upp den igen. Att åka fort med min 9-5a på cirka 330hk är busenkelt, nu sitter det förvisso riktiga coilovers och bra bromsar men ändå. Var av vägen tre gånger i veckan med min E36a förra vintern och lär vara det i år igen, det går ju förvisso mest i 50km/h och man garvar konstant så det är de värt

  13. #13
    Sugmotor Finkladds avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Småländska höglandet
    Inlägg
    36
    Citat Ursprungligen postat av H-M Visa inlägg
    Starka maskiner. Förutom att man bör ha viss körvana skall de gärna ha bra däck, bra bromsar och fjädring om man skall köra så tufft som de en gång tillät. Är väl inte alltid äldre bilar ser ut så.

    ps tycker att man borde bygga lite motorbanor över riket där unga testosteronstinna pojkar ( inte så många flickar va?) i trygghet kan testa bilens gränser
    Den förra ägaren hade papper på verkstadsreperationer värda det jag gav för bilen. Nya fjäderben, spindelleder, länkarmar (fram & bak), nya bromsok. Jag vet att bilen är i ett väldigt gott skick i den aspekten. Jag köpte nya sommardäck 1:a oktober, Momo Outback M3. Fina däck! Svåra att få tag på i Sverige, men jag är nöjd för det priset.

    Jag vet faktiskt inte om det finns motorbanor här i trakterna. Min pappa berättade om landningsbanan mellan Vrigstad - Växjö som idag är 2+1-väg användes för att testa bilarna när han var ung. Många kör mellan Eksjö-Mariannelund för att testa sina bilar på östra Höglandets mjuka G-kraftladdade kurvor som tillåter hastigheter uppåt 200km/h, och småvägarna härute är som tagna ur WRC. Hembyn är inte besparad från speedfreaks. A-traktorer mullrar förbi uppåt 80 km/h i tätbebyggda områden.

    Motorbana hade inte suttit fel.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av wille61 Visa inlägg
    Framhjulsdrift är ju väldigt förlåtande, speciellt om man vet hur bilen ska framföras. Om bakvagnen skulle dra iväg på vintern är det ju bara å hålla stumt så drar framhjulen upp den igen. Att åka fort med min 9-5a på cirka 330hk är busenkelt, nu sitter det förvisso riktiga coilovers och bra bromsar men ändå. Var av vägen tre gånger i veckan med min E36a förra vintern och lär vara det i år igen, det går ju förvisso mest i 50km/h och man garvar konstant så det är de värt
    Jag har aldrig känt behovet av något annat än framhjulsdrift. Bakhjulsdrift är väl lite vanskligt här ute. Fyrhjulsdrift är väl det optimala, om driftskostnad inte är någon oro.

    1 användare gillar detta inlägg

    H-M

    Körkort sedan den 17 april 2016.
    Körde av vägen den 17 oktober 2016, exakt 6 månader efter körkortet.
    Silvergrå SAAB 9-3 2.0T Aero 2004 m. finfin utrustning sedan den 25 augusti 2016.
    Metallicblå SAAB 9-3 2.0i 1998 m. kassettradio 24 april 2016 till 21 augusti 2016.

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310
    Citat Ursprungligen postat av Finkladd Visa inlägg
    Den förra ägaren hade papper på verkstadsreperationer värda det jag gav för bilen. Nya fjäderben, spindelleder, länkarmar (fram & bak), nya bromsok. Jag vet att bilen är i ett väldigt gott skick i den aspekten. Jag köpte nya sommardäck 1:a oktober, Momo Outback M3. Fina däck! Svåra att få tag på i Sverige, men jag är nöjd för det priset.

    Jag vet faktiskt inte om det finns motorbanor här i trakterna. Min pappa berättade om landningsbanan mellan Vrigstad - Växjö som idag är 2+1-väg användes för att testa bilarna när han var ung. Många kör mellan Eksjö-Mariannelund för att testa sina bilar på östra Höglandets mjuka G-kraftladdade kurvor som tillåter hastigheter uppåt 200km/h, och småvägarna härute är som tagna ur WRC. Hembyn är inte besparad från speedfreaks. A-traktorer mullrar förbi uppåt 80 km/h i tätbebyggda områden.

    Motorbana hade inte suttit fel.

    - - - Uppdaterad - - -



    Jag har aldrig känt behovet av något annat än framhjulsdrift. Bakhjulsdrift är väl lite vanskligt här ute. Fyrhjulsdrift är väl det optimala, om driftskostnad inte är någon oro.
    Landsbygden börjar bli som ett slags hillbillyland. Köra A-traktor genom bebyggelse i 80 km/h. Men det är ju klart utan poliser blir det lätt så här. Där vi har stuga uppåt Ådalen bär nästan inga barn cykelhjälm tex. " Den gamle stofilen"
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  15. #15
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 964
    Medlem#
    Dolt
    Citat Ursprungligen postat av Finkladd Visa inlägg
    Alltså helst hade jag sluppit all formalia när jag ändå har chansen. Jag känner inga besvär nu dagen efter, och ska höra igen med min kompis. Detta är ju en upplevelse som aldrig kommer glömmas. Skulle det börja uppstå problem med någon av oss kommer jag uppsöka läkare om det.
    Förstår hur du menar, men om du får problem om säg fem, tio eller tjugo år så kan du förlora värdefull ersättning (nu pratar vi sexsiffriga belopp eller kanske mer i värsta fall) om ingenting har dokumenterats vid skadetillfället. Detta då försäkringsbolag och liknande har sina regler/avtal som är skrivna på det sättet som de är. Så även om du/ni inte känner något idag, gå direkt till läkare är mitt råd. Jag har själv varit inne efter olyckor och ingen gång har läkaren frågat om något annat än hur kroppen tog smällen och påverkades vid själva olyckan.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  16. #16
    Sugmotor Finkladds avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Småländska höglandet
    Inlägg
    36
    Uppdatering:

    Har pratat med min pappa som skrattade bort det. Han var glad att inget värre hände, drog några historier om hur han har kvaddat bilar i sina år och gav mig läxan om att jag kunde blivit av med bil och körkort.

    Har fått bilen inspekterad av en mekaniker. Ingenting är skadat eller krökt. Lite skit mellan höger fram bromsplåt och skivan som orsakade skrap och gnissel. Hjulinställning är bokad till nästa måndag, något som ändå behövdes.

    Kan prata med skolsyster om olyckan, så kan hon skicka vidare mig till läkare om det behövs.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av H-M Visa inlägg
    Landsbygden börjar bli som ett slags hillbillyland. Köra A-traktor genom bebyggelse i 80 km/h. Men det är ju klart utan poliser blir det lätt så här. Där vi har stuga uppåt Ådalen bär nästan inga barn cykelhjälm tex. " Den gamle stofilen"
    Man önskar att polisen kunde vara mer närvarande, men med en gigantisk region med få poliser samt en mjuk rikspolischef kan man börja ana varför det blir laglöst på vägarna.

    1 användare gillar detta inlägg


    Körkort sedan den 17 april 2016.
    Körde av vägen den 17 oktober 2016, exakt 6 månader efter körkortet.
    Silvergrå SAAB 9-3 2.0T Aero 2004 m. finfin utrustning sedan den 25 augusti 2016.
    Metallicblå SAAB 9-3 2.0i 1998 m. kassettradio 24 april 2016 till 21 augusti 2016.

  17. #17
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    716
    Tur att ingen blev skadad.
    Viktigt är att om man är med om något, där värsta exemplet är att man blir påkörd bakifrån i en bilkö
    m å s t e man se till att åka så snabbt som möjligt till en vårdcentral och bli omsedd.

    Även om man "bara" har hjärtklappning efter vad man varit med om.

    Skulle man senare få problem med nacke eller rygg kan det vara
    mycket svårt att få någon ersättning om inte detta är gjort.

    Försäkringsbolagen lånar gärna ut en paraply när solen lyser
    men tar snabbt tillbaka den när regnet kommer...
    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  18. #18
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    Citat Ursprungligen postat av Uky Visa inlägg
    Tur att ingen blev skadad.
    Viktigt är att om man är med om något, där värsta exemplet är att man blir påkörd bakifrån i en bilkö
    m å s t e man se till att åka så snabbt som möjligt till en vårdcentral och bli omsedd.

    Även om man "bara" har hjärtklappning efter vad man varit med om.

    Skulle man senare få problem med nacke eller rygg kan det vara
    mycket svårt att få någon ersättning om inte detta är gjort.

    Försäkringsbolagen lånar gärna ut en paraply när solen lyser
    men tar snabbt tillbaka den när regnet kommer...
    Helt rätt, blev påkörd av ett klant i bekantskapskretsen för ett par år sen i min 9000
    besök hos vårdcentral och doktormöte dagen efter, mitt bolag If skötte allt korrekt, gick hos sjukgymnast några månader och fick betalt för bilskadan
    doktorn påpekade just det viktiga med besöket!
    fick allt betalt

  19. #19
    Skulle också rekommendera att få de dokumenterat hos hälsocentral eller dyl.
    Jag blev själv påkörd bakifrån för 11år sedan av en yngre förmåga som kom halkandes på snön medan jag stod och väntade på grönt.
    Få rätt ofta ont i ryggen idag och blir lätt stel i rygg och nacke, jag kan inte bevisa att det är från smällen och har heller ingenting dokumenterat. Men det kan ha bidragit.

    Nu är det säkert inget fel på dig då som tur är verkar ni ha klarat er bra, men det skadar inte att få det dokumenterat. Kolla med din far vad han tycker.
    Senast redigerat av SaabCDE den 2016-10-25 klockan 15:22.

  20. #20
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av H-M Visa inlägg
    Ps. Göteborgsbacken låter spännande. Aldrig kört till Gbg den vägen. Skall bli kul att se om jag tar den på femman och utan att den tappar fart. På höstlovet blir det
    Många med mig tycker det är bästa alternativet till Gbg. Mer motorväg. Mer rejäla backar. Vackrare utsikt. Och nu en utmaning!

    1 användare gillar detta inlägg

    H-M

    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

Liknande ämnen

  1. Svar: 13
    Senaste inlägg: 2014-03-15, 15:32
  2. Min fru förstår mig inte!
    Av lillen 761 i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-05-28, 21:58
  3. för er som ev. förstår finska
    Av marko s i forum Tidsfördriv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-01-30, 17:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •