Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Tjuvström på SAAB 9-3 Aero -02

  1. #1

    Tjuvström på SAAB 9-3 Aero -02

    Hej.

    Har en saab 9-3 Aero 02, där sitter ett Tudor 62Ah (som jag köpte i början av våren) som är ett underhållsfritt batteri. För ett tag sedan stod bilen stilla ca 1 vecka, och när jag skulle starta den va den död. Så fick ladda batteriet så starta den igen. Nu idag har den stått still ca 2 dagar och när jag starta den va den väldigt seg, men kom igång. Det jag undrar är om den drar tjuvström, om i så fall vad är det som brukar kunna dra ström?? Hur ska jag mäta för och se om det drar någon ström (har aldrig hållt på med att mäta ström)?? För inte kan det väl va batteriet redan??

  2. #2
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458
    Man mäter med en multimeter i A-läge för likström och intrumentet i serie med batteripolen. Alltså inkopplad mellan batteripolen och den bortagna batterikabeln. Sedan plockar man bort säkring för säkring tills man hittar den som gör att strömmen sjunker. Då vet man att det är något som matas av den säkringen. Då är man en god bit på väg.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  3. #3
    Har jag fattat dig rätt nu, en kabel ska fortfarande sitta fast i batteriet och den andre ska man koppla loss helt, och då ska man se (när man tar bort säkringar) vilken som får strömmen att sjunka?!

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747
    Du bör även kolla att den laddar ordentligt, det kan vara så att batteriet endast blir halvladdat och då tappar den strömmen mycket fortare.
    Det kan även vara ett dåligt batteri (fabriksfel)
    Generellt kan man säga att ett bra batteri som är tomt(runt 12v) och behöver laddas ska vara tungladdat=låg inre resistans
    Om batteriet går snabbt att ladda upp så är det oftast dåligt.
    Tyvärr är dom flesta laddare inte tillverkade med vettiga displayer där man kan se spänning laddström,tid m.m.
    Jag tycker att tillverkarna av batteriladdare borde skämmas för att man inte gör produkter som visar riktiga siffror istället för en massa blinkade led.
    Detta gäller även det "stora välkända märket" av laddare.(dyra laddare med låg strömstyrka)

    - - - Uppdaterad - - -

    kom ihåg att det blir en strömrusning när du kopplar mätinstrumentet i serie för amperemätning
    Vissa mätinstrument klarar inte av detta och därför använder många en tångamperemeter.
    Ett litet knep för att slippa strömrusningen är att koppla på instrumentet medans polen ligger på batteriet och sedan lyfta lös polen.

  5. #5
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Citat Ursprungligen postat av wilderness80 Visa inlägg
    - Det jag undrar är om den drar tjuvström, om i så fall vad är det som brukar kunna dra ström??
    Det er vel ikke helt sikkert at det er tyvstrøm, men kanskje heller at batteriet før første stillstanden ikke var (nok) oppladet, og heller ikke ble det nå under oppladingen. Vet du hvor lenge det stod med lading på, og hvor stor strømstyrke (ampere) laderen viste under ladingen?

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  6. #6
    Nej det behöver inte vara tjuvström, bara en lite tanke jag hade om det kunde vara det. Kan det va att batteriet (62Ah) är lite för litet?? Efter att bilen stod still (lossa ej på - eller + kablen på batteriet) en vecka så fick jag koppla in min ctek, sen fick batteriet ladda ca 1 dag. Men sen när bilen startas varje dag då startar den direkt.

Liknande ämnen

  1. Tjuvström 9-3 Aero 2009
    Av curre2 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-12-05, 21:44
  2. saab 9-5 2.0t drar tjuvström
    Av killerkenny i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2014-10-29, 20:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •