Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 95

Ämne: Felaktig luft/bränsle-blandning efter motorbyte NG9-3

  1. #41
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 478
    Medlem#
    6973
    wiechert>> Du har PM.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  2. #42
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 478
    Medlem#
    6973
    De grå Denso spridarna är längre, och det är inte bolt-on att montera de äldre blå/gröna.

    Jag tycker att det ser ut som att brunnarna som spridarna är monterade i ser ut som 2007-. Även fuelrail ser ut som 2007-.

    Kan vara en läckande bränsletrycksregulator också. Rät vanligt på 2007- tydligen...

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #43
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    305
    Medlem#
    9999
    Ett vanligt fel är att man får en läcka i en slang mot insuget. Titta ned precis till höger om oljestickan så finns där en slang som det inte är helt ovanligt spricker.
    Passar in på dina symptom tycker jag.

    Mer info finns här: http://www.saabcentral.com/forums/sh...d.php?t=151261

    Mvh Roger
    Saab 9-5 Aero Man MY -02 Laser red
    Saab 9-5 NG Tid4 Aut MY -10 Diamond Silver

  4. #44
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    86
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    De grå Denso spridarna är längre, och det är inte bolt-on att montera de äldre blå/gröna.

    Jag tycker att det ser ut som att brunnarna som spridarna är monterade i ser ut som 2007-. Även fuelrail ser ut som 2007-.

    Kan vara en läckande bränsletrycksregulator också. Rät vanligt på 2007- tydligen...

    Mvh
    Jag ska kolla detta. Jag vet var den sitter, och jag vet hur man kan göra för att byta. Men kan jag på något sätt felsöka, eller är det byte som gäller för att se skillnad?

    Citat Ursprungligen postat av Rogerleon Visa inlägg
    Ett vanligt fel är att man får en läcka i en slang mot insuget. Titta ned precis till höger om oljestickan så finns där en slang som det inte är helt ovanligt spricker.
    Passar in på dina symptom tycker jag.

    Mer info finns här: http://www.saabcentral.com/forums/sh...d.php?t=151261

    Mvh Roger
    Tack för ditt svar! Jag tycker att jag har kollat just den slangen väldigt noga, men är det ett så vanligt fel ska jag gå igenom den igen för att verkligen utesluta den!
    Saab 9-3 SS 1.8T

  5. #45
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 654
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av wiechert Visa inlägg
    Jag ska kolla detta. Jag vet var den sitter, och jag vet hur man kan göra för att byta. Men kan jag på något sätt felsöka, eller är det byte som gäller för att se skillnad?
    Brukar finnas en Schrader-ventil på bränslefördelningsskenan där man kan koppla in en manometer för att mäta bränsletrycket.

  6. #46
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    86
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Brukar finnas en Schrader-ventil på bränslefördelningsskenan där man kan koppla in en manometer för att mäta bränsletrycket.
    Kan det vara den här du menar?



    Jag har kollat lite extra nu. Vakuumslangen vid oljestickan är hel.
    Det går egentligen inte att komma ifrån att programvaran behöver programmeras om för spridarna? Är det någon som kan konstatera detta? Dom är som sagt grå och inte blå. Finns det någon med Tech2 i närheten av Skaraborg som kan hjälpa mig med detta mot en ersättning? Eller går detta att göra med AutoCom?

    Är det så att det måste programmeras om så är kanske svaret där.
    Då kommer följdfrågan: Går det att byta ut dom grå spridarna mot blå? (Såg att Hyvens svarat att det inte passar bolt-on)
    Senast redigerat av wiechert den 2016-11-01 klockan 18:11.
    Saab 9-3 SS 1.8T

  7. #47
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    86
    Ursäkta mina dubbelposter men jag är rädd att viktigt information missas annars.
    Jag har spenderat gårdagskvällen till googlande av läckande spridare. När jag startar min bil efter natten misständer den och har en väldigt ojämn tomgång i 3-4 minuter, sedan är allt precis som vanligt och den går väldigt jämnt. Startar jag bilen när den är varm har jag inga som helst problem. Startar jag bilen när den har kallnat efter ca: 2 timmar har jag heller inga som helst problem. Problemet kommer om bilen stått i många timmar, över natten eller mer.

    Kan detta ha att göra med att spridarna läcker och därför blir tomgången ojämn? Borde tändstiften verkligen bli svarta av detta?
    Saab 9-3 SS 1.8T

  8. #48
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 478
    Medlem#
    6973
    Tech2 eller Autocom kan inte användas för omprogrammering.

    De blå spridarna är ju kortare så man får hitta på något med fuelrail eller dess fästen för att få till det.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  9. #49
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    86
    Hej igen,

    Ska försöka kolla igenom läckande spridare, bränsletrycksregulator och lite mer till helgen när man har tid. Fram tills dess hittade jag två saker som kanske kan underlätta felsökningen. När jag startar bilen då den är kall (och oftast då den har stått ett tag) ligger tomgången på 1100-1200rpm och den kräver ganska mycket luft, förmodligen eftersom den kräver mycket bensin. Efter några minuter när den kommit upp lite mer i temp så sänker sig tomgången till 900rpm +-50rpm dvs väldigt stabil tomgång, och enligt bilderna kräver den inte alls lika mycket luft. Kan detta hjälpa mig i felsökningen något? Varför beter den sig såhär?

    Saab 9-3 SS 1.8T

  10. #50
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    86
    Citat Ursprungligen postat av wiechert Visa inlägg

    Är detta ventilen man använder för att mäta bränsletrycket? Vet någon vilken gänga det är?
    Saab 9-3 SS 1.8T

  11. #51
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 654
    Medlem#
    8924
    Det är normalt att den håller ett högre tomgångsvarvtal när den är kall. Tomgångsvarvtalet är programmerat i motorstyrdonet och det följer en kurva som är temperaturberoende (med kylvattentemp som ingångsvärde) och varierar mellan 900-1200rpm. Sedan finns det även en katalysatortändningsfunktion som ska se till att katalysatorn snabbt kommer igång, och denna funktionen kan göra att varvtalet ökar ytterligare över det normala precis efter uppstart. Katalysatortändningsfunktionen justerar motorparametrar som t.ex. tändning för att uppnå maximal avgastemperatur istället för bästa verkningsgrad vilket är normalfallet.

    11,63g/s vid 1087rpm blir 321mg luft per förbränning. Det är inte så farligt högt i mina ögon med tanke på att det är precis efter uppstart och förmodligen är de flesta system som t.ex. AC, och batteriladdning igång och tar effekt från motorn, samtidigt som friktionen i en kall motor är högre. På den andra bilden får motorn 201mg luft per förbränning. Även det tycker jag är en rimlig siffra. Det man ska tänka på dock är att siffran talar om vilket värde som läses av där luftmassamätaren sitter. Den säger inget om hur mycket luft som faktiskt når motorn, så om man har ett läckage längs vägen blir värdet missvisande, och det är också anledningen till varför bränsleblandningen blir fel om man har luftläckage, eftersom motorstyrdonet räknar ut hur mycket bränsle som ska sprutas in baserat på luftmassaflödet som luftmassamätaren ser.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Brisse den 2016-11-04 klockan 11:55.

  12. #52
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    86
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Det är normalt att den håller ett högre tomgångsvarvtal när den är kall. Tomgångsvarvtalet är programmerat i motorstyrdonet och det följer en kurva som är temperaturberoende (med kylvattentemp som ingångsvärde) och varierar mellan 900-1200rpm. Sedan finns det även en katalysatortändningsfunktion som ska se till att katalysatorn snabbt kommer igång, och denna funktionen kan göra att varvtalet ökar ytterligare över det normala precis efter uppstart. Katalysatortändningsfunktionen justerar motorparametrar som t.ex. tändning för att uppnå maximal avgastemperatur istället för bästa verkningsgrad vilket är normalfallet.

    11,63g/s vid 1087rpm blir 321mg luft per förbränning. Det är inte så farligt högt i mina ögon med tanke på att det är precis efter uppstart och förmodligen är de flesta system som t.ex. AC, och batteriladdning igång och tar effekt från motorn, samtidigt som friktionen i en kall motor är högre. På den andra bilden får motorn 201mg luft per förbränning. Även det tycker jag är en rimlig siffra. Det man ska tänka på dock är att siffran talar om vilket värde som läses av där luftmassamätaren sitter. Den säger inget om hur mycket luft som faktiskt når motorn, så om man har ett läckage längs vägen blir värdet missvisande, och det är också anledningen till varför bränsleblandningen blir fel om man har luftläckage, eftersom motorstyrdonet räknar ut hur mycket bränsle som ska sprutas in baserat på luftmassaflödet som luftmassamätaren ser.
    Tack igen för ditt utförliga svar!
    Det låter när man tänker efter väldigt logiskt. Jag har bara inte uppfattat det så tydligt innan, men det blir väl så när det är kallare ute. Jag förstår att det kan fela efter luftmassamätaren till motorn.

    Vad tror du om ventilen som du beskrev tidigare? Kan det vara den som jag har tagit bild på? Vet du någon info om denna, gängstorlek osv?
    Saab 9-3 SS 1.8T

  13. #53
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 654
    Medlem#
    8924
    Vet inte exakt vad det är för gänga, men ventilen är iallafall en Schrader (med något annorlunda utformning så man inte ska kunna koppla på utrustning som ej är lämplig för bränsle som t.ex. cykelpump) och ser precis ut som på din bild.
    Jag använder en sånhär sats när jag mäter bränsletryck: http://www.ebay.com/itm/Fuel-injecti...gAAOSwWTRW1cOh

  14. #54
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 140
    Är det samma ventildimension på dessa som på T7/B2x5?
    Schrader till fuelrail

    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  15. #55
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    86
    Nu startar den inte ens.. Pumpen går runt och stiften är nya och dom stinker bensin. Har jag tur så går den på väldigt ojämn tomgång i några sekunder, så den verkar tända ändå?
    Vad kan det vara nu? Jag är så trött på det här nu.. Bränsletrycksregulatorn?

    Hade problemet varit att spridarna sprutar in för mycket bränsle hade inte det här problemet uppstått?
    Saab 9-3 SS 1.8T

  16. #56
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 140
    Felaktiga spridare eller btr så skulle den förmodligen gå även om mindre bra, går det att kolla om det finns gnista? Låter spontant som ett tändproblem om det inte startar och ger blöta stift fast bilar idag är ju inte vad de har varit...
    Inga felkoder?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  17. #57
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    86
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Felaktiga spridare eller btr så skulle den förmodligen gå även om mindre bra, går det att kolla om det finns gnista? Låter spontant som ett tändproblem om det inte startar och ger blöta stift fast bilar idag är ju inte vad de har varit...
    Inga felkoder?
    Verkar vara Murphys lag, jag bytte batteri och nu startar den igen. Jag har dock felkod P0300 och extrema mängder vit rök från avgasröret, detta med nya stift.. vet inte om det påverkar något. Innan hade jag ju bara den felkoden när stiften sotat igen..

    Jag ska grundligt gå igenom alla vakuumslangar imorgon så att jag kan utesluta det sen. Är det någon som har en bild på vilka vakuumslangar som finns så att jag inte missar någon?

    (När jag följde några vakuumslangar möttes jag av denna:
    Vad är det?)
    Senast redigerat av wiechert den 2016-11-04 klockan 22:51.
    Saab 9-3 SS 1.8T

  18. #58
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    86
    Har nu skruvat ur spridarna för att kunna inspektera dessa. Alla o-ringar hela (dock smutsiga) BTR ser också fräsch ut (tyvärr).
    Alla vakuumslangar jag kollat på ser också hela ut.. Har jag en bränsletryckssensor? Kan det vara fel på den? Hur vet jag det isf?

    Väntar på att kunna provtrycka systemet som absolut vore det bästa för felsökningen. Tips tills vidare? Ska prova göra rent spridarna men efter det har jag inga förslag..
    Senast redigerat av wiechert den 2016-11-05 klockan 14:31.
    Saab 9-3 SS 1.8T

  19. #59
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    86
    En liten update igen: satte tillbaka spridarna efter att ha gjort rent dom. Nu startar den direkt men tomgången pendlar från egentligen 0-1500 rpm i olika cykler, tror jag kan ha missat att sätta tillbaka någon kabel när jag tog bort kabelhärvan. Men när jag satte tillbaka bryggan med spridarna på så känns det som att spridarna inte gick in särskilt långt, är jag paranoid eller ska man verkligen känna att dom "fastnar"?

  20. #60
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 134
    Medlem#
    2555
    Frågan är snarare om alla o-ringarna kom rätt?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Hackar vid full gas felkod P1300 och P0300 OG9-5
    Av Toastmaster i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2021-03-28, 14:37
  2. [LÖST] Felkod p0300 på Saab 9-3 2004
    Av Apache i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2016-10-17, 14:44
  3. Felkod P0300 Trionic5
    Av bollman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2013-11-21, 19:43
  4. Felkod P0300
    Av SledStar i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-06-02, 21:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •