Sidan 5 av 5 FörstaFörsta ... 345
Resultat 81 till 95 av 95

Ämne: Felaktig luft/bränsle-blandning efter motorbyte NG9-3

  1. #81
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    87
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    MAP-sensorn tror jag inte det är. Den påverkar normalt inte bränsleblandningen i en bil med luftmassamätare.
    Tilläggas bör att bränsleförbrukningen nu är extrem, drygt 2 liter/mil. Eftersom bränsletrycket är rätt måste motorn "luras" att skicka in för mycket bränsle? Inget läckage före lambda och lambda är efter senaste mätningar relativt normal. (Grafen visar normala svängningar).

  2. #82
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    87
    Jag tänkte kolla LMM och göra rent den men den verkar inte särskilt igenkladdad. Däremot märkte jag att det luktade rätt kraftigt av bensin i luftröret. Känns det normalt? Jag bifogar ett par bilder på hur min lambda agerar också, ser ni något konstigt med den? I det stora hela verkar den rätt normal(?).

    Saab 9-3 SS 1.8T

  3. #83
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    87
    Hur gör jag för att mäta vakuum med min bränsletrycksmätare? Ska jag skarva på en t-koppling någonstans och mäta? Hur mäter jag?
    Saab 9-3 SS 1.8T

  4. #84
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    87
    Jag har nu uppdaterat mitt första inlägg i hopp om att få lite mer hjälp.
    Saab 9-3 SS 1.8T

  5. #85
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186
    Närmre 50% högre kapacitet på de grå jämfört med blå samt andra öppningstider. Vet du vad som ändrades vid programbytet?

  6. #86
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    87
    Citat Ursprungligen postat av Mackan Visa inlägg
    Närmre 50% högre kapacitet på de grå jämfört med blå samt andra öppningstider. Vet du vad som ändrades vid programbytet?
    Programmet ändrades av en medlem här på forumet som jag tar för givet har koll på detta. Har mycket svårt att tro att problemet skulle ligga där.

    Kan yttertemperaturen ha något med saken att göra? Problemet uppstod ju egentligen då temperaturen sakta sjönk nedåt. Hade ju inga som helst problem i somras.
    Saab 9-3 SS 1.8T

  7. #87
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    87
    Citat Ursprungligen postat av wiechert Visa inlägg
    Programmet ändrades av en medlem här på forumet som jag tar för givet har koll på detta. Har mycket svårt att tro att problemet skulle ligga där.

    Kan yttertemperaturen ha något med saken att göra? Problemet uppstod ju egentligen då temperaturen sakta sjönk nedåt. Hade ju inga som helst problem i somras.
    Ursäkta dubbelpost: Jag har upptäckt flera misständningar. Då man trampar snabbt på gasen och sedan släpper så misständer alla cylindrar. "Ignition timing" pendlar väldigt mycket just då. Mätt i ms så går det upp i drygt 11ms vilket tyder på att något med tändningen blir fel. Detta bör betyda att det nödvändigtvis inte behöver vara blandningen som är fel utan att den misständer ändå. Vad kan denna misständningen bero på? Kan detta vara anledningen till svarta stift och hög bränsleförbrukning? Hur går jag vidare?
    Saab 9-3 SS 1.8T

  8. #88
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    87
    Uppdatering: Jag har ett tydligt gnissel/vinande ljud från vakuumpumpen. Kan detta påverka på något sätt? Finns det möjlighet att felsöka denna? Brukar det vara o-ringen som går om det händer något?
    Saab 9-3 SS 1.8T

  9. #89
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Varför tar du inte hjälp någonstans?

    Det känns som att du söker fullständigt i blindo.

    Du var väl till Hyvens och fixade programmet, verifierade ni inte då att den gick bra?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  10. #90
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2016
    Ort
    Burträsk
    Inlägg
    86
    Om bilen gått fet har väl lamdan sotat igen så den reagerar inte på hur skitiga avgaserna är. Ett luftläckage efter LMMen borde ge mager blandning om de inte är på trycksidan då kan den gå fet . Avgasläckage kan göra att motorn går fet så de bör man kolla.
    Senast redigerat av BTLulle den 2016-12-14 klockan 11:54.

  11. #91
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    Det stämmer att det är jag som har justerat programmet för de blå bränslespridarna. Injektorkonstant och dödtid. Inget annat. Fick styrdonet postat till mig så har inte sett bilen IRL, annars hade jag såklart kollat med Tech2.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  12. #92
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av wiechert Visa inlägg
    Nu har jag fått min styrbox uppdaterad till grå spridare men problemet kvarstår ändå
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Det stämmer att det är jag som har justerat programmet för de blå bränslespridarna. Injektorkonstant och dödtid. Inget annat. Fick styrdonet postat till mig så har inte sett bilen IRL, annars hade jag såklart kollat med Tech2.
    Låter som att problemet är fastställt och att det beror på en kommunikationsmiss. Ni är inte de första som råkat ut för detta.

  13. #93
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    Jag skrev fel i mitt senaste inlägg. Är såklart justerat från blå -> grå.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Hyvens den 2016-12-14 klockan 12:59.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  14. #94
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    87
    Hyvens har inte gjort något fel utan jag har fått precis vad jag bett om.
    Saab 9-3 SS 1.8T

  15. #95
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    87
    Problemet löst (ta i trä). Jag bytte ena vakuumhärvan. Den som innefattar 90°-böjen vid insuget. Efter det har jag lyckats köra ~40 mil utan problem. Förmodligen hade jag en läcka där som bara yttrade sig vid högre tryck än tomgång. Tack alla som har hjälpt till och kommit med tips. Nu har jag fått tillbaka hoppet om Saab

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 SS 1.8T

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Hackar vid full gas felkod P1300 och P0300 OG9-5
    Av Toastmaster i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2021-03-28, 14:37
  2. [LÖST] Felkod p0300 på Saab 9-3 2004
    Av Apache i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2016-10-17, 14:44
  3. Felkod P0300 Trionic5
    Av bollman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2013-11-21, 19:43
  4. Felkod P0300
    Av SledStar i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-06-02, 21:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •