Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Bluetoothanslutning på gamla Saabar (och andra bilar) på ett billigt sätt.

  1. #1

    Bluetoothanslutning på gamla Saabar (och andra bilar) på ett billigt sätt.

    Hittade en liten manick hos Aliexpress för totalt 61 kr inkl frakt för oss utan bluetoothanslutning från fabrik. Sätt den i cigguttaget och slå på bluetooth i telefonen och ljudet från mobilen går ut i bilens högtalare via fm-radion. Det låter faktiskt bra tycker jag och billigt är det. Även telefonsamtal går samma väg med acceptabel ljudkvalitet. Micken sitter på enheten.

    Så nu lyssnar på mina spellistor hos Google Music i bilen!

    Nu hela 74 kr men billigt ändå. https://www.aliexpress.com/item/mano...608.0.0.tgor4l

    Bluetoot.JPG

    3 användare gillar detta inlägg



  2. #2
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 462
    Medlem#
    5129
    Bra tips Bosse
    Till mitt garage: Garaget

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 164
    Medlem#
    8758
    Jag skaffade denna, fungerade långt över förväntan: https://www.kjell.com/se/sortiment/d...uetooth-p95725

    Stoppade in den i 9000 reservbilens Saab Audio system, med resultat att andra sidan inte ens förstod att jag körde handsfree. Har dock inte löst strömförsörjningsproblemet i denna konfiguration, har bara kört på batteri hittills.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 745
    Dom där fungerar perfekt om man vill ha kvar originalstereon.
    Jag vill dock inte ha en.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Borås
    Inlägg
    139
    Citat Ursprungligen postat av Bosse99 Visa inlägg
    Hittade en liten manick hos Aliexpress för totalt 61 kr inkl frakt för oss utan bluetoothanslutning från fabrik. Sätt den i cigguttaget och slå på bluetooth i telefonen och ljudet från mobilen går ut i bilens högtalare via fm-radion. Det låter faktiskt bra tycker jag och billigt är det. Även telefonsamtal går samma väg med acceptabel ljudkvalitet. Micken sitter på enheten.

    Så nu lyssnar på mina spellistor hos Google Music i bilen!

    Nu hela 74 kr men billigt ändå. https://www.aliexpress.com/item/mano...608.0.0.tgor4l

    Bluetoot.JPG

    Tack för tipset 2st beställda !!!

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    502
    Jag använder precis den, fungerar mycket bra. En kinesisk rost förklarar bedårande att min mobil är parad med sändaren varje gång jag vrider på tändningen

    1 användare gillar detta inlägg


    Bruksbilen 9-5 2.3t SE SC -04.

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310
    Låter som en bra lösning. Helst vill man ha kvar originalanläggningen. Hade stora ljudpaketet i min 9000 med cd växlare bak och (väl?) 8 högtalare och slutsteg under passagerarstol. Jättesnygg och passar till panelen. Men on off knappen började krångla. Var svårt få igång den och flera lampor hade slocknat/blivit svaga. Köpte en Pioneer utan cd spelare för blott 1000 kr. Har Bluetooth och usb. Saknar inte skivor det minsta. Hur låter det? Ja den fyller de 8 högtalarna med minst lika bra välljud. Sen är radion helt överlägsen. Håller stationerna på ett helt annat sätt än vad originalradion gjorde

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    145
    Ska nog testa en, men jag tvivlar. Mycket som är skit som folk köper från liknande ställen som inte alls håller någon bra standard, utan det är ren skit. Något dyrare skulle jag aldrig beställa eftersom. Ja, det är kina, kopiornas mästare, kända för billiga priser och samtidigt ofta mycket lägre kvalite. Många bolag köper fortfarande in så dock för att det trots den sämre kvaliten lönar sig.
    Men jag vet en del som köpt in saker som inte klarar ett skit av vad de faktiskt borde. Någon köpte en surfplatta. Den kunde lika gärna användas som dörrstopp/brevpress med tanke på hur bra den var.

    Antalet produkter som inte håller måttet som tar sig igenom kontroller är antagligen också väldigt hög kan jag tänka mig. Vissa exemplar kan funka andra inte alls ungefär.

    När folk lär sig att en diod och en diod inte är samma sak beroende på så aktar de sig nog. Samma utseende. Men dioden som sitter i en viss lampa t.ex. kan kosta multum att producera och fungerar då otroligt bra, samt håller länge. Sen har vi kopior som kan va skitbilliga. Låg kostnad, kortvarig livslängd, långt från samma prestanda. 1 diod kan alltså vara mer värd om den är bra än 100+ andra dioder kanske 1000+ etc.

    Men billiga saker kan man väl göra ett test på.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Elrandhir den 2016-10-26 klockan 12:31.

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Elrandhir Visa inlägg
    Ska nog testa en, men jag tvivlar. Mycket som är skit som folk köper från liknande ställen som inte alls håller någon bra standard, utan det är ren skit. Något dyrare skulle jag aldrig beställa eftersom. Ja, det är kina, kopiornas mästare, kända för billiga priser och samtidigt ofta mycket lägre kvalite. Många bolag köper fortfarande in så dock för att det trots den sämre kvaliten lönar sig.
    Men jag vet en del som köpt in saker som inte klarar ett skit av vad de faktiskt borde. Någon köpte en surfplatta. Den kunde lika gärna användas som dörrstopp/brevpress med tanke på hur bra den var.

    Antalet produkter som inte håller måttet som tar sig igenom kontroller är antagligen också väldigt hög kan jag tänka mig. Vissa exemplar kan funka andra inte alls ungefär.

    När folk lär sig att en diod och en diod inte är samma sak beroende på så aktar de sig nog. Samma utseende. Men dioden som sitter i en viss lampa t.ex. kan kosta multum att producera och fungerar då otroligt bra, samt håller länge. Sen har vi kopior som kan va skitbilliga. Låg kostnad, kortvarig livslängd, långt från samma prestanda. 1 diod kan alltså vara mer värd om den är bra än 100+ andra dioder kanske 1000+ etc.

    Men billiga saker kan man väl göra ett test på.
    Du behöver inte tvivla på just denna produkt. Den fungerar bra. Kör både Google music och GPS:n i mobilen. Allt via bluetooth till sändaren. Musiken låter bra och när väganvisningar sägs så dämpas musiken och väganvisningen sägs. Dock ställde jag in sändaren på 87,5 för med den förinställda frekvensen hade jag störningar från någon radiostation. Tror den stod på 86,7 från början om jag inte minns fel. Provade att ladda telefonen via usb i enheten men då fick jag lite störningar i musiken. Nu kan jag ladda mobilen från annat ställe i bilen så det gör inget. Ibland kopplar inte mobilen upp sig med sändaren per automatik men det är bara till att slå på medieljud med några klick i mobilen.

    Så totalt är jag helnöjd med tanke på den ringa summan i inköp. Jag köpte en liknade produkt för något halvår sedan som inte fungerar alls. 50 kr bortkastat då men vadå då?

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    ANNELÖV / SKÅNE
    Inlägg
    536
    Tack för tipset, har beställt 4 st

  11. #11
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 689
    50:- är i stort sett 5 starköl så därför är en förlust av 50:- inte att förakta



    Citat Ursprungligen postat av Bosse99 Visa inlägg
    Du behöver inte tvivla på just denna produkt. Den fungerar bra. Kör både Google music och GPS:n i mobilen. Allt via bluetooth till sändaren. Musiken låter bra och när väganvisningar sägs så dämpas musiken och väganvisningen sägs. Dock ställde jag in sändaren på 87,5 för med den förinställda frekvensen hade jag störningar från någon radiostation. Tror den stod på 86,7 från början om jag inte minns fel. Provade att ladda telefonen via usb i enheten men då fick jag lite störningar i musiken. Nu kan jag ladda mobilen från annat ställe i bilen så det gör inget. Ibland kopplar inte mobilen upp sig med sändaren per automatik men det är bara till att slå på medieljud med några klick i mobilen.

    Så totalt är jag helnöjd med tanke på den ringa summan i inköp. Jag köpte en liknade produkt för något halvår sedan som inte fungerar alls. 50 kr bortkastat då men vadå då?

    2 användare gillar detta inlägg



  12. #12
    Och idag efter ca: 1 månad la den av. Den började blinka infernaliskt och sen dog den. Shit happens!

  13. #13
    74:- x 12 = 888:- Dyr historia om man vill köra med den varianten året runt. Finns det inte bättre alternativ för mindre pengar som håller längre?

  14. #14
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Citat Ursprungligen postat av ime95mos Visa inlägg
    Finns det inte bättre alternativ för mindre pengar som håller längre?
    ...eller dyrare som håller!
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  15. #15
    Ja det funkar också! Det har jag i min 9-5a ;-)

    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    ...eller dyrare som håller!
    - - - Uppdaterad - - -

    Kommer du ihåg vilken musik du hade på i det ögonblicket den började blinka o sen avslutade med döden?

    Citat Ursprungligen postat av Bosse99 Visa inlägg
    Och idag efter ca: 1 månad la den av. Den började blinka infernaliskt och sen dog den. Shit happens!

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av ime95mos Visa inlägg
    Ja det funkar också! Det har jag i min 9-5a ;-)



    - - - Uppdaterad - - -

    Kommer du ihåg vilken musik du hade på i det ögonblicket den började blinka o sen avslutade med döden?
    Det var nog Daft Punk!

    - - - Uppdaterad - - -

    Beställt en annan variant precis. https://www.aliexpress.com/item/2016...608.0.0.KqYAYr

  17. #17
    Daft Punk är väl i häftigaste laget? Det hör man ju på namnet redan..

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. En i USA som gillar gamla Saabar
    Av gropis i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-10-03, 22:18
  2. gamla bilar i öde hus
    Av skogis i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-05-28, 10:27
  3. Billigt sätt att frakta stora grejor?
    Av Mr Aero i forum Off Topic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-10-08, 09:48
  4. Få Xenonlock billigt sätt?
    Av Jonas_latt i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-08-31, 22:52
  5. Är detta så fel? [prisfundering gamla saabar]
    Av airflowfredde i forum Allmänt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-05-20, 13:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •