Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Startar inte i kallt väder OG9-3

  1. #1

    Startar inte i kallt väder OG9-3

    Hej!
    Jag köpte min Saab 9-3 Polar (2002, 150hk) i Juni, den fungerade felfritt tills nu när det börjar bli lite kallare.
    Jag trodde först att det var batteriet som var kasst och inte orkade dra igång startmotorn när det var kallt ute, men efter inköp av nytt batteri och 800:- fattigare så går den fortfarande inte att starta när det är kallt.

    Såhär gick det idag när jag skulle använda bilen:
    kl 07:30 - Bilen startar men den låter "svag", det var kanske 7 grader ute då. Körde i ca 20 minuter sen parkerade jag den.
    kl 11:30 - Bilen startar inte alls, men man hör startmotorn arbeta och batteriet är laddat. Jag och ett par kompisar fick springa igång den och den startade enkelt med lite rullning.
    kl 12:00 - Jag parkerar bilen hemma och försöker starta den igen efter 10 minuter och då startar den direkt.
    kl 15:30 - Bilen vill inte alls starta.
    Jag kan också tillägga att detta har hänt ett par gånger innan när jag kört en bit sedan låt den stå i kallt väder i 2-3 timmar.

    Så jag har kommit fram till att den inte alls vill starta när det är kallt, men den startade i morse så vet egentligen inte vad som är felet. Är det någon som har en aning om vad som är fel? Eftersom jag är student så blir det väldigt dyrt att lämna in på verkstad för en felsökning så jag frågar på forumet först.

    Tack.

  2. #2
    Polar, låter ju som att den borde klara kylan riktigt bra? Därav namnet? Går bensinpumpen som den ska tro?

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    Vad för batteri, tillräckligt CCA (finns enstaka på marknaden som passar fysiskt men är för klena, och I fallet T7 så kan för låg batterispänning göra att startmotorn går runt men den kan ändå inte starta) ?

    Kontrollerat jordanslutningen till motorblocket?
    Senast redigerat av Långmilare den 2016-10-14 klockan 18:12.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Surte
    Inlägg
    220
    Om bilen startar lätt när du rullar igång den kan man ju definitivt misstänka att batteriet (av någon anledning) inte orkar ge gnista ordentligt. Om du inte har tillgång till multimeter och kan mäta spänningen under belastning (när startmotorn går) kan du väl om du har har möjlighet parkera i nerförslut och se om bilen lätt startar när den rullas igång. Om så, har väl felets ringats in betydligt.
    Hade mc för några år sedan med dåligt batteri. Startmotorn varvade som en tok men det var inget över till gnistbildningen. Det lurade mig ganska länge.
    Så fort någon icke SAABägare utbrister: "SAAB är så förbaskat svårskruvat!" så lägger jag på mig kännarminen, nickar instämmande och svarar lugnt:
    "Ja, SAAB är ingenting som en amatör ska ge sig på."

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Är det ett sånt här batteri du köpte: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi...00-2000029842/

    Det borde fungera bra i så fall. Det kan ju vara så att bilen laddar dåligt!?
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  6. #6
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163
    Startar den till på startgas när den inte vill starta?
    /Johan

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Kal Visa inlägg
    Om bilen startar lätt när du rullar igång den kan man ju definitivt misstänka att batteriet (av någon anledning) inte orkar ge gnista ordentligt. Om du inte har tillgång till multimeter och kan mäta spänningen under belastning (när startmotorn går) kan du väl om du har har möjlighet parkera i nerförslut och se om bilen lätt startar när den rullas igång. Om så, har väl felets ringats in betydligt.
    Hade mc för några år sedan med dåligt batteri. Startmotorn varvade som en tok men det var inget över till gnistbildningen. Det lurade mig ganska länge.
    Fast är det batteriet som är dåligt om den startar i varmt väder men inte kallt? Detta är andra batteriet som jag testat med..

    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Är det ett sånt här batteri du köpte: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi...00-2000029842/

    Det borde fungera bra i så fall. Det kan ju vara så att bilen laddar dåligt!?
    Japp, det är det batteriet jag köpte. Jag tvivlar på att batteriet urladdas efter så lite tid , eller? Jag laddade det fullt innan jag satte i det i bilen.

    Citat Ursprungligen postat av JSN Visa inlägg
    Startar den till på startgas när den inte vill starta?
    /Johan
    Jag har inte testat med startgas.

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Citat Ursprungligen postat av Oscar98 Visa inlägg
    Japp, det är det batteriet jag köpte. Jag tvivlar på att batteriet urladdas efter så lite tid , eller? Jag laddade det fullt innan jag satte i det i bilen.
    Om man står och kör länge på startmotorn så laddas det ur ganska snabbt men då är det nog något annat som är huvudproblemet. Om den startar snabbt med startgas som Johan frågar så visar det att felet ligger på bränslesidan och inte el/tändning.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Om den startar snabbt med startgas som Johan frågar så visar det att felet ligger på bränslesidan och inte el/tändning.
    Den slutsatsen kan man inte dra.

    Det finns vissa bilar som drabbats av, vad det i slutänden visat sig, vevaxelgivarfel som yttrar sig precis så, att bilen måste startas på startgas, men när den väl startat går den på normalt sätt. Felbilden är inte så vanligt, men har setts både på T5 och T7-bilar. I åtminstone vissa fall syns det på att ett par stift är blöta medan ett annat par är torra, efter misslyckade startförsök.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Oscar98 Visa inlägg
    Japp, det är det batteriet jag köpte. Jag tvivlar på att batteriet urladdas efter så lite tid , eller? Jag laddade det fullt innan jag satte i det i bilen.
    Borde då inte vara batteriet.

    Har du kontrollerat motorblockets jordkabel?

    Om bilen går normalt när den väl startat är bensinpumpen osannolik.

    Så nästa steg är antagligen att kolla för luftläckage, titta igenom alla gummislangar, speciellt om bilen haft problem med motorgången på tomgång. Med bilen startad kan man prova att pilla runt på alla gummislangar och se om det händer något, har man tur är det en spricka i en slang som går att hitta genom att gången påverkas när man rör på den.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Den slutsatsen kan man inte dra.

    Det finns vissa bilar som drabbats av, vad det i slutänden visat sig, vevaxelgivarfel som yttrar sig precis så, att bilen måste startas på startgas, men när den väl startat går den på normalt sätt. Felbilden är inte så vanligt, men har setts både på T5 och T7-bilar. I åtminstone vissa fall syns det på att ett par stift är blöta medan ett annat par är torra, efter misslyckade startförsök.
    Hmm, det hade jag ingen aning om, tack för info! Det borde ge felkod!?
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  12. #12
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Den slutsatsen kan man inte dra.

    Det finns vissa bilar som drabbats av, vad det i slutänden visat sig, vevaxelgivarfel som yttrar sig precis så, att bilen måste startas på startgas, men när den väl startat går den på normalt sätt. Felbilden är inte så vanligt, men har setts både på T5 och T7-bilar. I åtminstone vissa fall syns det på att ett par stift är blöta medan ett annat par är torra, efter misslyckade startförsök.
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Hmm, det hade jag ingen aning om, tack för info! Det borde ge felkod!?
    Men i detta fall så startar bilen inte bara till utan den går väl igång på riktigt? Då är det ett tredje utfall som skiljer sig från startar-till-men-dör resp startar-inte-till-alls.

  13. #13
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Startar bilen när den är kall (och har svårt att starta själv) med startkablar anslutna med + till batteripolen och - till "motorblocket"?
    Gör den det är jordkablar från batteriet misstänkt som inte här helt ovanligt och som redan nämnts. Ett test kan ju även utesluta fel pga. av för låg spänning då.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av JSN Visa inlägg
    Men i detta fall så startar bilen inte bara till utan den går väl igång på riktigt? Då är det ett tredje utfall som skiljer sig från startar-till-men-dör resp startar-inte-till-alls.
    Helt rätt. Men i TS fall går ju bilen normalt (?) när den väl startat, så skulle den starta med startgas har vi just det scenariot, men att det i så fall kan vara vevaxelgivaren betyder inte att det säkert är så, att symptomet beror på detta tillhör inte vanligheterna.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  15. #15
    Jag har läst era svar nu.
    Som jag förstår så är det mellan för låg spänning i batteriet eller fel på vevaxelgivaren, eller?

    Finns det något jag kan testa hemma själv och dra en slutsats till vad som kan ha gått snett?
    Jag är 100% säker på att detta bara händer när bilen är kall så det är en ledtråd iallafall.

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    Nej, det är inte vad vi menar.

    För låg spänning i batteriet i sig förefaller högst osannolikt med ett nytt och uppladdat batteri av den typen du köpt. Däremot undrar vi om jordförbindelsen mellan batteri och motor, det är känt att T7 kan bete sig om den är dålig. Börja med att felsöka detta, utöver att kontrollera anlutningarna rent fysiskt kan man prova med en startkabel mellan minus (-) på batteriet och motorblocket, för att dra en tillfällig extra jordförbindelse och se om det påverkar.

    När det gäller vevaxelgivaren så kan man, efter test med startgas och den då startar och går normalt, inte utesluta vevaxelgivaren då det i ovanliga fall kan vara det. Men även för det fallet finns det vanligare orsaker, nämligen...

    Luftläckage, i någon form, om du uteslutit problem med den elektriska matningen, då detta kan störa blandningsförhållandet så rejält vid start att blandningen kan bli svår att antända.

    Det kan också vara tändkassetten, även om detta inte alls är det mest sannolika, detta provar man med att provbyta med en känt fungerande, och då det är ett lätt test att göra brukar man försöka göra det tidigt i felsökningsprocessen för att utesluta det, och för att man ibland blir förvånad av resultatet.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    En enkel metod för att kontrollera om det finns problem med jordning mellan batteri/kaross/block är att testa med en startkabel mellan den negativa(-) polen och någon bra punkt på blocket/topppen.

  18. #18
    Men det känns ändå konstigt att det skulle bli problem med jordningen mellan batteri och kaross bara när det är kallt.
    Eller har jag fel?

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    Det är främst frågan om fel som märks när det börjar bli kallt. Vilket stämmer på rätt många av de potentiella felkällorna.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  20. #20
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Citat Ursprungligen postat av Oscar98 Visa inlägg
    - Finns det något jag kan testa hemma själv och dra en slutsats till vad som kan ha gått snett
    Én test som kan utføres, ikke for å se hva som har gått skeis, men for å finne ut om batteriet gir ut OK spenning mot startmotoren: Positiv multimeterprobe på kabelskoen på batteriet (ikke selve polen) og negativ probe på et godt, ikke isolert punkt på chassis. Når startmotor går (her må du ha en hjelper) skal spenningen ikke gå under 9,6 V med et godt ladet batteri, og bør helst ligge litt over 10,0 V.

    Er dette i orden, kan ett mulig problemområde være kontaktpunktet på plussterminalen til startmotoren. I tilfelle dette er for løst tiltrukket og/eller korrodert, vil jo effekten av stor strømstyrke i startøyeblikket / nedkjøling etter lengre tid ha symptom som kulde-/varmepåvirkning.

    2 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

Liknande ämnen

  1. missljud under bilen i kallt väder?
    Av SAAB örnie i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-01-25, 00:47

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •