Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Varför olika laddtryck? 9-3 aero 02

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2016
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    145

    Varför olika laddtryck? 9-3 aero 02

    Varför laddar turbon olika nästan varje repa trots samma plana sträcka?

    Allt mellan 1.1 till 1.5 bar stor skillnad på tider t.ex 1.5 bar 80-120: 2.7sek

    1.2 bar 80-120: 3.8sek

    Screenshot_20161006-225251.jpg
    Screenshot_20161006-225340.jpg

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176
    Jag har en og9-3Aero -00 och dom enda gångerna jag sett laddtryck uppåt 1,4-1,5 bar (på min VDO laddtrycksmätare) är när jag haft något fel på bilen (tex skitiga sensorer i LMMen då laddtrycket dessutom varit svajigt) eller när jag kört med ett steg1 program. I övrigt är det sällan jag ser laddtryck uppåt 1,1 bar (och i så fall bara en kort stund). Och oftast ligger det på 0,9-1,0 bar stadigvarande som max.

    Sedan skiljer sig laddtrycket beroende på olika väderlek (men det vet du väl redan) men jag antar att du kört dessa tester vid samma tillfälle och därmed vid samma väderlek.

    Per L

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2016
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    145
    Jo samma väder, jag har ett stadigt laddtryck vakummätaren går in hela vägen på det röda. Laddtrycket peakar som bäst på 1.5 för att sakta sjunka mot de högre varven. Ska testa göra rent lmm.

    Vad ungefär är laddtryck för de olika stegen typ steg 3? På bsr står det att steg 3 265 hk gör 80-120 på 3.8 stämmer det?

  4. #4
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 725
    Medlem#
    6850
    Är din bil trimmad ?
    Utan att veta vem som gjort programmet så kan ingen sägs hur din bil ska reagera.
    Den som vet bäst om ditt program är den som skrivit det, ex BSR som du nämner.
    Ring då och fråga dom vad normalt laddtryck eller begärd luftmassa är.
    Är det nåt dom går åt det sämre hållet så gör en sedvanlig felsökning på lågt/svajande laddtryck/ låg luftmassa , eller om du har för högt laddtryck eller får mer luftmassa mot vad programmet begär, gör en felsökning på det.
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176
    I mitt fall räckte det inte att göra rent sensorena bara från den "öppna" sidan av LMMen. Det blev inte riktigt bra förrän jag plockade isär den så att jag kom åt att göra rent sensorerna även från "gallersidan"

    Per L

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2016
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    145
    Citat Ursprungligen postat av Purex Visa inlägg
    Är din bil trimmad ?
    Utan att veta vem som gjort programmet så kan ingen sägs hur din bil ska reagera.
    Den som vet bäst om ditt program är den som skrivit det, ex BSR som du nämner.
    Ring då och fråga dom vad normalt laddtryck eller begärd luftmassa är.
    Är det nåt dom går åt det sämre hållet så gör en sedvanlig felsökning på lågt/svajande laddtryck/ låg luftmassa , eller om du har för högt laddtryck eller får mer luftmassa mot vad programmet begär, gör en felsökning på det.
    Den sägs vara nordic steg 1 trimmad men 2.7 sätter inte ens min 300hk 9-5 aero på 80-120 så misstänker starkt att någon vart och ändrat programmet i t7suite antagligen inte åt det hälsosamma hållet för motorn men det gör inget nu kanske jag låter som en idiot men köpte bilen billigt och vill att den jämnt ska ladda 1.5 och inte bara ibland. Vart börjar jag felslöka slangar m.m? Intake temp går lätt upp till 50 grader vid fullgas är det normalt? Original luftbox sitter i.

  7. #7
    Grundladd c20let2ks avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Ort
    Kiruna
    Inlägg
    312
    Medlem#
    13152
    50grader IAT är inte normalt, är alt för högt..
    Du har provat at byta MV ja?
    2013 Opel Insignia 2.0CDTI 4x4 eLSD Manuell

  8. #8
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 339
    Medlem#
    8644
    Citat Ursprungligen postat av c20let2k Visa inlägg
    50grader IAT är inte normalt, är alt för högt..
    Du har provat at byta MV ja?

    50 grader IAT? Jag ser bara 31 resp 35 grader på bilderna. Säg att det nu skulle vara 50 grader IAT och en utetemp på 10 grader....+40 når man ju redan vid steg 1/2 på en og9-3 Aero som kör org IC. Hälsosamt nej...men så ser det ut.

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2016
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    145
    Citat Ursprungligen postat av Echonator Visa inlägg
    50 grader IAT? Jag ser bara 31 resp 35 grader på bilderna. Säg att det nu skulle vara 50 grader IAT och en utetemp på 10 grader....+40 når man ju redan vid steg 1/2 på en og9-3 Aero som kör org IC. Hälsosamt nej...men så ser det ut.
    Vid 10 grader utetemp så har jag ca 22 grader iat lugn körning, en 80-120 repa ca 35 grader och håller jag fullgas kvar till 150 så är temp uppe i 50, men det är normalt alltså? Min aero ss har samma IAT som utetemp vid lugn körning och max ca 40 grader som högst dock med cold air intake.

    Så det är kass IC på 9-3 og men luftfilterboxen då? Tänkte om den kanske laddar på för mkt pga svårt o få in begärd luftmassa?
    Senast redigerat av 018Aero den 2016-10-09 klockan 12:57.

  10. #10
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 339
    Medlem#
    8644
    Ja det är normalt så till vida att IC'n är kass och att det inte går att påverka utan att byta IC. En vanlig Kina-IC av universalmodell i alu gör jobbet mångdubbelt bättre än originalet

    Att du har samma IAT som utetemp med ng9-3:an tror jag inte på. Dock kan man få det när motorn är kall, men har man kört den ordentligt varm så bör du väl ligga kring 5-6 grader över utetemp vid normalkörning på SS'en.

    Uppnår du begärd luftmassa? Vilken erhållen luftmassa har du vid 1,1 bar respektive 1,5?

    Luftfilterboxen är garanterat inte ditt problem. Skulle luftfilter, inlopp etc strypa så skulle du snarare få tryckfall

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2016
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    145
    Citat Ursprungligen postat av Echonator Visa inlägg
    Ja det är normalt så till vida att IC'n är kass och att det inte går att påverka utan att byta IC. En vanlig Kina-IC av universalmodell i alu gör jobbet mångdubbelt bättre än originalet

    Att du har samma IAT som utetemp med ng9-3:an tror jag inte på. Dock kan man få det när motorn är kall, men har man kört den ordentligt varm så bör du väl ligga kring 5-6 grader över utetemp vid normalkörning på SS'en.

    Uppnår du begärd luftmassa? Vilken erhållen luftmassa har du vid 1,1 bar respektive 1,5?

    Luftfilterboxen är garanterat inte ditt problem. Skulle luftfilter, inlopp etc strypa så skulle du snarare få tryckfall
    Du har rätt på ng 9-3 har jag samma iat som utetemp med kall motor och några grader högre med varm. Men t.ex 9 grader ute så hade jag runt 14 iat jämfört med og 9-3 som har 20+ minst. Ska aktivera open sid och kolla det där. Ska man ha ic med 2.25 anslutningar till og 9-3?

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2016
    Inlägg
    31
    Vad är det för app du använder?

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2016
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    145
    Citat Ursprungligen postat av smeck Visa inlägg
    Vad är det för app du använder?
    Torque pro

Liknande ämnen

  1. Varför olika generatoreffekter?
    Av turbo4ever i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-08-30, 23:26
  2. Olika laddtryck på olika växlar (!!??)
    Av apankoko i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2010-06-23, 23:02
  3. Varför olika skatt på SS aero?
    Av Ekan i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-07-11, 11:44
  4. Varför olika temperaturer?
    Av Kai i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-04-10, 22:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •