Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 98

Ämne: OG9-5 2.0t -1999 startar inte alls

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2016
    Ort
    Falun
    Inlägg
    43

    OG9-5 2.0t -1999 startar inte alls

    Min lilla rumpskjutsare var otroligt segstartad igår morse när frosten slog till, på typ 6:e försöket rosslade den igång.

    I morse fick det bli cykel till jobbet.

    Bilen beter sig precis som att batteriet är urladdat, så ikväll har jag bytt till ett sprillans nytt batteri och jag har bytt alla tändstift men felet återstår. Har inte glömt att tanka den heller wink

    Kan nog vara så att den kännts lite "hoppig/ryckig" i motorn på sistone. Har inte haft den så länge men föregående bilar av andra märken har liksom tickat på annorlunda. Man har inte "känt" motorn på samma sätt som i denna eller hur man ska förklara det.

    Vad kan jag göra? Hilfe....

  2. #2
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 796
    Medlem#
    4458
    Första frågan är om startmotorn drar runt ordentligt?

    Den kan vara "seg" på två sätt. Antingen att startmotorn knappt orkar dra runt motorn eller att den drar runt bra, men ändå inte vill starta. Är det första alternativet så är det troligtvis något med strömmen. Dåligt batteri eller dålig laddning är dom första alternativen. I andra fallet så är det något annat. Soppa eller tändning. Mer eller mindre...
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  3. #3
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 696
    Tändkassetten?
    går bränslepumpen?

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2016
    Ort
    Falun
    Inlägg
    43
    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    Första frågan är om startmotorn drar runt ordentligt?

    Den kan vara "seg" på två sätt. Antingen att startmotorn knappt orkar dra runt motorn eller att den drar runt bra, men ändå inte vill starta. Är det första alternativet så är det troligtvis något med strömmen. Dåligt batteri eller dålig laddning är dom första alternativen. I andra fallet så är det något annat. Soppa eller tändning. Mer eller mindre...
    Jag är långt ifrån bilkunnig, men jag tror startmotorn går igång men den orkar inte dra igång motorn. Batteriet är sprillans nytt, likas¨tändstiften, då jag trodde att felet låg där.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av montecarlsson Visa inlägg
    Tändkassetten?
    går bränslepumpen?
    Mycket bra fråga då jag inte vet vad en tändkasett är, hur den ser ut eller vad den har för funktion. Jag antar att bränslepumpen går, vet dock inte hur jag kollar upp det?

    Tycker dock att bilen har vart lite hoppig eller vad man ska säga, typ hoppar/rycker från motorn. för några veckor sedan åkte jag 110-väg och när jag var uppe i hög hastighet började det rycka till lite i motorn.

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 196
    Medlem#
    8758
    Tändkassetten är den där saken som sitter ovanför tändstiften. Den innehåller i stort sett alla delar i tändsystemet som brukar kunna gå sönder på andra bilar. Därför provar man normalt som någon av de första åtgärderna när det kan vara tändsystemet att provbyta med en känt fungerande, då det är allmänt känt här att tändkassettfel kan yttra sig lite hur som helst. Detta betyder inte att jag skulle sätta några pengar på att det är det fel du har, men det är första steget i metodisk felsökning, för det är en rimlig orsak till ditt fel och det finns ingen annan bra metod att kontrollera om det är tändkassetten.

    Har du en multimeter så kan du kontrollera bränslepumpen genom att mäta dess strömförbrukning, om allt är rätt ska det vara runt 6A (vid standardinstallation), detta går att mäta direkt i säkringsdosan i instrumentpanelen (beskrivning här: http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1401399 ). En ledtråd är hur långt bilen gått med den pumpen, har bilen gått över 25k mil med originalpumpen är den på upphällningen.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    487
    Har lite svårt att förstå ditt svar på Vfrs fråga.
    Nya batterier är inte alltid fulladdade från början.
    Utan Saab

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2016
    Ort
    Falun
    Inlägg
    43
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Tändkassetten är den där saken som sitter ovanför tändstiften. Den innehåller i stort sett alla delar i tändsystemet som brukar kunna gå sönder på andra bilar. Därför provar man normalt som någon av de första åtgärderna när det kan vara tändsystemet att provbyta med en känt fungerande, då det är allmänt känt här att tändkassettfel kan yttra sig lite hur som helst. Detta betyder inte att jag skulle sätta några pengar på att det är det fel du har, men det är första steget i metodisk felsökning, för det är en rimlig orsak till ditt fel och det finns ingen annan bra metod att kontrollera om det är tändkassetten.

    Har du en multimeter så kan du kontrollera bränslepumpen genom att mäta dess strömförbrukning, om allt är rätt ska det vara runt 6A (vid standardinstallation), detta går att mäta direkt i säkringsdosan i instrumentpanelen (beskrivning här: http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1401399 ). En ledtråd är hur långt bilen gått med den pumpen, har bilen gått över 25k mil med originalpumpen är den på upphällningen.
    Ska kolla länken. Bilen har gått 22000 mil och jag gissar att det är originalpumpen som sitter där.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av rejser99 Visa inlägg
    Har lite svårt att förstå ditt svar på Vfrs fråga.
    Nya batterier är inte alltid fulladdade från början.
    Kanske var jag som var otydlig. Där jag köpte batteriet gjordes en kontroll på att det var fulladdat, så batteriet är nytt och fulladdat

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 454
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av rejser99 Visa inlägg
    Nya batterier är inte alltid fulladdade från början.


    Se till att vara 100% säker på att det nya batteriet är sjysst, annars blir det att jaga spöken. Det låter på din beskrivning precis som ett dåligt batteri. Vad händer med batterispänningen när du vrider om nyckeln? Om använder startkablar, får du igång bilen?

    Rent allmänt: Ju kallare det är, desto friskare batteri krävs det för att orka dra igång bilen. Så de allra flesta "min bil startar inte" såhär på höstkanten med de första kyliga morgnarna brukar vara batteriproblem...

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2016
    Ort
    Falun
    Inlägg
    43
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg


    Se till att vara 100% säker på att det nya batteriet är sjysst, annars blir det att jaga spöken. Det låter på din beskrivning precis som ett dåligt batteri. Vad händer med batterispänningen när du vrider om nyckeln? Om använder startkablar, får du igång bilen?

    Rent allmänt: Ju kallare det är, desto friskare batteri krävs det för att orka dra igång bilen. Så de allra flesta "min bil startar inte" såhär på höstkanten med de första kyliga morgnarna brukar vara batteriproblem...
    Och det var precis vad jag trodde var felet på bilen. Han jag köpte den av hade köpt ny bil, och med tanke på bilens låga pris tror jag inte han hade lagt ner någon service på den. Därför trodde jag att batteriet gett upp när den inte startade. Glad i hågen gick jag till macken i hopp om att slippa cykla i kylan och köpte mig ett nytt batteri. Batteriet kontrollerades på plats att det är fulladdat. Men tji fick jag.

    Efter lite googlande skulle jag gissa på att det kan vara tändkasetten eller den där vevaxelgivaren eller vad den hette, men det känns ju lite tråkigt att slänga ut en massa pengar på delar som kanske inte behövs bytas just nu. men men, de ska väl bytas så småning om antar jag, och så jäkla roligt är det inte att cykla till jobbet :/

  10. #10
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 114
    Är batteriet friskt och laddat och du ändå har problem skulle jag rekommendera att kika över anslutningarna, jorden från minuspolen till chassi kan mycket väl har ärgat på denna gamla vagn, likaså chassi till motor.
    Provar man med en startkabel från - polen till motorn och den går runt lättare är det ett troligt fel

    Är vevaxelgivaren felaktig borde det synas på varvräknaren som skall röra sig lite även om bilen inte startar
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 196
    Medlem#
    8758
    Det är en dålig strategi att byta allt som kan vara fel innan man hittat felet, ditt fel kan mycket väl vara något helt annat än vad vi nämnt, t.ex. luftläckage. Din felbeskrivning är inte något som pekar på något med säkerhet-

    Det kan mycket väl bli billigare att låta en bra verkstad felsöka i så falll.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2016
    Ort
    Falun
    Inlägg
    43
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Det är en dålig strategi att byta allt som kan vara fel innan man hittat felet, ditt fel kan mycket väl vara något helt annat än vad vi nämnt, t.ex. luftläckage. Din felbeskrivning är inte något som pekar på något med säkerhet-

    Det kan mycket väl bli billigare att låta en bra verkstad felsöka i så falll.
    Absolut vore väl verkstad det allra enklaste. Men då måste den bärgas, plus felsök, plus reservdelar, plus arbetskostnad. Det tråkiga är väl då att jag snabbt är uppe i samma summa som jag typ köpte bilen för.

    Ja jag vet att det kostar att ha bil, men jag tänker ändå att bilen är gammal och det finns väl gränser för vad som är ekonomiskt försvarbart att lägga ner på en gammal bil.

  13. #13
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 097
    Medlem#
    2555
    Vart bor du?

    Det kanske finnas någon trevlig person som du kanske kan få provlåna en tändkassett av, då vet man direkt.

    1 användare gillar detta inlägg

    Vfr

    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  14. #14
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 796
    Medlem#
    4458
    Precis som RZ säger, så kanske det finns någon hjälpsam person i närheten. Lägg gärna in din ort i profilen så underlättar det sådana här saker. Sedan kanske inte bilen står på just den orten för tillfället, men ändå en fingervisning.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2016
    Ort
    Falun
    Inlägg
    43
    Bor i Falun och typ alla jag känner kör Volvo eller Skoda. Bara syrran kör saab men hon bor i sthlm.

    Vet inte om detta är till någon hjälp men det här är vad som händer när jag försöker starta den:

    https://youtu.be/XSTY1OAxk1k

  16. #16
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 114
    Jag sätter en krona på vevaxelgivaren, varvräknaren ser på videon in ut att röra sig över huvud taget.

    Det finns 66 användare på forumet i Falun, senast aktiva som åker 9-5 var Boss_time & greger_s så någon ny kompis kanske du kan hitta som åker rätt märke.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-10-06 klockan 10:49.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2016
    Ort
    Falun
    Inlägg
    43
    Nepp, tycker inte heller att den ser ut att röra sig. Men kan en vevaxel bara gå och dö bara sådär från en dag till en annan? Märker man av tidigare att den börjar bli dålig?

  18. #18
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 114
    Ja, den kan ge upp.
    Man kan kontrollera den via Tech2 (serviceinstrument) eller genom resistansmätning.
    Och vill ingen hjälpa till borde det vara lätt fixat för en lokal verkstad, det går ju t.om. att ta med givare till bilen och byta på plats eller så kanske du har en bilskrot i Falun där du kan hitta en givare billigt, alla har inte gett upp bara för att bilen skrotats.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 454
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av JennieF Visa inlägg
    Batteriet kontrollerades på plats att det är fulladdat.
    Hur gjordes den kontrollen?

    Anledningen att jag är extremt tjatig om batteriet är att det är det både är det vanligaste felet till att bilar inte startar och samtidigt lättast att utesluta.

    Du har först en bil som funkar, sedan en startmotor som går segare och segare och till slut startar bilen inte alls. Du misstänker (med rätta) batteriet och köper ett nytt, men det löser inte problemet.

    Det betyder antingen att:
    1. Det har dykt upp nytt fel under de dagar bilen stått stilla
    2. Det är ett annat fel än batteriet
    3. Det är fel på det nya batteriet

    1an är inte särskilt sannolikt. 2an kan det vara men är jobbigt att felsöka. 3an kan det också vara och är superlätt att felsöka.

    Så varför inte börja med 3an?

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2016
    Ort
    Falun
    Inlägg
    43
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Ja, den kan ge upp.
    Man kan kontrollera den via Tech2 (serviceinstrument) eller genom resistansmätning.
    Och vill ingen hjälpa till borde det vara lätt fixat för en lokal verkstad, det går ju t.om. att ta med givare till bilen och byta på plats eller så kanske du har en bilskrot i Falun där du kan hitta en givare billigt, alla har inte gett upp bara för att bilen skrotats.
    Jag antar att en Tech 2 är någon form av verktyg typ? Äger ungefär en hammare, en såg och en skruvmejsel ;D

    Har biltema i grannstaden och verkar ha den där vevgrejen för 400 riksdaler. Ska hoppa på bussen snart för en shoppingrunda. Återkommer med hur det går

    - - - Uppdaterad - - -

    Förresten, är det något mer jag kan tänkas behöva för att byta ut den där vevaxeln, som kan behöva införskaffas när jag ändå är på affären?

Liknande ämnen

  1. 9000 ryckte och högg, nu startar den inte alls.
    Av joppepoppe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-07-20, 17:36
  2. 9-3 1999 startar inte efter att Larmet gått
    Av montecarlo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-11-15, 12:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •