Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: CE-lampan lyser "limpmode" OG9-5 2,2 TiD -04

Trådad visning

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2016
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    19
    Medlem#
    9987

    CE-lampan lyser "limpmode" OG9-5 2,2 TiD -04

    Första gången på forumet; har följt div.trådar och är imponerad av kunskaper och visdom som finns samlad här. Problemet: CE-lampan började försiktigt lysa då och då men sen allt mer och mer ihållande för att slutligen lysa konstant. Slocknar nu nån sekund vid start men tänds omedelbart igen. Att motorn hade gått i "limpmode" d.v.s. max. c:a
    3000 v/min. märkte jag först när jag blev övermodig vid ett tillfälle och skulle köra om ett arbetsredskap, man undviker gärna äventyrligheter som omkörningar med 2.2l dieseln, motorns maxmoment ligger väl mellan 1500-2800 v/min. så man håller sig oftast snällt där vid normal körning. Fick tid hos gammalt SAAB-orakel i Åkersberga norr om Sthlm. där OP-COM felkoder pekade på LMM. Ny inköptes och monterades ingen skillnad, Åkersbergaorakel avskriven, ville ej fortsätta felsöka. Har mätt upp kontakten till LMM; jord OK,12V från batt. OK, 5,4V från ecu OK , reglerspänning från ecu låg på 0,4V vid tomgång vill jag minnas, detta värde skall variera vid olika varvtal något jag ej hade möjlighet att testa tyvärr. Ej komplett undersökning där men det jag kunde kolla verkade rätt. Efter att ha kollat div.vacumslangar och elkontakter utan att hitta något trasigt, åkte jag till Ekmans Bil på Värmdö där dom var mkt. bussiga och kopplade upp Teck2-diagnosen fick ut två felkoder: P0100 LMM felaktig funktion(övergripande) och P0102 LMM ingång låg, fortfarande LMM-fel! Är medveten om att denna motor är kraftigt udda men undrar ändå om någon på forumet har några tipps eller känner till kunnig verkstad i östra Svealand som kan 2.2TiD motorn. Nordic i Norrköping kanske. Bilen startar direkt och går, inte så blixtpiggt men dock upp till 3000 v/min lugnt och fint om än lite svag i uppförsbackarna, så jag är fullt villig att åka några mil för kunnig hjälp, trots att man undviker omkörningar av allt utom mopeder kanske. Med hopp om svar C.Flywheel.
    Senast redigerat av C.Flywheel den 2016-12-10 klockan 23:26.

Liknande ämnen

  1. TCS lampan lyser
    Av Tonypower i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-10-17, 21:26
  2. Tcs lampan och motor lampan lyser
    Av J0han i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-07-10, 00:15
  3. Air bag lampan lyser..
    Av Yamaha i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-11-26, 22:28

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •