Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Extern Wastegate problem/ Turbo surge?

  1. #1

    Extern Wastegate problem/ Turbo surge?

    Tja!
    Har byggt om min Volvo och klämt ned en saab motor för ett tag sedan och kört ett antal gånger nu i sommar och våren.

    Men det största problemet jag haft är min externa wastegate/haft surge, vet inte riktigt vad exakt jag ska fastställa problemet till, det jag vet är att jag behöver fler än en hjärna för min har fasen kärvat igen totalt nu efter att ha testat det mesta.

    Bygget började på en saab 900ng med samma turbo / grenrör / wastegate + ecu med samma programvara, fungerade klockrent!!

    I Volvon om jag seg drar , så fladdrar wgn duktigt. Laddar man på så tjuter det till som en jäkla japs dump...?

    Kör man på "rätt växel" och full gasar funkar det klockers eller iallafall inga konstiga ljud.

    Testat byta wg fjäder , kört wg slang direkt emellan kompressorhus och wg , bytt till löljigt stor intercooler, pluggat dump, sökt efter läckage och inte kommit nånvart.

    Största skillnaden på grenröret är att jag vinklat om uttaget för wastegaten, men skulle inte kunna se varför det skulle ställa till det...

    Skulle vilja lösa det här innan jag bygger nytt grenrör för nya ännu större turbon och ny tial wg osv.

    Laddat som max 0.7-0.8 med mv ikopplad , kört utan nu med 0.5

    Placering på wg:

    IMAG0405.jpgIMAG0371.jpgIMAG0071.jpg

    1 användare gillar detta inlägg



  2. #2
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Märkligt om det funka bra i ditt gamla bygge.. Har du provtryckt WG:n? Vad kör du för turbo?

  3. #3
    Det är riktigt irriterande... Turbonetics T3 hybrid 50 trim , 0.48 a/r, kommer inte ihåg hela specen. Den har ju lite lagg men när den spoolar är det sjukt snabbt, men jag kan seg dra och det börjar fladdra redan vid 0.1 bar.

    Wastegaten har jag plockat isär och kollat membran , bytt fjäder och provkört lite med tryckluft, verkar inte vara något läckage! Vet ju dock inte hur det blir när det är varmt och nu är det ju en No name som legat 1 år innan jag började använda den igen.

    Lite sugen på att skaffa en Tial 44mm redan nu innan jag ska bygga nya grenröret bara för att utesluta mer.

  4. #4
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Nu är det lite svårt att se på bilden, men det är alltid en fördel att bygga Wastegate röret i strömlinjeform med avgaserna. Nu har jag extremt svårt å tro att det skulle orsaka "fladdrande" wastegate på dessa moderata laddtryck.

    Det kan inte vara så att Turbon "surgear" då? Detta fenomen är inget jag tänker gå in i detalj på då det garanterat finns mer kunniga personer på forumet än mig.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Husum
    Inlägg
    1 026
    Medlem#
    6874
    Antar att du kör t5 sprut.

    Är de inte hastighets signalen som jäklas för dig? om du nu har nån?

    Mvh Roberth

  6. #6
    Hade en liten filmsnutt på vad som händer:

    https://youtu.be/ZkAJ8_Nxnl8

    Edit:
    Testat o koppla in hastighetssignalen, märkte att den gick en aning "renare" på tomgång nu , innan fettade han på jäkligt duktigt men problemet kvarstår.

    Kanske ska försöka lirka om downpipe och dra om röret till wgn, så det blir mer som innan.
    Senast redigerat av T.hedberg den 2016-10-07 klockan 17:59.

  7. #7
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 725
    Medlem#
    6850
    Min spontana tanke är precis som du är inne på.
    Allt funkade klockrent innan du bytte vinkel till WGn!

    Borde vara en stark kandidat att göra om igen.
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Purex Visa inlägg
    Min spontana tanke är precis som du är inne på.
    Allt funkade klockrent innan du bytte vinkel till WGn!

    Borde vara en stark kandidat att göra om igen.
    Yes om jag nu inte hittat felet..

    Får se om jag hinner ta en testrepa till ikväll
    Senast redigerat av T.hedberg den 2016-10-08 klockan 19:43.

Liknande ämnen

  1. Extern vs intern wastegate ?
    Av Turbo_Knuff i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-10-27, 14:23
  2. Fördelar extern wastegate?
    Av backhead i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-07-26, 00:45
  3. APC till extern wastegate går det?
    Av R1 tic apc i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-06-20, 13:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •