Sidan 5 av 86 FörstaFörsta ... 345671555 ... SistaSista
Resultat 81 till 100 av 1706

Ämne: Amatör meckar Saab 9-3

  1. #81
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176
    Motoröglor
    Om du kollar på motorn hittar du säker skruvar som du kan använda till att lyfta motorn i. Jag brukar göra egna "öglor" av tex en 2 mm plåt (5-10 cm lång med ett hål i varje ända) som jag skruvar fast i någon lämplig skruv på motorn. Det finns ju skruvar överallt på en motor och några borde rimligtvis sitta på "rätt ställe" för att kunna agera som fäste för en "ögla"

    Drivknut
    Lätta helst inte på damaskerna. Du riskerar att drivknuten åker isär och i värsta fall ramlar nållagren isär och du får leta reda på en massa nålar på golvet. Enligt lagen om alltings jävlighet brukar man dessutom inte hitta alla nålar som ramlar bort.
    Drivknuten i växellådan är bara att dra ut eller knacka ut med en hammare. Om jag inte minns fel sitter det ett fjäderlås på axeln i växellådan som fjädrar undan när man applicerar tillräcklig dragkraft på drivknuten

    Pinnbultar
    Jag brukar skruva dit två muttrar på pinnbultar som jag låser hårt mot varandra. Sitter inte pinnbulten alltför hårt brukar det gå lätt att skruva ut pinnbulten. Fast varför skall du ta bort pinnbultarna? Det behövs väl inte?

    Stor klump
    Klumpen är nog insugningsröret. Det kan säkert sitta kvar men är nog inte svår att få bort heller

    Byta packbox till drivknut
    Det är bara att skruva bort och dra ut "locket" som drivknuten är instoppad i. Locket tätar med en stor O-ring mot växellådan. Packboxen brukar jag knacka ut försiktigt med ett don men man kan också använda en sådan här http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Ve...yg-2000031286/ och bända bort den. En hylsa från hylsnyckelsatsen med aningen mindre ytterdiameter än hålet som packboxen sitter i har varit till stor hjälp många gånger. Kolla bara först så att du vet hur packboxen sitter. Hur den är vänd och hur mycket den är inknackad så att du sätter dit den nya likadant. För att sätta dit den nya packboxen brukar jag först använda en hammare (ev med hylsa) och sedan eventuellt en don om det behövs sist. Det finns säkert specialverktyg att köpa också om man vill minimera risken för att skada något med så enkla verktyg

    Lossa gaswiren
    Om jag inte minns fel sitter det en "klump" i änden på gaswiren som vilar i ett spår i spjällhuset. Om du vrider spjällaxeln ("diket" som gaswiren vilar i på gasspjället) för hand så kanske gaswiren till och med ramlar bort av sig själv!? I Haynes står det att du först måste demontera en kåpa för att komma åt länksystem/wire
    Senast redigerat av Per L den 2016-10-24 klockan 23:28.

  2. #82
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Tack .
    Att följa Haynes är lite knepigt, den verkar vara skriven som en uppslagsbok för de som redan kan det här och som känner till benämningen på alla delar.

    Måste jag inte ta bort pinnbultana för att få bort grenröret från toppen?

    Förstår inte riktigt det där med gaswiren, men jag får väl greja lite så ordnar det sig nog.

    Varför måste jag plocka bort så mycket som är anslutet till turbon, till exempel staget. Jag behöver väl inte ta bort den för att ta bort toppen?
    Senast redigerat av Bruksvägen den 2016-10-25 klockan 08:47.

  3. #83
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176
    Ja, du har rätt i att Haynes är skriven för en person som har mekat bil förr och som bara behöver veta hur det ser ut på just den bilen man mekar med. Tom SAABs egen verkstadshandbok förutsätter en viss förkunskap. Jag som har mekat med olika bilar i 50 år lyckades tex bryta sönder de svarta plastskydden i dörrinsteget på min og9-3 för att jag inte förstod hur man skulle ta bort dem trots att jag läste verkstadshandboken.

    SAAB har gett ut en egen verkstadshandbok (SAAB WIS. Workshop Information System) som man installerar på sin 32-bitsdator och som jag har haft väldigt mycket nytta av. Den finns egentligen inte att köpa för privatpersoner...

    På bifogade bild ser du hur änden sitter fast på "hävarmen". Du viker upp wiren 90 grader och skjuter ut "klumpen" i sidled ur sitt läge. Om du skruvar bort grejorna så att du ser hur det ser ut går det inte att missa hur man gör (tror jag).
    Min "hävarm" har gått av så jag har lagat den med en plåt (det blanka på bilden).

    Det är möjligt att du måste ta bort pinnbultarna i toppen för att få bort grenröret. Jag har aldrig gjort det så jag vet egentligen inte. Men min erfarenhet av bilmekande säger mig att man inte borde behöva ta bort dom först. Enligt min mening skulle det i så fall vara en "felkonstruktion". Och "felkonstruktioner" förekommer ju inte på bilar!? Eller..........
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-10-25 klockan 12:33. Anledning: §8.1 Du får inte uppmana till brott .. gäller även brott mot upphovsrätt.

  4. #84
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Tack för bilden, jag tror jag förstår. Skall prova när jag kommer hem i eftermiddag.

    Om det är okey fortsätter jag arbetet med hjälp av den handbok jag har, samt litar till din/er hjälp om jag kör fast. Era förklaringar är betydligt klarare och mindre omständliga än i boken.
    Skall jag kunna dra bort grenröret från toppen utan att ta bort pinnbultarna, då förstår jag varför jag måste plocka bort så mycket på turbon.

    Jag har ägnat mig en del åt uppfinningar och konstruktioner inom andra områden, och nog har jag många gånger, under tiden jag nu skruvat på bilen, funderat på varför de nödvändigtvis skall krångla till saker och ting så förbannat, (ursäkta svordomen). Kan det vara för att avskräcka sådana som mig? Jag har meckat och bytt motorer på gamla Folkvagnar och Amazoner mm, men det var på tiden innan det var översållat med sensorer, turboaggrgat och andra nödvändigheter. De fackuttryck jag känner till kommer från den tiden då det inte fanns så många att lära sig. Ordboken över motordetaljer samt diverse rör och kopplingar måste ha mångdubblats flera gånger om sedan jag senast skruvade i en motor.

  5. #85
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Per L Visa inlägg
    SAAB har gett ut en egen verkstadshandbok (SAAB WIS. Workshop Information System) som man installerar på sin 32-bitsdator och som jag har haft väldigt mycket nytta av. Den finns egentligen inte att köpa för privatpersoner...
    Jodå, just WIS har gått att köpa över disk utan problem för alla hos Saab ÅF, Saab (till skillnad från de flesta andra biltillverkare) hade inga restriktioner på vem de sålde WIS till. Jag betalade 845:- när jag köpte den för många år sedan.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  6. #86
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Vill bara informera om hur långt jag kommit och höra om ni kan utläsa något utav bilderna jag tagit på undersidan av toppen och motorblocket.
    Kan nämna att det som finns i hinken inte är olja, det är kylvattnet. Jag misstänker att det kan vara en bra idé att spola rent radiatorn och vattenslangarna.

    Tänkte skaffa mig en stor plastlåda att hålla till i för att rengöra toppen, men vad använder jag mig av för att rengöra den?
    Även motorblocket bör väl rengöras, men jag väntar med det till vi flyttat motorn och beslutat om vi tar bort oljetråget. Då kan jag passa på att även rengöra alla vatten och oljekanaler.
    Är det något mer jag bör ta bort och rengöra, hur är det med turbon. Den sitter nu kvar i bilen.
    Om vi tar bort oljetråget, skall vi då ge oss på kolvringar och vevstakslager, även om vi inte har någon direkt orsak till det?
    Hur är det med ventilerna. Bör jag plocka bort och rengöra dem?

    DSC_0045.jpgDSC_0046.jpgDSC_0047.jpgDSC_0049.jpgDSC_0050.jpg

  7. #87
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176
    Nu när du har toppen borta blir det inte lätt att rengöra "alla vatten- och oljekanaler". Det är ju inte bra att få vatten i oljekanalerna och vad du nu tänker göra rent oljekanalerna med i vattenkanalerna! Jag skulle nog inte ens försöka så länge toppen är borta. Det blir förstås skillnad om du plockar isär hela motorn så att du kommer åt att göra rent överallt innan du plockar ihop motorn igen.

    Jag brukar köpa lacknafta och göra rent motordelar i. Förr i tiden använde man ofta fotogen men det är ju länge sedan sådant gick att få tag på. Saknar jag lacknafta så tar jag vad jag har om det bara är mindre delar jag skall göra rent. Tex bensin.

    Om jag har toppen och oljetråget borta på en motor som gått "långt" (20-30 tusen mil och mer) skulle jag nog inte kunna hålla mig från att byta kolvringar och mäta upp ram- och vevstakslagren. Lagren skulle jag börja med att titta på. Ser dom släta och fina ut utan "repor" i skulle jag kanske överväga att behålla dem efter att ha mätt upp lagerspelet. Det enklaste sättet att mäta upp lagerspel för oss amatörer är att använda Plasigauge
    http://www.plastigaugeusa.com/how.html
    https://www.google.se/search?q=plast...w=1218&bih=759
    Kan köpas hos tex Mekonomen. Dom har det säkert inte hemma men tar hem det tills i morgon (i alla fall min Mekonomenaffär). Med tanke på att vevaxeln sitter kvar i motorblocket kan det vara svårt (eller omöjligt) att mäta alla ramlager men att mäta dom som går är ju bättre än att inte mäta alls. Det är ju oftast nedre lagerhalvan på vevlagren som slits och får man bort 3 av 5 vevlagerhalvor och dom ser fina ut så är nog dom övriga två (som man ev inte tar bort) också bra.

    Lagerytan på vevaxeln skall förstås också vara slät och fin.

    Du får förstås också bestämma dig för hur långt du vill gå i ditt renoverande. Det är väldigt lätt att det bara fortsätter av bara farten och "det är väl lika bra att byta detta också när jag ändå är här och grejar". Och så är det ju väldigt pinsamt att inte byta den där packboxen och så börjar den läcka strax efter att du börjat köra bilen igen. Byter du den när du ändå är där och grejar tar jobbet kanske någon timme eller två. Måste du byta den när motorn är hopplockad kan det vara flera dagars arbete.
    Jag bytte tex koppling, slavcylinder och vevaxelns packbox vid svänghjulet när jag ändå hade bort växellådan trots att dom inte hade visat några tecken på att ge upp.

    Har du plockat bort allt för att komma åt ventiltätningarna så skall du förstås plocka bort ventilerna också och göra rent dem (och åtminstone avgaskanalerna i toppen). Du har ju redan plockat bort allt som håller ventilerna så det blir ju inget extraarbete. Håll bara reda på vart ventilerna suttit så att dom kommer tillbaks på samma plats. Det gäller för övrigt även för fjädrar (kanske inte superviktigt) och ventiltryckare (kan vara väldigt viktigt) mm

    Och är ventilerna borta är det ju dumt att inte passa på att slipa in dem så att dom tätar riktigt bra. Ja, du ser arbetsinsatsen över vad som "är lika bra att göra" växer. Någonstans kanske du måste sätta stopp.

    2 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Per L den 2016-10-25 klockan 22:58.

  8. #88
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 236
    Medlem#
    2226
    Citat Ursprungligen postat av Bruksvägen Visa inlägg
    Vill bara informera om hur långt jag kommit och höra om ni kan utläsa något utav bilderna jag tagit på undersidan av toppen och motorblocket.
    Kan nämna att det som finns i hinken inte är olja, det är kylvattnet. Jag misstänker att det kan vara en bra idé att spola rent radiatorn och vattenslangarna.

    Tänkte skaffa mig en stor plastlåda att hålla till i för att rengöra toppen, men vad använder jag mig av för att rengöra den?
    Även motorblocket bör väl rengöras, men jag väntar med det till vi flyttat motorn och beslutat om vi tar bort oljetråget. Då kan jag passa på att även rengöra alla vatten och oljekanaler.
    Är det något mer jag bör ta bort och rengöra, hur är det med turbon. Den sitter nu kvar i bilen.
    Om vi tar bort oljetråget, skall vi då ge oss på kolvringar och vevstakslager, även om vi inte har någon direkt orsak till det?
    Hur är det med ventilerna. Bör jag plocka bort och rengöra dem?

    DSC_0045.jpgDSC_0046.jpgDSC_0047.jpgDSC_0049.jpgDSC_0050.jpg
    Om du ska testa kolvringarnas status kan du hälla WD40 i cylinderloppen - rinner det igenom häller du på mer tills det slutar läcka igenom. Slutar det inte läcka genom behöver du byta dem. Det kan gå åt nån liter enligt utsagor här på forumet.

    Rengör J-rören på insidan av ventilkåpan, piprensare och motortvätt/wd40

    Både kolvringar och J-rör tillsammans med turboläckage är problem-kandidater om man haft problem med vevhusventilationen.

    Turbon kollas enklast genom att ta bort inloppsröret och känna på glappet. Rengör oljeröret till turbon.

    Byta kedjor och släpor.

    Det här är det jag skulle göra som minsta insats. Packboxar vid veven kan vara bra också då det ändå är åtkomligt.

    1 användare gillar detta inlägg


    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  9. #89
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Tack för rekommendationerna om Plasigauge och WD40. Skall införskaffa dessa idag.
    Går det åt någon liter WD40 per cylinder eller för alla cylindrar?

    När jag använder mig av WD40, skall jag då först göra rent toppen på kolvarna från all sot?

    Jag skall byta packboxarna då jag tar bort drivaxlarna. Hur jag demonterar vänster drivaxel har jag förstått, men jag har inte funnit någon information (som jag förstår) om den högra, där det även finns en mellanaxel. Skall jag demontera högra drivaxeln vid mellanaxeln, eller skall jag låta den sitta kvar och ta ut mellanaxeln ur växellådan?

    Jag får väl plocka ur turbon, men jag vet inte vilket som är insugsröret eller oljeröret. Jag misstänker dock att insugsröret är det grova aluminiumrör som sticker upp som ett periskop och sitter anslutet till luftrenaren vid styrservon, stämmer det? Vilket som är oljeröret till turbon vet jag ej.

    När jag skulle plocka bort insugsgrenrörets stag, saknades detta. Skall det inta vara något på denna bil, eller bör jag skaffa mig ett sådant?

    Var sitter, och hur byter jag packboxar vid veven.

    Vad gäller bultarna till topplocket, läste jag i handboken att jag skall mäta längden på de jag plockade bort och jämföra med de nya. Eftersom jag inte vet om jag behöver skaffa nya bultar så köper jag inga innan jag vet om jag behöver några, och vet således inte hur långa de nya är. Jag har inte heller funnit någon information om hur långa de nya bultarna skall vara. Har någon en lösning på gåtan?

    Detta är listan på det jag skall införskaffa från Speedparts så här långt. Eventuellt tillkommer kolvringar och vevstakslager samt packboxar till veven. Jag har redan packning till ventilhuset.

    Är det något jag missat?

    Topplockspackning
    Packning Grenrör
    Packning Insug
    Packning Grenrör – Turbo
    Packning Oljetråg
    O- ringar till spridarna
    Drivaxelmuttrar (Spindelbultar)
    Packboxar till drivaxlar
    Drivdelssats B205 & B235

    Jag är mycket tacksam för er hjälp och skulle inte gett mig på detta utan den hjälpen
    Senast redigerat av Bruksvägen den 2016-10-26 klockan 08:41.

  10. #90
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Det är ingen packning till tråget, det skall vara flänstätning (en röd smörja som appliceras i en tunn sträng)
    O-ringar till pickup och tryckrör 3st totalt.

    Packboxar på veven är bra att byta men du kommer inte åt ena änden med lådan kvar.

    Läs om Flänstätning här

    O-ring art.nr i denna inlägg


    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-10-26 klockan 08:29.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  11. #91
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Tack för uppgiften, har ändrat i inköpslistan och skall istället köpa flänstätning.

    Var iväg och skulle köpa WD40. Det visade sig kosta lika mycket som kolvringar till två kolvar. Kan jag då inte lika gärna byta ringarna. Måste jag i så fall slipa loppen? Det finns inga vändkanter i cylindern, åtminstone ingen man kan känna om man inte har ytterst känsliga fingerspetsar.

    Jag var på Mekonomen för att köpa Plasigauge. De visste inte vad det var och kunde inte ta hem det. En sats nya lager kostar 388 kr. Är de knepiga att byta, eller är det som med det mesta, att jag måste byta en hel del andra saker på en gång?

    Jag vet att jag gjort saker och ting lite, eller mycket tvärt om och baklänges, men nu är det så, och i toppen som jag från början inte tänkte lyfta, sitter redan nya ventiltätningar och ventilerna är tillbaka på plats. Nu när toppen är av, kan jag då göra ren toppen med ventilerna på plats, eller bör jag plocka bort allt igen och göra rent?
    Senast redigerat av Bruksvägen den 2016-10-26 klockan 09:58.

  12. #92
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176
    Hittar du inte Plastigauge på något annat ställe kan du ju kontakta Mekonomen i Partille ( 031-44 61 88, partille@mekonomen.se)
    och fråga från vem dom tar hem det. Jag har köpt av dom flera gånger och det har aldrig ens varit minsta tvekan om dom kan eller vill.

    Möjligen har jag förklarat för dom vad Plastigauge är för något. Och som du ser i mina två länkar här ovan kan det stavas på olika sätt vilket kan ha betydelse om dom försöker söka efter det.

    Vevaxelns packboxar
    Se Haynes kap 2A 11 samt bla bilderna 8.9a, 8.9b i kap 2A samt bilderna 21.10a, 21.10b och 21.11c i kap 2C

    Byta drivaxlarnas packboxar och demontera drivaxlar
    Se Haynes kap 7A 5

    Topplocksbultar
    Jag återanvände mina utan vidare funderingar efter att jag lossat dom inför demonteringen av transmissionskåpan. Om jag gjorde rätt eller fel vet jag inte mer än att det har fungerat i flera tusen mil

    Hona cylinderlopp
    Jag har bytt många kolvringar i mina dagar och har bara honat cylinderloppen en gång. Jag upplever inte att jag haft några problem med att jag hoppat över honingen och jag kan inte säga att jag märkt någon skillnad med och utan honing
    Teoretiskt kan det väl ta längre tid för kolvringarna att slita in sig om man inte honar men.....

    Å andra sidan är ett honingsverktyg rätt billigt att köpa http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Ve...yg-2000016982/

    Göra rent toppen med ventiler i
    Om du tyckte att avgasventilerna inte hade mycket/tjock beläggning på nederdelen av ventilskaftet och ventilhatten så tycker jag inte att du behöver plocka isär allt igen. Om du inte tänkte på det så syns det (nog) lätt om du tittar in i avgaskanalerna

    Byta lager till vevaxeln
    Priset du fått gäller nog bara för vevlagren. Dom är lätta att byta med vevaxeln på plats.
    Jag tror att det går att byta ramlagren även om vevaxeln sitter kvar om man gör på "rätt sätt". Jag tror att det går att få bort även ramlageröverfall 1 och 5 med vevaxeln kvar o motorblocket (det går inte på alla bilars motorer) och i så fall borde det gå att också byta de övre ramlagerhalvorna även om det blir litet besvärligt. Jag har inte gjort det på SAAB men på andra bilmotorer.
    Här borde det finnas gott om erfarenhet på detta forum vad som säkert går och inte går på en SAAB
    Senast redigerat av Per L den 2016-10-27 klockan 08:23. Anledning: Rättat bildnummer samt kpl med det kapitel bilden hittas i

  13. #93
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Finns ju annars på ebay: http://www.ebay.com/bhp/plastigage
    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  14. #94
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Måste nu blotta min okunnighet ytterligare. Vevlagret är väl lagret mellan vevstaken och vevaxeln. Vilket är då ramlagret?

  15. #95
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176
    Ramlager= lagren mellan vevaxel och motorblock. Det sitter ett lager (bestående av två halvor) på var sida om en vevstake/kolv. Dvs totalt 5 st vevlager. Se Haynes kap 2C 14 med tillhörande bilder

    Vid ramlager 3 (tror jag) sitter det också ett axiallager bestående av två halvcirkelformade brickor. Se Haynes kap 2C bild 14.9a
    Senast redigerat av Per L den 2016-10-27 klockan 08:18. Anledning: Kpl med det kapitel bilden hittas i

  16. #96
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    503
    Ingår inte flänstätning i kedjesatsen?
    Bruksbilen 9-5 2.3t SE SC -04.

  17. #97
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176
    Jo, det gjorde det åtminstone för mig

  18. #98
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Igår kväll undrade jag varför jag frågade vad ett ramlager var, hade jag tänkt till hade jag vetat det.

    Jag gick igår kväll en match mot turbon, den var inte lätt att skruva bort och jag lyckades inte heller med det. Jag kom dock så långt att jag kom åt axeln och kunde känna att den var helt fast och att den inte gick att vicka på över huvud taget. Jag fick ett råd tidigare att undersöka detta.
    En av muttrarna till avgasröret satt så hårt att jag tog i så att pinnbulten kroknade en aning. Det måste väl gå att hitta en ny sådan utan att behöva köpa ny turbo.
    Det långa aluminiumröret (periskopet) som sitter till vänster på turbon satt inte helt fast utan gick att vrida på, men så kanske det skall vara. Det satt med en slangklämma, som gick av när jag tog bort den. Skall den verkligen sitta med en slangklämma. Om så är fallet, kan jag ersätta den trasiga slangklämman med en ny, vilken som helst, eller skall det vara en speciell klämma. Den ser inte så speciell ut. Det satt inte heller någon packning mellan turbon och avgasröret, och jag vet inte om det skall vara någon.

    Jag tror att jag bestämmer mig för att inte ge mig på att byta kolvringar och ens kollar vevstakslagren. Jag tar bara bort oljetråget och gör rent det. Jag har för mig att det var en lätt operation, men när jag nu läser om hur man gör, så är det så mycket text och hänvisningar hit och dit. Jag har nog tagit mig för mycket vatten över huvudet med både jobbet och det här all övrig tid, och är nog för trött just nu för att hänga med och förstå hur jag skall göra. Detta måste vara klart till mitten av november.

    Den kedjesats ni nämner, där det ingår flänstätning, är det den Kam & Balans repsats jag skall beställa från Speedparts. Tätningen står i så fall inte med i specifikationen på delar som ingår i satsen. Varför skulle den ingå, tråget måste väl inte bort för att byta dessa delar, eller talar ni om något annat?
    Senast redigerat av Bruksvägen den 2016-10-27 klockan 08:38.

  19. #99
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    10350
    Det ska inte vara någon packning mellan turbo och avgassystem.
    Nya pinnbultar finns att köpa på valfri reservdelsbutik, M8 brukar det vara.
    "Periskopet" ska inte sitta med en standard slangklämma utan en speciell typ av klämma, tror det kallas v-bandsklämma. Det ska inte gå att vrida på röret när man monterat det rätt utan det ska sitta ganska stumt.
    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  20. #100
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    503
    Angående kedjedsats, köp denna. http://webshop.saabparts.com/9-5-gen...enoveringssats

    Då ingår flänstätning, tror den behövs på kedjekåpan också, inte bara på tråget. Finns även på maptun, kanske på speedparts också? Jag skriver kanske, för ibland säljs andraparts delar där som inte har riktigt samma innehåll.
    Bruksbilen 9-5 2.3t SE SC -04.

Liknande ämnen

  1. projekt 9-3 2.8t V6
    Av sjoanjr i forum Projekt
    Svar: 164
    Senaste inlägg: 2016-03-29, 20:25
  2. 93 SSR projekt!
    Av Micke i forum Projekt
    Svar: 48
    Senaste inlägg: 2013-04-01, 08:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •