Sidan 50 av 86 FörstaFörsta ... 40484950515260 ... SistaSista
Resultat 981 till 1 000 av 1706

Ämne: Amatör meckar Saab 9-3

  1. #981
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176
    Jag skulle gissa att det är onödigt omständigt att knacka ur sprintarna. Om det ens är tänkt att man skall göra det.

    Du har en M8-skruv (?!) vid varje gångjärn som dörren sitter fast med. Lossa dessa två så är dörren loss. Förutom elkablarna och dörrstoppet som också måste lossas. Där är det en sprint på bakdörrarna.
    Det är inte svårt att justera in en "ny" dörr på en bil

  2. #982
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Och bak sitter elkontakten bakom gummipluppen i B-stolpen, Fram är det väl två röda delar som skall dras uppåt om jag inte blandar ihop det med 9-5, byta dörrar på OG9-5/OG9-3 är busenkelt
    Slå ut sprintar gör det hela svårare
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #983
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 156
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Per L Visa inlägg
    Jag skulle gissa att det är onödigt omständigt att knacka ur sprintarna. Om det ens är tänkt att man skall göra det.

    Du har en M8-skruv (?!) vid varje gångjärn som dörren sitter fast med. Lossa dessa två så är dörren loss. Förutom elkablarna och dörrstoppet som också måste lossas. Där är det en sprint på bakdörrarna.
    Det är inte svårt att justera in en "ny" dörr på en bil
    Jag vet inte hur det är på 9-3, men på 9000 är det med fördel just vid sprinten man byter eftersom dörren ofta blir någorlunda rätt justerad då (med lite tur har båda dörrarna likartad justering från fabrik), samt att man i så fall slipper ta loss framskärmen. Det man får se upp med är plåtkanterna när sprintarna hoppar ur, om man lägger något skyddande (wellpapp räcker inte) mellan dörr och skärm slipper man lackskador.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #984
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Om det är lätt att justera in dörren så skruvar jag loss gångjärnet. Jag markerar hur gångjärnet sitter på finbilen, och försöker få dit nya dörren enligt markeringarna. Jag skall också se hur svårt det är att få ur sprinten så kan jag berätta vilken metod är att föredra.

    Ni får dock vänta på svar. Innan jag monterar dörrarna tänkte jag göra dem fina när jag ändå har dem avplockade.

  5. #985
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176
    Av vad man kan se i Haynes är dörrgångjärnen helt annorlunda mellan en og9-3 och en 9000.
    Jag tycker också att det är som HeRmN säger busenkelt att byta dörrar på en og9-3. Om man struntar i att röra sprintarna.
    Vi får se om Bruksvägen håller med oss eller inte.

  6. #986
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Jag har själv gjort dörrokad mellan några -02/-03 och har inte behövt justera dörrarna alls.
    Glöm inte att få rätt låscyl på bilen som skall behållas.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  7. #987
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Jag kommer först göra iordning dörrarna innan jag sätter dem på bilen. Det kommer därför ta ett tag innan de sitter på plats.
    Senast redigerat av Bruksvägen den 2017-06-22 klockan 09:38.

  8. #988
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Jag har själv gjort dörrokad mellan några -02/-03 och har inte behövt justera dörrarna alls.
    Glöm inte att få rätt låscyl på bilen som skall behållas.
    Tack för rådet

  9. #989
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Citat Ursprungligen postat av Bruksvägen Visa inlägg
    Ringde just och talade med Mekonomen, där jag fick det nedslående beskedet att de den 1 juni i år, var de tvungna att enligt EU- regler göra sig av med alla burkar Hagmans CA. Jag fick samma besked igår på Jula. Jag skall på måndag ringa till andra Mekonomenbutiker för att höra om de glömt kvar någon burk.


    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Märkligt, det finns i Webshopen, dags att bunkra kanske (Done ) återsår att se om man får något.
    Jepp Nu har jag så det räcker en vecka eller två...
    IMG_0035_800px.jpg

    Citat Ursprungligen postat av Bruksvägen Visa inlägg
    Jag skulle gärna vilja se de bilder du Herman har, på ställen utsatta för rost.
    Och jag lovade ju lite bilder
    Neder-/innerkant på dörrar samt hundben behövs väl knappast bilder på.
    Plockar man av bakre stötfångare samt lossar klädseln i bagageutrymmet kommer man åt att kika hur det ser ut på insidan av skärmkanterna bak.
    Jag hittade en liten rostskada som blästrades, behandlades med fosforsyra samt grundades med Hagmans CA innan topplack
    Utsatt område markerat
    _MG_3658_800px.jpg

    Innan
    IMG_6408_Hö_800px.jpg

    Efter grundfärg
    IMG_6429_Hö_800px.jpg

    Invändigt i trösklar och inifrån i skärmkanter och huv/baklucka har jag behandlat med Mercasol 1 som är en tunt vax som tränger in bra.
    Invändigt i dörrar och insida av skärmar åtkomligt från bagaget och ovanpå Mercasol 1 på insidan av skärmkanter sprutades Mercasol 2 som ger en torr hinna så inte damm fastnar lika bra.
    Underredes små rostbubblor runt täckpluggarna blästrades och kördes samma procedur som ovan och som avslut sprutades hela underredet samt hjulhus med Mercasol 3
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  10. #990
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg



    Jepp Nu har jag så det räcker en vecka eller två...
    IMG_0035_800px.jpg



    Och jag lovade ju lite bilder
    Neder-/innerkant på dörrar samt hundben behövs väl knappast bilder på.
    Plockar man av bakre stötfångare samt lossar klädseln i bagageutrymmet kommer man åt att kika hur det ser ut på insidan av skärmkanterna bak.
    Jag hittade en liten rostskada som blästrades, behandlades med fosforsyra samt grundades med Hagmans CA innan topplack
    Utsatt område markerat
    _MG_3658_800px.jpg

    Innan
    IMG_6408_Hö_800px.jpg

    Efter grundfärg
    IMG_6429_Hö_800px.jpg

    Invändigt i trösklar och inifrån i skärmkanter och huv/baklucka har jag behandlat med Mercasol 1 som är en tunt vax som tränger in bra.
    Invändigt i dörrar och insida av skärmar åtkomligt från bagaget och ovanpå Mercasol 1 på insidan av skärmkanter sprutades Mercasol 2 som ger en torr hinna så inte damm fastnar lika bra.
    Underredes små rostbubblor runt täckpluggarna blästrades och kördes samma procedur som ovan och som avslut sprutades hela underredet samt hjulhus med Mercasol 3
    Tack för bilderna Herman.
    Där hade jag inte tittat om du inte visat mig. Jag skall kolla dessa ställen och åtgärda dem om det behövs, när jag ändå håller på.
    Det vax som du nämner "Mercasol", var köper man det?

  11. #991
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Mercasol länkade jag till där jag köpare men det finns på många ställen. Tillverkaren heter Auson
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  12. #992
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Det verkar aldrig ta slut på frågor när man gett sig in på att renovera en bil.

    Den svarta vinylen på några av dörrarna ser inte så fin ut. Vad kan jag göra åt det. Finns det ny vinyl att köpa, eller skrapar man bort vinylen och målar istället?

    Svart plast på dörren.jpg

  13. #993
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176
    Du kan nog göra vilket du vill!
    Skrapa bort och måla med tex mattsvart. Fast då behöver du nog göra det på alla dörrarna för att det skall se enhetligt ut.
    Eller köpa ny vinyl. Jag köpte nya sådana till en bakdörr 2006 och dom kostade då 98 kr/st. Då kan du byta bara dom som är dåliga. Visserligen är dom nya svartare än dom som suttit på bilen ett tag men efter något eller några år syns inte skillnaden längre

  14. #994
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Dörren på finbilen är helt rostfri, men den svarta vinylen är trasig. Dörren på reservbilen har hel vinyl, men det är lite rost (se foto) längst ner på dörren.

    Vilket är enklast att åtgärda, vinylen på den ena dörren eller rosten på den andra?

    Rost på dörren.jpg

  15. #995
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Rost vill ju gärna komma tillbaka... jag skulle ta dörren i bäst skick innan ytterligare åtgärder.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  16. #996
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Okey, då får den rostfria dörren sitta kvar. Vi får se om jag skaffar ny vinyl eller lackar.

    Jag tittade i bakluckan, vid hjulhuset som du Herman visade på bilderna. Det var en del rost, men inte så farligt. Jag skall ändå ta hand om det som finns där. Kan jag inte användas Hagmans Ca som jag köpt, istället för Mercasol?

  17. #997
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Jo, Hagmans CA är grunden som skall vara underst. De olika Mercasol är vax baserade skydd som läggs sist. På insidan mot golvmattan lade jag täck- och klarlacken och ute i skrymslen vax.
    Är det rost under kittet i plåtskarvar bör kittet skäras bort så man kommer åt. Titta även från undersidan så det inte är rost där.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  18. #998
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Jo, Hagmans CA är grunden som skall vara underst. De olika Mercasol är vax baserade skydd som läggs sist. På insidan mot golvmattan lade jag täck- och klarlacken och ute i skrymslen vax.
    Är det rost under kittet i plåtskarvar bör kittet skäras bort så man kommer åt. Titta även från undersidan så det inte är rost där.
    Okey, då förstår jag.
    Bör jag även lägga nytt kitt i skarven efter jag lagt på vaxet?

  19. #999
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Hur vet jag när jag skall använda rubbing eller vax?

    Jag har en sådan här polermaskin, som jag aldrig använt att polera med.

    Polermaskin.jpg

    Skall jag använda den att både lägga på och ta bort rubbing/vax, eller skall jag görs något moment för hand?
    Senast redigerat av Bruksvägen den 2017-06-26 klockan 12:44.

  20. #1000
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176
    Så vitt jag vet är ren vax bara till för att skydda lacken mot väder och vind. Oftast (!?) innehåller dock vax även en cleanerfunktion som kan göra rent lacken från "skit" (så tex försvinner mindre tjärfläckar ofta om man gnuggar en bra stund). Cleanern kan också ta bort mindre mängder oxideringar i lacken så att den blir blank och fin.

    Cleaner kan man köpa separat och används för att ta bort matthet i lacken. Lacken blir då blank och fin men har inget skydd mot väder och vind så man behöver vaxa efter att man använt cleaner

    Rubbing är som en cleaner fast "mycket mer". Med rubbing "avverkar" man lacken så att större skador osv kan tas bort. Skall användas med förstånd då man kan rubba igenom hela lacken om man är oförsiktig. Man kan tex rubba bort en mindre repa i lacken. Jag använder oftast rubbing då jag lackat en mindre del av bilen. Tex en del av en skärm. Skarven mellan nya och gamla lacken slipar jag ner med vattenslippapper (allt mindre grovlekar och avslutar med tex 800-1000 korns grovlek). När hela skarven är nedslipad och "borta" är lacken matt eftersom jag använt slippapper. Den matta ytan är sedan enkel att rubba så att den blir blank och fin.

    Jag använder aldrig maskin. Är man ovan så är det lätt att köra för hårt/länge så att man tex rubbar igenom lacken eller så att det så varmt att lacken förstörs.

    En gång har jag använt en långsamtgående och oscillerande maskin för att köra cleaner på en hel bil men jag tyckte inte att resultatet blev speciellt bra. Det blev inte så blankt som jag hoppades och jag har aldrig gjort det mer. Jag nöjer mig med en vaxad (så att lacken är skyddad) men inte jätteblank bil.

Liknande ämnen

  1. projekt 9-3 2.8t V6
    Av sjoanjr i forum Projekt
    Svar: 164
    Senaste inlägg: 2016-03-29, 20:25
  2. 93 SSR projekt!
    Av Micke i forum Projekt
    Svar: 48
    Senaste inlägg: 2013-04-01, 08:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •