Sidan 47 av 86 FörstaFörsta ... 37454647484957 ... SistaSista
Resultat 921 till 940 av 1706

Ämne: Amatör meckar Saab 9-3

  1. #921
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Tack Jörgen. Jag får väl nöja mig med denna beteckning. Jag tänkte gå till en billackerare och köpa en pytts med färg. Kan vara bra att ha om jag får för mig att jag vill prova på att lacka någon större yta, taket tex. Spelar det någon roll vilken klarlack jag köper, eller bör jag även ta den från en billackerare?
    Senast redigerat av Bruksvägen den 2017-06-16 klockan 20:19.

  2. #922
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    10350
    Det kan vara bra att använda klarlacken som den lackeraren i så fall använder. Ofta använder de "system" som fungerar bra ihop. De kan då också ge värdefulla tips på hur man ska gå till väga eller blanda. Ska du bara lacka typ lite rost kring hundben eller liknande så skulle jag köpt bättringsfärg på sprayburk och klarlack. Ska du lacka en hel skärm eller mer så är det bra att spruta med lackspruta om man vill ha det bra. Men tro mig att använda lacksprutan är ingen lek. Jag har fått göra om ett antal gånger för små misstag och sånt som man lär sig allt eftersom. Ska du använda lackspruta så behöver du en vattenavskiljare till kompressorn. Finns en enkel variant på Biltema för 70-lapp.
    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  3. #923
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Sitter och letar efter var jag kan köpa Dinitrol och märker att jag inte är ensam om att leta. Det finns ett ställe som ligger 10 mil från där jag bor i norra Stockholm. Någon som vet?

  4. #924
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Citat Ursprungligen postat av JörgenGranberg Visa inlägg
    Det kan vara bra att använda klarlacken som den lackeraren i så fall använder. Ofta använder de "system" som fungerar bra ihop. De kan då också ge värdefulla tips på hur man ska gå till väga eller blanda. Ska du bara lacka typ lite rost kring hundben eller liknande så skulle jag köpt bättringsfärg på sprayburk och klarlack. Ska du lacka en hel skärm eller mer så är det bra att spruta med lackspruta om man vill ha det bra. Men tro mig att använda lacksprutan är ingen lek. Jag har fått göra om ett antal gånger för små misstag och sånt som man lär sig allt eftersom. Ska du använda lackspruta så behöver du en vattenavskiljare till kompressorn. Finns en enkel variant på Biltema för 70-lapp.
    Jag har förstått att det är svårt att lackera, men om man inte provar så lär man sig aldrig. Det kanske ändå är förnuftigare att ta en sak i taget och göra som du föreslår. Det får nog bli sprayburkar trots allt till de mindre jobben på hundben mm. Jag kanske skall fundera lite mer på de större jobben.

  5. #925
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176
    Du behöver ju inte köpa tjock "underredsmassa" av fabrikatet Dinitrol om det är svårt att få tag på. Säkert duger dessa också
    http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Ros...de-2000017149/
    http://www.jula.se/catalog/bil-och-g...smassa-621011/

    Jag skulle absolut använda den klarlack som hör till grundfärgen eller som försäljaren rekommenderar.
    Som ovan mekare gäller det (i alla fall för mig) att minimera orsakerna till att det kan bli dåligt resultat. Och med grundfärg och klarlack från samma leverantör så har man eliminerat en felorsak
    Senast redigerat av Per L den 2017-06-16 klockan 22:45.

  6. #926
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176
    När du lackerar med sprayburk tänk då på att varje lackskikt blir väldigt tunt. Jag har ingen aning men två lackskikt med en färgspruta ("normalt" antal) kanske motsvarar 10-20-30 lackskikt med sprayflaska och färgtjockleken har stor betydelse för hur länge lagningen håller.
    Någon gång har jag också använt sprayflaska på min SAAB och då har jag sprutat 3-4-5 färgskikt och det har inte hållit speciellt länge. På inte utsatta ställen kan det dock räcka om man har en bra grundfärg med tillräcklig tjocklek
    Senast redigerat av Per L den 2017-06-16 klockan 23:29. Anledning: rättat stavfel

  7. #927
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Jag fick veta ikväll att jag troligen kommer få hjälp att lackera bilen av en kille som är van att lackera. Det betyder att jag köper färg och klarlack hos en lackerade. Han kommer troligen inte hem till Sverige för än i slutet av sommaren eller till hösten, men om jag tar bort rosten och lägger på grundfärg nu, gör det väl inget att vänta med färg och klarlack till dess att han kan hjälpa mig.

  8. #928
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176
    Det kanske går att vänta så länge med att lägga på topplacken med tanke på att det är en tvåkoponentsfärg.
    Men får du inte reda på folks egna erfarenheter av att göra det så kan du ju alltid ringa till Hagmans i Fritsla och fråga

  9. #929
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 484
    Det står i Hagmans datablad på Primer CA att man ska lägga två lager 70-80 my när Primer CA ensamt ska svara för rostskyddet. Väntar man länge med topplack bör man slipa.

    1k grundfärg ska lackas över snarast, den är inte tät.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  10. #930
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Det vore synd att förstöra det jobb jag nu lägger ner på att få bort rost, bara för att jag skall vänta på honom. Det är nog bättre att jag lackerar själv på en gång.

    Hagmans CA skall sprutas på enligt faktabladet. Per, du skrev tidigare att du helst penslar på grundfärgen.
    Efter att jag lagt på grundfärgen skall jag väl spackla, och då spelar det väl ingen roll om jag sprutar eller penslar på grundfärgen?

  11. #931
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 484
    Jag har bara penslat på Hagmans Primer CA. Det fungerar utmärkt. Använd bra andningsmask med gasfilter. Ohälsosamt skit. Du kan vänta oändligt länge med att lägga toppfärgen när du grundar med Hagmans Primer CA. Lätt slipning rekommenderas när epoxin har härdat helt för att förbättra vidhäftningen.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  12. #932
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Jag har bara penslat på Hagmans Primer CA. Det fungerar utmärkt. Använd bra andningsmask med gasfilter. Ohälsosamt skit. Du kan vänta oändligt länge med att lägga toppfärgen när du grundar med Hagmans Primer CA. Lätt slipning rekommenderas när epoxin har härdat helt för att förbättra vidhäftningen.
    Fint, det underlättar att jag kan pensla på primern. Då hinner jag slipa och grunda idag.

  13. #933
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 162
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Bruksvägen Visa inlägg
    Jag har varit och petat på de rostiga ställena, och till 90% är det bara ytrost där i stort sett all rost går att borsta bort. Det är bara några små fläckar på någon centimeter där det är lite djupare ytrost. Jag har varit iväg och köpt mig en bläster, men det är kanske att gå till överdrift att ge sig på dessa små skador med bläster. Det står även en sådan där flaska från Biltema med rostborttagning i garaget.

    Efter att jag varit och handlat grundfärg imorgon, skall jag bestämma mig för vilken metod jag skall använda.
    Det ena utesluter inte det andra. Om man börjar med bläster och tar finliret med fosforsyra tror jag det kan bli bra. Det är ofta svårt att se alla porer innan man låtit fosforsyran verka en stund och se var den ger svarta fläckar istället för metall, men blästern sparar tid.

    För att ta rostfläckar som suttit ett tag brukar jag (ingen bläster, bara bortpetande av lös rost) räkna med en vecka med fosforyra, men det är inget som hindrar att man använder bilen under tiden (kontaminering är inget problem), bara man återstartar och lägger på så det blir fuktigt när man varit ute och kört.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  14. #934
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176
    Du kan säkert pensla grundfärgen om du vill. Det blir ju bara litet mer att slipa där det måste vara slätt.

    En mellanvariant till att låta låta bli att måla över grundfärgen med topplack på en gång kan vara att du sprayar över grundfärgen med ett par sprayskikt. När det sedan blir dags att lägga på topplacken slipar du bort sprayskiktet. Det går lätt eftersom det är så tunt. Jag skulle gissa att han som skall lacka ordentligt i höst ändå skall både slipa ordentligt och lägga på ytterligare grundfärg innan han lägger på topplacken.
    Dels beroende på att han säkert vill ha en ordentlig grund att lägga topplacken på men också för att han troligen inte är nöjd med din slipning. Alla ojämnheter, sliprepor och liknade kommer att synas jättetydligt i topplacken även om man varken ser dem eller känner dem innan.

    Är det noga att slutresultatet skall bli bra brukar jag slipa tills jag är helt övertygad om att grunden är bra och slät. Sedan sprayar jag på ett skikt blank svart färg och tittar hur det ser ut. I den blanka svarta färgen är det lätt att se hur bra slutresultatet kommer att bli. 100 procent av gångerna krävs det rätt mycket ytterligare spacklande och slipande innan jag är nöjd. Den svarta färgen slipar jag bort så att den inte ligger under dels det ytterligare spacklet och dels den färdiga lacken.

    När du väljer filter till gasmasken skall du kolla vika ingredienser som färgen innehåller och köpa filter som verkligen filtrerar bort dessa gaser. Det finns många olika varianter av filter som är bra för olika ämnen. När jag målade med Temaduren och Standox Standofleet 2K HS använde jag ABE-filter (fast AB borde räcka. Kanske tom bara A duger). Det kanske var i överkant men eftersom jag inte är kemist så tog jag det säkra före det osäkra
    http://www.andningsskydd.nu/content/...yper-av-filter
    Senast redigerat av Per L den 2017-06-17 klockan 14:06.

  15. #935
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Det svåraste i slip och lackjobbet har hittills varit att hitta de produkter jag behöver. Jag kom precis hem tomhänt från Jula där jag skulle köpa Hagman CA, den har utgått ur sortimentet, och jag hittar ingen annan som säljer den.

    Jag måste klargöra en sak så jag förstår. Jag penslar väl först på grundprimer innan jag lägger på spackel. Sedan slipar jag spacklet innan jag lägger på lack, eller skall jag ha ytterligare ett lager grund på spacklet?

  16. #936
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 163
    Mekonomen har jag handlat Hagmans CA hos.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  17. #937
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Mekonomen har jag handlat Hagmans CA hos.
    Tack Herman, jag får åka dit imorgon

  18. #938
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Jag hittade det här ute i garaget, är det något jag kan använda som grund?
    Det finns en skvätt kvar på botten, tillräckligt för det jag skall göra.

    Hagmans.jpg

  19. #939
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 484
    Polyesterbaserat spackel är det du hittat. Inget som ersätter Hagmans Primer CA som är kanske det bästa skyddet mot rost som finns.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  20. #940
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Jag får väl ge mig för idag och sikta in mig på att besöka Mekonomen för att köpa Hagmans imorgon.

Liknande ämnen

  1. projekt 9-3 2.8t V6
    Av sjoanjr i forum Projekt
    Svar: 164
    Senaste inlägg: 2016-03-29, 20:25
  2. 93 SSR projekt!
    Av Micke i forum Projekt
    Svar: 48
    Senaste inlägg: 2013-04-01, 08:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •