Sidan 2 av 86 FörstaFörsta 12341252 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 1706

Ämne: Amatör meckar Saab 9-3

  1. #21
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Hur vet jag om drivdelssatsen behöver bytas? De packningar som måste bytas, är det dessa som kallas för en sotningssats?

  2. #22
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 458
    När du plockar ner toppen lägg kammar och överfall i tur i ordning för att senare blir lättare att montera tillbaka.Vid montering observera plats med svarta och vita skruvar samt kamm- överfall märke.
    Innan dess har du med hjälp av lång mejsel eller liknande pinne hittat övre död punkt(ÖDP) i cyl 1 kolv 1.
    Kammöverfall moment = 15nm
    Kamdrev skruv moment = 68 nm.
    I fall finns märke på remskiva (veven) strunta i den .Den är opålitlig på våra saabar 9000
    ÖDP kanske kan du hitta på svänghjulen men 100% rätt är att hitta med lång mejsel.
    Stoppa hydrauldämpare på plats och snurra medurs motor 2varv och alla märke på kammar - överfall måste stämma.
    2 varv veven = 1 varv kammar.
    Det var de hela.



    liten förklaring och lika till.

    ser att du fick flera svar men skickar brev ändå !

    2 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av George den 2016-10-04 klockan 23:59.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  3. #23
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan Visa inlägg
    Drivdelssatsen går att byta utan att man lyfter ur motorn, man måste dock lossa motorn och skjuta den något i motorrummet för att komma åt att byta. Men rimligtvis så mäter man upp kedjesträckaren innan man ger sig på detta.

    Ska man lossa toppen så bör man nog räkna med att byta topplockspackning, insugspackning och grenrörspackning. Eventuellt också packningen mellan grenrör och turbo om man tar isär dessa. Handlar dock inte om någon större kostnad.
    I samma veva bör man också byta grenrörets pinnbultar, de slits och om det är original som sitter där bör man ta höjd för att någon av dem går av under operationen - det är ovanligt att alla pinnbultarna är friska efter 15 år om man aldrig rört dem - å andra sidan bör friska pinnbultar minska risken för att man får sprickor i grenröret.

    2 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #24
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 458
    Citat Ursprungligen postat av Bruksvägen Visa inlägg
    Jag skall byta tätningar på grund av att man inte ser något i vårt område på grund av all rök som väller ut när bilen startas med kall motor.
    Tvivlar starkt om v- tätningar är upphov av rök vid kallstart, bättre sagt ditt fel ligger på dålig olja som koksat. Nivå olja i turbo blir förhöj och tvingas genom turbo olja fällan på turbinaxel sida och bilen ryker vid kallstart men inte varm.
    Jag har den erfarenhet från mina Saabar. Byt olja till Mobil 1 eller Castroll båda 0w- 40
    och slippa rök resten av livet. De är inte slump att nämna dom oljor de är dom som jag använd vid samma problem av "mörk läggning i krigstid" i våran område.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av George den 2016-10-05 klockan 07:36.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  5. #25
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Jag och min son har nu bestämt oss för att lyfta toppen och har därför köpt " Haynes Gör det själv handbok" Jag ser då att det är en väldig massa saker att skruva loss och hålla reda på, men om man vill göra det själv och om man är nyfiken på hur det ser ut och fungerar, är det väl bara att börja skruva. Det talas om motordelar, slangar och andra detaljer som jag inte känner till funktionen av, och inte heller vet hur de ser ut.

    Vi tänkte börja nästa vecka och vi skall då följa boken, men hoppas på att få hjälp av er då jag märker att beskrivningarna i boken inte är helt glasklara för mig.

    Tack för hjälpen fram till nu.

    1 användare gillar detta inlägg



  6. #26
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Tack George.

    Jag såg inte dina inlägg innan jag skrev. Ett stort tack före den förklarande bilden. Den svarade på flera av mina frågor.

    Jag skall först göra som du föreslår, att byta olja till någon av de du föreslår. Fortsätter det då att ryka kanske jag får gå vidare med toppen.
    Varför tror du att det inte är ventiltätningarna som är orsak till de väldiga rökmolnen?

  7. #27
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Rökmoln från en T7-motor brukar komma ifrån antingen dålig turbo eller icke fungerande vevhusventilation.

    Dålig turbo tenderar vara självmarkerande, men har ni kontrollerat att vevhusventilationen verkligen fungerar? Om den inte gör det och man får övertryck i vevhuset så kommer olja att tryckas ut i turbons lager, detta även med helt friskt system för övrigt (för korrekt funktion av turbons smörjsystem krävs undertryck i vevhuset).

    2 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  8. #28
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 458
    Citat Ursprungligen postat av Bruksvägen Visa inlägg
    Varför tror du att det inte är ventiltätningarna som är orsak till de väldiga rökmolnen?
    Därför för att ryker för mycket vid kallstart. . Till dom som inte sett rökmoln är att man inte ser egen eller grannens hus.
    Dåliga kannringar, v-tättningar ryker lite men alltid och ingen rökmoln
    # Testa VHV: kallstarta bilen med bortkopplad slang till VHV och kolla om rökmoln kommer, kör ett tag bilen som vanligt, de blir ingen skada för miljö, de är bara test syfte.
    # Vid varmmotor öppna lock för påfyllning av olja och sätt handen och känn om de suger eller trycker.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av George den 2016-10-05 klockan 14:14.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  9. #29
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Det är svårt att testa vevhusventilationen med handen eftersom det pulsar. Om man kopplar ur en slang så får man fortfarande inte rätt förutsättningar i vevhuset (och om man har fel, svårtolkade resultat).

    Rätt metod är att komponenttesta genom att provblåsa inblandade slangar och ventiler. Vanliga fel är igensatta slangar, murkna slangar, trasiga backventiler samt trasig infästning/packning i ventilkåpan.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  10. #30
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 458
    Som jag skrev innan tror att dålig olja (kan vara långa intevaller vid olja byte) har skapat koks
    i motor och i kombination med VHV förblir att rökmoln kommer vid kallstart och de är från turbo. Turbo kan vara ny men de spelar ingen roll.
    Så här kan se ut motor som (koksat) oilsludge, saxat från Google vid en enda sökning och hur många träffar som helst. Visseerligen gäller 9-5
    men de är T7 styrsystem

    1 användare gillar detta inlägg


    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  11. #31
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    779
    Medlem#
    7119
    Citat Ursprungligen postat av Bruksvägen Visa inlägg
    Nej, turbon är bytt.
    Är det något mer som jag i så fall kan åtgärda om jag ändå har bort toppen?

    - - - Uppdaterad - - -

    Är det bara en ny packning som behövs om jag lyfter toppen?
    Rengjordes intercoolern och slangarna till den när turbon byttes? Om inte så kan det vara så att det står olja i intercoolern och att du har problemet där.

    1 användare gillar detta inlägg



  12. #32
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Hej igen.
    Nu har jag påbörjat arbetet. Ventilkåpa och kamaxlarna är bortmonterade. Jag märker nu att jag var lite kaxig då jag skrev att jag inte bekymrade mig för hur jag skulle pressa ihop ventilfjädrarna för att ta bort fjädrarna och komma åt och byta ventiltätningarna. Jag förstår nu varför ni säger att jag lika gärna kan lyfta toppen för att byta dem. Då jag läser i reparationshandboken tycker jag dock att det verkar väldigt omständligt att lyfta toppen.

    I handboken låter det även väldigt omständligt att ta bort ventilkåpa och kamaxlar, men i praktiken är det ganska enkelt. Är det likadant med med toppen, att det låter värre än det är?

    Det står i handboken att då jag skall ta av toppen skall jag, medan bilen gå på tomgång, koppla bort bränslepumpen för att få bort bränsletrycket i bränsleledningarna. Detta moment har jag redan passerat. Hur får jag nu bort bränsletrycket när ventilkåpan och kamaxlarna redan är bortplockade.

    Jag ser även en liten spricka i kamremmen, så det är väl lika bra att även byta den medan jag ändå håller på. Det ser krångligt ut att få dit den som den skall sitta. Är det något jag bör tänka på när jag tar bort den gamla och sätter den nya på plats?

  13. #33
    Citat Ursprungligen postat av Bruksvägen Visa inlägg
    Hej igen.
    Nu har jag påbörjat arbetet. Ventilkåpa och kamaxlarna är bortmonterade. Jag märker nu att jag var lite kaxig då jag skrev att jag inte bekymrade mig för hur jag skulle pressa ihop ventilfjädrarna för att ta bort fjädrarna och komma åt och byta ventiltätningarna. Jag förstår nu varför ni säger att jag lika gärna kan lyfta toppen för att byta dem. Då jag läser i reparationshandboken tycker jag dock att det verkar väldigt omständligt att lyfta toppen.

    I handboken låter det även väldigt omständligt att ta bort ventilkåpa och kamaxlar, men i praktiken är det ganska enkelt. Är det likadant med med toppen, att det låter värre än det är?

    Det står i handboken att då jag skall ta av toppen skall jag, medan bilen gå på tomgång, koppla bort bränslepumpen för att få bort bränsletrycket i bränsleledningarna. Detta moment har jag redan passerat. Hur får jag nu bort bränsletrycket när ventilkåpan och kamaxlarna redan är bortplockade.

    Jag ser även en liten spricka i kamremmen, så det är väl lika bra att även byta den medan jag ändå håller på. Det ser krångligt ut att få dit den som den skall sitta. Är det något jag bör tänka på när jag tar bort den gamla och sätter den nya på plats?
    Det gör du väl bara för att minska bränslet du får på dig, ta på långärmat, handskar, brillor och stå beredd med en glasslåda att samla upp bränslet i.
    På min Saab 9-5 MY01 behövde jag ett "special verktyg" för att ta bort bränsleslangarna från bränsleskenan/fuelrailen, alternativt tar du bort fuelrailen med spridare och allt på en gång, behövs en lite större balja då bara

    Här är verktyget om du är intresserad att köpa ett http://www.ebay.com/itm/141257641620...%3AMEBIDX%3AIT

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av leolulz den 2016-10-18 klockan 08:45.

  14. #34
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Efter jag skickade mitt senaste inlägg kom flera av era inlägg upp, sådana jag inte sett tidigare. Jag skrev tidigare att turbon är bytt. Jag kan ha fel. När jag läser på fakturorna från firman som gjorde jobbet står inget om turbon. Det står att de bytt vevhusventilationen.

    När vi tagit bort kamaxlarna låg det en tjock smet av gammal svart och seg tjockolja i utrymmena där under. Jag kan tänka mig att en sådan sörja inte hör hemma i en motor. Vad kan det tyda på?

    Ni talar mycket om turbon, hur vet jag om det är den som är problemet, är det något jag kan se om jag plockar bort den?

    1 användare gillar detta inlägg



  15. #35
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 867
    Medlem#
    4458
    Det låter som oil-sludge och hör helt klart inte hemma i en motor, nej. Det brukar bero på en dåligt fungerande vevhusventilation och T7-motorerna hade en hel del problem med det.

    1 användare gillar detta inlägg


    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  16. #36
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 867
    Medlem#
    4458
    Det låter som oil-sludge och hör helt klart inte hemma i en motor, nej. Det brukar bero på en dåligt fungerande vevhusventilation.

    1 användare gillar detta inlägg


    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  17. #37
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Det låter som om de missat något när de bytte vevhusventilationen då jag lämnade in bilen. Vad kan jag göra för att få ordning på ventilationen?

    - - - Uppdaterad - - -

    Vilka komponenter är det man byter när man åtgärdar vevhusventilationen?

  18. #38
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Ett normalt byte av vehusventilation innefattar inte att riva ner hela motor, inklusive oljetråget (där den farligaste sludgen normalt finns) och rengöra allt. Det kostar väldigt mycket pengar.

    Geggan byggs upp under många års tid och ny vevhusventilation stoppar bara att ny bildas. En del av problemet lär tyvärr bero på att många bilar inte servas enligt boken, utan bara körs utan omtanke. Om man då har en bristfällig vevhusventilation i grunden så uppstår problemen mycket fortare än annars varit fallet.

    Sök i forumet eller på nätet så hittar du bilder på vilka delar som byts, men det är ny oljefälla, nya slangar, lite ventiler och ett nytt oljepåfyllningsrör med sidouttag, i mitt fall med en 9-5 2002 2.0t. Min är för övrigt extra oljeservad var 1000e mil ungefär (enligt servicebok) och verkar inte ha något problem med sludge, trots att vevhusventilationen inte byttes förrän förra året, av mig.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av MultiMan den 2016-10-18 klockan 10:13.
    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  19. #39
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Glömde påtala att den drar en hel del olja, måste fylla på varje eller var annan gång jag tankar bilen.

    1 användare gillar detta inlägg



  20. #40
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Lossa inloppsröret, eller avgassystemet till turbon och känn på axeln efter glapp, innan du river mer i toppen.

    Mvh

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

Liknande ämnen

  1. projekt 9-3 2.8t V6
    Av sjoanjr i forum Projekt
    Svar: 164
    Senaste inlägg: 2016-03-29, 20:25
  2. 93 SSR projekt!
    Av Micke i forum Projekt
    Svar: 48
    Senaste inlägg: 2013-04-01, 08:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •