Sidan 7 av 86 FörstaFörsta ... 567891757 ... SistaSista
Resultat 121 till 140 av 1706

Ämne: Amatör meckar Saab 9-3

  1. #121
    Citat Ursprungligen postat av Bruksvägen Visa inlägg
    Betyder det att både packning till ventilkåpa och flenstätning ingår?
    Nu kan jag inte det aktuella satsinnehållet i huvudet men om den ingår från Orio så skall den även göra det från oss.

  2. #122
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Det skulle var jättebra om du kunde ta reda på vad som ingå. Jag behöver den satsen samt en hel del andra prylar, och då är det väl bekvämast att ta allt från samma ställe. Jag skulle även behöva hjälp att hitta rätt variant av en del prylar, så att jag får saker som passar min bil.

    Är det något du kan hjälpa mig med?

  3. #123
    Citat Ursprungligen postat av Bruksvägen Visa inlägg
    Det skulle var jättebra om du kunde ta reda på vad som ingå. Jag behöver den satsen samt en hel del andra prylar, och då är det väl bekvämast att ta allt från samma ställe. Jag skulle även behöva hjälp att hitta rätt variant av en del prylar, så att jag får saker som passar min bil.

    Är det något du kan hjälpa mig med?
    Självklart, maila mig på thomas@maptun.com så tar vi det därifrån.

  4. #124
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Tack Tomas, jag hör av mig så fort jag beslutat mig för hur mycket jag skall ersätta med nya delar i motorn.

  5. #125
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Får jag förtydliga med mina egna ord för att se om jag förstått hur jag kopplar ifrån växellådan.
    Vore tacksam om en kommentar för att bekräfta att jag förstått eller rätta till det jag missförstått.

    Då jag monterar isär växelspaksreglaget
    1. Lägger i 4-ans växel.
    2. Låser lådan i 4-ans växel med en skruvmejsel i hålet på växellådan.
    3. Lägger i 3-ans växel
    4. Låser 3-ans växel med en skruvmejsel i hålet vid växelspaken.
    5. Monterar isär länken mellan växelspaken och lådan, närmast torpedväggen
    6. Flyttar på motor och växellåda

    Monterar ihop växelspakreglaget
    1. Sätt tillbaka motorn på sin ursprungliga plats
    2. Tar bort skruvmejseln vid växelspaken och lägger i 4-ans växel.
    3. Monterar ihop länken mellan växelspaken och lådan.
    4. Tar bort skruvmejseln ut hålet i växellådan

    Skall nu ut och kämpa vidare med bromsservon, och hoppas sedan kunna ge mig på växelspaksreglaget.

  6. #126
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176
    Vid "monterar isär" skall pkt 5 "montera isär länken" flyttas före din pkt 3. Du kan ju inte samtidigt ha växellådan i 4e växeln och växelspaken i 3e växeln utan att först ha kopplat bort något mellan spaken och lådan!

    Vid "monterar ihop" skall du efter din pkt 2 "föra ihop" länken. Skulle gissa att det enklaste är att någon i bilen för växelspaken till 4e växeln försiktigt samtidigt som någon i motorrummet ser till att axel förs in i klämman (för ihop länken). Jag kan inte påminna mig att vi var två så det går nog att göra jobbet själv från motorrummet.
    Sedan skall växelspaken låsas i läget växel 4 med samma typ av verktyg (skruvmejsel eller liknade med en diameter på 4 mm). Då sitter både växelspaken och växellådan i läge växel 4 och du kan då dra åt klämman (skruva åt länken)

    Vid växelspaken (Haynes 7A bild 3.4) har du ett 4 mm hål framför och ett bakom växelspaken (har jag för mig att det är). Det ena hålet är till för att låsa växelspaken i läget 3e växeln och det andra hålet för att låsa växelspaken i läget 4e växeln.
    Hittar du inte ett hål framför och ett hål bakom växelspaken utan bara ett (framför som det ser ut i bild 3.4) så finns det där två lägen att låsa spaken i (läget växel 3 och läget växel 4).

  7. #127
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Stort tack.

    Jag hängde inte riktigt med på hur det fungerade, men nu tror jag att polletten trillat ner. För säkerhets skull bifogar jag det reviderade tillvägagångssättet.
    I boken står det så förbaskat mycket så jag blir alldeles förvirrad. Ett tag var jag inne på att jag skulle följa instruktionen i boken och montera bort framsäten och mittkonsoler mm.

    Jag har nu äntligen fått loss servon från blocket, och turbon åkte ut på samma gång. Är det något jag skall åtgärda på turbon när den ändå är ur bilen. Axeln i turbon är helt fast och glappar inte en mikrometer.

    Demonterar isär växelspaksreglaget
    1. Lägger i 4-ans växel.
    2. Lås lådan i 4-ans växel med en skruvmejsel i hålet på växellådan.
    3. Monterar isär länken mellan växelspaken och lådan, närmast torpedväggen
    4. Lägg i 3-ans växel
    5. Lås 3-ans växel med en skruvmejsel i hålet vid växelspaken.
    6. Flytta på motor och växellåda

    Monterar ihop växelspakreglaget,
    1. Sätt tillbaka motorn på sin ursprungliga plats
    2. Tar bort skruvmejseln vid växelspaken
    3. För ihop länken genom att försiktigt lägga i 4-ans växel.
    4. Lås 4-ans växel med en skruvmejsel i hålet vid växelspaken.
    5. Monterar ihop länken vid torpedväggen och skruva åt klämman.
    6. Tar bort skruvmejseln ut hålet i vid växelspaken och ur växellådan

  8. #128
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176
    Som jag kommer ihåg det (det är ju 10 år sedan jag gjorde detta jobb) så skulle jag göra som du beskriver det nu!

    Montera bort stolarna gäller om du skall skruva bort växelspakshuset i bilen (7A bild 4.8. Nr 8 i bilden) och det skall ju inte du!

  9. #129
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Tack igen för hjälpen, du har rätat ut många lösa trådar åt mig. Senare ikväll skall vi skruva loss motorn och se om vi kan hissa den något och hålla den med hjälp av balken i taket. Jag skall nog även försöka stötta den undertill för säkerhets skull, om jag senare skall ligga under.

  10. #130
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    102
    Ryker vid kallstart=helrenovering av motor?

    Rolig tråd att läsa faktiskt, lär mig mycket.
    Har du verkligen uteslutit att det inte är turbon som är boven till röken?

    1 användare gillar detta inlägg



  11. #131
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Kul Torbo att du också lär dig. En novis som jag hade inte gett mig in på, och lyckats utan hjälp och råd av dom som vet hur man skruvar en bil. Skall snart börja byta ut delar och skruva ihop bilen igen, och frågorna lär nog inte bli färre misstänker jag. Jag skall nu beställa de prylar jag tror mig behöva byta ut. Jag hoppas bara att de har tålamod med mig till alla skruvar och rör sitter på plats igen.

    Enligt rekommendation har jag kollat att axeln i turbon inte glappar, vilket den inte gör. Det var dock väldigt mycket hack längst ut på kanten av rotorbladen som sitter på axeln. Gör det något? Vad mer kan vara dåligt på turbon, vad mer skall jag kontrollera? Skall den också renoveras på något sätt när jag ändå plockat ut den?

    Har beslutat mig för att byta packbox vid vänster drivaxel. Inte för att det märkts något fel när man kör, men Per L rekommenderade mig att byta dem ändå. Den vänstra verkar ganska enkel att byta, han skrev att den brukar vara mest sliten. Den högra verkar krångligare att byta så den får jag ta en annan gång.

    Jag har även bestämt mig för att byta vevstakslager och kolvringar. Om det nu skulle visas sig vara ringarna som orsakar rökmolnen, vore det förargligt att inte ha bytt dem när motorn ändå var isärplockad.

    Ovanpå fjäderbenet sitter en plastkåpa som i sig säkert inte har någon märkvärdig funktion, men den kanske har gått sönder på grund av att något i fjäderbenet är dåligt, eller...? Jag bifogar en bild. Kåpa 1.jpg

    När jag skulle skruva bort vänster spindelbult fick jag först plocka bort en skyddskåpa för att komma åt bulten. Kåpan hade gjort sitt jobb väl, bulten såg ut som den var ny, och mycket lättare att ta bort, jämfört med spindelbulten på vänster hjul som var alldeles rostig och saknade kåpa. Bör jag sätta dit nya skyddskåpor över spindelbultarna?
    Bifogar bild på kåpan som delvis gick sönder när jag tog bort den. Kåpa 2.jpg

  12. #132
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Det här tänkte jag beställa. Är det något mer jag bör byta?

    Topplockspackning
    Packning Grenrör
    Packning Insug
    Packning Grenrör–Turbo
    Kopparbrickor till turbons returrör för kylvätska.
    Eventuellt kopparbrickor till andra anslutningar?
    O-ring pickup*
    O-ring tryckrör 2st*
    O- ringar till spridarna 4 st
    Oljeplugg och packning
    Drivaxelmuttrar (Spindelbultar)
    Mutter & damask till kulleden under hjulspindeln
    Mutter och till krängningshämmare?
    Gummibussning till krängningshämmare?
    Pinnbult till turbon (M8?)
    Vakuumslang på insugsröret till turbon, (blev lite skadad längst ut i änden när jag tog bort den)
    V-bandsklämma till insugsröret (periskopet)
    Packbox till vänster drivaxel
    Vevstakslager, en sats
    Kolvringar, en sats
    Drivdelssats B205 & B235
    Ventilkåpspackning, om den inte ingår i drivdelsatsen
    Flänstätning, om den inte ingår i drivdelsatsen

  13. #133
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176
    Var beredd på att det dyker upp fler delar du behöver än vad du från början trodde!

    Jag har i flera år hållit på att renovera min VOLVO P1800 och genomgående har jag behövt komplettera mina inköpslistor med ytterligare prylar av olika anledningar tex glömt bort att beställa del, del var sämre än jag trodde, del går sönder vid demonteringen/monteringen osv.

    Och så den vanligaste anledningen av alla. Man ökar ambitionsnivån. Tex byta en i och för sig acceptabel del bara för att den inte ser tillräckligt bra ut tillsammans med alla andra nya och fina delar.
    Och den mest irriterande anledningen av alla. Det är 10 år sedan jag började plocka isär hela bilen och nu när den plockas ihop hittar jag inte igen alla delar.

    Tagit många kort under demonteringen har jag gjort och det har jag haft mycket nytta av när jag plockat ihop bilen
    Senast redigerat av Per L den 2016-10-31 klockan 23:00.

  14. #134
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    154
    Citat Ursprungligen postat av Bruksvägen Visa inlägg
    Det här tänkte jag beställa. Är det något mer jag bör byta?

    Topplockspackning
    Packning Grenrör
    Packning Insug
    Packning Grenrör–Turbo
    Kopparbrickor till turbons returrör för kylvätska.
    Eventuellt kopparbrickor till andra anslutningar?
    O-ring pickup*
    O-ring tryckrör 2st*
    O- ringar till spridarna 4 st
    Oljeplugg och packning
    Drivaxelmuttrar (Spindelbultar)
    Mutter & damask till kulleden under hjulspindeln
    Mutter och till krängningshämmare?
    Gummibussning till krängningshämmare?
    Pinnbult till turbon (M8?)
    Vakuumslang på insugsröret till turbon, (blev lite skadad längst ut i änden när jag tog bort den)
    V-bandsklämma till insugsröret (periskopet)
    Packbox till vänster drivaxel
    Vevstakslager, en sats
    Kolvringar, en sats
    Drivdelssats B205 & B235
    Ventilkåpspackning, om den inte ingår i drivdelsatsen
    Flänstätning, om den inte ingår i drivdelsatsen
    Uppdaterad vevhusventilation (v.6) skulla nog jag satsa på också då du ändå går igenom allt.
    Ev. också multirem och hjulet på spännaren.

    VH/Johan

  15. #135
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482
    Byt i så fall även brytrullen, det är det remhjulet som sitter högst upp, ovanför hjulet på spännaren. Lagret i min brytrulle lät väldigt illa när jag snurrade på den när remmen var borta. I mitt fall hade lagret i brytrullen skurit innan remmen eller hjulet på spännaren hade lagt av.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  16. #136
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    154
    Citat Ursprungligen postat av jowin Visa inlägg
    Uppdaterad vevhusventilation (v.6) skulla nog jag satsa på också då du ändå går igenom allt.
    Ev. också multirem och hjulet på spännaren.

    VH/Johan
    När du ändå har toppen borta, byt också vevaxelgivaren, då den pajar efter 15-20000mil. Överlägsen åtkomlighet i läget du är i nu.

    VH/Johan

  17. #137
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Per, du har en riktig raritet i dina ägo, en P1800 är inte illa. Jag skulle också se mycket till finishen om jag hade en sådan bil, den är riktigt tuff. Den jag håller på med nu kommer att vara en bruksbil som dottern skall använda i vinter, och alla delar vi skruvat bort ligger samlade. Jag har bara några veckor på mig att få ihop bilen igen, och nog kommer jag att få komplettera inköpslistan innan jag är klar. Jag har tagit en hel del bilder på delarna innan jag plockade isär dem. Det är dock så skitigt och fullt med olja överallt så det är svårt att urskilja vad som är vad.

    Vevhusventilationen är bytt för ca ett och ett halvt år sedan. Skall jag byta den igen, eller räcker det med att jag gör rent den som sitter där?
    Vad är en multirem, är det samma sak som drivrem. I så fall är den redan inhandlad.
    Spännaren ingår nog i drivdelssatsen. Ingår inte hjulet där också?

    Skall jag lyssna om lagret till brytrullen låter illa, och i så fall byta den, eller bör jag byta den även om den verkar okey?

    Vevaxelgivaren är inhandlad. Det är väl den som spökar när bilen är svårstartad med varm motor, och när den stannar då den går på tomgång.

    Har börjat läsa om hur jag skall lokalisera motorfästena för att lossa motorn. Jag har hitta två stycken som ser ganska medfarna och rostiga ut. Skall även dessa bytas? Hur många fästen sitter den med?

    Det är ett annat problem jag måste lösa, och som inte har direkt med bilen att göra. När jag körde in bilen i garaget och började plocka ner motorn, var det inte tal om att skruva loss och flytta motorn. Nu står dock bilen där den står på pallbockar. Motorn skall flyttas till vänster i motorrummet, men balken som skall hålla motorn är något till höger ovanför bilen, enligt bifogad bild. Jag måste alltså vrida bilen ca en halv meter åt höger.
    - Kan jag sätta på hjulen och rulla bilen dit den skall, även om spindellederna är bortmonterade, eller kan jag då skada fjäderbenen?
    - Eller, är det bättre att lyfta motorn något och tillfälligt stötta den undertill, och sedan lyfta bilen och flytta den i sidled. Kan jag i så fall lyfta bilen genom att lägga en slinga runt kofångaren och radiatorpaketet.Bil och balk.jpg

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Bruksvägen den 2016-11-01 klockan 10:21.

  18. #138
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482
    Du behöver inte byta vevhusventilationen igen efter så kort tid. Det är bra att någon gång per år se över slangar och backventiler, speciellt den backventilen som sitter bakom ventilkåpan verkar ha kort livslängd.

    Multirem och drivrem är samma sak, det finns ju bara en rem på bilen. Remmen ska bytas vid 11000 mil första gången och då byts lämpligen de två remhjulen. Min hade gått drygt 14000 mil när jag nyligen bytte rem och remhjul. Jag blev förvånad över hur dåligt lagret i det övre hjulet var. Byta eller ej om lagret inte låter dåligt kan man bara avgöra själv. Prio att hålla ner kostnad eller hålla ner risken att behöva på det igenom inom ett par år.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  19. #139
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176
    Multirem, hjul
    Det som du kallar för drivdelssats är det som driver kamaxel och balansaxlar. Alla dessa delar sitter innanför transmissionskåpan som du måste ta bort för att komma åt dessa grejor. Drivdelssatsen består bla av kedjor, kedjehjul och plastskenor. Dessutom innehåller den kedjespännare till balansaxelkedjan. Spännaren till kamaxelkedjan byter du inte om det inte är fel på den eller om du har tappat bort någon av de små delar den består av. Tex plastpinnen som är väldigt lätt att tappa bort om man inte vet vad man gör när man tar bort spännaren. Denna spännare är åtkomlig från motorns utsida.

    Multiremmen ( http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-...l/6k-2345.html ) är samma sak som gamla bilars fläktrem fast nuförtiden är den platt och bredare. Multiremmen sitter utanför transmissionskåpan och kan bytas utan att plocka isär motorn. Multiremmen har också en spännare ( http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-...5_4898755.html ) som sitter på motorns utsida. För att få bort och dit multiremmen måste du spänna upp denna spännare och låsa den mha en borr i ett hål.
    Brythjulet ( http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-...l/5367907.html ) hör till multiremmen och sitter strax ovanför multiremmens spännare. Brythjulet kommer du åt utan att plocka isär motorn.

    Flytta bilen
    Är det denna kulled ( http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-...0_4543450.html ) du lossat från fjäderbenet så kan du inte sätta på hjulet och rulla bilen. Hjulet har ju i så fall inget stöd alls framåt, bakåt och åt sidorna. Men du kan ju stoppa tillbaks kulleden i fjäderbenet och sätta tillbaks muttern. Du behöver inte dra åt muttern (så att konan fastnar) bara den sitter så att kulleden inte kan lossa från fjäderbenet. Då borde det gå att rulla bilen om styrstagen inte är bortplockade. Fast dom kan man ju också sätta tillbaks provisoriskt

    Motorfästen
    Det finns tre stycken ( http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-...p/upphangning/ ). En på var sida om motorn och strax framför den samt ett bakom motorn ungefär där växelspaksaxeln går in i bilen

  20. #140
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Jag tänkte ta bort slangarna till vevhusventilationen och blåsa dem rena. Jag kollar även backventilen. Räcker det med att blåsa i ventilen för att se om den fungerar, eller är trycket så väldigt mycket högre från motorn, än vad jag kan åstadkomma för att se om den fungerar?

    Multiremmen är redan införskaffad, då jag såg att den som sitter där hade sett sina bästa dagar. Då jag tog bort remmen såg spännaren ut att fungera som den skall.
    Jag var just ute och kände på Brythjulet, det verkade fungera utmärkt, det varken glappade eller lät. Bör jag byta det ändå?

    Spännaren till kamkedjan är intakt och alla delar finns kvar.

    Jag gör nog som du föreslår, det blir nog minst omständligt att skruvar ihop kulleden provisoriskt och sätter på hjulen för att flytta bilen.

    Tack för klargörandet vad gäller motorfästen. De tre du nämnde, är de tre jag funnit. Jag tror att det ibland är lättare att klara detta utan handbok. Jag fick intrycket när jag läser i boken, att det finns fler motorfästen. Med bara boken till hjälp hade jag aldrig gett mig på detta.

    Skall jag kolla konditionen på motorfästena innan jag monterar bort motorn, genom att bända lite med en kofot, eller kan jag undersöka hur de mår när jag plockat bort dem. Dom är ganska dyra, men naturligtvis bra att ha .

Liknande ämnen

  1. projekt 9-3 2.8t V6
    Av sjoanjr i forum Projekt
    Svar: 164
    Senaste inlägg: 2016-03-29, 20:25
  2. 93 SSR projekt!
    Av Micke i forum Projekt
    Svar: 48
    Senaste inlägg: 2013-04-01, 08:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •