Sidan 19 av 86 FörstaFörsta ... 917181920212969 ... SistaSista
Resultat 361 till 380 av 1706

Ämne: Amatör meckar Saab 9-3

  1. #361
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176
    http://www.jimellissaabparts.com/sho...category=19608
    Nr1 är intercoolern. Den sitter under eller längst ner framför kylaren bakom kofångaren. Om du tittar in i det ovala hålet i kofångaren under nummerplåten så är det intercoolern du ser.

    Möjligen har du en variant där båda grova slangarna går in i intercoolern på samma kortsida.
    På min Aero går slangarna in i var sin ände av intercoolern
    Senast redigerat av Per L den 2016-11-19 klockan 01:00.

  2. #362
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    777
    Medlem#
    7119
    "Packningen" är en o-ring.

  3. #363
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 235
    Medlem#
    2226
    http://www.jimellissaabparts.com/sho...category=19608

    Edit: Var visst tvåa på bollen :-)
    Senast redigerat av Arne 2226 den 2016-11-19 klockan 00:59.
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  4. #364
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Då vet jag vilken det är. Jag såg den när vi började skruva på bilen, och jag undrade då varför det fanns två kylare. Vad har intercoolern för funktion, vad är det den kyler?

    Jag får leta fram en o-ring att sätta där.

  5. #365
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Intercoolern är den värmeväxlaren som sitter längst fram i fronten på din og9-3. På svenska kallar vi den för laddluftkylare. Det är dock lite bökigt att kolla om det finns olja i den, så kolla först i slangarna som är anslutna till den, det vill säga den från turbokompressorn till laddluftkylaren, eller den från laddluftkylaren till inloppsröret som leder till gasspjället.

    När man komprimerar luft, vilket är precis det turbon gör, så ökar temperaturen på luften. Luft med högre temperatur har lägre densitet, och därför är det gynnsamt att sätta en värmeväxlare som kyler luften efter att den passerat turbokompressorn. Det är laddluftkylarens jobb.
    Senast redigerat av Brisse den 2016-11-19 klockan 02:38.

  6. #366
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Turbons uppgift är väl just att komprimera varm luft från avgaserna för att få den ännu varmare. Varför då kyla ner luften. Blir den för varm för att köra dem direkt in i motorn, eller är det trycket som blir för högt? Varför i så fall inte reglera intaget av avgaser till turbon, istället för att kyla ner det den producerar, det skulle slita mindre på den.

  7. #367
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 235
    Medlem#
    2226
    1 volymenhet varm luft innehåller mindre syre än 1 volymenhet kall luft, så det blir mer syre att förbränna/expandera om luften är kall.

    Avgaserna driver turbinen som komprimerar insugsluften - det ger ett övertryck på luften som samtidigt trycks in i förbränningsrummet, nedkyld i intercoolern/laddluftkylaren

    1 användare gillar detta inlägg


    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  8. #368
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Detta med sval insugningsluft gäller alla motorer och det därför är väldigt osmart som en del bonntrimmare gör att sätta ett sportluftfilter öppet någonstans i det varma motorrummet. Det ger ofta försämrad prestanda pga varmare insugningsluft än original luftburk som nästan alltid tar in luften utan påverkan från motorns värme.

    Apropå värme när luft komprimeras så är en vanlig cykelpump ett bra exempel på detta.

    Allmänna gaslagen är praktisk i sammanhanget så när du lärt dig renovera motorer har du ett nytt område att utforska.

    AllmGas1.PNG
    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  9. #369
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176
    Att man får in mer syre i förbränningen med kall luft jämfört med varm luft är säkert huvudskälet till att man kyler luften. I praktiken betyder det att motorn kan ge fler hästkrafter

    Dessutom tror jag att motorn (tex kolvarna) går varmare med varm luft än med kall luft. I varje fall var det skälet till att jag sprutade in en aning vatten tillsammans med insugningsluften vid högre laddtryck när jag monterade en turbo på min 99a i mitten av 70-talet. På den tiden var det inte självklart att man skulle ha en laddluftkylare och då kunde vattnet tjänstgöra som kylning så att man inte tex riskerade att bränna kolvarna.

    Jag hade inte ens en wastegate utan reglerade laddtrycket på annat sätt mycket primitivare sätt (med strypbricka). Och kompressionsförhållandet 6,5:1 fixades med bla dubbla topplockspackningar. Förtändningen begränsades med en stoppskruv i fördelaren.
    Trots alla primitiva lösningar jag hade klarade den av 1,6 bars laddtryck utan större problem. Fast det var inte långa stunder åt gången det gick att hålla gasen i botten för efter runt 20 sek från stillastående gick det över 200

    3 användare gillar detta inlägg



  10. #370
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    757
    Lacknafta är jättebra (eg. all nafta). Kristalloja är också bra.

    Problemet är bara att bli av med det.

    /Lufto

  11. #371
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Turbon fungerar alltså som en omvänd värmepump, och laddluftkylaren sänker temperaturen ytterligare. Avgaserna från motorn används enbart för att driva turbon.
    Det man vill uppnå är att få kall luft med ett högt tryck till motorn. Stämmer det?

    Eventuellt kan vi bli färdiga med bilen nu i helgen. Jag tänkte därför åka och köpa det vi behöver innan vi kan starta den. Jag skulle vilja göra rent oljekanaler och vattenkylare och så mycket som möjligt.
    Jag tänkte då hälla i olja av något slag och kör några dagar.
    Någon dagar innan jag skall byta oljan, häller jag i någon slags motorrengöring.
    Samtidigt med mottorrengöringen häller jag även i kylarrengöring, och byter sedan både vatten och olja.

    Den olja jag bara skall köra på några dagar, vad skall det var för någon. Duger det med någon billig från Biltema?
    Jag misstänker att det finns en uppsjö av rengöringsmedel för olje- och vattenkanalerna. Kan jag även köpa dessa på Biltema, duger de?
    Det oljefilter som nu sitter i bilen, satte jag dit alldeles innan vi började renovera. Det har används i sex till åtta mil. Måste jag byta det nu, innan vi startar bilen, och byta till ett nytt sedan igen när vi byter olja efter några dagar?

  12. #372
    GMs egna Saab olja från speedparts är billigare än Biltemas Dock kommer du ju inte kunna starta den i helgen om ni kommer så långt.

    Sent from my ONEPLUS A3003 using Tapatalk

  13. #373
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av Bruksvägen Visa inlägg
    Turbon fungerar alltså som en omvänd värmepump, och laddluftkylaren sänker temperaturen ytterligare. Avgaserna från motorn används enbart för att driva turbon.
    Det man vill uppnå är att få kall luft med ett högt tryck till motorn. Stämmer det?
    Nej, en omvänd värmepump är det inte. Värmepumpar handlar om att flytta värme från ett ställe till ett annat. Din luftkonditionering är ett exempel på en omvänd värmepump.

    Turbon är bara en kompressor, som är till för att trycka in mer luft i din motor. Tanken är att packa så mycket syremolekyler som möjligt i luften som går in i motorn, vilket ökar motorns effekt. Ingen kompressor har 100% verkningsgrad, och en del av energin man tillför kommer gå åt till att värma upp luften istället för att öka trycket. Detta är dåligt därför att det motverkar det ursprungliga syftet med att komprimera luften i och med att varm luft innehåller färre syremolekyler per volymenhet vid konstant tryck. För att öka verkningsgraden på kompressorn sätter vi därför en kylare på kompressorns utlopp som ser till att värmeökningen blir så liten som möjligt, vilket håller verkningsgraden uppe på en bra nivå.

    Ja, avgaserna driver turbon. Man låter avgaserna gå igenom en gasturbin som sätter snurr på en axel som leder till turbokompressorn. Avgaser och insugsluft blandas aldrig, och är helt separerade. Visst, avgaserna är väldigt varma (<950°C), och en del av den värmen kryper säkert över till insugssidan, men det är inte den huvudsakliga anledningen till att vi kyler laddluften.

    1 användare gillar detta inlägg



  14. #374
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176
    Allmänna gaslagen påminner mig alltför mycket om skolan så den vill jag gärna undvika att sätta mig in i igen. Det var tillräckligt "komplicerat" redan då (men jag klarade tentorna i alla fall)
    Men trots dessa okunskaper känns det inte som att en turbo riktigt kan införlivas bland värmepumparna. Jag uppfatta det snarare som att avgaserna kommer ur motorn med en väldig fart och detta utnyttjar man till att driva en turbin. Fast värmen har säkert med saken och göra också. Nåja, att det fungerar är full tillräckligt för mig.

    I princip tror jag att du kan använda vilken olja du vill ett kort tag om du kör försiktig (dvs inte pressar motorn). Fast är det egentligen någon ide att använda något annat än SAABs egen olja. Jag har för mig att den är så billig att jag skulle tveka att chansa att spara "nån hundralapp" på en "sämre" olja. Fast helsyntetisk borde den nog vara i alla fall eftersom det stannar kvar en rätt stor mängd av den "gamla oljan" (i bla oljekylaren) när du byter till ny olja.

    Som kylarrengöring skulle jag (om du inte haft problem med kylningen förut) använda vanligt vatten. Först spola igenom motor och kylare med vattenslangen innan du sätter dit kylarslangarna. Sedan fylla på, köra bilen några kilometer eller någon mil (fast det får inte vara kallt ute eftersom du inte häller i glykol). Sedan tömma ur vattnet, fylla på nytt, köra igen osv en, två eller så många gånger du känner att du vill. Sist fyller du på vatten och glykol och så är det klart

    Oljefiltret kan gott sitta kvar tills du gör sista bytet till den "riktiga" oljan. Jag skulle nog till och med överväga att låta det sitta kvar även sedan på min bil men det är nog kanske väl "snålt" och utmanade i ditt fall med tanke på allt jobb och alla pengar du redan lagt ner på din motor
    Senast redigerat av Per L den 2016-11-19 klockan 12:04.

  15. #375
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Per, jag såg inte ditt inlägg där du svarade på det jag undrade över, innan jag själv skrev.

    Tycker du jag skall använd någon rengöring till oljekanalerna.

    Då förstår jag turbon. Det är en ganska enkel mekanisk funktion, jag hade krånglat till den i mina tankar. Nu förstår jag bättre benämningen och funktionen på de rör det talas om, som skall kopplas hit och dit.
    Senast redigerat av Bruksvägen den 2016-11-19 klockan 12:09.

  16. #376
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Ja, avgaserna driver turbon. Man låter avgaserna gå igenom en gasturbin som sätter snurr på en axel som leder till turbokompressorn. Avgaser och insugsluft blandas aldrig, och är helt separerade. Visst, avgaserna är väldigt varma (<950°C), och en del av den värmen kryper säkert över till insugssidan, men det är inte den huvudsakliga anledningen till att vi kyler laddluften.
    Ett av övertagen Mercedes fick i F1 för några år sedan är att de separerade insugs- och avgassidan genom en lång axel som löper mellan topplocken. Tekniskt rätt fantastiskt med tanke på varvtalen som är inblandade. Delar av övertaget handlade om att det blir mindre upphettning av insugningsluften (men även kortare och rakare vägar för luften).

    I våras visade det sig att de dessutom inte antänder gaserna direkt i förbränningsrummet, utan via en förkammare (som gamla dieslar?) som sedan injiceras, vilket ger en fullständigare förbränning och högre effekt. Idéerna de kom med för 3+ år sedan gör att de fortfarande har ett övertag effektmässigt. Rätt häftigt.
    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  17. #377
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482
    Billigaste oljan köper man från Tyskland https://oeldepot24.de/gm-opel-5w-30-dexos2-5-liter.html
    Frakten kostar € 15 upp till 5 dunkar olja. Köper man 3 femlitersdunkar så landar det på ca 50 kr/liter. Billigare om man köper 4 eller 5 dunkar.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  18. #378
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176
    Det här med "rengöring av oljekanalerna" vet jag inte mycket om. Har läst på internet om personer som använt olika medel eller lämnat in bilen till experter för att "göra rent motorn". Dom verkar ju vara nöjda.
    Eftersom jag aldrig haft oljeproblem med mina motorer (åker aldrig mer än 1000 mil mellan oljebytena) har jag aldrig funderat på att göra något sådant.
    Är du osäker och inte får tillräckligt snabba svar här så tror jag inte att det är några problem med att vänta med en sådan rengöring till "sedan"

    Ett oljebyte rätt snart tycker jag dock att du skall göra även om du inte "gör rent oljekanalerna".
    Senast redigerat av Per L den 2016-11-19 klockan 13:10.

  19. #379
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Den billiga oljan från Tyskland, är den bara att köra med de här få dagarna innan jag byter, eller är det en olja som är bra att alltid använda sig av?

  20. #380
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Det är en bra olja som du kan använda permanent. Lämnar du in bilen på service på en auktoriserad verkstad så är det oftast just den oljan de fyller. Den är inte billig för att den är dålig om det var det du trodde.

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. projekt 9-3 2.8t V6
    Av sjoanjr i forum Projekt
    Svar: 164
    Senaste inlägg: 2016-03-29, 20:25
  2. 93 SSR projekt!
    Av Micke i forum Projekt
    Svar: 48
    Senaste inlägg: 2013-04-01, 08:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •