Per har väl nämnt det viktigaste.

Nu vet jag inte om maskinen du har roterar eller även oscillerar, en roterande kräver ett vant handlag och en oscillerande är mer förlåtande.
Jag har i många år kört med en oscillerande slipmaskin som fungerat utmärkt men har numera en Meguiar's MT320 Dual Action Polisher som är lite kraftfullare.
Och jag använder maskin för att lägga på medel och sköta polerandet, av nöter jag för hand med microfiberduk. (Ja, en och annan kall kan det gå åt...)

Har du delar på reservdelsbilen du inte skall använda kan du öva friskt för det är genom att öva man lär sig även om man nu för tiden kan tjyvkika i tuben (som inte fanns när en annan började)
Det finns massor av HowTo filmer och man kan bortse för alla säljfloskler om just deras produkter.
Förr fanns inte så mycket "vaxer" att välja på och idag skulle jag säga att det nästan finns för många, själv använder jag en rubbing vid behov samt polish/cleaner innan vax.

Så öva, öva öva
Jag använder Smartab kemisk rubbing (den som finns idag heter Buffer2000) samt Mirror Image och Golden Seal
Hemligheten ligger oftast (tyvärr) i idogt arbete även om bra produkter gör det lättare.