Sidan 86 av 86 FörstaFörsta ... 3676848586
Resultat 1 701 till 1 706 av 1706

Ämne: Amatör meckar Saab 9-3

  1. #1701
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 139
    Medlem#
    8758
    Nej, jag tror inte någon av dem är att betrakta som investering (om det inte är väldigt bra skick, och för og9-3 om det inte är en turbo, exceptionellt skick).

    Nyttan med dem är som bruksbilar, men det är nu, inom 10 år så kommer det antagligen inte att vara gångbart med bensinbilar som bruksbilar. Just för tillfället så är dina Saabar ekonomiskt attraktiva som bruksbilar, men elbilar kommer att ändra på det. (Den stora fallgropen just nu är att skaffa en ny bränslebil från ett märke som missat/håller på att missa elbilsrevolutionen, det kommer troligen att hända saker som får Saabs konkurs att se ut som en bagatell. Så smarta personer som ändå vill ha en bränslebil väljer i dagsläget en begagnad bilar i en prisklass där man tål att förlora mer eller mindre hela inköpspriset.)

    Däremot, om man vill ha dem som entusiastbil att skruva på i framtiden så är det en annan sak - men det är ett intresse som förbrukar pengar snarare än inbringar pengar, för att uppnå välbefinnande. Fast i så fall skulle jag nog börja med någon annan bil, som en 9000, og9-3 eller og9-5 (02-05, med ESP) men med turbo, ju äldre desto enklare att meka själv med - och skaffa en så rostfri som möjligt. Kanske kan og9-3:an fungera som donatorbil om det fallet.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  2. #1702
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Jag tror att han vill spara någon av dem till den blir lika attraktiv som de gamla folkvagnarna eller Amazonerna är idag. Han vill även ha en gammal bil att skruva på, och då kanske den äldre bilen är att föredra.

  3. #1703
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176
    En bil som inte används (som sparas inför framtiden) och som står utomhus förfaller rätt snabbt.

    För många år sedan hade jag en Renault 10 som jag tänkte renovera till nyskick någon gång i framtiden. Den stod utomhus både med och utan presenning på.
    Fukten i bilen gjorde att inredningen möglade och kondens rann ner på golvet så att det blev rosthål.
    När jag hade presenning på bilen "fladdrade" presenningen när det blåste så att den skavde bort lacken på flera ställen.
    Bara för att ta några saker som händer. Och då har jag inte nämnt bromsar som kärvar ihop och lameller som fastnar i svänghjul och tryckplatta. Och tätningslister som fastnar och ...........

    Bilen är nu skrotad och alla nya reservdelar jag hade samlat på mig är sålda!

  4. #1704
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Ja, det är väl så det blir med gamla bilar som inte används. Han får fundera en gång till på hur han skall göra.

  5. #1705
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Vi håller på att byta bränslepump på grabbens 93 - 06. När vi lyfte ur pumpen hittade vi en liten röd gummihatt i botten. Var skall den sitta? gummihatt.jpg
    Senast redigerat av Bruksvägen den 2023-09-17 klockan 15:17.

  6. #1706
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Citat Ursprungligen postat av Bruksvägen Visa inlägg
    Jag hoppas att jag får ställa en sådan här fråga här i detta forum, om inte får ni säga till mig.
    Jag vill ställa en fråga som troligen är väldigt svår eller nästan omöjlig att svara på, men det vore intressant att höra er uppfattning.
    Grabben har två Saabar, en 9-3 00, samt en 9-3 2,0T 06 Vektor sportkombi. På grund av platsbrist på tomten skall en säljas.
    Nu till frågan: Vilken skall han sälja och vilken skall han ha kvar. Kommer någon av dem bli en kultbil?
    Min og9-3 har gått drygt 15 kmil. Min ng9-3 har gått knappt 15 kmil. Min og9-3 är den enda bil som jag har köpt ny. Den är hyfsat skött, alltid servad enligt serviceschemat men putsen kunde vara lite bättre. Min ng9-3 köptes för 9 år sedan vid 7500 mil och är tveksamt skött av den första ägaren och servad enligt serviceschemat av mig, tvätt och puts är långt från perfektion. Vilken jag skulle spara behöver jag inte fundera på, og9-3 håller en betydligt högre kvalité än den nyare. Rostskyddet var aldrig bra på någon Saab men ng9-3 är mycket sämre än og9-3, den rostar inte bara i skärmkanter och hjulhus som den gamle. Nu bubblar det ovanför vindrutan, en bit ovanför skärmkanten vänster bak och i skärmkanterna fram. Motorbärramen och bakaxeln ser bedrövliga ut och fick smaka på rosthackan vid förra besiktningen. Den bilen rostar ungefär som den illa kamouflerade Opeln som den är.

    Alla elfel som ng9-3 plågas av finns det många trådar om. Läser man ViBilägare så verkar många nya bilar ha liknande kvalité på sina elsystem så där var ng9-3 en föregångare. På min og9-3 är skärmkanterna bak på gång igen efter en halvbra lagning för knappt 10 år sedan. Ingen begynnande rost syns på några fria fria plåtytor. Man ser inte många 24 år gamla bilar ute. De flesta og9-3 har trimmats och körts sönder av ungdomar om dom inte har rostat bort. Det mesta från VW, Opel och Ford av liknande årgångar har sedan länge rostat sönder och skrotats liksom Mercedes från första delen av 2000-talet.

    2 användare gillar detta inlägg


    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

Liknande ämnen

  1. projekt 9-3 2.8t V6
    Av sjoanjr i forum Projekt
    Svar: 164
    Senaste inlägg: 2016-03-29, 20:25
  2. 93 SSR projekt!
    Av Micke i forum Projekt
    Svar: 48
    Senaste inlägg: 2013-04-01, 08:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •