Sidan 61 av 86 FörstaFörsta ... 1151596061626371 ... SistaSista
Resultat 1 201 till 1 220 av 1706

Ämne: Amatör meckar Saab 9-3

  1. #1201
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Med de miltalet så blir många avskräckta. Men med en motor och en växellåda i reserv så skulle jag inte bli rädd.
    Du menar att det är lite för bra pris och att allt troligen inte är så bra som det ser ut.

  2. #1202
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av Bruksvägen Visa inlägg
    Du menar att det är lite för bra pris och att allt troligen inte är så bra som det ser ut.
    Jag tror att han menar att när en bil gått 40.000 mil så är det alltid en risk att köpa den, det kan finnas massor med komponenter som är på väg att ge upp utan att nuvarande ägaren har minsta aning om det. Bilen kan se jättebra ut på alla sätt och vis, men som sagt, vid dom milen så kan saker gå sönder helt utan förvarning.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  3. #1203
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Det är då pärmen med kvitton kommer väl till pass, saknas det bör priset sjunka drastiskt

    /via Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  4. #1204
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Jag förstår, vi får se oss om efter en annan farkost. Är det någon modell eller årsmodell man bör undvika, någon som krånglar extra mycket.

  5. #1205
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Åter till den grova gummilisten i durken. Jag har nu tagit en bild där jag tror att det går att identifiera var gummilisten går. Tar man ur plastlocken på andra ställen under bilen och stoppar in fingret så känner man den även där. Vad kan den ha för funktion?

    Gummilist.jpg

  6. #1206
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176
    Jag har ingen aning om vad gummilisten gör där! En vild gissning är att den är till för att göra golvet någorlunda plant inne i bilen.

    Hur får du bort plastlocken "....på andra ställen under bilen..."? Alla lock är väl ditsatta inifrån bilen och skall lossas uppåt!?

  7. #1207
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Det går att dra bort dem underifrån genom att peta in dem i hålet och sedan vika locket och dra ut det. För att få dit dem igen, stoppade jag in hela locket i hålet, och med en tång drog jag ut den del av locket som skall sitta på undersidan av plåten. Det finns lite rost som jag tänkte ta bort runt en del av locken.

  8. #1208
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Jag är rädd att jag kommer att sakna bilen, och inte ha något att skruva på i vinter då dottern skall åka iväg med den. Jag funderar därför på att plocka ur motorn ur reservbilen och renovera den helt och hållet, bara för att det är kul. Jag måste då lägga ner en del slantar på reservdelar. Tror ni att det är någon efterfrågan på en nyrenoverad motor, så att jag kan sälja den och åtminstone får tillbaka pengarna för reservdelarna.

  9. #1209
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av Bruksvägen Visa inlägg
    Jag är rädd att jag kommer att sakna bilen, och inte ha något att skruva på i vinter då dottern skall åka iväg med den. Jag funderar därför på att plocka ur motorn ur reservbilen och renovera den helt och hållet, bara för att det är kul. Jag måste då lägga ner en del slantar på reservdelar. Tror ni att det är någon efterfrågan på en nyrenoverad motor, så att jag kan sälja den och åtminstone får tillbaka pengarna för reservdelarna.
    Njae, det är tveksamt.
    Med tanke på att du får en fullt fungerande Saab för 3-4000 idag så är motorerna rätt billiga. Du kan ju ha tur och hitta någon som är på jakt efter en nyrenoverad motor och är villig att betala för det, men det är inget jag skulle räkna kallt med.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  10. #1210
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    Njae, det är tveksamt.
    Med tanke på att du får en fullt fungerande Saab för 3-4000 idag så är motorerna rätt billiga. Du kan ju ha tur och hitta någon som är på jakt efter en nyrenoverad motor och är villig att betala för det, men det är inget jag skulle räkna kallt med.
    Då får vi se hur det blir. Det skulle dock vara kul att få skruva i en motor igen. Kanske är värt att lägga ner pengarna på en renovering ändå, istället för att åka på semester eller något annat tidsfördriv.

    1 användare gillar detta inlägg



  11. #1211
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Har nu gett mig på rosthålet i innerskärmen till bakluckan.

    Så här såg det ut när jag tagit bort kofångaren
    Lagar hål 1 .jpg

    Jag blästrade bort all rost, eller åtminstone så mycket rost jag kunde.
    Längst ner ser det ut att vara rost kvar, men det är bitar av gummilister med rostfärg som sitter kvar.
    Lagar hål 2 .jpg

    Smetade sedan på Hagmans CA.
    Lagar hål 3.jpg

    Jag kommer att nita fast en plåt som täcker hela ytan vid hålen. Måla den med Hagmans och lägga på underredsmassa.
    Skall jag lägga på något mer mellan den gamla och nya plåten, underredsmassa eller något?
    Hur gör jag i nederkant där plåten slutar, den blir väldigt utsatt där under. Kan jag lägga på karosstätning där, för att skydda kanten på plåten? Det var tidigare tätat med någonting som sår ut som en list. Jag funderar på att sätta dit någon slags U-formad gummilist, men då är det risk för att det kommer in fukt mellan listen och plåten.
    Hur pass tjockt kan jag lägga på underredsmassa, kan jag forma den till en list?
    Senast redigerat av Bruksvägen den 2017-09-25 klockan 17:16.

  12. #1212
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176
    Jag tycke att du skall lägga något mellan plåtarna så att det blir tätt. Det får inte komma in fukt där. Karosstätning, underredsmassa funkar nog lika bra.
    Nederkanten på plåten skulle jag lämna som den är. Ett par flödiga lager med Hagmans och sedan underredsmassa. Underredsmassan lägger du så tjock att det inte går "hål" på den vid stensprut.
    Normaltjock underredsmassa behöver säkert penslas på minst ett par flödiga lager där lager ett får torka en aning (ngn eller några dagar) innan lager två läggs på. Och på utsatta ställen ännu tjockare (tex längst ner på plåtkanten). Du får nog testa dig fram hur mycket du behöver lägga på.

    Jag sprutade på "tjockt" (tyckte jag) med underredsmassa (Dinitrol) på min P1800. Efter att ha kört en kort sträcka i 50-60 på en asfaltväg med små sylvassa stenar (2-3 mm stora) hade jag tusentals små vita prickar i min svarta Dinitrol. Det var den vita färgen under som syntes. Så jag fick lägga på ännu tjockare med Dinitrol. Två flödiga pensellager ytterligare fick det bli så nu får jag se om det räcker. Annars får jag lägga på ännu mer. Det får framtiden utvisa.

  13. #1213
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Citat Ursprungligen postat av Per L Visa inlägg
    Jag tycke att du skall lägga något mellan plåtarna så att det blir tätt. Det får inte komma in fukt där. Karosstätning, underredsmassa funkar nog lika bra.
    Nederkanten på plåten skulle jag lämna som den är. Ett par flödiga lager med Hagmans och sedan underredsmassa. Underredsmassan lägger du så tjock att det inte går "hål" på den vid stensprut.
    Normaltjock underredsmassa behöver säkert penslas på minst ett par flödiga lager där lager ett får torka en aning (ngn eller några dagar) innan lager två läggs på. Och på utsatta ställen ännu tjockare (tex längst ner på plåtkanten). Du får nog testa dig fram hur mycket du behöver lägga på.

    Jag sprutade på "tjockt" (tyckte jag) med underredsmassa (Dinitrol) på min P1800. Efter att ha kört en kort sträcka i 50-60 på en asfaltväg med små sylvassa stenar (2-3 mm stora) hade jag tusentals små vita prickar i min svarta Dinitrol. Det var den vita färgen under som syntes. Så jag fick lägga på ännu tjockare med Dinitrol. Två flödiga pensellager ytterligare fick det bli så nu får jag se om det räcker. Annars får jag lägga på ännu mer. Det får framtiden utvisa.
    Jag hade tänkt lägga på något längs kanterna, mellan plåtarna, man jag lägger på underredsmassa på hela plåten som jag nitar dit. Några lager underredsmassa låter bra. Jag var osäker på hur mycket jag kunde lägga på utan att den spricker eller släpper av sin egen tyngd. Låter jag den torka mellan de olika lagren så borde den sitta. Det kanske kan skydda nederkanten på plåten.

  14. #1214
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176
    Vad är det för "underredsmassa" du tänker lägga på? Normala underredsmassor skall "aldrig" torka urdentligt. Finessen med dessa är dels att dom motstår mekanisk bearbetning (tex stensprut) rätt bra samt att dom under lång tid (många år) fortsätter vara mer eller mindre mjuka så att dom kan röra sig litet i takt med att karossen rör sig utan att spricka. Den underredsmassa som BMW lade på min gamla BMW 1972 torkade så mycket att den började (spontan)spricka först runt milennieskiftet. Dvs efter 20-30 år. Fast på ställen där det var stora karossrörelser hade den förstås spruckit långt tidigare.

    Så länge underlaget är rent och torrt är det ingen risk att dom släpper från underlaget. Tvärs om, det kan vara nog så djävligt att få bort underredsmassan den dagen man vill det. Du kan i princip lägga på hur tjockt du vill men det är nog ingen mening att tjockleken är mer än 1 mm i "torkat" utförande. Du får nog lägga på ett par mm i blött skick för att nå dit. Och det är svårt att göra i ett enda penseldrag. I alla fall om man skall ha någon kontroll på hur tjockt det blir och att det blir lika tjockt överallt. Därför är det bra om man lägger på flera lager.

    Plåtlanterna (som längst ner på din bild. "Gaveln" på plåten där den är 1 mm tjock) är det svårt att få tillräckligt tjockt genom att bara pensla. Där brukar jag "dutta" på Dinitrol med penseln det sista jag gör. Man skall då ha mycket Dinitrol på penseln. Då kan man även där få så tjockt lager att det motstår stensprut.

    Underredsmassan jag använder heter Dinitrol Car och är köpt för en massa år sedan när en affär skulle ha konkursutförsäljning. Så nu har jag Dinitrol för minst ett par ytterligare liv.
    Konsistensen är som väldigt tjock yoghurt eller tixotrop målarfärg innan man rört om i burken. Den rinner nätt och jämt ur burken när man vänder upp och ner på den.
    Senast redigerat av Per L den 2017-09-26 klockan 09:41.

  15. #1215
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    En sk. body kanske är lämpligare? Den blir seg och stryktålig.

    /via Tapatalk
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  16. #1216
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176
    Ja, en body likt dessa är väldigt bra på ställen som är utsatt för stensprut som tex trösklar.
    http://www.jula.se/catalog/bil-och-g...-621016/#tab02
    http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Ros...sa-2000017160/
    http://www.dinitrolindustri.se/dinit...tenskottsskydd

  17. #1217
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Nu ser det ut så här, och när karosstätningen torkat skall jag måla på Hagmans CA.
    Plåt.jpg

    Den jag köpt är denna. Den verkar ganska seg. Jag tänkte lägga på den med en spackel, eller...?
    Underredsmassa.jpg

    Jag har nu fastnat vid rosthålen på "åsarna, vid locken" under bilen. Jag har blästrat runt hålen och målat på Hagmans CA. Det kommer dock bli svårt att knacka till en plåt att täcka hålen med. Jag skall försöka få in en plåtbit innanför hålet, men om inte det går, tror ni det då skulle hålla om jag fyller hålen med karosstätning eller underredsmassa?

    Hål 1.jpg
    Hål 2.jpg

  18. #1218
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Att lägga på en body, är det istället för underredsmassa, eller något jag bör komplettera med?
    Är body på sprayflaska okey, eller bör jag ta en som jag stryker på med pensel?

    Vad tror ni om att fylla de mindre hålen med kemisk metall, där jag inte får in någon plåt i hålet?
    Har ni någon erfarenhet av denna produkt?

    Kemisk metall.jpg
    Senast redigerat av Bruksvägen den 2017-09-26 klockan 20:09.

  19. #1219
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176
    Plåten du popnitat fast ser riktigt bra ut. Jag hade kanske målat plåten med Hagmans gula innan jag satte dit den men det är väl bara ett provisorium så det spelar nog ingen större roll. Fast du får nog inte räkna med att lagningen håller mer än 5-10 år om du målar den med Hagmans gula på fram och baksidan (och täcker med massa). Men då behöver du i så fall också måla/skydda popnitarna noga så att det inte kommer in någon fukt till dem. Det bildas nämligen galvanisk korrosion mellan stål och aluminium ihop med fukt som i västa fall kan helt "äta upp" popnitarna på några få år.

    Hagmans massa vet jag inget om men att behöva lägga på den med spackel verkar ingen höjdare tycker jag. Spackla på ett plant underlag kan väl gå men ett "knöligt"......(som ofta bilplåt är)

    Som provisorium kan det funka bra att fylla hålen med underredsmassa. Riktigt mycket/tjockt. Det "bottenlösa" hålet kan du väl fixa som på första bilden. Dvs först popnita över en plåt!? Det enklaste är väl i så fall att ta bort plastlocket och popnita en plåt över "hela skiten".
    Den tjocka svarta Dinitrol jag använder har en tendens att "krympa" efter ett par dagar om man lägger på riktigt tjockt över hål i ett lager (3-5 mm och mer). Då bildas sprickor som man får fylla i när dom uppstår. Efter det brukar det inte vara några problem med sprickor.

    Någon annan användning än att täta avgassystems skarvar har jag inte av den sista produkten du visar på bild
    Senast redigerat av Per L den 2017-09-26 klockan 23:27.

  20. #1220
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Jag målade insidan av den galvade plåten med två lager Hagmans CA. När det torkat smetade jag på karosstätning innan jag nitade fast den. Skall nu måla utsidan av plåten gul.

    Bör jag köpa body och lägga på, som ni skrev om igår, istället för Hagmans underredsmassa?

    Jag skall försöka lägga en plåt över hålet med plastpluggen. Det syns inte så bra på bilden, men det kan vara svårt att forma en plåt då det kommer in åsar och det lutar åt alla möjliga håll, upp mot hålet. Lyckas jag inte forma en plåt som sitter bra, provar jag nog med kemisk metall.

    Bilen står still inne i garaget för att jag skall låta alla lager jag målar på, skall få torka ordentligt innan jag fortsätter med nästa moment. Krymper underredsmassan efter några dagar så lägger jag på mer, innan bilen används.

Liknande ämnen

  1. projekt 9-3 2.8t V6
    Av sjoanjr i forum Projekt
    Svar: 164
    Senaste inlägg: 2016-03-29, 20:25
  2. 93 SSR projekt!
    Av Micke i forum Projekt
    Svar: 48
    Senaste inlägg: 2013-04-01, 08:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •