Sidan 60 av 86 FörstaFörsta ... 1050585960616270 ... SistaSista
Resultat 1 181 till 1 200 av 1706

Ämne: Amatör meckar Saab 9-3

  1. #1181
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Det får bli Biltema. Tack för råden.

    Jag skulle sätta igång och skruva bort bussningarna i bakaxeln (de man ser på bild 10.14 i Heynes). Upptäckte då att dessa håller hela bakaxeln. Finns det något sätt att trycka ut de befintliga bussningarna och få i de nya, utan att rensa axeln från bromsrör mm. Helst skulle jag vilja ha upp axeln på arbetsbänken och trycka ut dem med hjälp av skruvstädet, men finns det något sätt att göra det med axeln kvar under bilen?

  2. #1182
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176
    Jag har kört med BILTEMAs bränslefilter på min 9-3 i många år utan problem.

    Jag kan inte riktigt förstå varför man skall använda produkter till tillämpningar som dom inte ursprungligen är gjorda för när det finns utmärkta väl utprövade produkter för just aktuell tillämpning.
    Att stoppa rost med linolja och kedjeolja kan säkert fungera. Linolja har jag hört talas om i minst 50 år och då kanske den var lika bra som den tidens rostskyddsprodekter. Men idag finns väl egentligen ingen anledning att använda annat är "riktiga" rostskyddsprodukter som är speciellt framtagna för användning till bilar. Själv använder jag produkter från Dinitrol och Teroson men även produkter från BILTEMA fungerar nog bra som tex
    http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Ros...um-2000017145/
    http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Ros...el-2000018325/
    http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Ros...um-2000017150/

    Dessa finns i oljebaserade utföranden och vaxbaserade utföranden som inte skall blandas. Man skall alltså inte spruta vaxbaserat ena gången i en balk och oljebaserat nästa gång.

    Den vaxbaserade litet tjockare varianten fungerar utmärkt att pensla på rostiga stötdämpare. Fast som med all annan rost fungerar det bäst om man gör rent (tex skapar) dem så gott det går innan man penslar på rostskyddsmedlet.

    Som jag skrev tidigare är ett provisoriskt alternativ (som kan "hålla" länge) för dina hål att göra en plåt som ansluter så bra som möjligt till det ställe där hålet finns. Mellan plåtarna kan du lägga tjock dinitrol (eller karosserikitt) och så popnitar du fast plåten. Då sitter den bra och det blir tätt.

    Om du har rätt verktyg att pressa ur bussningarna så går det nog att göra utan att plocka bort bakaxeln. Jag tycker dock att det brukar djävlas rätt mycket när jag skall byta sådana här bussningar. Eftersom jag inte har passande verktyg för en sådan operation kan det tom hända att jag blir tvungen att skära bort gummit och såga ett spår i bussningens plåthylsa för att den skall släppa sitt tag från bakaxeln. Och det gör man inte gärna med axeln på plats i bilen.
    Senast redigerat av Per L den 2017-09-13 klockan 18:04.

  3. #1183
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Tack Per, det får bli någon produkt från Biltema istället för linoljan.

    Jag tänkte att det inte var någon idé att titta efter hur bensinfiltret på reservdelsbilen ser ut, eftersom även den bilen är gammal, men för sakens skull så tittade jag ändå. Det visade sig att det måste ha varit bytt för inte så länge sedan. Det ser nästan nytt ut och ingen som helst rost, texten går till och med att läsa på filtret. Det går dock inte att lätta på trycket innan jag tar bort det, eftersom bilen inte går att starta. Jag får väl "slanga" ur bensinen ur tanken och låta resten rinna ner i en bensindunk när jag tar bort filtret.

    Jag kommer att laga hålet i bakluckan samt hålen under golvet på det sätt du föreslår.
    Bör jag blästra bort all rost samt måla på Hagmans CA innan jag lägger på karosserikitt och nitar fast plåten?
    När plåten sitter på plats, målar jag även den med Hagmans och lägger på underredsmassa?
    Hur grov bör plåten vara?

    Jag köpte tidigare en burk Hagmans Carosol Underredsmassa. Den är kanske lämplig vid lagning av hålet?

    Jag får se om jag klarar av att ge mig på bussningarna i bakvagnen.
    Den i fram är redan bytt. Jag tog en som var mycket fin från reservbilen.
    Senast redigerat av Bruksvägen den 2017-09-13 klockan 19:47.

  4. #1184
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176
    Jag har bytt bensinfilter en gång på min og9-3 och jag kan inte påminna mig att jag brydde mig om hur mycket bensin det var i tanken. Jag tror att det bara är att lossa anslutningarna. Har du nyligen kört bilen så att det är tryck i systemet kan det spruta en mindre mängd bensin så du kan ju låta bli att röka när du gör jobbet. Skulle det sedan rinna sakta från tanken kan du ju hålla för röret med tummen och snabbt skruva dit det nya filtret. En pulversläckare är i vilket fall som helst rätt bra att ha till hands för säkerhets skull

    Gör du som du beskriver med blästring och målning så blir det nästan en permanent lagning. I varje fall kommer den att hålla mycket länge. Troligen många år. Och där i bagaget spelar det ju inte heller så stor roll hur lagningen ser ut. Att smeta Hagmans underredsmassa mellan plåtarna funkar nog bra. Och även "över" skarvarna när du har popnitat klart. Tänker du svetsa nästa sommar behövs inte detta rätt omfattande förarbete.

  5. #1185
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Jag tänkte göra detta mycket noggrant, istället för att svetsa.
    På Biltema finns det plåt som jag tänkte använda. De har 0,9- samt 1,2 mm plåt. Vilken skulle passa bäst i detta fall?

  6. #1186
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935
    Hur mycket bensin det är i tanken är irrelevant, den kommer inte att rinna ut så länge bensinpumpen inte är igång.

    T7 brukar väl ha en ventil på spridarbryggan för att lätta på bränsletrycket? Lite osäker på vid vilken årsmodell detta infördes men vill inbilla mig att alla T7 har den?
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  7. #1187
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 163
    Ha bilen igång och dra säkringen till bränsle pumpen så stannar den när trycket försvinner.

    /via Tapatalk

    2 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  8. #1188
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176
    Det finns en ventil på spridarbryggan som man kan öppna. Det är samma typ av ventil som till däcken så det är lätt att få bort trycket. Fast det sprutar förstås bensin där då. Fast HeRmANs förslag är förstås bäst för då har du inget tryck alls kvar i rören när motorn har stannat

    Det spelar ingen roll vilken plåt du använder när du skall laga rosthålet. Jag skulle ta 0,9 mm för att den är lättare att forma och tjockleken är mest lik karossens plåttjocklek.
    När du skall laga med plåt som du tänkt börjar du lämpligen med att klippa bort den del av den rostiga plåten som är tunnast.

  9. #1189
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Citat Ursprungligen postat av Per L Visa inlägg
    Det finns en ventil på spridarbryggan som man kan öppna. Det är samma typ av ventil som till däcken så det är lätt att få bort trycket. Fast det sprutar förstås bensin där då. Fast HeRmANs förslag är förstås bäst för då har du inget tryck alls kvar i rören när motorn har stannat

    Det spelar ingen roll vilken plåt du använder när du skall laga rosthålet. Jag skulle ta 0,9 mm för att den är lättare att forma och tjockleken är mest lik karossens plåttjocklek.
    När du skall laga med plåt som du tänkt börjar du lämpligen med att klippa bort den del av den rostiga plåten som är tunnast.
    Det går inte att starta reservdelsbilen så att jag får bort trycket. Jag får skruva bort filtret och fånga upp bensinen i en hink.
    Jag tänkte ta bort allt rostig plåt innan jag nitar dit den nya plåten.

    Jag tog några bilder under bilen. På tre ställen har det rostat hål (bild 1 och 2), men så finns det en del ställen där underredsmassan lossnat och där plåten har börjat rosta utan att det gått hål ännu (bild 3).

    Innanför plåten på bild 1 och 2 ligger en grov gummilist, och det är ganska rostigt runt omkring. Jag vet inte hur mycket underredsmassa man måste riva bort för att hitta plåt utan rost. Hur lagar jag detta på bästa sätt? Jag funderade först på att blästra till jag fått bort all rost och sedan göra likadant som med hålet i bakluckan.

    Hur gör jag med de ställen där det ännu inte blivit hål. Måste man få bort all rost för att stoppa fortsatta rostangrepp med de rostskyddsmedel?

    Bild 1 Rosthål 1.jpg
    Bild 2 Rosthål 2.jpg
    Bild 3 Rost 3.jpg
    Senast redigerat av Bruksvägen den 2017-09-14 klockan 15:26.

  10. #1190
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176
    På ställen där det inte gått hål är förstås det bästa att blästra rent och måla med hagmansfärgen.

    En "fusk"-variant som jag använt några gånger när jag inte haft tid (eller lust) att plocka fram blästern och slabba med tvåkomponentsfärg är att slipa och skrapa så plåtrent som går och sedan pensla på ett (eller ett par) lager tunnt vaxbaserat rostskyddsmedel. Det blir inte snyggt men rosten stoppas effektivt. Och penslar man på mer rostskyddsmedel när det börjar rosta igen (räcker nog med 2 ggr per år) så kan man hålla man rosten borta i flera år tills lusten att plocka fram blästern återkommer. Jag har tom gjort så med framgång utanpå och undre bilen.

    Hur långt rosten krupit under underredsmassan vet man aldrig. Det enda sättet att ta reda på det är att skrapa bort tills man hittar ren orostad plåt.
    Senast redigerat av Per L den 2017-09-14 klockan 21:00.

  11. #1191
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Jag sätter igång med föresatsen att blästra bort all rost och göra lagningen ordentligt på en gång. Det är dock bra att känna till att rostskyddsmedlen är så pass effektiva att jag kan göra ett mer tillfälligt jobb nu, för att göra det bättre efter vintern. Jag hade inte förväntat mig att rostskyddsmedlen var så effektiva.

    Jag misstänker att jag får skala bort ganska mycket underredsmassa innan jag hittar orostad plåt.

    Av grannen fick jag en galvad 0,7 mm plåt, den får duga att laga alla hår med.

  12. #1192
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176
    På min og9-3 från 2000 började det synas rost på några ställen företrädesvis i plåtskarvar och under plastpluggar (tex i reservhjulsbaljan) under bilen för 5-10 år sedan. Jag skrapade rent så bra jag kunde med en kniv och penslade på med Teroson Terotex HV400 (vaxbaserat rostskyddsmedel avsett för behandling i hålrum https://www.mekonomen.se/bil/bilvard...medel-pa2653sv ).

    Sedan har jag krupit under bilen två gånger per år och tittat hur det ser ut. Behövs det penslar jag på ett lager till. Och det har inte rostat vidare någonting alls under dessa år.
    Jämfört med att blästra, måla flera lager färg mm så så tar detta arbete en bråkdel av tiden. Det blir förstås inte alls lika bra och snyggt och visst har jag en känska av att jag "fuskar" men att jag har hållit rosten under kontroll i runt 10 år gör att jag rätt nöjd ändå.

    Och den tid jag har fått över genom att "fuska" så på min SAAB har jag lagt ner på min VOLVO P1800 där jag blästrat och målat hela underredet, motorrummet och bagagerummet. Det känns också bra att jag inte "fuskat" med den bilen.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Per L den 2017-09-15 klockan 13:19.

  13. #1193
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Det låter väldigt lockande att bara skrapa bort den grövsta rosten och ha på något rostskyddsmedel. Jag har helgen på mig att fundera på hur jag ska göra.

    Vet någon vad den grova gummilisten i golvet har för funktion.

  14. #1194
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Citat Ursprungligen postat av Per L Visa inlägg
    På min og9-3 från 2000 började det synas rost på några ställen företrädesvis i plåtskarvar och under plastpluggar (tex i reservhjulsbaljan) under bilen för 5-10 år sedan. Jag skrapade rent så bra jag kunde med en kniv och penslade på med Teroson Terotex HV400 (vaxbaserat rostskyddsmedel avsett för behandling i hålrum https://www.mekonomen.se/bil/bilvard...medel-pa2653sv ).

    Sedan har jag krupit under bilen två gånger per år och tittat hur det ser ut. Behövs det penslar jag på ett lager till. Och det har inte rostat vidare någonting alls under dessa år.
    Jämfört med att blästra, måla flera lager färg mm så så tar detta arbete en bråkdel av tiden. Det blir förstås inte alls lika bra och snyggt och visst har jag en känska av att jag "fuskar" men att jag har hållit rosten under kontroll i runt 10 år gör att jag rätt nöjd ändå.

    Och den tid jag har fått över genom att "fuska" så på min SAAB har jag lagt ner på min VOLVO P1800 där jag blästrat och målat hela underredet, motorrummet och bagagerummet. Det känns också bra att jag inte "fuskat" med den bilen.
    Hade det varit en P- 1800 jag höll på med, skulle jag inte heller kommit på tanken att fuska.

  15. #1195
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176
    Kan du förklara litet noggrannare vart den grova gummilisten sitter

  16. #1196
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Skall försöka förklara. På bild nr. 1 ser man den grova gummilisten i hålet. På bild 2 ligger lusten under den plastbit jag stoppat in där. Golvet är inte helt plant om man ser på det underifrån. Det är långa utpressningar i plåten. I dessa ligger gummilisten.

  17. #1197
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176
    Förstår fortfarande inte riktigt vart du tagit korten så jag kan inte kolla hur det ser ut på min bil.
    Jag gissar i alla fall att kort 1 är taget inifrån bagaget och kort 2 är taget under bilen någonstans (plastploppar som på bilden brukar sitta vända åt det hållet)

    En vild gissning av kort 1 är att det "mjuka" i rosthålet helt enkelt är den plastmassa som SAAB sprutat på underredet för att förhindra rost och som slitageskydd. Till skillnad från den gamla hederliga svarta "geggan" som förr användes som underredsmassa går inte alltid detta plastskydd sönder när det börjat rosta under det. Det kan se helt och bra ut när man tittar på plastytan men under kan plåten vara helt bortrostad. Och då blir bara det mjuka plastskyddet kvar.

  18. #1198
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Bild 1 är tagen inte långt från hålet med pluggen på bild 2, ca tio centimeter in under bilen från passagerardörren. Det är en riktigt tjock gummilist som fyller upp hela utbucktningen i plåten. Jag kan ta en bild som visar var det är, när jag kommer hem imorgon..

  19. #1199
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Eftersom dotter snott sonens Saab, skall han nu köpa en ny begagnad bil, och tittar framför allt på Saab, då man nu kan få en sådan till ganska bra pris. Han vill helst ha en kombi och vill inte betala mer än 30 000 kronor. Är det någon modell han bör undvika eller någon han borde leta efter.

    Han hittade en "Saab 9-5 2.0t Biopower AUT BVSA -09, 35 - 40 000 mil" för 15 000 kronor. Jag tycker det låter lite för bra, eller kan det vara möjligt att hitta en så pass ny bil till detta pris, utan att det är några fel som säljaren inte vill berätta om.

  20. #1200
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 494
    Medlem#
    6973
    Med de miltalet så blir många avskräckta. Men med en motor och en växellåda i reserv så skulle jag inte bli rädd.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

Liknande ämnen

  1. projekt 9-3 2.8t V6
    Av sjoanjr i forum Projekt
    Svar: 164
    Senaste inlägg: 2016-03-29, 20:25
  2. 93 SSR projekt!
    Av Micke i forum Projekt
    Svar: 48
    Senaste inlägg: 2013-04-01, 08:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •