Sidan 1 av 86 1231151 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 1706

Ämne: Amatör meckar Saab 9-3

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735

    Amatör meckar Saab 9-3

    Jag skall för första gången på egen hand försöka mig på att skruva i en motor. Jag tänkte byta ventiltätningar på sonens 9-3 2000. Kan någon ge mig några rekommendationer om det är något jag bör notera då jag plockar bort allt för att komma åt ventilfjädrarna.

    Måste exempelvis vev- och kamaxlar vara vridna i ett speciellt läge eller är det något annat jag bör tänka på innan jag börjar plocka isär saker och ting, så jag får tillbaka allt i rätt läge igen?

    Vad behöver jag för nyckel att skruva bort kamaxlarna med? Måste bultarna till dessa dras med momentnyckel när jag när jag monterar tillbaka dem?

    Tacksam för hjälp / Ecke
    Senast redigerat av Bruksvägen den 2017-06-07 klockan 20:07. Anledning: Ändrad topic, tråden handlar om allt utom byte av ventiltätningar

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 572
    Medlem#
    8163
    Välkommen hit!
    Vad är det för motor i bilen?
    /Johan

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Tack. Enligt registreringsbeviset är det en
    Saab 9-3 Se 5d 2,0t 185

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 756
    Medlem#
    9176
    Har du tänkt plocka bort topplocket eller byta tätningarna med toppen kvar på motorn?

    När jag tittar i Haynes verkstadshandbok drar jag slutsatsen att om det över huvud taget är möjligt att byta ventiltätningarna med topplocket kvar på motorn så är det nog inget enkelt jobb.

    För det första måste man trycksätta den cylinder man jobbar med (med tryckluft) för att ventilerna inte skall ramla in i cylindern när ventilfjädrarna tas bort.
    Sedan ser det oerhört trångt ut att dels få bort och dit ventilknastren. Man skall ju samtidigt trycka ihop ventilfjädern. Och en vanlig ventilfjäderkompressor fungerar förstås inte när toppen sitter kvar. Man får nog göra ett eget specialverktyg. Och så behöver man nog ha minst 3-4 händer.

    Att få bort och dit tätningen verkar dock inte så svårt (bort med en tång och dit med en "hylsa").

    Någon som har gjort jobbet själv behöver nog också kommentera detta.
    Efter 50 års bilmekande har jag lärt mig en sak! Man "måste" ha en verkstadshandbok för annars är risken mycket stor att man gör bort sig.

    Per L

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Per L den 2016-10-04 klockan 11:05.

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 936
    Ja det är ju helt klart inget nybörjarjobb direkt även om man såklart kan läsa sig till hur man gör och lära sig den hårda vägen.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Att trycka ihop fjädrarna och ta bort ventilknastren är inget jag bekymrar mig över. Sylindrarna tänker jag antingen trycksätta eller så matar jag ner ett rep och fyller sylindrarna, sedan klämmer jag åt repet med kolven. Det jag bekymrar mig över är att få tillbaka kamaxlarna i rätt läge i förhållande til vevaxeln igen.

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 464
    @bruksvägen: Det jag bekymrar mig över är att få tillbaka kamaxlarna i rätt läge i förhållande til vevaxeln igen.
    Det är inga problem, mellan 5-10min så kan du starta bilen.
    Blev nyfiken hur eller var ska du stoppa repet och hur ska du trycka ner fjäder.
    Ex: Här har du min top som du ska ta ner allt utom ventiler. Hur?
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Jag tänkte skruva ur tändstiften och mata ner repet i hålet, en sylinder åt gången.
    Vilken metod jag skall använda mig av för att trycka ihop fjädrarna har jag inte riktigt bestämt mig för.
    Den metod jag helst skulle vilja använda kräver att jag får tag på en hylsa med magneter inuti som kan fånga upp knastren när jag slår ner fjädern.
    Den andra är att köpa en ventilfjädertång att trycka ihop fjädrarna med och en magnetpenna att få bort knastren med.
    Det tredje alternativet är nog enklast. Jag klämmer ihop fjädrarna med en tång och håller dem hopklämda med buntband. Då är det lätt att få bort knastren och sedan sätta tillbaka dem igen.

    - - - Uppdaterad - - -

    Tack för bilden.
    Jag glömde tacka dig för bilden. Bra att få se hur det ser ut innan jag börjar.
    Senast redigerat av Bruksvägen den 2016-10-04 klockan 21:05.

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 244
    Medlem#
    7499
    Varför skall du byta ventiltätningar?
    Oavsett hur du gör måste ju motorn nollas, så varför inte lika gärna lyfta toppen? Nettotiden blir nog lägre om du gör det..

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Du tycker det vore bättre om jag istället lyfter toppen.
    Måste inte toppen planas om man lyfter den?

    Jag skall byta tätningar på grund av att man inte ser något i vårt område på grund av all rök som väller ut när bilen startas med kall motor.
    Senast redigerat av Bruksvägen den 2016-10-04 klockan 21:43.

  11. #11
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    10350
    Citat Ursprungligen postat av Bruksvägen Visa inlägg
    Du tycker det vore bättre om jag istället lyfter toppen.
    Måste inte toppen planas om man lyfter den?

    Jag skall byta tätningar på grund av att man inte ser något i vårt område på grund av all rök som väller ut när bilen startas med kall motor.
    Den måste inte planas. Det är inte turbon som läcker igenom och orsakar röken vid kallstart eller något annat?

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Nej, turbon är bytt.
    Är det något mer som jag i så fall kan åtgärda om jag ändå har bort toppen?

    - - - Uppdaterad - - -

    Är det bara en ny packning som behövs om jag lyfter toppen?

  13. #13
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    Nu vet jag inte om det är en T5 eller T7, men gissar på det senare - varför inte ge sig på det här https://www.maptunparts.se/motordela...b205-b235.html
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Är det vettigt att lägga ut så mycket pengar på en så gammal bil. Lite packningar några nerlagda arbetstimmar samt annat smått och gott tycker jag verkar rimligt.
    För att byta det som ingår i drivdelsatsen måste väl även motorn lyftas ur?

    - - - Uppdaterad - - -

    Toppen kan jag väl lyfta utan att lyfta ur motorn?

  15. #15
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    2000 kr är väl lite mer än två fulla tankar. Det tycker jag inte är mycket - men det beror ju på hur långt man tänkt köra bilen

    http://forum.saabturboclub.com/showt...dja-og9-3-Aero

    1 användare gillar detta inlägg


    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Att lyfta toppen låter väldigt avancerat. Det är väl en väldigt massa saker som jag då måste skruva bort, eller menar du på att det inte är så mycket svårare än att byta tätningarna utan att lyfta toppen?

  17. #17
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 334
    Medlem#
    8644
    Ja toppen kan du lyfta ur separat. Det är till och med jätteenkelt på og9-3 då du inte ens behöver kladda med motorfästen osv

    Edit: Hann ju ramla in massa inlägg innan mitt postades.

    Jag begriper inte ens varför man ens överväger att byta tätningar med toppen kvar i bilen! Att lyfta av toppen är något som inte är speciellt svårt, speciellt inte för en person som ska försöka byta tätningar med toppen kvar i bilen

    2 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Echonator den 2016-10-04 klockan 22:33.

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Om jag ger mig på att lyfta toppen är det naturligtvis enklare att komma åt att byta ventiltätningarna. Ventilerna bör jag väl även passa på att rengöra. Hur är det med ventilsätena, är det något man kan byta eller är de infrästa i topplocket? Bör dessa i så fall åtgärdas om jag slipar ventilerna?

    1 användare gillar detta inlägg



  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Säger du att det är lättare att om jag lyfter toppen så gör jag väl det. Jag är dock lite orolig för hur jag skall få tillbaka allt i rätt position igen, eller oroar jag mig för mycket i onödan?

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 768
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Bruksvägen Visa inlägg
    Är det vettigt att lägga ut så mycket pengar på en så gammal bil. Lite packningar några nerlagda arbetstimmar samt annat smått och gott tycker jag verkar rimligt.
    För att byta det som ingår i drivdelsatsen måste väl även motorn lyftas ur?

    - - - Uppdaterad - - -

    Toppen kan jag väl lyfta utan att lyfta ur motorn?
    Drivdelssatsen går att byta utan att man lyfter ur motorn, man måste dock lossa motorn och skjuta den något i motorrummet för att komma åt att byta. Men rimligtvis så mäter man upp kedjesträckaren innan man ger sig på detta.

    Ska man lossa toppen så bör man nog räkna med att byta topplockspackning, insugspackning och grenrörspackning. Eventuellt också packningen mellan grenrör och turbo om man tar isär dessa. Handlar dock inte om någon större kostnad.

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. projekt 9-3 2.8t V6
    Av sjoanjr i forum Projekt
    Svar: 164
    Senaste inlägg: 2016-03-29, 20:25
  2. 93 SSR projekt!
    Av Micke i forum Projekt
    Svar: 48
    Senaste inlägg: 2013-04-01, 08:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •