Sidan 71 av 86 FörstaFörsta ... 2161697071727381 ... SistaSista
Resultat 1 401 till 1 420 av 1706

Ämne: Amatör meckar Saab 9-3

  1. #1401
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Låsspray med olja bör undvikas då det riskerar att kladda ner i låset och göra det värre framöver.
    Är man desperat så kan man såklart prova, vad är alternativen i denna stund? Jag skulle invänta ev. bättre tips först.

    Går nyckeln i helt och det bara är att vrida som inte funkar?
    Och det hjälper inte att knacka på låset lite eller att dra växelspaken 'mer' mot backläget..?
    Nyckeln går i helt, men går inte att vrida.
    Hon har dragit växelspaken mot backläget och provat med bägge nycklarna.
    Jag har ringt Falk bärgningshjälp där vi har en försäkring, vilket jag hade glömt bort. Vi får se om de kan få ordning på låset.

  2. #1402
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176
    Och så kan man försöka "jucka" litet med nyckeln samtidigt som man vrider lätt. Dvs röra nyckeln litet upp och ner, fram och tillbaks och hit och dit. Är låset litet slitet kan detta hjälpa.

    Sedan kan det kanske ha kommit ner så mycket damm i låset att nyckeln inte kommer ner tillräckligt långt. Jag har ingen erfarenhet av ett sådant fel men skulle nog försöka pilla med en såltråd längst ner i låset (om det går). Sedan skulle jag försöka blåsa med tryckluft för att se om dammat försvinner.

    Det senare problemet har jag för mig har avhandlats tidigare i detta form så någon som har varit med om det kan väl fylla på med lösningar

  3. #1403
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 159
    Medlem#
    8758
    Om det är relaterat till att det blivit kallare så är ju grundtipset att värma låset, och om det inte är vatten utan olja/fett som ställer till det, ta det långsamt som gäller.
    Om man kan utesluta vatten/fukt (dvs. att det frusit) så är det att omväxlande jucka på det och värma nyckeln en längre tid något som brukar ge utdelning, så låskhakarna glider på plats, men det tar ofta en bra stund.

    Om det är något som ramlat ner i låset är det värre, men samma metod (upprepa) kan fungera där också om man har tur och det som ramlat ner går att nöta sönder.

    Har hon möjlighet att värma låset med en hårtork?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #1404
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Bilen är varm, efter att kupévärmaren stått på i tre timmar.
    Killen i bärgningsbilen kunde inte heller få runt nyckeln, utan har nu bogserat bilen till en Saabverkstad i Malung. Vi får se vad de hittar på där.

  5. #1405
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    De hörde av sig från verkstaden och berättade att han har gjort rent tändningslåset och att det nu fungerar igen. Dvs, ni satte rätt diagnos igen.
    Vi talade förut om motorlampan som började lysa, men som sedan slocknade igen. Jag bad verkstaden titta om han kunde se vad som tände lampan. Det ena var att tanklocket inte satt på ordentligt och det andra var termostaten, som han nu byter.

    Ibland är det bra med en försäkring, och ännu bättre att man minns att man har den.

  6. #1406
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Skönt att det inte var allvarligare och kanske bra att det hände så blev termostaten bytt
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  7. #1407
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Skönt att det inte var allvarligare och kanske bra att det hände så blev termostaten bytt
    Ja, det var nog bra trotts allt

  8. #1408
    Grundladd Kerims avatar
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    237
    Medlem#
    10062
    Va bra att ni fick rätt på felkoderna äntligen och att låsproblematiken är ordnad
    Saab 9³ Aero -01 Steg 6 350hk BioPower
    Saab 95 Griffin -10 Steg 4 315hk BioPower
    Tech2 med CANdi samt GlobalTIS och säkerhetsaccess.

  9. #1409
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Hej igen. Ville bara berätta att den gamla bilen ni hjälpte mig att fixa, har min dotter nu kört ännu en, i stort sätt felfri vintersäsong i Sälenfjällen. Det enda som krånglade, inträffade i början av säsongen då den inte gick att starta på grund av smuts i tändningslåset. I sommar fortsätter renoveringen av bilen då jag skall ge mig på att lackera den.

    Som ni kanske minns har det dykt upp ännu en Saab i familjen, då sonen köpte en 9-3 2,0 T (06) sportkombi. Eftersom allt gått så himla bra med er hjälp så hoppas jag att ni har möjlighet att hjälpa oss med det nya tillskottet där det är några grejer som skall åtgärdas.
    - Bilen har gått drygt 20 000 mil och det är väl då som drivremmen bör bytas. Är det knepigt att göra det själv?
    - Det finns backsensor på bilen vilket inte är någon nödvändig funktion, men om den ändå finns, kanske man kan få den att fungera. Var börjar man felsöka? Jag vet inte hur den fungerar.
    - Sonen tycker att automatväxellådan inte växlar lika mjukt som då han köpte bilen i november - december. Är det något vi bör kontrollera.
    - Takluckan kan vara svår att stänga, man måste hjälpa till med händerna och skjuta på. Har ni något förslag på hur vi skall komma till rätta med luckan.
    - För några veckor sedan plockade vi ur och smorde upp kupéfläkten som förde ett väldigt oväsen. Den blev väldigt tyst och gick så fint, ända till igår då den började gnissla igen. Jag tänkte plocka ur den igen. Bör jag använda fett istället för olja i lagren?

    Ännu en gång. Tacksam för hjälp

    2 användare gillar detta inlägg



  10. #1410
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 623
    Medlem#
    10853
    Drivrem:
    Inte krångligare än vanligt förutom att man måste ha ett verktyg för att avlasta spännaren.
    http://forum.saabturboclub.com/showt...drivrem-9-3-ss
    Kan gå med spännband också har jag läst.

    Automatlådan:
    oljebyte säger jag.

    Backsensorer:
    Finns lite olika felkällor, felmeddelanden, och lösningar.
    Kabelfel, trasiga givare, fel på SPA-boxen.
    Finns det något felmeddelande?
    Plingar det när man lägger i backen?

    1 användare gillar detta inlägg


    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  11. #1411
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Då ger vi oss på att byta drivrem och växellåfsolja. Var köper jag sådan olja. Finns den på Biltema och är den i så fall bra?
    Det plingar då man lägger i backen och ett felmeddelande kommer upp, att backsensorn är ur funktion.

  12. #1412
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 627
    Byt lådoljan, och skölj! gjorde det för en vecka en på min 5 växlade låda och det gjorde stor skillnad. Växellådsoljan är special, finns bara hos saab själva vad jag vet. Eller då Maptun och Speedparts.

    verktyget till remspännaren är verkligen enkelt att bygga, om man har svets, Annars kan det bli knepigare. jag gjorde allt från hjulhuset men det var så jävla enkelt att lossa och hänga på rem (jag bytte spännrullen med, vilket involverar att demontera spännaren, Det var Ruskigt tight att få ur spännaren).
    Ett plattjärn med lagom bredd och tjocklek sen en avkapad förlängare från biltema som svetsades på. Plattjärnet tog jag ett som gick att bocka/flexa lite i skruvstädet så gick det få till formen enkelt.

    1 användare gillar detta inlägg



  13. #1413
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 623
    Medlem#
    10853
    Citat Ursprungligen postat av Bruksvägen Visa inlägg
    Det plingar då man lägger i backen och ett felmeddelande kommer upp, att backsensorn är ur funktion.
    Det finns en servicebulletin om att SPA-styrdonet kan hänga sig (...? antar att något minne blir korrupt) och det ska gå att lösa genom att styrdonet programmeras in i bilen igen, reservdelsprogrammering med Tech2 och säkerhetsaccess.

    För mig hade en sensor givit upp.
    Om du har en ung person med god hörsel kan denna lyssna på varje givare för att avgöra om någon eller alla inte fungerar.
    Kan vara svårt att höra, det är hög frekvens på ljudet.
    Återigen är Tech2 kanske ett bättre alternativ eftersom det sätts felkoder som man kan läsa av.
    Nya sensorer finns hos MapTun och Speedparts för 400-500 kr.
    Art.nr. 93172012
    Begagnade/restaurerade finns hos neobrothers.co.uk
    https://www.neobrothers.co.uk/park-a...-12-3614-p.asp

    Trådar på ämnet:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1427702
    http://forum.saabturboclub.com/showt...-funktion-2010

    Det är bra att ha Tech2 när man pillar NG9-3, så du får bli god vän med någon Stockholmare på forumet som har den utrustningen.
    (Själv har jag aldrig hört sensorerna pipa, som gammal trummis är hörseln inte så bra.)
    Senast redigerat av whiskeycola den 2018-05-01 klockan 23:56.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  14. #1414
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176
    Jag tycker att backvarnare är en fantastiskt bra grej och har man en bil där originalvarianten slutat att fungera och man inte vill lägga ner en massa pengar på att laga den så finns ju alltid eftermarknadsvarianten att ta till. Dom är inte dyra och är enkla att sätta dit.

    För många år sedan monterade jag sådana från BILTEMA på min og9-3 och morsans VOLVO S60 som inte hade backvarnare i original och dom fungerar perfekt. Det verkar inte som om BILTEMA säljer sådana längre (utan bara backkameror) men tex här finns dom fortfarande
    https://www.jula.se/catalog/bil-och-...sensor-619626/
    https://www.kjell.com/se/sortiment/e...ensorer-p50740

  15. #1415
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Jag skall höra med grabben hur han skall göra med backvarnaren. Den från Jula eller Clas Olsson ser ju bra ut.

    Går verktyget att byta drivrem att köpa någon stans, och vad kan det heta?

  16. #1416
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 689
    Har köpt hos Conrad och från Kina, billigt, enkelt och funkar bra

  17. #1417
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 627
    Citat Ursprungligen postat av Bruksvägen Visa inlägg
    Jag skall höra med grabben hur han skall göra med backvarnaren. Den från Jula eller Clas Olsson ser ju bra ut.

    Går verktyget att byta drivrem att köpa någon stans, och vad kan det heta?
    Det är ett ganska (väldigt) basic verktyg. Finns vad jag vet inte att köpa men 2 minuter med en vinkelsklip + 2 minuter med en svets så är det klart.

    viktiga är att notera hur det 4 kantiga huvudet är vridet i förhållande till hävarmen.

    såhär ser det jag knåpade ihop ut.

    Bifogade bilder Bifogade bilder

    3 användare gillar detta inlägg



  18. #1418
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935
    Vad är det för mått på fyrkanten? Borde det inte funka med ett helt vanligt spärrskaft?

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  19. #1419
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 627
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    Vad är det för mått på fyrkanten? Borde det inte funka med ett helt vanligt spärrskaft?
    3/8 tum, tas lämpligast från en förlängare,

    är rädd att ett spärrskaft eller ledhandtag kan bli för tjockt. Är verkligen inte gått om plats.

  20. #1420
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 159
    Medlem#
    8758
    Här: http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Han...ar-2000019220/

    De där adaptrarna och en fast spärrnyckel blir ett mycket låga spärrskaft. 10mm spärrnyckel för 1/4", 13mm för 3/8" och 19mm för 1/2". Låsningarna gör att den håller ihop bra, dessutom. Den extra adaptern använder man för att köra vanliga bits med 10mm spärrnyckel eller spärrskaft och 10mm-hylsa. Mycket användbar adaptersats.

    3 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. projekt 9-3 2.8t V6
    Av sjoanjr i forum Projekt
    Svar: 164
    Senaste inlägg: 2016-03-29, 20:25
  2. 93 SSR projekt!
    Av Micke i forum Projekt
    Svar: 48
    Senaste inlägg: 2013-04-01, 08:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •