Tack för era svar. Var sitter torkare?
Tack för era svar. Var sitter torkare?
Vet nu vilket som är avfuktare. Tänkte ta kondensor med avfuktare från reservdelsbilen som jag har, men kom att tänka på att det kanske är dumt med tanke på att även dessa kommit från en bil där systemet var tomt på kylväska. Det kanske är bäst att köpa ny kondensor och avfuktare.
Kondensor kan gå bra bara man ser upp med kontaminering, men torkfilter är i grunden samma som påsar med torkmedel som kommer i en del förpackningar - en som varit öppen mot atmosfären är garanterat förbrukad, men i största allmänhet är det ingen bra idé att återanvända torkmedelsbehållaren (möjligen om man kan återfylla - vet ej hur).
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Jag har sett beskrivningar på nätet av hur man återanvänder förbrukat torkmedel genom att torka det i ugn. Det kanske är ett kul experiment om man har gott om tid annars kostar ju inte ett nytt torkfilter många hundringar.
http://www.fam-bjork.se/citroen/AC/
9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972
Det går bra att ugnstorka. Jag har en hink på 10 kg som jag använder till diverse saker och torkar om emellanåt. 100 grader på en ugnsplåt gör susen.
Mvh Johan
93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC
Har man tid och lust att sätta sig in i hur andra gjort för att få igång sina AC-system kan man läsa tex här
https://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=196050
http://forum.saabturboclub.com/showt...ighlight=fylla
Jag skulle vilja sammanfatta som följer!
Om man inte har utrustning och kunskap om AC-system är nog det bästa att lämna bort till en expert att vakuumpumpa och fylla systemet med köldmedel. Fyller man själv med R134A så är det dessutom olagligt. Att byta grejer kan man förstås göra själv. Om man tror att man kan få det tätt.
Mina två erfarenheter av att meka med AC-system är:
1) Montering av ett AC-system på en BMW635CSi på 90-talet. Lämnade in till en AC-firma för vakuumpumpning och fyllning. Jag fick inte kopplingar täta så efter mindre än ett år slutade det kyla. Så jag plockade bort "skiten" och sålde det
2) Efterfyllde själv 2009 ca 300 gram R134A (innehåller totalt 770 gram) och litet olja i ett fungerande AC-system på min og9-3 från 2000. Fungerade utmärkt och systemet kyler fortfarande. Jag köpte R134A (som också innehöll olja) på burk med påfyllningsutrustning på eBay från England. Sedan dess har (förstås) reglerna skärpts så att det nog inte längre går att handla så.
Att det behövde fyllas på såg jag i torkfiltrets lilla "fönster" där det bubblade litet för mycket
Hur man gör för att torka ett (med fukt) mättat torkfilter kan man läsa om på nätet. Jag har för mig att ett proffsigt sätt att göra det är att värma upp filtret och samtidigt låt kvävgas sakta strömma genom filtret.
Ett filter som varit "öppet" (mot luft) blir mycket snabbt förstört (dvs mättat med fukt). Vad jag kommer ihåg från när jag jobbade med produktion av kylskåp på Elektrolux var det frågan om max ett dygns exponering mot luften. Efter det fick man inte montera in torkarna i deras kylskåp. Jag skulle därför gissa att våra stora torkfilters förmåga att suga åt sig fukt dramatiskt har minskat efter en veckas exponering mot luft (som ju normalt innehåller 40-70% fukt)
Senast redigerat av Per L den 2019-05-21 klockan 08:34.
En ny kondensor med avfuktare kostar lite drygt 800 kronor. Det låter som att det är bästa att välja det alternativet mot att sätta in en gammal begagnad. Då vet man att den inte läcker och att avfuktaren är som den skall vara. Jag tänkte inte fylla systemet själv. Jag har en liten verkstad i närheten som jobbar med sådant.
Jag bytte bromsslangarna till bakhjulen. Det går att trampa upp ett bra tryck i pedalen, men provar man trampa på pedalen igen efter 30 sekunder tar den nästan i botten.
Jag var övertygat om att det är luft i systemet, men nu har vi tuftat systemet 8 gånger på olika sätt och det blir inte bättre. Fyra gånger har vi luftat genom att pumpa upp tryck och sedan öppna nipplarna på oken. Två gånger har jag öppnat nipplarna runt om och låtit det stå och droppa, ca 1 dl vid varje ok. Två gånger har jag haft en slang från nippeln ner i en flaska där andra änden på slangen legat under nivån på bromsvätskan i flaskan och sedan trampat ut ca 1 dl i varje nippel.
Kan det vara fel på huvudcylindern? Hur kollar jag den?
Har nu luftat 4 ggr till med samma resultat. Det går att trampa upp ett bra tryck i pedalen. När jag sedan trycker på pedalen igen efter 30 sekunder är trycket borta och den ner i botten. Kan det fortfarande vara luft i systemet eller är det huvudcylindern som har pajjat.
Är det gamla eller nya 9-3?
Nya 9-3 är lätt att trycka i botten första gången, det ska vara så.
Gamla ska inte vara så.
Mvh Johan
93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC
Gamla bilen
Vad är skillnaden på den gamla och den nya?
Det är säkert luft i systemet som gör det.
De bra sätten man bör göra är antingen vakuum-pump eller genom att vara två man, en som öppnar och stänger nippeln, och en som (snabbt) trampar ner med öppen nippel och släpper upp (lite långsammare) med stängd nippel, och att göra detta relativt snabbt - syftet är att dra med sig luftbubblorna och ta nästa slag innan de hinner åka tillbaka hela vägen. (Det behövs alltså att man skickar mer än ett pumpslag bromsvätska genom hjulcylindern för att få ut all luft, så är man inte trvå måste man ha täta anslutningar till nippeln och någon form av backventil.) Detta är den generella regeln, men det finns bilar som är knepigare än andra, som 9000 Mk II-systemet som är direkt svårluftat.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Nya 9-3 har en väldigt stark bromsservo eller hur man nu ska säga. Läste om det i WIS för något/några år sedan men lade inga detaljer på minnet. Finns säkert trådar om du söker på ”sjunkande bromspedal” eller liknande. Hur som helst går det att trampa pedalen i golvet (långsamt med ganska konstantmottryck) utan att det är något fel.
Mvh Johan
93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC
9-3 SS Aero -05, 9-5 Aero -02, 9000 CSE 2,3t -97 med Maptun steg 1, 900s -91, Porsche Cayenne Turbo -04 samt en 96 V4-73
Har också haft: 9000 CSE 2,3t -96 med Speedparts steg 1, 900s -90, 95 v4-75, 9000cc -88b, 900 EMS -80, 99 GL injection -76
Har nu luftat 12 ggr utan nämnvärt resultat. Jag har sökt och läst mycket på nätet om sjunkande bromspedal men jag har inte hittat någon information om hur man skiljer luft i systemet från en trasig huvudcylinder.
Hej igen. Dottern som är på väg upp längs östersjökusten har fått problem med sin bil, den gamla 93-00.
Den gula motorsymbolen lyser och motorn dör på återgång. Går inte heller riktigt bra när hon gasar. Själv är jag i Tyskland. Har någon av er någon tanke på vad det kan vara?
På tomgång skall det vara
Det kan finnas flera orsaker.
Den första frågan är om hon hör 5 st klickande från spjällhuset med 1 sekund emellan när hon slår på tändningen - dvs. är spjället i limp-home?
Det kan alltid vara tändkassetten - symptomen är högst rimliga för trasig tändkassett.
Andra saker som kan ge detta är massivt luftläckage för att något gett sig typ slang som hoppat av - går den bättre om man kopplar ur LMM?
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Skall be dem kolla. Vad är LMM