Sidan 82 av 86 FörstaFörsta ... 32728081828384 ... SistaSista
Resultat 1 621 till 1 640 av 1706

Ämne: Amatör meckar Saab 9-3

  1. #1621
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Grabbens bil hälsade på garagestolpen och fick då en spricka i plastskärmen. Hur lagar man en sådan spricka. Det är en stor spänning i skärmen och det går knappt att dra den i rätt position.
    20200602_200824.jpg

    Bilden råkade av någon anledning bli vriden, men jag tror nog ni ser ändå.

    - - - Uppdaterad - - -

    Grabbens bil hälsade på garagestolpen och fick då en spricka i plastskärmen. Hur lagar man en sådan spricka. Det är en stor spänning i skärmen och det går knappt att dra den i rätt position.
    20200602_200824.jpg 20200602_200747.jpg

  2. #1622
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    501
    Jag gillar LiquiSol för att laga plast, men då måste det ligga tätt an såklart.
    Bruksbilen 9-5 2.3t SE SC -04.

  3. #1623
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Jag tänker att vi tar bort skärmen så att spänningen i skärmen förhoppningsvis släpper, så att vi kan få sprickan att gå ihop innan vi limmar. Man vad krävs för att det skall hålla och inte gå upp igen, när vi sätter tillbaka skärmen?

  4. #1624
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    Har egentligen ingen aning, men kom att tänka på limfogar och krafter ..

    Spännande läsning om limning och olika lims egenskaper https://www.nilsmalmgren.se/epoxikemi/limning/

    Beroende på de inbyggda spänningarna pga skärmens utformning och materialets egenskaper kanske ni behöver ha en limmad stödbit på baksidan så att krafterna som påverkar limfogen passar typen av lim.

    Det finns väl de som svetsar plast, men det vet jag om möjligt ännu mindre om.

    Men det brukar alltid dyka upp någon med mer kunskap och erfarenhet här
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  5. #1625
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Tack, det var en mycket intressant läsning om lim.
    Vi har varit inne på en stödbit på baksidan, men vet inte om det får plats en sådan. Vi får avvakta till det dyker upp någon som kanske har någon annan lösning.
    Senast redigerat av Moderator den 2020-10-13 klockan 12:20. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  6. #1626
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Kan jag inte bara byta spindelled på Saab 9-3 2000. Måste hela länkarmen bytas?

  7. #1627
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Precis.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  8. #1628
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Hur skall man veta vilken olja men skall ha. När är 5W/30 bättre att använda än 0W/30?

  9. #1629
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 752
    Medlem#
    9176
    I huvudsak tycker jag att man skall läsa om vad bilfabrikerna rekommenderar för olja till sina motorer.
    Och vill man experimentera själv så verkar det som om nyare motorer är konstruerade för tunnare olja. Så tex var det inte ovanligt att man rekommenderade 20W50-olja sommartid på 50- och 60-talen och det tror jag inte vore så bra att använda till moderna motorer.
    Oljan har ju också utvecklats mycket. Jag tror tex inte att 0W/30 fanns för 50 år sedan.

    När jag använder oljor som avviker från biltillverkarens rekommendationer brukar jag inte avvika mycket och sedan har jag en oljetrycksmätare så att jag ser om oljetrycket blir för lågt på tomgång (dvs för tunn olja) eller för högt vid högre varvtal så att oljereduceringsventilen inte orkar hålla nere trycket vid för tjock olja.

    Generellt sett tror jag det är mindre farligt att använda "för tunn" olja än "för tjock" (jmf med rekommendationen) olja bara man ser till att ha tillräckligt bra oljetryck på tomgång (minst över 0,5 bar och helst. över 1 bar).

    I huvudsak använder jag bara "för tunn" olja för att få en mer lättstartad motor i sträng kyla och "för tjock" olja om motorn är så sliten att den inte orkar hålla tillräckligt bra oljetryck vid varmt väder

  10. #1630
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Tunn olja kan haverera vissa motorer, V4:an till exempel är på gränsen med vissa 0W-30-olja.

    Att ha 0W-30-olja olja har dels en tendens att kosta mer än en 5W-30-olja, dels betyder det att den måste utgå från en tunnare olja men är mer komplicerad och har mer tillsatser för att inte blir för tunn vid värme. Det finns en anledning till att klassisk olja för bil-konservering brukar utgå från ganska tjock olja.

    Om man räknar med -40 vissa dagar så är det motiverat, men om man bor i skåne, så ser jag ingen fördel.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #1631
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Tack för era svar, nu förstår jag bättre.
    Anledning till at jag frågar är att när jag läste på om olja och dess viskositet, var det enda jag fick fram att motorn blir mer lättstartad på vintern med en tunnare olja. Jag hade däremot inte hittat någon information om fördelen med en tjockare olja.
    Jag kan förstå att det är bättre med en tjockare olja i en sliten motor, men i en "frisk" och något så när modern motor är det väl bättre att använda en tunn olja året runt. Till den bil jag nu håller på med rekommenderar de 0W/30 eller 5W/30.
    Jag har dock lite svårt att förstå varför de även rekommenderar 5W/30, då 0W/30 borde vara bättre.

  12. #1632
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    5W-30 innehåller mindre viskositetsmodifierare än 0W-30 och kan därför förväntas degradera långsammare (efersom oljan utan viskositersmodifierare har längre kolväten och är tjockare).

    Själv kör jag 5W-40 i våra bilar - specifikt den Shell Helix Ultra 5W-40 som råkar vara enda godkända oljan för en hel del Ferrari-motorer (på just den står det "Used by Ferrari" på etiketten ovanför en Ferrarilogga - den texten finns inte på övriga Shell Helix Ultra med Ferrarilogga). Undantaget reservbilarna som inte går mer än marginellt, de har Millers Preservation Oil 20W-50: https://www.millersoils.co.uk/wp-con...-Oil-20w50.pdf
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  13. #1633
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Grannen har en bil som drar en hel del olja utan att det märks. Ingen olja som läcker under motorn, och ingen svartrök när han kör. Dock kan man se att det är lite oljigt i avgasröret. Troligen är det väl topplockspackningen eller ventiltätningarna som läcker lite. Det är inte lönt att lägga ner en massa pengar på att renovera motorn. Skulle det kunna hjälpa något att använda en tjockare olja för att få ner förbrukningen. Exempelvis har Biltema en 10W/60 olja i sitt sortiment. Kan det vara något?
    Senast redigerat av Bruksvägen den 2020-11-14 klockan 21:46.

  14. #1634
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Toplockspackningen är inte den vanligaste orsaken om det inte är i kombination med kylvattenläckage.

    Om det är en Saab T7 är den första kontrollpunkten är vevhusventilationen, så det inte är övertryck i vevhuset. Finns en hel del andra turbobilar från andra märken med samma problem (men det är inte lika enkelt att fixa på en del andra bilar, leta eter Volvo PCV.)

    För T7 är den andra vanliga orsaken fastsotade kolvringar - många är hjälpta av WD-40-metoden. Eller att stoppa in B2x4-kolvar/stakar (svarvade kolvar eller med T5 topplockspackning - det förra att föredra om man ska trimma)

    Ventiltätningarna har jag ingen aning hur vanligt det är med läckage.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  15. #1635
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Har vevhusventilationen någon anslutning så att oljan kan komma ut i avgassystemet?

  16. #1636
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Speedparts har en bra förklaring: https://shop.speedparts.se/sv/prod/s...ion/9-5-98-03/

    Om det uppstår fel på vevhusventilationen så bildas det övertryck i vevhuset och oljeförbrukningen ökar. En av de svagaste tätningarna i bilens oljesystem är axialtättningen i turbon, så vanligen trycks denna sönder och olja passerar direkt ut i avgassystemet vilket är en vanlig orsak att turbon måste bytas i förtid.
    Även oilsludge ökar kraftigt vid fel på vevhusventilationen vilket påverkar slitaget negativt på i princip alla rörliga delar i motorn.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  17. #1637
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Stort tack för ditt svar.
    Medan vi höll på med grannens Saab T7 som drar en massa olja, talade jag med min kusin som berättade att hon har samma problem med sin Volvo V50. Tycks vara ett populärt problem. Som du sa sitter ventilationen ganska åtkomlig på Saaben, medan det är en väldig operation att komma åt den på Volvon.

  18. #1638
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Nu måste jag få råd av er igen. Det är nu femte säsongen dottern kör med bilen (9-3 00) som ni hjälpte mig renovera. Den har hittills gått utan problem.
    Förra veckan började varningslampan för bromsarna att lysa. Den slocknade efter ett tag men började snart lysa igen och bilen gick ner i något som påminde om limp-home läge. Hon fick beställa bärgare som tog den till en verkstad. Där hittade de inget fel på bilen och det var inte heller någon felkod när de kopplade in datorn.
    Innan hon for upp till fjällen i december gick jag igenom bromsarna och bytte det som behövde bytas.

    Vad kan ha hänt. Nu går den igen utan problem. Vad skall hon göra om det händer igen?

  19. #1639
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Är det ABS-indikering som tänds eller Utropstecknet (!)?

    Det låter som att den tappat hastighetssignalen från något hjul. Detta borde gett en felkod som man kan läsa ut med Tech2 eller annat diagnosverktyg som kan läsa saab-specifik diagnos. Ett generellt OBD2-verktyg duger inte.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  20. #1640
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Det var en AD-bilverkstad som tittade på bilen. Jag vet inte om de har de rätt utrustning för att läsa av denna kod.
    Det var både ABS- och röda bromsvarningslampan som lyste.

Liknande ämnen

  1. projekt 9-3 2.8t V6
    Av sjoanjr i forum Projekt
    Svar: 164
    Senaste inlägg: 2016-03-29, 20:25
  2. 93 SSR projekt!
    Av Micke i forum Projekt
    Svar: 48
    Senaste inlägg: 2013-04-01, 08:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •