Sidan 80 av 86 FörstaFörsta ... 30707879808182 ... SistaSista
Resultat 1 581 till 1 600 av 1706

Ämne: Amatör meckar Saab 9-3

  1. #1581
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 867
    Medlem#
    4458
    Luftmassemätaren som brukar sitta någonstans i insugsröret.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  2. #1582
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Tack för hjälpen. Kom just på vad LMM är. Skall be dem kolla detta

  3. #1583
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Kom på att hon sa att det började med att Cruise controlen slutade fungera, om det kan vara en ledtråd

  4. #1584
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Det inträffar när spjället är i limp-home.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  5. #1585
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Spjället är i limp- home. Tänkte fixa det imorgon, men hittar inte vart jag kan läsa i Haynes hur jag plockar isär spjället. Jag har läst någonstanns att jag skall göra rent spjället för att det inte skall inträffa igen. Hur skall jag göra rent det och är det något jag bör byta ut.

  6. #1586
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Det går inte att plocka isär det utan att förstöra, men man kan demontera delar. Det som kan gå att fixa är dels isolation på trådar som gett sig, dels att man försiktigt kan renovera potentiometrarna på plats (det kan bli dålig kontakt, alternativt komma in oljedimma och isolera). Få renoverar, den enda säkra lösningen är att köpa ett nytt.

    Min 9-5:a är på tredje spjället, alla köpta nya. Andra märken med samma typ av spjäll har oftast liknande livslängder på spjällen.

    Just det, man brukar pröva att återställa spället en gång först, har man tur kan det hålla ett år eller mer till (men oftast råkar man ut för problemen igen inom några veckor).

    Det är helt ofarligt att köra med spjället i limp-home, och på sommaren brukar tomgången räcka till ändå.
    Senast redigerat av Långmilare den 2019-08-22 klockan 22:14.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  7. #1587
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Det som gjorde att det sattes i limp-home var att tanklocket inte var tätt. Har nu bytt lock och allt fungerar igen. Hur kan jag kontrollera om jag bör byta spjäll?

  8. #1588
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 336
    Citat Ursprungligen postat av Bruksvägen Visa inlägg
    Det som gjorde att det sattes i limp-home var att tanklocket inte var tätt. Har nu bytt lock och allt fungerar igen. Hur kan jag kontrollera om jag bör byta spjäll?
    Hur kom du på det här med tanklocket?
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  9. #1589
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    På en verkstad läste de av felkoderna. Det stod att bilen hade ett evaporeringsläckage. Det måste då ha varit en vätskeslang eller något annan som inte var tätt.
    Bör jag göra något åt spjället?

  10. #1590
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    EVAP-läckage har inget med spjället att göra, och är mest ett besiktningsproblem. Tanklocket är vanligt, men det finns andra ställen som kan läcka i systemet som ger samma felkoder såsom backventiler (som också ger lite småproblem på tomgång och vid överladdning då det kan bli en läcka förbi turbon).

    Limp-home på spjället beror på att mjukvaran identifierat funktionsproblem i spjället baserat på elektriska mätningar av potentiometrarna, så om du hade limp-home på spjället (garanterat fallet om de 5 klickande kom vid påslag av tändningen) så beror det inte på tanklocket. Jag antar att verkstaden har återställt spjället och nollat dess felkod. Den enda felsökning på gasspjället är att återställa det och se om felet återkommer, typiskt gör det det inom några veckor. Så länge det är sommar och man bara kör landsväg tills motorn är varm är spjäll i limp-home bara ett bekvämlighets- och besiktningsproblem.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #1591
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Intressant. Tack för klargörande. Jag skall skaffa ett nytt spjäll så jag har ett när det är dags att byta ut det befintliga.

  12. #1592
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Nu måste jag skriva och fråga igen.
    Har bytt olja på grabbens bil (93 -06 Vektor).
    När jag la i Driven och skulle köra ut ur garaget hände ingenting.
    Ingen växel, varken Driven eller Backen går att få i.
    Vad skall jag göra, vad kan det vara som krånglar?

  13. #1593
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Ni kan glömma min fråga. Jag hade tömt växellådan på olja, istället för motorn. Nu är allt återställt och fungerar som det skall.

    2 användare gillar detta inlägg



  14. #1594
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 752
    Medlem#
    9176
    Det är sådär man får erfarenhet! Det har hänt alla!

    Jag drar mig till minnes en episod från 70-talet när jag skulle montera en motorvärmare på farsans Volvo. Det fanns en snyggt ritad bild på monteringsanvisningen som följde med vart den skulle monteras på motorn. Man såg på bilden att frostpluggen längst bak till höger på motorn skulle tas bort och där skulle motorvärmaren stickas in och skruvas fast.

    Jag tömde således motorn på kylarvattnet och monterade motorvärmaren. Lätt som en plätt. Fast litet undrande var jag allt om det var något fel för det var "fettaktigt" i hålet bakom där frostpluggen suttit som om det varit olja i kylarvattnet. Så att spola rent med vatten borde jag i alla fall göra innan jag monterade motorvärmaren. Så jag stoppade in trädgårdsslangen i hålet där frostpluggen suttit och spolade. Och spolade. Och spolade. Men inget vatten rann ur kylaren så det måste vara mycket skit som tom satt igen avtappningskranen. Så här behövdes det verkligen spolas rent.

    Så jag spolade och spolade och snart började det rinna ur hålet som jag spolade i. Så det var bara att täta med trasor och vad jag hade till hands. Och så fortsatte jag att spola och spola. Fast inte en droppe kom ur kylarens avtappningsplugg.

    Efter att ha ha sprutat in en massa vatten i motorn kunde jag med viss förvåning konstatera att det började "spruta ut" olja ur motorns oljepåfyllningslocks lilla rör för vevhusventilationen. På en gammal Volvo sitter ju oljepåfyllningslocket på ventilkåpan så där borde det inte börja rinna ut olja.

    Jag hade alltså fyllt hela motorn med vatten där det bara skulle vara olja.

    Motorvärmaren skulle alltså inte sitta i ett hål längst bak till höger på motorblocket utan till vänster längst fram på motorn. Där fanns ett precis likadant hål som gick in i kylkanalerna i stället för det lock jag tagit bort som gick in till vevhuset.

    Och jag blev en erfarenhet rikare som jag sedan dess haft med mig i mitt bilmekarliv

    4 användare gillar detta inlägg



  15. #1595
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Fast frågan är om det inte är bra att värma oljan istället för vattnet ?
    Hade en oljevärmare på mitt oljetråg engång i tiden men den värmemattan höll bara 1 år.

  16. #1596
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Nu måste jag fråga igen. Jag köpte ett begagnat fjäderben för att sätta på dotterns bil (9-3, 00). Det saknades skruvhål för att skruva fast plåtskölden innanför bromsoket.
    Behövs det ingen sköld, eller bör jag borra hål och skruva dit en sköld?

    - - - Uppdaterad - - -

    Skönt att höra att jag inte är ensam om att ställa till det ibland

  17. #1597
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Säker på att det bara inte är avdragna skruvar i hålen?

    Annars hade jag nog inte orkat borra och gänga utan hade monterat utan sköld.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  18. #1598
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Ja, det sitter inga avdragna skruvar där

  19. #1599
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Bruksvägen Visa inlägg
    Det saknades skruvhål för att skruva fast plåtskölden innanför bromsoket.
    Det är något knas här, det ska finnas gängade hål i spindeln bakom navet.

    Däremot så är sköldarna inget besiktningskrav, det fungerar ganska bra utan dem också.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  20. #1600
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Jag har putsat och gjort rent ordentligt, men kan inte se några spår av söderdragna skruvar i spindeln.
    Även om det inte är ett besiktningskrav, bör jag försöka få dit skölden på något vis?

Liknande ämnen

  1. projekt 9-3 2.8t V6
    Av sjoanjr i forum Projekt
    Svar: 164
    Senaste inlägg: 2016-03-29, 20:25
  2. 93 SSR projekt!
    Av Micke i forum Projekt
    Svar: 48
    Senaste inlägg: 2013-04-01, 08:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •