Sidan 66 av 86 FörstaFörsta ... 1656646566676876 ... SistaSista
Resultat 1 301 till 1 320 av 1706

Ämne: Amatör meckar Saab 9-3

  1. #1301
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Citat Ursprungligen postat av Per L Visa inlägg
    Ved har du för motstånd när du mäter mellan fas och nolla? Om motorvärmaren är på 500W så borde du ha ca 105 ohm (watt=spänningen*spänningen/ohm)
    Imorgon skall jag kolla hur många ohm det är.

  2. #1302
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Det här är väldigt mystiskt. Jag mäter upp 94 ohm mellan fas och nolla. De 105 ohm som du Per räknade fram gäller väl då spänning ligger på och då värmaren är varm. Det är ström i kabeln och den strömen måste väl ta vägen någonstans. Antingen skulle säkringen i huset lösa ut eller så borde något annat värmas upp? Jag förstår ingenting för tillfället?

  3. #1303
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    105Ohm var för 500W och det du mätt upp ger 563W vid 230V så det låter helt normalt och då borde den bli varm.

    Det är spänning i kabeln och den blir ström när en last är inkopplad, ingen kontakt = ingen ström!
    Mätte du direkt på elementet eller i anslutningen på utsidan av bilen?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  4. #1304
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 158
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Bruksvägen Visa inlägg
    Det här är väldigt mystiskt. Jag mäter upp 94 ohm mellan fas och nolla. De 105 ohm som du Per räknade fram gäller väl då spänning ligger på och då värmaren är varm. Det är ström i kabeln och den strömen måste väl ta vägen någonstans. Antingen skulle säkringen i huset lösa ut eller så borde något annat värmas upp? Jag förstår ingenting för tillfället?
    Skillnaden beror på hur AC och AC-spänningar definieras. För exakta beräkningar på AC gäller det att hålla isär medelvärde och RMS-värde, samt att V * A ger bara VA (VoltAmpere), men oftast inte W (Watt). För att komplicera bilden än mer så är de flesta enkla multimetrar medelvärdesmätande men visar ett värde som är justerat så det visar RMS för en perfekt sinusvåg (vilket oftast duger bra):: https://electronics.stackexchange.co...d-of-v-average

    Det enklaste sättet att hantera det är att acceptera 10% fel i sådana här beräkningar som normalt, och bara räkna matematiskt korrekt när man är beroende av exakta resultat.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  5. #1305
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Jag hittade felet, men det är fortfarande väldigt mystiskt. Nu var jag ute och bytte plats på kablarna i grenuttaget mellan sladden till blocket och sladden till kupén. Då tystnade kupéfläkten och värmaren i blocket blev varm. Jag mätte tidigare upp 224 V i kabeln ner till värmaren i motorblocket, och det är fortfarande ström i kontakten till kupévärmaren men värmare fungerar inte.

    Nåväl, det är något fel med grenuttaget. I finbilen är det kablar med flatstift och i reservdelsbilen är det runda stift, vilket betyder att jag måste få tag på ett grenuttag med flatstift, eller skala kablarna vid förgreningen och göra en "vanlig" 230 V koppling med krympslang. Jag är dock osäker på om jag får göra en koppling med krympslang. Vad tror ni, är det okey att göra en sådan koppling?

    Jag tänkte först löda ihop kablarna och sedan dra över krympslang och eltape.
    Senast redigerat av Bruksvägen den 2017-11-05 klockan 14:45.

  6. #1306
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176
    Om du har runda stift i en bil och flatstift i en annan skulle jag gissa att systemen antingen är av olika fabrikat eller samma fabrikat men många "årsmodeller" mellan så att man har bytt filosofi.
    Jag skulle inte göra något hemmabyggt till motorvärmarsystemet eftersom dessa system är specialdesignade för att fungera i den besvärliga miljö som finns i och runt en bil. Fukt, salt och vatten är ju vanligt runt fronten på en bil.

    Har du sedan jordfelsbrytare i huset så är risken att det blir strömlöst i huset vid minsta problem med bilens motorvärmarsystem. Jag har bytt hela kablaget runt motorvärmaren flera gånger när jordfelsbrytaren börjar lösa ut. Det är nästan undantagslöst bilen som är orsaken till att jordfelsbrytaren börjar lösa ut

  7. #1307
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Normalt kör Calix med flata och Defa med runda, titta på ändarna om du ser någon märkning/logo.

    Och till motorvärmaruttag är det lämpligt att ha separat jordfelsbrytare, vissa uttag har detta inbyggt.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  8. #1308
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Jag har varit och köpt krympslang, men som vanligt är det väl bäst att jag gör som ni säger. Jag får väl leta upp nytt grenuttag. Även om det är grenuttaget som det är fel på så är det kanske bäst att byta hela kablaget. Det borde väl gå att beställa Calixdelar på nätet.

  9. #1309
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 689
    Det är oftast calixgrejerna krånglar
    Jag kan ha nåt beggat om du inte hittar nya

  10. #1310
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 158
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av montecarlsson Visa inlägg
    Det är oftast calixgrejerna krånglar
    Ja, jag skulle överväga byte till DEFA. DEFA-grejorna finns ofta friska på skroten.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #1311
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Ja, jag skulle överväga byte till DEFA. DEFA-grejorna finns ofta friska på skroten.
    Det sitter DEFA i reservdelsbilen. Är det krångligt att byta. Man måste väl tömma ur kylarvattnet igen? Hur sitter värmaren fast i blocket, det är ganska trångt att komma åt där.

  12. #1312
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Sitter det någon packning och tätar på värmaren i blocket? Bör jag i så fall skaffa en ny sådan när jag flyttar grejerna från reservbilen. Hur sitter värmaren fastskruvad i blocket?

  13. #1313
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 158
    Medlem#
    8758
    Det sitter en o-ring vid muttern och en oring vid pluggens krage (gäller både DEFA och Calix). Skillanden är att när det gäller Calix brukar muttern ha rostat fast (då gängan har en övergång mellan vatten och luft) så specialskruven går av när man vrider (eller spontant släpper/förlängs med läckage som följd), medan DEFA använder en kupolmutter så att det normalt inte kommer någon luft till gängan och därmed mycket mindre rostbenänget. Räkna därför inte ed att kunna återanvända Calix-pluggen om du lossar den (för att t.ex. använda som plugg i reservbilen). Den stora oringen är utbytbar mellan Calix och DEFA och kostar inte många kronor, det gäller bara att hitta den. Den vid muttern verkar inte vara några problem att återanvända.

    Det är lite skruva men egentligen inget svårt (det är ju ett typiskt gör-det-själv-jobb att montera värmare), jag vet dock inte hur lätt det är att komma åt där pluggen sitter på 9-3.
    Senast redigerat av Långmilare den 2017-11-06 klockan 00:20.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  14. #1314
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176
    Här kan du se hur en Calix-värmare ser ut till din bil. Klicka på raden "Motorvärmare" och förstora den bild som du då ser
    http://www.calix.se/produkter/soek-p...vehicleId=1342
    Defa ser säkert liknande ut. Det kan du kolla själv. Det ser ut som om det är en O-ring (eller liknande) som tätning mot motorblocket. Den bör man nog byta ut om man lossar en motorvärmare som suttit i bilen länge

    Det ser ut som om det är en gängad "pinne" som sicker ut från värmarkroppen och som man drar åt med en mutter. Gissningsvis sitter det någon form av O-ring även där som tätning

  15. #1315
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Den verkar inte vara gängad in i blocket, utan det ser mer ut som någon slags expander.

  16. #1316
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 158
    Medlem#
    8758
    Jag har för mig att Calix har en T-formad skruv medan DEFA har en bygel, men de funkar på samma sätt, man för in/ut skruven snett och rätar upp den inne i kylkanalen och drar åt. Ganska uppenbart när man mekar, inget man behöver fundera på. Här är O-ringen för pluggen, detta är Calix, har använt den på en DEFA, skillnaden mellan deras oringar är vad jag kan se i stort sett bara färgen: https://www.autoexperten.se/tillbeho.../o-ring-292x3/

    Muttrarna har olika storlek så där måste man ha Calix resp DEFA:s om man ska byta, men jag har aldrig haft behovet - jag har aldrig fått loss en Calix med hel skruv, och DEFAs oring under muttern går normalt att återanvända.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  17. #1317
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Kvalificerad gissning på o-ringens mått. 31x2.9mm och gummit är rött till färgen.

    /via Tapatalk
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  18. #1318
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Tack skall ni ha för informationen. Ska idag ge mig på att flytta över DEFA- värmaren från reservdelsbilen.

  19. #1319
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Började idag på att demontera DEFA- värmaren från motorblocket på reservbilen då en granne kom med ett grenuttag till Calixvärmaren. Det betyder att värmaren på dotterns bil nu fungerar som den skall. Jag fortsatte ändå demonteringen av DEFA- värmaren, kan vara bra att ha en annan gång.

    Jag förstår dock inte hur värmaren sitter fast i motorblocket. Jag skruvade bort en lång mutter (eller vad man kan kalla den) från värmaren. Jag vet inte hur mycket jag skall behöva ta i för att få ut den. Vad jag förstår så är den inte gängad in i blocket.

  20. #1320
    Grundladd Kerims avatar
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    237
    Medlem#
    10062
    Det som gör det lite svårt att få ut är o-ringen som håller värmaren på plats. Vicka lite försiktigt så ska du se att den kommer ut.

    När du sen ska ta ut den helt från blocket så är det som skrivet tidigare, det sitter som en bygel som agerar ankare inne i blocket, det gör att du får ta ut värmare i en vinkel.
    Saab 9³ Aero -01 Steg 6 350hk BioPower
    Saab 95 Griffin -10 Steg 4 315hk BioPower
    Tech2 med CANdi samt GlobalTIS och säkerhetsaccess.

Liknande ämnen

  1. projekt 9-3 2.8t V6
    Av sjoanjr i forum Projekt
    Svar: 164
    Senaste inlägg: 2016-03-29, 20:25
  2. 93 SSR projekt!
    Av Micke i forum Projekt
    Svar: 48
    Senaste inlägg: 2013-04-01, 08:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •