Sidan 4 av 86 FörstaFörsta ... 234561454 ... SistaSista
Resultat 61 till 80 av 1706

Ämne: Amatör meckar Saab 9-3

  1. #61
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    777
    Medlem#
    7119
    Ja tillbaka med kamaxlar, kedja och spännare för att kunna mäta upp igen. Snurra motorn två varv eller nått för att vara säker på att spännaren har gått ut som den ska.
    Som nämnts tidigare i tråden så slits hela kam- och balansaxeltransmissionen. http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-..._93184480.html


    Om vi ska kunna hjälpa dig bra med bilen så vill det nog till att det läggs upp lite bilder här så vi får bättre överblick på läget.

    1 användare gillar detta inlägg



  2. #62
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 255
    Citat Ursprungligen postat av Bruksvägen Visa inlägg
    Vi skruvade bort spännaren innan vi tog bort kedja och kammar.

    Tack för bilden på fuelrailen, Det blir mycket enklare när man vet hur det ser ut och var man kan förvänta sig att finna. Tack för att du informerar om att köpa nya o-ringar.

    Jag vet inte hur mycket pengar man skall lägga ner på en sådan här gammal bil, den måste dock fungera i vinter då dottern skall ha den att köra fram och tillbaka till jobbet då hon jobbar på en skidanläggning i Sälen. Jag misstänker att det inte är bara kedjan som slits, även de komponenter som kedjan agera med måste väl slitas. Måste även de bytas.

    Ni får ursäkta att jag är så velig. Om jag vill försöka åtgärda problemet att den ryker förfärligt och att den drar mycket olja så kanske jag inte vinner så mycket på att lyfta toppen. Om oljesmeten kan vara orsak till problemet, går väl det problemet att åtgärda utan att lyfta den. Vevhusventilationen och turbon kommer jag också åt, och kedjan kan jag väl också byta utan att lyfta toppen.

    Vad skulle ni ha gjort om det vore er bil?
    Hur många mil har den gått ?

  3. #63
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Jag är väldigt tacksam för er hjälp och förser er gärna med bilder och annan information på som kan hjälpa er. Säg vad ni vill ha bilder på, så kommer de.

    Jag sätter tillbaka kam och kedja och följer dina instruktioner så får vi se vad spännaren visar.

    Bilen har gått drygt 21 000 mil

  4. #64
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Jag kan förse er med en bild på anordningen jag gjort för att byta ventiltätningar utan att lyfta toppen, fungerar alldeles utmärkt. Man se även hur det ser ut efter jag torkat bort oljan på ovansidan av toppen. Går man närmare in i bilden ser man spår av den svarta gegga till olja nere vid en av topplocksbultarna. Säg till vad ni vill ha bild på.

    Anordning.jpg

    Hade några frågor som dök upp i mitt huvud.

    - Det tog tid innan motorn blev varm. Det beror väl troligen på termostaten, som då måste bytas, eller...? För fanns det sommar- och vintertermostat på bilarna, är det fortfarande så?
    - När jag nu skall montera ihop motordelarna igen måste jag skaffa mig en momentnyckel. Den kommer troligen att användas nu och aldrig mer. På Biltema har de en enkel med en form av gradskiva på för ca 80 kronor. Duger den eller är den för oexakt?
    - Bör jag sätta i nya tändstift eller skall jag skruva tillbaka de gamla?
    - Jag har läst på nätet om byte av kamkedja med tillbehör. Det är ingen upplyftande läsning, då de genomgående beskrivs hur man plockar ur motorn ur bilen för denna operation. Är det vad som väntar mig om det visar sig att den måste bytas?
    Senast redigerat av Bruksvägen den 2016-10-22 klockan 22:47.

  5. #65
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176
    För att byta kam- och balansaxelkedjor med tillbehör behöver du inte plocka ur motorn. Men det är väldigt trångt så du måste flytta motorn i sidled åtminstone 5cm (helst 10 cm) för att komma åt.
    Jag har gjort detta jobb på min og9-3 så jag vet att det går.

  6. #66
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    777
    Medlem#
    7119
    Ska du köpa momentnyckel på biltema så är det denna som gäller. http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Han...4/?artId=10241

  7. #67
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Tack för beskedet om att det räcker med att flytta motorn en bit i sidled, även om jag inte riktigt vet vad det för med sig. Mycket av det i motorrummet är väl flexibelt och kan sitta kvar på plats, men jag misstänker att jag måste plocka bort en hel del grejer även om jag bara flyttar den tio centimeter. Jag har läst att topplockspackningen kan skadas då jag byter kamkedja, men jag vet inte varför. Måste jag lätta på några topplocksbultar för att byta den?

    Jag skall nu först försöka ta reda på om kamkedjan måste bytas innan jag ber er om hjälp om hur jag skall gå tillväga för att flytta motorn.

    Drivremmen måste i vilket fall bytas, den har otrevliga sprickor i sig. Även om det är trångt tror jag att den går att byta med motorn på plats, eller...?

    Det är väl bäst att köpa en "riktig" momentnyckel även om den bara kommer att användas denna gång.

    Överfallen till kamkedjan måste jag väl dra med momentnyckel, skall även bultarna till ventilkåpan momentdras.?

  8. #68
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176
    Grovt sett plockade jag bort följande för att flytta motorn 10 cm i sidled:
    - AC-pumpen. Tar bara bort de 3 (eller om det är 4) bultarna som håller pumpen vid motorblocket. Slangarna får absolut inte lossas för då måste AC-systemet vacuumpumpas och fyllas på igen.
    - Kylarslangar och slangar till laddluftkylaren
    - Växelspaksmanövreringen vid växellådan
    - Motorfästena. Antingen får man palla upp motorn på något sätt eller också hänga upp motorn i något. Jag gjorde en ställning liknande denna ( http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Ve...kg-2000021465/ ) men med en "släde" så att jag kan förflytta motorn längs balken (alltså i sidled) med en talja ( http://www.jula.se/catalog/bil-och-g...gblock-229593/ )
    - Drivaxlar. Växellådan behöver först tömmas delvis (eller helt) på olja
    - Avgassystemets infästning i turbo
    - Styrservopumpen lossas från motorblocket

    Dom flesta lyckas klara topplockspackningen från att gå sönder men risken finns alltid där. Speciellt om man inte är så van vid att meka. Själv lättade jag på topplocksbultarna en aning men inte helt på svänghjulssidan. Det var ju bara på transmissionskåpssidan jag behöver lyfta toppen några tiondels millimetrar för att topplockspackningen skulle gå fri. Detta moment är v-ä-l-d-i-g-t riskfyllt och man får nog räkna med att byta topplockspackningen förr eller senare. Jag chansade dock och drog åt bultarna igen. Det är nu många tusen mil sedan (inklusive en period med steg 1 i motorn) och hittills har det hållit tätt.

    Så här ser mitt hemmagjorda motorok ut
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Per L den 2016-10-23 klockan 14:02.

  9. #69
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Har köpt den momentnyckel jag blev rekommenderad. Den drar från 20-220 Nm. Det jag kan läsa mig till i verkstadshandboken att bultarna till kamaxlarna skall dras 15, men det står inte vilken måttenhet. Kan det stämma?

  10. #70
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 457
    Citat Ursprungligen postat av Bruksvägen Visa inlägg
    Har köpt den momentnyckel jag blev rekommenderad. Den drar från 20-220 Nm. Det jag kan läsa mig till i verkstadshandboken att bultarna till kamaxlarna skall dras 15, men det står inte vilken måttenhet. Kan det stämma?
    http://forum.saabturboclub.com/showt...ar-OG9-3/page2
    du får lita på mig.
    Du ska ha oxå en till momentnyckel med lägre skala.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  11. #71
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176
    Man kan utgå från att åtdragningsmoment i bilars verkstadshandböcker anges i nm (newtonmeter). Fast förstås inte i (framförallt) böcker från England, USA mfl där man mäter vikter i pound och längder i "fötter" (foot). Jag har sett bla lbft, lb-ft, lbf-ft
    Fast hittar man en gammal bok (30-40-50 år gammal) så är sorten vanligtvis kpm eller kgm (kilopondmeter eller kilogrammeter)

    Grovt sett (praktiskt sett vid bilmekande) är 10nm= 1 kpm= 1 kgm
    Senast redigerat av Per L den 2016-12-01 klockan 10:45.

  12. #72
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Har nu köpt verktyg för mer än bilens värde och även konstaterat att vi måste byta kamkedja, framför allt på grund av delarna som styr och reglera den är trasiga. En del saker har gått av och ligger lösa.
    Om risken är att topplockspackningen blir otät efter operationen är det kanske lika bra att lyfta bort toppen och byta packning. Då kan vi väl även komma åt att göra rent oljekanalerna.
    Om vi lyfter toppen måste vi då även flytta motorn 10 cm för att komma åt att byta kamkedja med tillbehör?
    Om vi måste flytta motorn, är det lättare att göra det om man tar bort toppen.

    Vi känner oss ganska vilse och vet inte riktigt vad vi skall göra. Det känns som att risken är stor för att man börjar ge sig på kolvringar, oljetråg, och vevaxel mm om toppen är borta och motorn flyttad.

    Vad är nödvändigt att göra och var skall man sluta. Vi håller till i ett kallgarage, inte gjort för bilreparationer.

    Jag har köpt packning till ventilkåpan, och jag skall beställa en Kam & Balans repsats B205/B235 samt en topplockspackning. Vad mer behöver jag skaffa?
    Senast redigerat av Bruksvägen den 2016-10-23 klockan 22:07.

  13. #73
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 236
    Medlem#
    2226
    Det är väl så att en bil av den åldern har ett nyttovärde/bruksvärde som vida överstiger bilens finansiella värde. Jag skulle till och med tro att en 'vanlig svensson' lägger mer på bränsle ett år än vad bilen är värd. Det betyder för mig att man inte ska stirra på värdet, utan på nyttovärdet.

    Jag skulle lyft av toppen och tittat på kolvringarna, bytt kedjor och skenor och gjort rent allt. Sen skulle jag haft en bil vars nyttovärde skulle bestå i många mil och år.

    3 användare gillar detta inlägg


    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  14. #74
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    503
    Jag känner verkligen med er. Vad hade jag gjort i er sits? Om möjligt sparat saaben till sommaren och först då lyft ur motorn. Köpt nån gammal Toyota att puttra runt med så länge. Alternativt köpt en annan fungerande Saab med samma motor, och sedan haft er befintliga som projekt/reservdelsbil.

    2 användare gillar detta inlägg


    Bruksbilen 9-5 2.3t SE SC -04.

  15. #75
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176
    Nej, det blir inte lättare att flytta motorn i sidled med toppen borta (mer än att motorn blir litet lättare)
    Ja, man måste flytta motorn i sidled om man skall byta kedjor mm även om toppen är borta.

  16. #76
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Fint, då flyttar vi på motorn. Det känns lite otryggt att chansa på att topplockspackningen skall hålla med tanke på att dottern kommer att vara i stort behov av bilen och ingen som kan hjälpa henne. Det får nog ändå bli så att vi lyfter toppen.

    Om jag flyttar på motorn kommer jag då åt att ta bort oljetråget för att göra rent det?

    När jag läser hur det går till förstå jag bara hälften så jag skruvar bara bort allt som sitter i vägen för att lyfta toppen och flytta motorn. Stöter jag på problem tar jag upp boken igen eller vänder mig till er, när jag inte förstår.

    Skall nu leta upp tråden där någon av er skrev vilka packningar jag skulle skaffa när sakerna skall skruvas ihop igen.
    Senast redigerat av Bruksvägen den 2016-10-24 klockan 08:07.

  17. #77
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Tack Per för din beskrivning av hur jag flyttar motorn, het får bli min handbok. Du skriver att jag måste tömma växellåda och drivaxlar på olja. Var finns oljan till drivaxlarna. Menar du att jag måste lätta på dem?
    Senast redigerat av Bruksvägen den 2016-10-24 klockan 08:13.

  18. #78
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176
    Det säkraste är att ta bort drivaxlarna för dom sitter i vägen när du skall flytta motorn i sidled. Det inte alldeles enkelt för det är rätt mycket grejor som skall skruvas bort (och som gärna sitter hårt fast) innan man får bort dessa. Väljer du att plocka bort drivaxlarna i ett stycke (med drivknutarna vid växellådan kvar vid axlarna) blir det ett "hål" in i växellådan som det kommer att rinna olja ur om du inte tömmer lådan på (åtminstone en del) olja. Drivaxlarna innehåller ingen olja utan bara fett som du inte behöver röra om du tar bort dem hela. Hur du tar bort drivaxlarna läser du om i verkstadshandboken (tex vid byta drivknutar)

    Jag kommer inte riktigt ihåg om man kan ta bort oljetråget under denna process utan att skruva bort något mer. Jag hade mer jobb att göra på min bil så jag tog även bort växellåda, balken under motorn och hjulupphängningarna så motorn hängde helt fritt i motorrummet. Så för mig var det inga problem att få bort tråget. Du får själv kolla när du kommer så långt. Det påverkas förstås hur du pallar upp motorn när du flyttat på den. Pallar du upp den på oljetråget blir det förstås litet svårt att få bort oljetråget

    Det finns säkert alternativa sätt att hantera drivaxlarna (genvägar där det blir färre grejor att ta bort) men det går nog inte att läsa om i en verkstadshandbok och då får man lita på sin egen erfarenhet av att meka med bilen ifråga. Du har ju (!?) inte mekat så mycket så jag avråder starkt från att ta genvägar om du vill undvika problem. Skall du lyckas med ett så här stort jobb på bilen så måste du nog förlita dig på vad som står i verkstadshandboken för att i så stor utsträckning som möjligt undvika problem.

    Plockar du bort drivknutarna från växellådan tycker jag att du skall byta packboxarna till dessa när du ändå håller på. Och kolla hur mycket vänster drivknut (sett från förarplatsen) glappar i växellådan. Det är mycket vanligt att knuten glappar och då får packboxen svårt att hålla tätt. Byta packboxarna (till höger och vänster drivknut) är ett litet jobb att göra om axlarna redan är borttagna.

    2 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Per L den 2016-10-24 klockan 09:35.

  19. #79
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Tack för informationen. Jag måste medge att jag är ganska orolig för hur det skall gå, men det är väl bara att sätta igång.

    Jag har möjlighet att hänga motorn i en balk i taket, men om jag lyfter bort toppen har jag inga motoröglor att hänga den i. Jag tänkte lyft den genom att lägga en slinga på varsin sida under motorn och lyfta den. Finns det något lämpligt utrymme att lyfta i under motorn?

    Jag redigerar denna text och förtydligar för att se om jag förstår hur jag skall göra med drivaxeln.
    Jag monterar först bort drivaxeln vid hjulet, sedan bänder jag försiktigt ut axeln ur växellådan, utan att ta bort den damask som sitter där, eller skall jag lätta på damasken? Sitter inte axeln fastskruvad på något vis vis växellådan? Hur byter jag sedan packbox?

    Är det något mer än nedanståend jag måste skaffa tills jag börjar montera ihop allt igen?
    Topplockspackning
    Grenrörspackning
    Pinnbultar
    O- ringar till spridarna
    Drivaxelmuttrar
    Packboxar
    Drivdelssats B205 & B235

    Jag har redan drivrem och packning till ventilkåpan
    Senast redigerat av Bruksvägen den 2016-10-24 klockan 21:26.

  20. #80
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Har börjat skruva bort toppen och det går riktigt bra, men det har dykt upp några frågor, se bifogade bilder

    Bilder på motorn sida 1.jpgBilder på motorn sida 2.jpg

    Vad kan det vara för dimension på topplocksbultarna?

    Fler frågor
    - Muttrarna som grenröret sitter med gick bra att få bort, men hur får jag bort pinnbultarna?
    - Det är en stora klump som sitter skruvad i bak i topplocket, och som gasanordningen är fastskruvad på. Vad är det för någonting, och skall den skruvas bort, eller följer den med toppen när jag lyfter ut den?
    Senast redigerat av Bruksvägen den 2016-10-24 klockan 17:59.

Liknande ämnen

  1. projekt 9-3 2.8t V6
    Av sjoanjr i forum Projekt
    Svar: 164
    Senaste inlägg: 2016-03-29, 20:25
  2. 93 SSR projekt!
    Av Micke i forum Projekt
    Svar: 48
    Senaste inlägg: 2013-04-01, 08:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •