Sidan 49 av 86 FörstaFörsta ... 39474849505159 ... SistaSista
Resultat 961 till 980 av 1706

Ämne: Amatör meckar Saab 9-3

  1. #961
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Jag besökte AutoHerba och säkrade 2 burkar Hagmans Primer CA. Ingen i personalen har hört talas om något problem med att sälja den produkten.
    Jag ber om ursäkt om jag eventuellt oroat er i onödan, men på de två första ställena jag var på, Jula & Mekonomen, hade den utgått ur sortimentet. De hänvisade bägge två till EU- regler. Jag fick själv tag på en burk idag på en annan av Mekonomens butiker. Det är bara att hoppas på att de två första läst fel.

  2. #962
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482
    Vi vet ju inte ännu vad som är sant så jag garderar hellre än riskerar att stå utan det förmodligen bästa rostskyddet.

    3 användare gillar detta inlägg


    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  3. #963
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Vi vet ju inte ännu vad som är sant så jag garderar hellre än riskerar att stå utan det förmodligen bästa rostskyddet.
    Går man in på Julas hemsida så finns Hagman CA fortfarande kvar, men de upplyste mig om att det ligger kvar en väldig massa utgångna grejer om man letar via Google.

  4. #964
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Jag tänkte att det är bra att börja med en helt ren bil innan jag börjar slipa och lackera mm. Jag har försökt med denna avfettning från Biltema.

    [URL="http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Tvatt-och-Rengoring/Avfettning/Avfettning-Bio-2000018131/"]

    Det blev riktigt bra förutom att jag inte fick bort lite större asfaltstänk. Kan jag gå på med starkare medel, som lacknafta eller liknande, eller förstör jag då lacken på de ställen där jag inte skall lackera sedan.

  5. #965
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Deras Kallavfettning fungerar för att få bort asfalten, sen tvätta ordentligt.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  6. #966
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Deras Kallavfettning fungerar för att få bort asfalten, sen tvätta ordentligt.
    Det är alltså bara att göra om det några gånger. Jag får väl ta en scotch brite till hjälp, och gnugga.

  7. #967
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av Bruksvägen Visa inlägg
    Jag får väl ta en scotch brite till hjälp, och gnugga.
    Det ger du fan i


    Ta en mirakeltrasa istället med Kallavfettning i och gnid rent om det inte släppt redan.

    Knepet med Kallavfettning är att det skall sprutas på torr bil och verka en stund, sen spola av ordentligt och sen tvätta som vanligt.

    Samma medel när man gör rent fälgarna vid byten....
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  8. #968
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Jag använder Tordosol kallavfettning. Den har alltid gjort processen kort med asfalt. Inte provat något bättre faktiskt. Det är "riktig" avfettning av gamla, effektiva typen.
    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  9. #969
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Då får jag nog prova Tordosol, för asfalten sitter som berg. Jag har haft på avfettningsmedel 4-5 gånger idag. De sista gångna lät jag det sitta i flera timmar, utan att det påverkade asfaltklumparna.

  10. #970
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Det lossar med vax oxå.

    Kallavfettningen från Biltema är prisvärd på 4L.

    http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Tva...ng-2000033768/

    Vad kostar Tordosol?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  11. #971
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176
    Lacknafta fungerar utmärkt. Dock inget starkare. Jag kör en omgång lacknafta på bilen där jag har asfaltfläckar så att den blir "våt" av lacknaftan. Sedan en omgång till efter 5-10 minuter. Då har det mesta lösts upp och ligger som en blöt hinna på lacken. Den torkar jag av med trasor eller mjukt papper och då är bilen ren från asfalt

    Moderna miljövänliga "kallavfettningsmedel" och vad dom kallas är jag ingen vän av. Dom må vara miljövänliga men fungerar mycket dåligt att ta bort asfaltfläckar etc jämfört med lacknafta. Visserligen är min erfarenhet sedan sådär 10 år tillbaks i tiden men har aldrig provat något så erbarmligt dåligt igen sedan dess. Dessa produkter har kanske blivit bättre sedan dess men jag byter inte bort lacknaftan i första taget eftersom jag vet att den fungerar så bra
    Senast redigerat av Per L den 2017-06-20 klockan 21:07.

  12. #972
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Det lossar med vax oxå.

    Kallavfettningen från Biltema är prisvärd på 4L.

    http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Tva...ng-2000033768/

    Vad kostar Tordosol?
    Det var sådan jag köpte idag på Biltema, och den är nästan slut.

  13. #973
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Citat Ursprungligen postat av Per L Visa inlägg
    Lacknafta fungerar utmärkt. Dock inget starkare. Jag kör en omgång lacknafta på bilen där jag har asfaltfläckar så att den blir "våt" av lacknaftan. Sedan en omgång till efter 5-10 minuter. Då har det mesta lösts upp och ligger som en blöt hinna på lacken. Den torkar jag av med trasor eller mjukt papper och då är bilen ren från asfalt

    Moderna miljövänliga "kallavfettningsmedel" och vad dom kallas är jag ingen vän av. Dom må vara miljövänliga men fungerar mycket dåligt att ta bort asfaltfläckar etc jämfört med lacknafta. Visserligen är min erfarenhet sedan sådär 10 år tillbaks i tiden men har aldrig provat något så erbarmligt dåligt igen sedan dess. Dessa produkter har kanske blivit bättre sedan dess men jag byter inte bort lacknaftan i första taget eftersom jag vet att den fungerar så bra
    Då skall jag prova lite lätt med lacknafta, ville dock fråga innan jag ger mig på det. Bilen skall ja ändå vaxas senare. När skall de nylackerade delarna på bilen vaxas?

  14. #974
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Se bara upp med lacknafta på plastlyktglasen, det ger skador på dess ytstruktur och ger upphov till spänningar som på sikt ger torrsprickor.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  15. #975
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Jag tar bara direkt på fläckarna, och skall försöka undvika så gott jag kan att ha det på lacken. Tack för informationen angående lacknafta på lampglasen.

    Angående strålkastare såg jag att man kan få dem klarare genom att slipa bort oxid som bildas på ytan.

  16. #976
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176
    Jag visste inte om risken med lacknafta på plastglas. Jag har i alla år gjort rent även plastglasen med lacknafta (blinkers och bakljus) på alla bilar jag haft och kan inte påminna mig att jag sett torrsprickor. Antingen har jag haft tur eller också är det olika risker på olika plaster. Då skall jag för säkerhets skulle sluta med det och i ställer vaxa dom rena. Fast det kanske är skadligt också!?

    Det du läst om att få klarare strålkastarglas genom att "slipa bort oxid" gäller nog bara strålkastarglas av plast. Du har strålkastarglas av glas och det enda som händer med dem är att som blir blästrade av vägsmuts med tiden. Det kan man inte göra något åt. Mer än att köpa nya glas på tex BILTEMA.

    Min bil blir på ett år "full" med tjära nertill. Känns strävt när man drar med handen över plåten. Så när jag tar bort det blir det hela bilen minst under "sidokromlisterna" som jag behandlar med lacknafta. Inte bara fläckvis där det syns mest
    Senast redigerat av Per L den 2017-06-20 klockan 23:16.

  17. #977
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Per L Visa inlägg
    Jag visste inte om risken med lacknafta på plastglas. Jag har i alla år gjort rent även plastglasen med lacknafta (blinkers och bakljus) på alla bilar jag haft och kan inte påminna mig att jag sett torrsprickor. Antingen har jag haft tur eller också är det olika risker på olika plaster. Då skall jag för säkerhets skulle sluta med det och i ställer vaxa dom rena. Fast det kanske är skadligt också!?
    Det är i grunden organiska lösningsmedel och många plaster i allmänhet som är problemområdet ("lika löser lika"), men olika lösningsmedel och plaster har olika mycket problem, sedan spelar tiden roll också. Skadorna tar ofta år innan de blir stora nog att se.

    Vax bör vara oproblematiskt.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  18. #978
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Googlade Tordosol, då dök det upp samma grejer som Långmilare nämnde om Lacknafta.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  19. #979
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Citat Ursprungligen postat av Per L Visa inlägg
    Jag visste inte om risken med lacknafta på plastglas. Jag har i alla år gjort rent även plastglasen med lacknafta (blinkers och bakljus) på alla bilar jag haft och kan inte påminna mig att jag sett torrsprickor. Antingen har jag haft tur eller också är det olika risker på olika plaster. Då skall jag för säkerhets skulle sluta med det och i ställer vaxa dom rena. Fast det kanske är skadligt också!?

    Det du läst om att få klarare strålkastarglas genom att "slipa bort oxid" gäller nog bara strålkastarglas av plast. Du har strålkastarglas av glas och det enda som händer med dem är att som blir blästrade av vägsmuts med tiden. Det kan man inte göra något åt. Mer än att köpa nya glas på tex BILTEMA.

    Min bil blir på ett år "full" med tjära nertill. Känns strävt när man drar med handen över plåten. Så när jag tar bort det blir det hela bilen minst under "sidokromlisterna" som jag behandlar med lacknafta. Inte bara fläckvis där det syns mest
    Jag kände på plåten under dörrlisten och det är som du säger, den är helt knottrig även om den ser slät ut. Det enda som syns är de stora asfaltstänken. Jag tvättat av allt med lacknafta och tvättar sedan bilen, innan jag vaxar.

  20. #980
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Jag tänkte skruva bort dörrarna från reservbilen för att senare sätta dem på finbilen. Skulle jag ta bort dörrarna och sätta tillbaka dem på samma bil så är det väl bäst att inte röra gångjärnen, utan bara knacka ut sprintarna. Har det någon betydelse om jag knackar ur sprinten eller om jag skruvar loss gångjärnen när dörrarna skall sättas på en annan bil. Dörrarna lär väl inte passa ändå om jag bara slår ut sprintarna, jag får väl justera dem med gångjärnen hur jag än beter mig?

Liknande ämnen

  1. projekt 9-3 2.8t V6
    Av sjoanjr i forum Projekt
    Svar: 164
    Senaste inlägg: 2016-03-29, 20:25
  2. 93 SSR projekt!
    Av Micke i forum Projekt
    Svar: 48
    Senaste inlägg: 2013-04-01, 08:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •