Sidan 3 av 86 FörstaFörsta 123451353 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 1706

Ämne: Amatör meckar Saab 9-3

  1. #41
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Tack för tipset, jag skall kolla turbon.

    Oljesmeten som inte gick att suga upp med papper på grund av att den var för tjock fyllde alla håligheter upp till en fjärdedel av den hydrauliska ventillyftarna.
    För några dagar sedan bytte jag oljefilter och den olja som kom ut var med som en kolsvart oljesmet. Jag funderar nu på hur resten av motorn ser ut, det kanske är samma oljesmet i all kanaler där oljan skall ta sig fram. Vi köpte bilen för 1000 mil sedan och som jag tidigare skrivit, har jag varit tvungen att fylla på olja nästen varje gång jag tankat, men var kan den ha tagit vägen

    Jag misstänker att den som tidigare ägt bilen inte var så noga med oljebyten. Kan all oljesörja i ventilhuset ha orsakat den väldiga oljeröken när man startade bilen med kall motor.

    Kan jag på något sätt göra ren motorn, och hur gör jag då, vad skall jag använd för medel.

  2. #42
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Jag vet inte vad som är turbon i råttboet av slangar och rör. Vore jätteglad om du ville förklara lite mer ingående var den sitter och hur jag hittar inloppsröret eller avgassystemet till turbon.

    Vänligen
    Ecke

  3. #43
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    501
    Du skriver att du bytt oljefilter för ett par dagar sen, men visst har du väl också bytt olja under tiden du haft den, alltså tagit bort pluggen i botten o låtit alla olja rinna ut? Var tusende mil är en bra rekommendation på oljebyte, ännu tidigare om man misstänker problem. Har du tjock oljesörja (oil-sludge, det är ett vanligt förekommande fel, googla och läs) ända upp till att den ligger tjock innanför ventilkåpan är det risk att du behöver byta vevhusventilationen = slangpaketet kring toppen. Även rensa övriga oljerör och oljetråg. Motortvätt-medel finns men då måste ändå medlet kunna flöda runt någorlunda fritt i systemet.

    1 användare gillar detta inlägg


    Bruksbilen 9-5 2.3t SE SC -04.

  4. #44
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    En enkel grovkontroll när man byter olja är att sticka in fingret och känna efter om det liggger någon skit inne i tråget runt urtappningshålet. Inte den grundligaste kontrollen, men kostar inget.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  5. #45
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Min son köpte bilen begagnad och har själva bara kört bilen ca 1000 mil. Bilen sas vara nyservad då han köpte den. Han bytte vevhusventilationen kort efter han köpt bilen, då han upptäckte att det rök något fruktansvärt när han startade den.

    Om det är så att systemet är igensatt på vissa ställen i motorn, kommer man då åt att få bort en del med tryckluft och sedan använda sig av något motorrengöringsmedel?
    Bör jag ta bort oljetråget och göra rent, eller blir även det rent om jag använder rengöringsmedel.
    Efter jag gjort rent, måste jag då byta vevhusventilationen igen eller går den att göra ren?

    1 användare gillar detta inlägg



  6. #46
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    779
    Medlem#
    7119
    Du har ju helt klart börjat i fel ände genom att ge dig på att byta ventiltätningar som första punkt.
    Hur långt har du kommit med demontaget av toppen? Är toppen inte lossad så se till att göra ett kompressionsprov på motorn. Troligtvis kommer du att få dåliga värden på det provet. Fastkoksade kolvringar är isf den mest troliga orsaken. Passa även på att mäta hur långt ut kamkedjespännaren är innan du eventuellt lossar toppen.
    Har du lokaliserat turbon än? Den sitter i framkant av motorn under en värmesköld. Annars får du följa avgassystemet under bilen tills du träffar på turbon. Lossa avgassystemet från turbon och känn efter glapp på turbons axel.
    Eftersom att det finns svart oljegegga i motorn så måste tråget ner för rengöring av både tråg och oljesil.

    3 användare gillar detta inlägg



  7. #47
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Jag har ingen utrustning för att göra ett kompressionsprov på motorn. Hur mäter jag hur långt kamkedjespännaren är ute. Varför skall jag veta hur långt den är ute.

    Vi har bestämt oss för att lyfta toppen och göra rent så mycket som möjligt från olja, även om vi är väldigt osäkra och inte riktigt vet vad vi ger oss in på. Vi har nu försökt byta ventiltätningar utan att lyfta toppen och förstår nu varför vi blivit rekommenderade att avstå från att ens försöka.

    Vi läser i handboken och stöter ständigt på uttryck och namn på komponenter vi aldrig hört talas om. Vi tänkte att vi skruvar bort allt som sitter fastskruvat i topplocket och lyfter sedan av den. Sedan hoppas vi på att vi får tillbaka allt på plats igen.

    Det jag är mest osäker på är hur jag kopplar bort bränsleledningarna. Skulle någon ha bilder eller ett videoklipp som visar hur det går till, tar jag emot det med tacksamhet. En bra och utförlig förklaring skulle också duga.

    1 användare gillar detta inlägg



  8. #48
    Citat Ursprungligen postat av Bruksvägen Visa inlägg
    Jag har ingen utrustning för att göra ett kompressionsprov på motorn. Hur mäter jag hur långt kamkedjespännaren är ute. Varför skall jag veta hur långt den är ute.

    Vi har bestämt oss för att lyfta toppen och göra rent så mycket som möjligt från olja, även om vi är väldigt osäkra och inte riktigt vet vad vi ger oss in på. Vi har nu försökt byta ventiltätningar utan att lyfta toppen och förstår nu varför vi blivit rekommenderade att avstå från att ens försöka.

    Vi läser i handboken och stöter ständigt på uttryck och namn på komponenter vi aldrig hört talas om. Vi tänkte att vi skruvar bort allt som sitter fastskruvat i topplocket och lyfter sedan av den. Sedan hoppas vi på att vi får tillbaka allt på plats igen.

    Det jag är mest osäker på är hur jag kopplar bort bränsleledningarna. Skulle någon ha bilder eller ett videoklipp som visar hur det går till, tar jag emot det med tacksamhet. En bra och utförlig förklaring skulle också duga.
    Kompressionsprovare köper du för 150kr på Biltema. Nu är det för sent oavsett men kan vara bra att ha om ni stöter på problem när den är ihop igen.

    Jag svarade dig angående bränsle ledningarna tidigare i tråden.

    Sent from my ONEPLUS A3003 using Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg



  9. #49
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    779
    Medlem#
    7119
    Hur långt ute kamkedjespännaren är ska du mäta så att du vet hur sliten kamkedjan är. Den sitter uppe i bakkant av motorn på multiremssidan.
    Är turbon lokaliserad än?

    1 användare gillar detta inlägg



  10. #50
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    501
    Citat Ursprungligen postat av Bruksvägen Visa inlägg
    Vi tänkte att vi skruvar bort allt som sitter fastskruvat i topplocket och lyfter sedan av den. Sedan hoppas vi på att vi får tillbaka allt på plats igen.
    Snälla, gör inte det. Kedjedrivningen måste (åtminstone delvis) demonteras, topplocksbultarna måste bytas, troligen topplockspackningen också, allt detta bara om man lyfter på toppen.

    1 användare gillar detta inlägg


    Bruksbilen 9-5 2.3t SE SC -04.

  11. #51
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Jag har lokaliserat turbon och den måste jag väl lossa från toppen om jag skall lyfta den. Kamkedjespännaren plockade jag bort när jag tog bort kamaxlarna. Den sticker ut 20 mm. Är kedjan sliten då eller går den ett tag till?

    Jag läste det du skrev om bränsleledningarna men är fortfarande osäker på vart jag skall lossa dem, där de ansluter till toppen eller innan de når dit?

    1 användare gillar detta inlägg



  12. #52
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    501
    Såg att leolulz redan tipsat om bränsleledningarna, här är vad jag använder: http://m.ebay.com/itm/232099796349
    Annars skulle nog en bit PVC rör i rätt storlek fungera.
    Bruksbilen 9-5 2.3t SE SC -04.

  13. #53
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Turbon sitter på grenröret som i sin tur sitter på toppen.

    Spännaren måste kontrolleras INNAN man demonterar något annars trycker fjädern ut den max.
    Bränsleledningarna lossas från fuelrailen med ett specialverktyg men oftast är det enklast att lossa fuelrail utan att dela bränsleledning och bara vika åt sidan.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  14. #54
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    501
    20mm är ändläget. Kedjan måste bytas. MEN, är du säker på att spännfjädern skruvats ur först? Annars ploppar den direkt ut i ändläget av spännkraften. Står i Haynes.

    1 användare gillar detta inlägg


    Bruksbilen 9-5 2.3t SE SC -04.

  15. #55
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    779
    Medlem#
    7119
    Topplocksskruvarna kan återanvändas.
    Låter som att du bara skruvade ut kamkedjespännaren helt utan att först lossa den lilla skruven i mitten. Då får du inte ett korrekt mätvärde. Vid 20 mm är kamkedjespännaren helt ute och det är absolut dags att byta hela kamtransmissionen innan motorn rasar.

    Edit: Hmm trea på bollen

    1 användare gillar detta inlägg



  16. #56
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Vi skruvade först ut bulten i mitten innan vi skruvade ut hela spännaren

    - - - Uppdaterad - - -

    Skulle vilja fortsätta kommunikationen med er nu, men måste ge mig iväg. Återkommer efter kl 13:00

  17. #57
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Och gjorde du det innan ni lossade kammar och kedja?

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  18. #58
    Citat Ursprungligen postat av Bruksvägen Visa inlägg
    Jag har lokaliserat turbon och den måste jag väl lossa från toppen om jag skall lyfta den. Kamkedjespännaren plockade jag bort när jag tog bort kamaxlarna. Den sticker ut 20 mm. Är kedjan sliten då eller går den ett tag till?

    Jag läste det du skrev om bränsleledningarna men är fortfarande osäker på vart jag skall lossa dem, där de ansluter till toppen eller innan de når dit?
    Eftersom du inte har verktygen för att lossna ledningarna så tar du enklast bort hela fuelrailen som herman skriver.

    Den ser utsåhär:

    Den sitter med två skruvar på baksidan av toppen. Lossa skruvarna, dra loss kontakterna från spridarna (de bruna mojängerna) och dra uppåt, kan sitta rätt så rejält då det sitter o-ringar runt spridarna, glöm inte att köpa nya o-ringar för återmontering.

    Du ska alltså få med dig allt som syns på bilden, lägg den sen på lämplig plats i motorrummet, kanske kommer någon droppe bränsle sålänge du INTE drar loss spridarna från fuelrailen.

  19. #59
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Vi skruvade bort spännaren innan vi tog bort kedja och kammar.

    Tack för bilden på fuelrailen, Det blir mycket enklare när man vet hur det ser ut och var man kan förvänta sig att finna. Tack för att du informerar om att köpa nya o-ringar.

    Jag vet inte hur mycket pengar man skall lägga ner på en sådan här gammal bil, den måste dock fungera i vinter då dottern skall ha den att köra fram och tillbaka till jobbet då hon jobbar på en skidanläggning i Sälen. Jag misstänker att det inte är bara kedjan som slits, även de komponenter som kedjan agera med måste väl slitas. Måste även de bytas.

    Ni får ursäkta att jag är så velig. Om jag vill försöka åtgärda problemet att den ryker förfärligt och att den drar mycket olja så kanske jag inte vinner så mycket på att lyfta toppen. Om oljesmeten kan vara orsak till problemet, går väl det problemet att åtgärda utan att lyfta den. Vevhusventilationen och turbon kommer jag också åt, och kedjan kan jag väl också byta utan att lyfta toppen.

    Vad skulle ni ha gjort om det vore er bil?

    1 användare gillar detta inlägg



  20. #60
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Efter att jag först skruvat ut den mindre bulten i kedjespännaren, skruvade jag ut hela spännaren. Vad jag sedan gjorde var nog ett misstag. Jag skruvade ihop de två igen så de inte skulle komma ifrån varandra. vilket eventuellt ledde till att spännaren åkte ut helt. Kan det vara så?

    Om jag sätter tillbaka kamaxlar, kedja och spännare, räcker det för att spännaren skall känna av hur spänd/sliten kedjan är, eller måste jag starta motorn för att den skall känna av det?

    Jag har nu bytt ventiltätningar och de gamla jag tog bort var ganska torra och en del av dem lite spruckna längst upp där de tätar runt ventilen. Inne i kopparna på ventiltätningarna var det fullt av den kladdiga oljan jag stötte på tidigare. Skall det vara olja inne i ventiltätningarna, vad skall då tätningarna vara till för?

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Bruksvägen den 2016-10-22 klockan 15:41.

Liknande ämnen

  1. projekt 9-3 2.8t V6
    Av sjoanjr i forum Projekt
    Svar: 164
    Senaste inlägg: 2016-03-29, 20:25
  2. 93 SSR projekt!
    Av Micke i forum Projekt
    Svar: 48
    Senaste inlägg: 2013-04-01, 08:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •