Sidan 27 av 86 FörstaFörsta ... 1725262728293777 ... SistaSista
Resultat 521 till 540 av 1706

Ämne: Amatör meckar Saab 9-3

  1. #521
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Drivaxeln har jag ännu inte satt på plats ute vid hjulet, det är bara den delen som går in i lådan som håller den på plats. Glappet i drivknuten känns väl mer när den inte sitter där den skall. jag kände på den del av axeln som går in i lådan, den var inte så väldigt glapp. Imorgon kan jag sätta drivaxeln på plats och känna på glappet i knuten. Det brukade vibrera lite i ratten i högre farter, men det har väl inte med detta att göra, det är väl mer vid acceleration som detta märks av?

  2. #522
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176
    Har du den inre vänstra drivknuten lös (alltså drivknutens hölje). Det är den som du mäter glappet på och det blir ingen skillnad om du stoppar i den trearmade delen av drivknuten i höljet. Däremot behöver du knacka in drivknuten (höljet) i växellådan tills den "låses" fast av låsringen innan du börjar mäta.

    Nej, jag har nog missuppfattat dig. Du har inte delat den inre drivknuten men inte satt dit den yttersta drivknuten! Men det spelar ingen roll. Du kan känna och mäta glappet på den inre drivknuten ändå. Det blir ingen skillnad när du sätter dit den yttre drivknuten.

    Vibrationer i ratten "i hög fart" brukar nästan jämt bero på obalans i framhjulen och inte på glapp drivknut.

  3. #523
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Jag läste någonstans att man inte skulle blanda olika sorter växellådsolja, men det kanske är "fin lir" som inte jag behöver ägna mig åt. Kan jag köpa växellådolja på Biltema och hälla i?

  4. #524
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176
    Om din bil har haft original växellådsolja sedan bilen var ny så skall du inte hälla i den oljan som kom runt 2002 någon gång utan att skölja rent växellådan först. http://forum.saabturboclub.com/showt...4xell%C3%A5dan

    Den olja som kom 2002 påstås vara bättre än den tidigare så den har jag bytt till i min bil från 2000 (och då förstås sköljt med den nya oljan som man skall först)

    Det finns massor av uppfattningar om vilken olja som man skall/kan ha i sin växellåda. Jag tycker inte att det finns någon anledning för dig att använda något annat än SAABs (GMs) egen olja om växellådan fungerar bra. SAAB har haft rätt stora problem med sina växellådor genom åren och oljan från 2002 och senare påstås vara framtagen för att eliminera eller minska risken för att problem uppstår

    Här ser du den nyare oljan http://shop.speedparts.se/sv/prod/ol..._93165290.html
    Läser du på internet så kan den också heta MTF0063 som den hette från 2002 och i många år efter det
    Senast redigerat av Per L den 2016-11-24 klockan 01:09.

  5. #525
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Då kanske det är bäst att låta växellådan vara för tillfället, och inte ens hälla i olja för att försäkra sig om att det finns tillräckligt.

    Det finns möjlighet att oljan från Tyskland dyker upp idag, eller senast imorgon. Jag skulle därför vilja skriva upp en lista på hur jag skall göra då vi startar upp bilen igen, så ser ni se om jag missat något
    - Häller i olja ca 5 liter, samt kylvatten, även glykol om det skulle bli kallgrader.
    - Kör runt med startmotorn ca 1 minut, i intervaller om 5 - 15 sekunder, med tändstift och tändkassett omonterad, för att smörja motorn.
    - Kör med bilen någon/några dagar och byter sedan olja, vatten, tändstift och oljefilter.

    Jag tänkte köpa glykol idag, men hittar inga uppgifter på hur mycket jag skall hälla i för att den skall klara en vinter. Hur många kallgrader bör den klara av? När man kör i minusgrader kan det bli riktigt kallt framme i kylaren. Jag har läst att det finns olika sorters glykol, är det någon speciell jag skall ha, eller kan jag köpa den de har på Biltema?
    Senast redigerat av Bruksvägen den 2016-11-24 klockan 09:09.

  6. #526
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    503
    Lång historia kort, blanda glykol och (helst destillerat) vatten 50/50, glykol ska vara Saab specs, eller dexcool klassat. Biltemas har inte det.
    Bruksbilen 9-5 2.3t SE SC -04.

  7. #527
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    503
    Citat Ursprungligen postat av Bruksvägen Visa inlägg
    Då kanske det är bäst att låta växellådan vara för tillfället, och inte ens hälla i olja för att försäkra sig om att det finns tillräckligt.
    Har det inte runnit ut växellådsolja alls när du tog ur drivaxlarna och knuffade runt med motorn?
    Bruksbilen 9-5 2.3t SE SC -04.

  8. #528
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176
    Taxweiler, vad kan jag förvänta mig att det kan hända för tråkigheter med min motor eftersom jag de senaste 13 åren bara kört med BILTEMAs glykol i min SAAB 2000?

    Vid en blandning på 50/50 brukar kylarvätskan klara uppåt minus 35- 40 grader http://www.davidslaxhjalp.se/Fryspunkt.pdf

    Du kör med startmotorn tills du får oljetryck i motorn. Dvs tills oljetryckslampan slocknar. Då är du säker på att du får fullt oljetryck i motorn direkt när du startar. Förutsatt att du satt ihop den riktigt förstås.

    Min första bil, en Austin Cooper -62, fick inget oljetryck hur länge jag än körde startmotorn. Då kom jag på den geniala idén att bogsera bilen för att få oljetryck. Efter en kilometers bogsering eller mer gav jag upp eftersom jag fortfarande inte hade fått något oljetryck. Tänk så mycket idiotiska grejer man gjort i början av sitt bilmekande. Tex popnitat fast trösklarna på samma bil eftersom jag då inte kunde svetsa. Men dom upptäckte inte det på besiktningen så bilen blev godkänd. Jag har aldrig varit så nervös under en besiktning som då. Sedan åkte jag hem jätteglad över att det gick vägen

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Per L den 2016-11-24 klockan 10:45.

  9. #529
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    503
    Skrev så för att glykoltrådar kan nästan bli lika eldiga som oljetrådar, drt här är så vitt jag vet officiell rekommendation. Kan lova att mitt kylsystem är ett riktigt skamexempel just nu, ska skölja i julhelgen tänkte jag.
    Bruksbilen 9-5 2.3t SE SC -04.

  10. #530
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176
    Jag har också sett "bara SAAB original glykol" i tex instruktionsboken och även sådana rekommendationer här på forumet från andra än dig. Men jag har aldrig riktigt förstått varför. Men då kan jag nog få en riktig god natts sömn även kommande natt trots BILTEMA glykol i motorn.

    Jag har i och för sig BILTEMAs oljefilter i bilen också. Det är ju nästan ännu värre!
    Och BILTEMAs vindrutetorkare! Och BILTEMAs bromsok! Och.....

    Jag får nog ta en sömntablett trots allt!

  11. #531
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Om man struntar i rådet vid val av glykol kan man ju ändå hålla sig till att bara ha en typ och inte blanda vad som helst så tror jag man går från dåligt till hyfsat bra.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  12. #532
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 147
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Per L Visa inlägg
    Jag har också sett "bara SAAB original glykol" i tex instruktionsboken och även sådana rekommendationer här på forumet från andra än dig. Men jag har aldrig riktigt förstått varför. Men då kan jag nog få en riktig god natts sömn även kommande natt trots BILTEMA glykol i motorn.

    Jag har i och för sig BILTEMAs oljefilter i bilen också. Det är ju nästan ännu värre!
    Och BILTEMAs vindrutetorkare! Och BILTEMAs bromsok! Och.....
    Du gör som du vill...

    Vad som kan hända med biltema glykol (i en T7-2000) är att någon komponent i kylssystemet på sikt mår mindre bra av det då Biltemas glykol-varianter som de säljer idag enligt deras specar inte är designade för att ge likadant korroisinsskydd och ha samma materialkompabilitet som Saabs system. Om man tittar på BASF priser för tillsatssystemen kan man konstatera att Saab en gång i tiden valt ett av de dyrare (G48 ), finns säkert en anledning till detta. Detta sagt, även Biltemas glykol är bättre än för gammal glykol, med tiden blir den direkt aggressiv mot systemet (gäller alla glykolblandningar, det är bara hur snabbt inhibatorsystemen förbrukas som skiljer - det finns en anledning till att man bör byta regelbundet, följ detta).

    Man kan köpa Agrol Glykol Super på Granngården (billigaste lättillgängliga med rätt Spec för Saab innan 2001) och slippa fundera på problemet, alternativt byta till Dex-cool (med full urspolning emellan - blandningen är inte bra) som senare T7 fick. Själv ser jag ingen bra anledning att stoppa i något annat än vad systemet är designat för.

    När det gäller oljefilter så är det oerhört sannolikt att Biltema-filtet har annorlunda egenskaper än Saabs original i en T7-motor, speciellt med tanke på att Saab la ner mycket tid på att optimera sitt filter just för T7. (Sedan är det en öppen fråga om Biltema-filtret har lika bra kvaliten på sin överloppsventil, som ska öppna vid igensatt filter för att upprätthålla tryck och flöde i det fallet.) Här finns ett fall av vad som kan hända (detta var med Speedpartsfilter på en B207-motor): http://forum.saabturboclub.com/showt...e-på-ng9-3-04

    Biltema torkarblad använder jag ibland själv, där tycker jag mig kunna avgöra själv vad som är bra och dåligt, och alla Biltema-blad är inte lika...

    När det gäller bromsoken så fungerar de säkert i sig, men kanske inte så länge... På 9000 är det känt att deras ok för bakhjulen, till skillnad från original, kräver ständiga omjusteringar av handbromsen. Väldigt mycket att man får vad man betalar för där.
    Senast redigerat av Långmilare den 2016-11-24 klockan 12:23.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  13. #533
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 399
    Medlem#
    6935
    Ni som tror att typ av glykol inte spelar någon roll, googla på "wrong coolant" och klicka på "Bilder".
    Blir man inte avskräckt av det bör man nog inte ha bil. Personligen har jag sett vad som kan hända med motorer som körs med fel glykol så för mig är det lika självklart att ha rätt glykol som att ha rätt olja.

    Saabs röda glykol bör ha klassningen G34 (kallas GM 6277M av Saab), äldre Saabar med blå/grön glykol bör ha G48 (kallas 690 1599 av Saab).
    Biltema är väldigt sparsam med information om sin glykol så huruvida den passar vet jag inte, Mekonomen har dock båda typerna.

    Känner man sig lite experimentell och vågad så finns en ny typ av glykol som är gul och som påstås ska funka i alla motorer och dessutom vara blandbar med allt. Dessutom ska den vara "lifetime" om man ersätter kylvätskan helt och alltså aldrig behöva bytas igen. Det låter lite för bra för att vara sant men hittills har jag bara hört från folk som påstår att det faktiskt funkar.
    Glykolen heter Peak (http://www.peakauto.com/products/ant...full-strength/) och finns även den på Mekonomen.
    Jag ger inga personliga garantier för att den fungerar, men av allt jag hört så ska den tydligen göra det så jag har ganska nyligen bytt till denna glykol i min slit-och-släng bil för att testa och se vad som händer. Dock har det gått alldeles för kort tid för att säga något om resultatet, felaktig glykol brukar inte visa några symptom förrän efter flera år.
    Senast redigerat av rcy den 2016-11-24 klockan 12:28.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  14. #534
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Here we go again...

    tror vi kan nöja oss med att diskussionen finns i andra trådar, de som inte vill ta till sig informationen måste inte. Kunskap och erfarenhet är svårt att banka in.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  15. #535
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 399
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av Per L Visa inlägg
    Jag har också sett "bara SAAB original glykol" i tex instruktionsboken och även sådana rekommendationer här på forumet från andra än dig. Men jag har aldrig riktigt förstått varför.
    Om man nu villigt erkänner att man inte förstår varför, så kanske man ska lyssna på dom som faktiskt gör det.
    Det finns massor av saker jag inte förstår, men då brukar jag rådfråga någon som är insatt i ämnet istället för att gissa.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  16. #536
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Det kanske vore bra med en lista på brännande ämnen, för sådana som mig, som inte vet vilka de är. Jag kan då få en chans att undvika dessa. Jag är dock tacksam för det ni skriver, även om det gör livet svårare som amatör.

  17. #537
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176
    Jag får nog sätta mig in i det här med glykol litet bättre än vad jag gjort hittills. Jag har bara hällt i BILTEMAs variant av gammal vana liksom jag gjort i alla mina andra bilar jag haft med motiveringen "det går nog bra". Det kanske inte är så enkelt!?

    Bromsoken har hittills fugerat utan problem i över 4 år. Kolvarna visar ännu inte några tecken på att börja kärva vilket ofta är vad som händer först med gamla bromsok. Men det är säkert så att dom har sämre kvalitet än SAABs egna. Det vore nästan konstigt annars. Frågan är bara hur mycket sämre. Hittills är jag i alla fall nöjd med dom.

    Jag vill inte heller bidra till att göra denna tråd till en olja och filtertråd. Men det kan kanske vara bra att Bruksvägen får reda på att många inte tycker att man skall handla sådant på BILTEMA och att jag i alla år bara handlat oljefilter hos BILTEMA oavsett vilka bilar jag haft. Min 3.0S körde jag tex 75.000 mil med innan jag sålde den. Alltid med olja och filter från BILTEMA.
    Men det bevisar ingenting har jag fått reda på och det är ju i och för sig rätt. Det är ju bara ett exempel och det är ju oftast bara sådana vi, som privatpersoner, kan förmedla i forum som dessa. Sedan är det som vanligt upp till varje läsare att tolka informationen som man vill

    Trådar tenderar att bli väldigt långa om dom handlar om motor- och växellådsoljor, olje- och luftfilter och i viss mån även original- eller piratdelar,

    Men framförallt blir trådarna jättelånga om BILTEMA. FELTEMA och andra liknade benämningar är mycket vanliga. Även i detta forum.
    Senast redigerat av Per L den 2016-11-24 klockan 12:59.

  18. #538
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Jag får se vad jag väljer att hälla i. Sedan får vi se vad resultatet blir.

    1 användare gillar detta inlägg



  19. #539
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    När jag kör runt med startmotorn för att pumpa runt oljan, går väl även bensinpumpen och pumpar in bensin i cylindrar, men det kanske inte gör något?

  20. #540
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    10350
    Citat Ursprungligen postat av Bruksvägen Visa inlägg
    När jag kör runt med startmotorn för att pumpa runt oljan, går väl även bensinpumpen och pumpar in bensin i cylindrar, men det kanske inte gör något?
    Du kan alltid tillfälligt ta bort säkringen för bränslepumpen.
    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

Liknande ämnen

  1. projekt 9-3 2.8t V6
    Av sjoanjr i forum Projekt
    Svar: 164
    Senaste inlägg: 2016-03-29, 20:25
  2. 93 SSR projekt!
    Av Micke i forum Projekt
    Svar: 48
    Senaste inlägg: 2013-04-01, 08:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •