Sidan 23 av 86 FörstaFörsta ... 1321222324253373 ... SistaSista
Resultat 441 till 460 av 1706

Ämne: Amatör meckar Saab 9-3

  1. #441
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176
    Möjligen ligger utkammen (den främre) 1 kugge fel. Kolla det igen. På bilden ser det ut som om en justering med en kugge skulle få utkammens märke att stämma bättre med äverfallets markering,?

  2. #442
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Nedre fästet till servopumpen gick sönder. Måste jag köpa ny pump, eller räcker det med att den sitter i de övre två skruvarna?
    DSC_0031.jpg

    Lossar jag bara drevet och vrider kammen?
    Senast redigerat av Bruksvägen den 2016-11-20 klockan 14:21.

  3. #443
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Jag tog nya kort på kammarnas läge, och jag försökte fota rakt längs axeln.

    In
    Axel in 1.jpg
    Ut
    Axel ut 1.jpg

  4. #444
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176
    Jag tycker att det är svårt att avgöra om en flyttning av avgasdrevet med en kugge gör att det blir bättre eller om det kanske blir lika mycket fel fast åt andra hållet. Det är inte säkert att man kan få alla märkningar exakt mitt för varandra överallt och då får man nöja sig med att ställa in så bra som det går. Tex har jag för mig att insugingskammen kan hamna "för mycket" bredvid överfallets märkning men har man bara 15 pinnar mellan dreven så är det ändå OK.

    Jag kommer inte ihåg hur man gör om man bara skall justera en kugge på kamdreven. Har inte dreven ett fast läge på kammen? Eller är det splines som gör att man kan placera drevet i fler lägen i förhållande till kammen? Kanske måste du demontera spännaren, lossa drevet på avgassidan från sin kamaxel, flytta drevet en kugge på kedjan, vrida kammen lika mycket samt sätta tillbaks drevet. Och spännaren

    Utan att ha en pump att titta på kan jag inte avgöra om du kan köra med en fästskruv mindre. Någon kanske har en pump (eller en bil i närheten) och kan titta efter och ge dig sin gissning om detta

    PS! Förstorar man bilden på denna sida så ser det ut som om drevet har ett fast läge på kammen och då är det nog min beskrivning som gäller! http://shop.speedparts.se/sv/prod/90...ev/535205.html
    Senast redigerat av Per L den 2016-11-20 klockan 16:01.

  5. #445
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Drevets infästning mot kamaxeln är väl ett så kallat bomförband har jag för mig, och då kan det bara sitta i ett läge.

    Har själv testat det där med att flytta en kugge för att få märkningen att komma närmare, men så som jag minns det så flyttar sig märkningen längre än man förväntar sig och så hamnar det lika mycket fel fast på andra sidan märket. Jag tycker det ser rätt bra ut på bilderna iallafall.

    1 användare gillar detta inlägg



  6. #446
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Märket nere på kamkåpan är mycket grovt. Jag vred motorn ytterligare 1-2 millimeter, och skivan ser fortfarande ut att vara vid mitten av märket i kåpan. Dessa milimetrar gjorde att kammanas märken står exakt mot markeringen på överfallen. Det kan inte bli bättre.

    Drivremmen går åt det håll som är "säkrast" för servopumpen. Pumpen trycks åt det håll där det är ett fast mothåll i fästet som sitter monterad i mot blocket. Jag kan sätta dit en skruv som hindrar den att tryckas de få millimetrarna fram till fästet vid blocket.

  7. #447
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176
    Då tycker jag också att du skall nöja dig med den inställning du har av kamaxlarna nu. Skulle du av någon anledning inte vara nöjd när du börjar köra så är det ju rätt enkelt att i efterhand justera inställningen med en kugge. Jag tror dock inte att du kommer att vara missnöjd med den inställning du har nu.

    Om du sedan skulle bli nyfiken på hur långt ut kedjespännaren är nu med nya grejor och hur snabbt det "åker ut" i takt med att du kör så kan du jämföra med mina siffror här längst ner i länken
    http://forum.saabturboclub.com/showt...=sp%C3%A4nnare
    Jag har kört en bit till nu så det är väl dags att uppdatera snart igen

  8. #448
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Ja, jag låter det vara så här, jag tycker det ser bra ut.

    Kul att man kan följa hur kedjan slits, jag skall göra det och jämföra med de resultat du har fått.
    Det betyder att ni inte blir av med mig på länge.

    2 användare gillar detta inlägg



  9. #449
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Nu är det kväll, och som vanligt avslutar jag ned några frågor. Denna gången om rör.

    Mitt uppe på turbon sitter en banjobult (se bild). Det ligger ett rör bredvid, som jag tror skall sitta på den bulten. Men vart skall rörets andra ände fästas?
    Rörfråga 1.jpg

    I detta rör går väl oljestickan ner till oljetråget. O-ringen i ena änden är väldigt platt, och bör bytas. Trots att jag fick så många packningar och O-ringar är det ingen som passar. Kan jag leta i mitt VVS- förråd efter en passande o-ring, eller måste det vara en speciell ring?
    Rörfråga 2.jpg

  10. #450
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    T.Carlsson, jag har beställt olja från Tyskland som du rekommenderade. Det är väl så att man inte använder samma sorts olja till alla bilar? Vi har en Volvo V70, D5- 2004 som får jobba mycket varje år. Skall jag använda samma olja till den?

  11. #451
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    V70 d5 -04 ska så vitt jag kan se ha en olja med klassning a3/b4. Dexos2 har c3klassning. Så det är olika oljor det handlar om.
    http://www.jagrullar.se/forum/viewto...p?f=19&t=64717
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  12. #452
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Vad skiljer de olika oljorna åt. Varför är oljan som är bra för en Saab, inte bra för Volvo?

  13. #453
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176
    Om det är oljestickans rör du visar så är det inte så kritiskt vilken O-ring du väljer. Det värsta som kan hända är att det börjar läcka olja. Men inget kan hända med motorn så länge du håller koll på oljenivån. Och jag skulle gissa att O-ringen är hyfsat enkel att byta om den skulle börja läcka

    Men kan du så välj en ring som tål olja och det brukar de flesta universella O-ringar göra. Köper du tex en sats O-ringar på BILTEMA så tål dom "garanterat" olja men är O-ringen avsedd för tex en gasinstallation eller vattenledningar kan du inte vara säker på det.
    Har man en uppgift om vad O-ringen är gjord av för material så är det bara att slå upp på nätet (Google) och kolla om den tål olja.
    Värmetåligheten är säkert inte alls kritisk för denna användning (oljestickans rör). Men det är likadant där också. Tål den inte värmen börjar den förr eller senare läcka

    Oljor till bilmotorer utvecklas i samma takt som bilmotorer gör. Nyare motorer är mer optimerade (tex snävare toleranser mm) än gamla motorer. Din SAAB-motor är en "gammal" motor och är inte så kinkig på oljan som en ny bilmotor men väldigt mycket kinkigare än en Chevrolet 1937. Inte för att jag vet med det skulle inte förvåna mig om dieselmotorer har speciella krav som oljan måste uppfylla.
    Du kan i bilens instruktiosbok läsa vilka krav oljan måste uppfylla och på oljedunken står dessa krav

    Som vanligt år Google en källa att ösa ur https://sv.wikipedia.org/wiki/Motorolja . Och letar man vidare så finns det väl "en miljon" ytterligare ställen på internet att läsa om motoroljor
    Senast redigerat av Per L den 2016-11-21 klockan 08:51.

  14. #454
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Jag köper mig en sats o-ringar på Biltema, så får jag det som det skall vara.

    Det måste vara något hos bilarnas motorer som påverkar vilken olja som passar dem. Vad är det i motorerna som påverkar detta?

  15. #455
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 484
    Som Per säger så berättar instruktionsboken vilken minsta kvalité på olja som bilen är konstruerad för. Sid 221 i boken till min 9-3 2000 har rubriken Motorolja. Där förklaras lite om normerna API och ACEA.

    Till bensinmotor ska og9-3 ha API SH eller SJ alternativt ACEA A2 eller A3. Senare versioner av specarna uppfyller även de äldre kraven. Dexos2 kom in senare i och med GM och rekommenderades också av Saab.

    Jag skulle titta i instruktionsboken till Volvon och läsa på dunken med Dexos2 om den ev uppfyller någon spec som Volvo rekommenderar. Annars har nog Oeldepot24 någon lämplig olja till Volvo också.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  16. #456
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176
    Skall du köpa O-ringar på BILTEMA så välj dom av nitrilgummi så är du helt säker. Det finns ju en sats som är "...Resistenta mot vatten och fett.." och det känns inte helt bra till en bilmotor tycket jag. Dom har ju heller inte berättat vad ringarna är gjorda av så du kan inte Googla och kolla.

    Sedan är min erfarenhet av "satser" med O-ringar att dom förvånansvärt sällan passar till den tillämpning som jag behöver en O-ring till

  17. #457
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Oljekvaliteten påverkar också oljeförbrukningen i hög grad enligt mina empiriska erfarenheter. Dyraste PAO-oljorna (Exempelvis Castrol Edge Ti 0W-30 som jag använder just nu, SLX tidigare) gör att mina bilar i signaturen i princip inte förbrukar någon olja alls. Är extra förvånad att jag öht inte kan märka någon skillnad på stickan efter mer än 500 mil med 9-5an. Var beredd på märkbar förbrukning iom alla historier i forumet.
    535an tar heller ingen olja men kör ibland med den billigare 5W-30-varianten (annan, sämre klassning) och direkt får man en märkbar förbrukning. Antagligen är det väldigt låg förångning som är största skälet (tror jag iaf). Hursomhelst, kvalitetsolja är A&O för lång livslängd och bekymmersfritt bilägande.
    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  18. #458
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av Bruksvägen Visa inlägg
    Vad skiljer de olika oljorna åt. Varför är oljan som är bra för en Saab, inte bra för Volvo?
    Kort sagt, för att en Volvo inte är en Saab.

    Diskussioner om olja tenderar väldigt ofta att bli extremt långdragna och kan närmast liknas vid religionskrig, men kort sagt så har en olja en mängd egenskaper som ska matcha den miljö den ska användas i. Då miljön oftast är förbestämd (i det här exemplet är det en Saab motor) så gäller det att hitta en olja som matchar den miljön.
    Antingen läser man på som fan och blir en expert på både oljor och motorer, eller så förlitar man sig på tillverkaren och använder sig av en olja som dom godkänt. Det är där klassificeringarna kommer in, tillverkaren anger en klassificering av olja som dom vet uppfyller dom krav motorn har.

    Ett av dom absolut vanligaste misstagen folk gör när dom diskuterar olja är att dom inte kan skilja på viskositet och klassning. Viskositet anger enbart hur trögflytande oljan är vid vissa förhållanden, medans klassning anger i princip allt annat. Så om du någon gång frågar någon vad du ska ha för olja i din bil och dom svarar något i stil med "5w40" så ska du fråga vidare för personen har inte en aning om vad den pratar om.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  19. #459
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Vilken olja jag skall välja kan jag, som ni skriver, läsa i handboken. Min fråga var mer generell och handlade egentligen om vilka egenskaper i en motor som avgör vilken olja den skall ha. Jag var otydlig i min fråga.

  20. #460
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Mitt uppe på turbon sitter en banjobult (se bild). Det ligger ett rör bredvid.som Röret skall sitta på den bulten, men vart skall rörets andra ände fästas?
    Det är lättare att komma åt och sätta dit innan jag sätter dig grenröret.

    Rörfråga 1.jpg

    Jag har letat på sprängskisserna men inte funnit rörtet
    Senast redigerat av Bruksvägen den 2016-11-21 klockan 13:45.

Liknande ämnen

  1. projekt 9-3 2.8t V6
    Av sjoanjr i forum Projekt
    Svar: 164
    Senaste inlägg: 2016-03-29, 20:25
  2. 93 SSR projekt!
    Av Micke i forum Projekt
    Svar: 48
    Senaste inlägg: 2013-04-01, 08:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •