Sidan 15 av 86 FörstaFörsta ... 513141516172565 ... SistaSista
Resultat 281 till 300 av 1706

Ämne: Amatör meckar Saab 9-3

  1. #281
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Jag köpte två momentnycklar, den ena dog från 3 till 15 och den andra från 20 till 250 Nm. Jag använde den lilla nyckeln. Jag har skruvat en hel del, men inte i material där man måste hålla sig inom så snäva marginaler. Det är nog bäst att göra som du säger, att vi fortsätter dra med momentnyckeln. Går då fler skruvar av, får vi byta ut dem, vilken kanske är bra och även nödvändigt.

    Taxweiler, jag är mycket tacksam för ditt erbjudande, men i morse var jag på skroten där jag fick tag på en sämre begagnad remskiva som enligt herren bakom disken, trots skicket skall fungera.

    Då Saab ligger alldeles bredvid skroten, eller bildemonteringen som det heter idag, var jag in där och frågade efter skruvar. De hade till min förvåning enbart skruvarna som reservdel. Den gamla skruven som gått av hade jag med mig. De var övertygade om att materialet i skruven var utmattat, därför hade den gått av.

    Från Saab fick jag med mig en sprängskiss på kraftöverföringen till balansaxlarna samt en lista på artikelnummer. Jag bifogar sprängskissen och artikellistan om någon av er skulle ha intresse av dem.
    Komponeneter balansaxlar (1).jpg Komponeneter balansaxlar (2).jpg Komponeneter balansaxlar (3).jpg

    Jag kan berätta något positivt som omväxling. Kolvarna sitter nu på plats, och som du sa Per, sitter lagren på plats i vevstaken utan att "limma" fast dem med fett när man för ner dem i cylindern. Jag smorde bara in dem med motorolja. I eftermiddag blir det momentdragning för andra gången, och denna gång blir det vevstaksöverfallen. De skulle efter momentdragningen dras till ytteligare med hjälp av en vridvinkelmätare, som jag köpte i morse.

    Det är ett väldigt jobb att göra rent alla fogytor på topplock och sump mm, och bästa platsen är i köket. De kvinnliga representanterna i hushållet hävdar dock att det är skrot och hör hemma i garaget. Detta trots att jag försökt hålla föredrag och förklarat för dem att det jag sysslar med är en del av Sveriges stolta kultur- och industriarv, och att de skall vara stolta över att få tillgång till något så stiligt på nära håll. Är det inte konstigt att jag inte får någon förståelse?

    8 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Bruksvägen den 2016-11-15 klockan 11:21.

  2. #282
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    502
    Skönt, kände på mig att du inte ville chansa. Känns som att vi är några extra tummhållare för att projektet ditt lyckas, och det börjar ju låta väldigt lovande nu
    Tyckte du att det var svårt att skjuta motorn åt sidan för att få loss kamkedjekåpan? Kommer troligen ge mig på samma projekt i sommar.
    Bruksbilen 9-5 2.3t SE SC -04.

  3. #283
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Tack och lov är ni några som håller tummarna, och jag kommer nog behöva all tummar jag kan få.

    Så här i efterhand tycker jag inte det var så svårt i praktiken. Oron i början grundade sig mycket på den för oss knepiga terminologin, det var benämningar på rör och kopplingar mm jag aldrig hört talas om.
    Är man van att meka så är det inget problem.

    Jag lossade bara muttrarna från pinnbultarna som håller det bakre motorfästet undertill. Det skulle jag ha tagit bort, Pinnbultarna som sitter kvar hindrar när man skall skuta motorn i sidled.
    Kamkedjekåpan kommer för mig att vara svår att skruva fast på grund av att jag skall momentdra den, och till det är lita ont om utrymme. Eventuellt kan jag vinkla upp motorn så att jag får mer plats.

    Någon av er, minns inte vem, rekommenderade mig att köpa denna motorlyft på Jula. Den har underlättat väldigt mycket. Utan den tror jag att det blivit betydligt svårare. http://www.jula.se/catalog/bil-och-g...tkedja-601004/

    Jag skall nu ut och börja skruva igen. För första gången skall jag använda mig av en vridvinkelmätare. Jag har inte riktigt funderat på hur den används, men det lister jag nog ut på något vis.

  4. #284
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Jag hann inte mer än ut i garaget innan jag får gå in och skriva till er igen för att få hjälp att tyda handboken.

    Jag skall dra vevstraksöverfallens muttrar. Jag har sökt på följande sidor.
    Under 2C-24/8 står det bara att man skall dra muttrarna till angivet moment.
    På sida 2A-2 & 3 står inget om vevstaksöverfall
    På sida 2B-2 & 3. finns uppgifter om vevstakslagrets överfallsbult för dieslmottorer.
    På sida 2C-4 står det under Åtdragningsmoment: Se kapitel 2B specifikationer.

    Skall jag följa instruktionerna för dieselmotorer?

    Jag redigerar för att skriva att jag inte heller finner information om hur hårt jag skall dra generatorn. Någon som vet?
    Senast redigerat av Bruksvägen den 2016-11-15 klockan 18:57.

  5. #285
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176
    Du skall inte titta på dieselmotorns specifikationer. 2C-4 handlar om dieselmotorn. Se rubriken högst upp på sid 2C-3 så ser du det. Det är därför du hamnar på dieselmotorns moment i 2B

    På sid 2A-2 under rubriken Åtdragningsmoment hittar du momenten till Bultar, vevstakslageröverfall

    Generatorn vet jag inget om och kan inte heller kolla i WIS eftersom jag inte är hemma denna vecka (fast Haynes har jag tagit med mig). Dröjer mina svar beror det på att jag inte heller har tillgång till dator hela tiden

    Det finns generella rekommendationer för åtdragningsmoment du kan få hjälp av. Tex http://www.swebolt.se/sv/node/57

    1 användare gillar detta inlägg



  6. #286
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Du är guld värd Per, du har till och med släpar med dig boken när du åkt bort, för att hjälpa mig.
    Hur sjutton kunde jag missa informationen på 2A-2. Jag har läst denna och de andra sidorna med specifikationer upp och ner ett otal gånger. Jag har nog för mycket i huvudet för närvarande.

    Jag skall titta närmare på länken från Swebolt och försöka sätta mig in i vad som står där. Specifikation på skruvarna måste jag också leta upp, de kanske står i handboken.

    Jag har nu dragit vevstakslageröverfallen med momentnyckel och vridvinkelskiva enligt uppgiften du hjälpte mig med. Det gick utan problem. All övrig tid i garaget idag har jag ägnat åt två skruvar där jag har desto mer problem.
    Pluggen till sumpen sitter helt fast. För att få ur oljan när jag skulle ta bort sumpen, borrade jag hål genom den. Jag har sedan använt mig av alla metoder jag känner till för att försöka få ut den. Jag har använt en väldigt effektiv rörtång, jag har värmt pluggen med gasolbrännare, men inget hjälper.

    Skruven till balansaxelns överföring jag jag dragit helt rund och har nu inga mer knep att ta till.

    Har någon förslag på vad man kan hitta på för att få ut dessa.

    Oljeplugg.jpg Överföring .jpg

    Bilderna är felvända, men jag tror det går bra ändå
    Senast redigerat av Bruksvägen den 2016-11-15 klockan 23:38.

  7. #287
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    777
    Medlem#
    7119
    En svets löser dom där problemen.

  8. #288
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Sumpen kan jag ta med till någon med svets, men överföringen sitter där den sitter. Jag vill minnas att någon rekommenderade ett verktyg för detta ändamål, men jag kan inte hitta det, och minns inte vem det var.

  9. #289
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Om jag säger att jag kan lika mycket om datorer som bilar, så förstår ni vilken nivå jag ligger på. Jag vet att jag på något vis kan få ett sms eller mail när någon skriver på denna länk. Jag har markerat på någon sida jag hittade i forumet, att jag ville ha denna funktion, men troligen gjorde jag något fel. Hur skall jag göra?

  10. #290
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176
    Det är inte säkert att du hittar märkning på skruvarna över vilken hållfasthet dom har men du kan ju jämföra några moment från Haynes med vad som står i Swebolt. Om du tex hitta flera överenstämmelser i Swebolts lista över 8.8 skruv (tex 9,8 Nm för M6) kan du ju anta att övriga skruvar också är 8.8 på din bil. 8.8 har jag för mig att man kan hitta ofta på skruvskallar!

    För situationer liknande den för skruven till balansaxeln brukar jag prova att ta min lilla Dremel slipmaskin med en slipskiva (ser ut som som en jätteliten kapskiva till vinkelslipen). Sedan slipar jag ett spår tvärs över huvudet. Lagom brett för en rejäl skruvmejsel och lagom djupt (om det finns plats att själv välja djupet) för att den skall få ett ordentligt tag.
    Sedan trycker jag en skruvmejsel så hårt jag kan inåt skruven så att den inte slinter ur spåret (och förstör spåret) och så vrider jag (eller en medhjälpare) skruvmejseln med tex en rörtång

    Kan jag försöker jag göra spåret så "stort" att jag kan använda min hylsnyckelsats skruvmejselhylsa som är minst 1 cm bred och som man kan få ett rejält tag med bara man slipar ett bra spår.

    Har jag uttömt alla möjligheter att få bort pluggen i sumpen så skulle jag (jag kan inte svetsa i den) borra upp den så mycket som går utan att borra in i sumpens gängor. En sådan borrning brukar sällan eller aldrig bli så i mitten som man önskar så sedan skulle jag fila upp hålet så mycket att man precis ser gängorna i sumpen.

    Har man en riktig tur kan man sedan pilla bort pluggens gängor varv för varv ur sumpens gängor. Om det inte går borde det gå att dra i en gängtapp som rensar bort pluggens kvarvarande material ur sumpens gängor. Svårigheten är då att få gängtappen att ta så precis att den gör de "nya gängorna" exakt där dom gamla sitter

    Pluggen sitter troligen inte fast i gängorna utan i tätningsytan mellan pluggen och sumpen. Kan du på något sätt fila/slipa el.dyl bort pluggens tätningsyta så borde pluggen sedan gå att skruva ur för hand. Men man får ju inte bearbeta så mycket att man kommer ner i sumpens tätningsyta för då blir det inte tätt när du sätter dit en ny plugg. Kanske kan du kombinera mitt förra förslag (borra/fila upp hålet) och detta förslag för pluggens tätningsyta borde lätt "släppa" eller ramla bort när du filat klart. Då borde det vara lätt att pilla bort gängorna tex med en skruvmejsel
    Senast redigerat av Per L den 2016-11-16 klockan 00:57.

  11. #291
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Tack, det var ett bra förslag, och jag har en Dremel med sådana sliptrissor. Har även funnit min uppsättning med svinpittar för en stund sedan.

    Märkningen på skruvskallarna du nämner, har jag sett. Jag skall ta mig en titt på detta imorgon.

  12. #292
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176
    Några gånger har jag fått bort hårt sittande oljepluggar genom att ta en huggmejsel och hugga "längst ut" på pluggen (där pluggen är som störst i diametern) tills jag får ett rejält fäste för huggmejseln. Sedan slår jag till huggmejseln utav bara h-e med hammaren. Man slår förstås i pluggens moturs riktning så att den "skruvar upp sig". Har man tur så släpper den då. Samma försiktighet krävs förstås även här så att man inte hugger ner i oljetråget.
    Senast redigerat av Per L den 2016-11-16 klockan 01:27.

  13. #293
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Hallsberg
    Inlägg
    543
    Medlem#
    11576
    Citat Ursprungligen postat av Per L Visa inlägg
    Några gånger har jag fått bort hårt sittande oljepluggar genom att ta en huggmejsel och hugga "längst ut" på pluggen (där pluggen är som störst i diametern) tills jag får ett rejält fäste för huggmejseln. Sedan slår jag till huggmejseln utav bara h-e med hammaren. Man slår förstås i pluggens moturs riktning så att den "skruvar upp sig". Har man tur så släpper den då. Samma försiktighet krävs förstås även här så att man inte hugger ner i oljetråget.
    Den metoden har funkat bra för mig också på trilskande pluggar.
    9-3 SS Aero -05, 9-5 Aero -02, 9000 CSE 2,3t -97 med Maptun steg 1, 900s -91, Porsche Cayenne Turbo -04 samt en 96 V4-73

    Har också haft: 9000 CSE 2,3t -96 med Speedparts steg 1, 900s -90, 95 v4-75, 9000cc -88b, 900 EMS -80, 99 GL injection -76

  14. #294
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Tack för de bra råden, jag får ägna eftermiddag och kväll åt skruven och pluggen. Jag är också övertygad om att det är tätningen som gör att det sitter fast.
    Jag var igår kväll och reklamerade den lilla momentnyckeln och fick med mig en ny hem. Det blev skillnad, den jag reklamerade fungerade inte som den skulle.

    Det är sådant här som tar längst tid, skulle dessa inte trilskas hade jag nu haft motorn på plats och topplocket på, men det är väl så här verkligheten ser ut för de flesta av oss.

  15. #295
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Jag skall strax iväg och jobba men kunde inte låta bli att ge mig på plugg och skruv först.

    Huggmejseln gjorde sitt jobb väl, sedan kunde jag göra som du sa Per, skruva ut pluggen för hand. Packningen lämnade inte mycket spår efter sig, men det lilla som fanns kvar tydde på en kopparpackning. Stämmer det?

    Det blir att åka till Biltema idag igen och skaffa mig en ny bredare skruvmejsel eller skruvhylsa. Enligt din rekommendation fräste jag ut ett spår med Dremeln i balanskedjedrevet. Det kommer säkert gå bra att få bort skruven.

    Oljepluggen fick jag levererad i en påse med lite "gott och blandat" Uppe till vänster är en svart gummipackning som säkert passar in någonstans i detta pussel, men jag vet inte var. Jag kan inte påminna mig att jag sett någon sådan här i bilen tidigare. Inte för att jag vet så mycket om de andra gummipackningarna heller, men sådana finns lite här och där, så jag byter väl dem jag träffar på.

    De mindre kopparpackningarna skall väl vara till de olika rören, exempelvis vevhusventilationsröret. Olyckligtvis lossnade de flesta packningar från rören då jag lyckades ha omkull stället med sorterade skruvar och rör mm. Jag minns att någon eller några av banjobultarna hade två packningar, eller var det så att alla hade två packningar.
    De större kopparpackningarna kan jag inte påminna mig att jag sett, men jag gör väl som med gummipackningarna, stöter jag på någon så byter jag den. Jag har observerat att de i handboken inte alltid skrivit ut om det skall vara en packning eller inte, eller hur många det skall vara. Jag får komplettera med din lisa så skall det nog gå att få ihop.

    Finns det möjligtvis sprängskisser på de olika komponenterna att få tag på. Jag har sökt på nätet men inte hittat något för just denna Saab- modell. Där skulle man då lätt se vilka skruvar och packningar som skall vara med.

  16. #296
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Citat Ursprungligen postat av Bruksvägen Visa inlägg
    Om jag säger att jag kan lika mycket om datorer som bilar, så förstår ni vilken nivå jag ligger på. Jag vet att jag på något vis kan få ett sms eller mail när någon skriver på denna länk. Jag har markerat på någon sida jag hittade i forumet, att jag ville ha denna funktion, men troligen gjorde jag något fel. Hur skall jag göra?


    Den borde jag kunna hjälpa dig (och andra) med.
    Kan göra en liten tutorial om hur du får e-post när någon postar i en tråd du prenumererar på.

    Använder du enbart dator och dess Browser (Firefox, IE Chrome etc) och/eller TapaTalk i en sk. smart telefon?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  17. #297
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176
    De bästa "sprängskisser" du kan få tag på är förstås SAABs egen EPC (reservdelskatalog på dator) men jag har redan fått "smäll på fingrarna" en gång av forumets moderator för att jag gav små (som jag tyckte oskyldiga) tips om hur man kan få tag på den så det gör jag inte igen här i tråden. Men så här efteråt inser jag jag bröt mot forumreglerna så det är inte mycket att säga om det.

    Jag hoppas verkligen att följande länkar är OK för annars blir jag väl portad från detta forum!

    Här kan du hitta en del "sprängskisser" http://www.jimellissaabparts.com/
    Det är bara att klicka sig in på hemsidan till "rätt" ställe. Tex den här som du redan fått på papper http://www.jimellissaabparts.com/sho...category=19608

    Här kan du tex se att det skall vara en packning till oljetrågets plugg. http://www.jimellissaabparts.com/sho...category=19608
    Visserligen står det inte vad den skall vara gjord av men jag tror inte det har så stor betydelse. Antingen köper du den hos SAAB och vet att det är rätt eller också letar du i "dina gömmor" för att se vad du har. Jag skulle använda det jag hittar tex fiber, koppar eller aluminium

    Och här kan du se att en banjobult i allmänhet har två packningar (10 och 11 till banjobulten 9) http://www.jimellissaabparts.com/sho...category=19608
    Senast redigerat av Per L den 2016-11-16 klockan 12:59.

  18. #298
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Först skall jag bifoga bilden jag hänvisade till i mitt förra inlägg, där jag framför allt undrade över en svart gummimuff.
    Packningar mm.jpg

    Per, jag hoppas verkligen inte att du blir utslängd från detta forum. Utan dig och alla de som ställer upp och skriver här, skulle det väl inte vara något forum värt namnet.
    Jag skall gå in på länkarna när jag skrivit färdigt detta inlägg.

    Herman, jag använder för det mesta datorn, och skriver helst på den. Mina fingrar är för stora för att skriva på telefonen. På datorn använder jag Google Chrome, mobiltelefonen är en Android där jag har installerat Google och Google Chrome. Jag vet inte om det var svar på din fråga. Det är inte bara i bilvärlden där mina begränsningar ger sig till känna.

    Tack Per. Det var precis vad jag önskade mig. Här kan jag gå in och se precis vad som skall sitta var. Jag behöver nu bara lista ut vad sakerna jag har i handen heter. Jag brukar leta efter den aktuella prylen på internet för att få besked. Jag har ännu inte kommit till fasen då jag skall börja sätta tillbaka alla rör, det är något jag oroar mig lite för. De är ju anpassade att bara passa på en plats så det skall nog också gå bra.
    Senast redigerat av Bruksvägen den 2016-11-16 klockan 16:39.

  19. #299
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176
    Vet du vad det var du beställde när du fick grejorna på bilden?
    Står det tex på fakturan 20 kopparpackningar art.nr xxxxxxxxxx så kan du själv gå in på Google och skriva in tex saab xxxxxxxxxx så borde du få reda på vad dom hör till. Eller också söker du på art.nr i länken med alla sprängskisserna. Och fråga oss går ju också

    Oljepluggen är väl till vänster. Under den verkar det vara en kopparpackning som skulle kunna passa på oljepluggen.

    Kan gummigrejen höra till "Nippel vevhusventilation" som sitter i ventilkåpan?
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-...a/oe60443.html
    Senast redigerat av Per L den 2016-11-16 klockan 17:23.

  20. #300
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Ja, gummigrejen skall sitta i ventilkåpan.
    Alla kopparbrickor och de 7 muttrarna är till turbon, den gröna ringen kan kanske sitta på flera ställen men gissningsvis är den till by-passröret.
    Och det borde ju framgå på plasten du beställde från.

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. projekt 9-3 2.8t V6
    Av sjoanjr i forum Projekt
    Svar: 164
    Senaste inlägg: 2016-03-29, 20:25
  2. 93 SSR projekt!
    Av Micke i forum Projekt
    Svar: 48
    Senaste inlägg: 2013-04-01, 08:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •