Sidan 13 av 86 FörstaFörsta ... 311121314152363 ... SistaSista
Resultat 241 till 260 av 1706

Ämne: Amatör meckar Saab 9-3

  1. #241
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Citat Ursprungligen postat av Per L Visa inlägg
    I dag installerade jag en senare version av SAAB EPC på min dator (version 2010-3) och upptäcker att beträffande dammskyddet (bälgsats 8993867 till bärarmen) står den som "Ej som separat reservdel"
    Jag har också 2010-3 men i min står Bälgsats 89 93 867
    på nästa rad står Ring ........ och på raden under Ring står "Ej som separat reservdel" o s v för ytterligare en Ring och Bälg.

    Jag tolkar det som att de två ringarna samt bälg inte säljs som separata delar. Bälgsatsen har ingen sån text (Ej som separat reservdel).
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  2. #242
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Thomas på MapTun har beställt bälg och mutter och kommer att skicka dem till mig.
    Jag bryr mig då inte om att att göra mer åt silen.

    Sitter nu med kolvringarna, och försöker få på dem. Det är stor skillnad på de nya och gamla ringarna. De nya är betydligt hårdare och med mera spänst.
    Senast redigerat av Bruksvägen den 2016-11-08 klockan 23:24.

  3. #243
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 752
    Medlem#
    9176
    Ja, jag har säkert läst fel i EPC (har stängt ner den nu)

    Har man bara ett verktyg brukar det inte vara några problem att få på kolvringarna. Tex ett enligt mitt inlägg ovan eller enligt Haynes kap REF6 och en bild på ett sådant verktyg
    Senast redigerat av Per L den 2016-11-08 klockan 23:50.

  4. #244
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Per, är det dumt att sätta dit dem utan att använda sig av ett sådant verktyg? Din lista med mått på O- ringar och packningar har redan kommit till användning. Tack så mycket för den.

    Jag har en o-ring till pickuppen, det vet jag vad det är, och två stycken till tryckröret, men vad är tryckröret?
    Senast redigerat av Bruksvägen den 2016-11-09 klockan 09:36.

  5. #245
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 752
    Medlem#
    9176
    Jag tror att risken att bryta sönder en kolvring är större utan verktyg. Dessutom brukar det vara svårare att få dit dem. Tex att få ring två på plats utan att den först halkar in i första ringens spår.

    I och för sig skall man nog inte heller överdriva risken för de flesta kolvringar jag har bytt har jag gjort utan verktyg. Och jag kan inte påminna mig att jag brutit av några ringar.
    Men det går i alla fall enkelt och säkert att sätta dit ringarna med ett verktyg.

    Vad är det för mått på O-ringarna till tryckröret?

  6. #246
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Jag har nu varit och köpt en kolvringstong, det känns bättre. Jag var rädd att bryta av någon ring, precis som du sa.

    Jag vet inte vilka som är ringarna till tryckröret. Jag fick alla ringar och packningar levererade blandade i en stor påsen. Jag vet inte vilket rör som är tryckröret och kan då inte heller jämföra med de gamla ringarna.

    Fick just besked från MapTun att de inte har lösa kol till generatorn, vet någon här var jag kan köpa dessa. Jag kan naturligtvis höra med saab.
    Senast redigerat av Bruksvägen den 2016-11-09 klockan 11:21.

  7. #247
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 752
    Medlem#
    9176
    Som du ser i Haynes 5A bild 8.5 sitter kolen i en hållare som samtidigt är likriktare och laddningsregulator. Dom kolen brukar man inte byta ut utan man köper en komplett regulator med kol och sätter dit
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-...or/106863.html

    Maptun har den säkert också!?

    Kanske även BILTEMA. Du får kolla vilket nummer som står på din generator (för det är väl en BOSCH!?) och jämföra med numren som BILTEMA anger
    http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi...or-2000028517/

    Beträffande O-ringarna så borde det vara möjligt att avgöra vilken ring som skall sitta vart.

    Du kan säkert se, lista ut eller komma ihåg vart det satt O-ringar. Då mäter du platsen ringen skall sitta på. Det kan tex vara ett rör som skall stickas in i ett hål. Då skall O-ringen träs på röret först. Då mäter du diametern på röret där ringen skall sitta. Sedan mäter du diametern och ev djupet på det hål den skall stoppas in i. Då har du ringens mått när den är hoppressad (som den måste vara för att täta). Sedan tar du en ring som passar på röret och som är litet tjockare än det utrymme den skall pressas in i.

    Tex du har ett rör som är 20 mm i ytterdiameter som det skall sitta en O-ring på. Sedan skall röret föras in i ett hål som är 24 mm i diameter. Mellan röret och hålet skall O-ringen hålla tätt. Platsen där O-ringen skall sitta är då (24-20)/2= 2 mm brett
    Då skulle jag gissa att O-ringen som skall sitta där har en innerdiameter på runt 19-20 mm samt ett tvärsnitt på gummit på ca 2,3-2,5 mm.

    Det är väl inte så många O-ringar du fått! Och det är väl rätt stor skillnad på dem så det borde inte vara omöjligt att på detta sätt lista ut vilken O-ring som skall sitta vart.
    Senast redigerat av Per L den 2016-11-09 klockan 15:01.

  8. #248
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Map Tun eller Biltema hade inte regulatorn, men jag hittade den på en firma som reparerar generatorer mm.

    Ursäkta att jag tjatar om tryckröret. Jag vet inte om det är ett rör som jag redan tagit bort eller om det är ett som sitter kvar och som jag borde ta bort för att byta o- ringar.

    I sumpen sitter det kvar ett rör, (längst upp i bilden) kan det vara tryckröret, som jag i så fall skall ta bort? Det ser dock ut att bara finnas en o-ring där röret ansluter till sumpen, om det inte skall sitta en där röret ansluter till i andra änden. Till vänster i bild där pickuppen ansluter till sumpen, är ett hål, är det i det hålet tryckröret skall ner? Jag vet inte om det är ett stort eller litet rör.

    DSC_0036.jpg DSC_0042.jpg

  9. #249
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 752
    Medlem#
    9176
    Visst ser det ut som om det sitter en O-ring längst ut på röret från silen?
    Detta rör skall sitta i det högra av de två hålen till vänster i oljetråget

    Oljepumpen suger oljan från det vänstra av de två hålen!

    I transmissionskåpan hittar du motsvarande hål längst ner där oljepumpen suger oljan. Bredvid detta hål (nertill i kåpans framkant) sitter ett ovalt hål där pumpen pumpar ut oljan. Där sitter också oljereduceringsventilen. Du har sedan motsvarande ovala hål (har jag för mig) i motorblocket dit oljan pumpas på sin väg mot oljekylaren och oljefiltret

    Hur vet du att din O-ring skall sitta på tryckröret? Är det Maptun som nämnt tryckröret? Vet du om "tryckröret" hör till luft eller olja?
    Det första jag tänker på när jag hör "tryckrör" är röret som går under vevaxeln och som för oljan från oljefiltret till motorns huvudoljekanal på motorns baksida. Detta rör har två likadana O-ringar. En i varje ände.
    I min O-ringssammanställning kallar jag detta rör för "oljerör under vevaxel tvärs över vevhuset"

    Här ser du detta rör på min motor till höger i bilden (här "framför" vevaxeln)
    PICT0014.jpg
    Senast redigerat av Per L den 2016-11-09 klockan 18:35.

  10. #250
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Citat Ursprungligen postat av Per L Visa inlägg
    I min O-ringssammanställning kallar jag detta rör för "oljerör under vevaxel tvärs över vevhuset"
    = Tryckrör



    Röret i sumpen är inte tryckröret, tryckröret sitter i blocket ovanför sumpen och har en o-ring i varje ända som bör bytas.
    Röret i sumpen behöver inte lossas.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  11. #251
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Tack Herman.
    Det var på din inrådan jag beställde o-ringar till pickupp och tryckrör. Jag är mycket glad att du sa till om det. Igår bytte jag ringen på pickuppen. Det var nog den torraste packningar jag jag någonsin sett, då den ramlade isär i flera delar när jag tagit bort den. Jag hade inte tänkt röra tryckröret, även om det satt väldigt löst i ena änden, och höll på att ramla ner på mig när jag tog bort sumpen. Det är väldigt nödvändigt att byta dess ringar.
    Så här i efterhand är det konstigt att jag inte reagerade på varför tryckröret satt så löst och höll på att lossna. Det är en hel del att tänka på och lära sig när man är så ovan och inte vet riktigt vad som väntar under kåpor och lock.
    Jag tycker ändå det går riktigt bra, tack vare er.

    Jag skall nu ut och göra rent kontaktytor mellan topplock och block mm. Sedan slipper ni mina frågor några dagar, men jag hoppas innerligt att ni är kvar när jag är tillbaka på måndag, så att jag får farkosten färdig till i slutet av november när dottern behöver den uppe i fjällen. Nog borde jag väl hinna få ihop den på lite drygt tre veckor, eller...?

    Tror ni att en sådan här billig låsringstång från Biltema http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Han...ts-2000016795/ duger att ta bort låsringen på vattenpumpen?
    Senast redigerat av Bruksvägen den 2016-11-09 klockan 19:40.

  12. #252
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    154
    Citat Ursprungligen postat av Bruksvägen Visa inlägg
    Map Tun eller Biltema hade inte regulatorn, men jag hittade den på en firma som reparerar generatorer mm.

    Ursäkta att jag tjatar om tryckröret. Jag vet inte om det är ett rör som jag redan tagit bort eller om det är ett som sitter kvar och som jag borde ta bort för att byta o- ringar.

    I sumpen sitter det kvar ett rör, (längst upp i bilden) kan det vara tryckröret, som jag i så fall skall ta bort? Det ser dock ut att bara finnas en o-ring där röret ansluter till sumpen, om det inte skall sitta en där röret ansluter till i andra änden. Till vänster i bild där pickuppen ansluter till sumpen, är ett hål, är det i det hålet tryckröret skall ner? Jag vet inte om det är ett stort eller litet rör.

    DSC_0036.jpg DSC_0042.jpg
    Detta rör är väl det som är returolja från oljefällan på motorblocket. Det ska sitta en slang på röret som går till oljefällan. (Det är väl detta som är modifierat på motorerna från 2004-->).

    VH /Johan

  13. #253
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Vad är oljefällan?

  14. #254
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Oljefällan hör till vevhusventilationen och är en plastburk som sitter dikt an blocket på baksidan, överskottsoljan återvinns
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  15. #255
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Är det den lilla lådan som sitter snett ovanför baksidan på generatorn? Jag tänkte göra rent alla slangar till vevhusventilationen, skall jag även plocka bort och göra rent oljefällan? För att veta vilka slangar som tillhör vevhusventilationen, kan jag då utgå från oljefällan och på så sätt fina alla slangar som jag behöver komma åt, eller är det fler slangar som skall rengöras?

  16. #256
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 752
    Medlem#
    9176

  17. #257
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Tack Per. Det var mycket tydlig och överskådligt, med både de enskilda komponenterna samt hur och vart de sitter monterade.

    Det är en väldig massa bra förklaringar och bilder ni bidrar med. Vore det inte bra att ha en plats på denna webbsida där man kan söka upp denna information utan att behöva fråga eller läsa igenom en massa trådar, som ofta inte ens innehåller den information man söker. Jag har sökt efter en sådan sida men inte funnit någon, men det betyder inte att det inte finns, utan snarare på brister i min kunskap och förståelse för detaljer i detta medium.

    Nu tycker jag i och för sig att det är väldigt trevligt och ovärderligt att ha få hjälp och ställa frågor direkt till er, men ni skulle då slippa svara på samma sak flera gånger till olika personer.

  18. #258
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Jag läste på internet att det är mycket viktigt hur man vänder kolvringarna.
    När jag monterade dem, stod det bara på den mellersta ringen vilken sida som skulle vara upp. Någon information om hur oljeringen och den översta ringen skall sitta, fanns inte. Har det ingen betydelse hur de sitter. Jag såg ingen skillnad på de bägge sidorna.

  19. #259
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    501
    Saab.platonoff.com, och serioussaab.co.uk har fantastiska guider. saabworld har en stoor samling tutorials. Men fortfarande så tycker jag bäst om forumformatet, det är alltid nånting som inte finna med i den instruktion man letat reda på. Dock ska man ju alltid göra sig ansträngningen att leta innan man frågar.
    Bruksbilen 9-5 2.3t SE SC -04.

  20. #260
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Problemet med handboken och andra ställen där man kan hitta svar på sina frågor är att texten ofta är väldigt omständig, och ofta full med fackuttryck som kan göra det svårt att hänga med. Det är för det mesta skrivet av de som tar för givet att den som läser redan vet.
    Ettt sådant här forum är naturligtvis guld värt.

Liknande ämnen

  1. projekt 9-3 2.8t V6
    Av sjoanjr i forum Projekt
    Svar: 164
    Senaste inlägg: 2016-03-29, 20:25
  2. 93 SSR projekt!
    Av Micke i forum Projekt
    Svar: 48
    Senaste inlägg: 2013-04-01, 08:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •