Sidan 11 av 86 FörstaFörsta ... 9101112132161 ... SistaSista
Resultat 201 till 220 av 1706

Ämne: Amatör meckar Saab 9-3

  1. #201
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Smart sats, ska inköpas nästa gång. Tack för tipset!

    Det ser ut att vara väldigt mycket gucka mellan skrapringen och andra ringen, så du ska nog rengöra allt ordentligt.

    Byta lagren tycker jag är givet om du har det isärtaget.
    Senast redigerat av MultiMan den 2016-11-06 klockan 12:34.
    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  2. #202
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176
    Har du köpt kolvringar och lager tycker jag att du skall byta dem

    Kolvringar
    De två översta ringarna kallas för kompressionsringar och är dom som ser till att kompressionstrycket hålls uppe. Slits dom så får du lägre kompressionstryck när du tex mäter med en kompressionsprovare.
    Den nedersta ringen kallas oljeskrapring och skall se till att det inte kommer in för mycket olja i cylindrarna. Om dom är slitna så börjar motorn att dra olja

    Oljeskrapringen sticker ofta inte ut så mycket från kolven men kan å andra sidan vara hårdare att klämma ihop. Den består ofta av flera delar. På din bild ser det ut som om dina oljeskrapringar består av flera delar

    Om kolvringarna ser bra ut så är enda (!?) sättet att konstatera om dom är bra eller dåliga (slitna) att plocka bort dem från kolvarna och mäta kolvringarnas ändgap genom att stoppa ner dom i cylindrarna och mäta med bladmått. Se Haynes 2C bild 20.4
    I Haynes hittar du mått som ändgapet skall hålla sig inom i kap 2C sid 2

    För säkerhets skull tycker jag att du även skall kolla dina nya kolvringar (åtminstone en) för att se att du har fått rätt ringar

    Var också uppmärksam på om du har mycket sot i botten av ringspåren. I så fall måste du ta bort det för att ringarna skall få plats på djupet

    När du monterar de nya ringarna på kolvarna så tänk på att dom kanske har sina fasta platser. Tex om ringspåren är olika breda eller att ringarna är litet olika utformade. Så tex kan den översta ringen se annorlunda ut än nr två. Dessutom kan det vara så att dom skall vändas rätt. Då står det tex TOP inristat på ringen och den sidan skall då vändas uppåt. Allt detta borde stå förklarat på den förpackning som du fick ringarna i

    När du monterar kolvarna i sina lopp brukar jag smeta på ett tunt lager motorolja på cylinderväggarna så att kolvar och ringa inte går torra tills motorn har byggt upp ett oljetryck efter att du startat den

    Vevstakslagren
    Dom kan bara sättas dit på ett sätt. Det brukar sticka ut "en flik" från lagren som skall passa i motsvarande uttag i vevstaken och överfallet. Alla vevhalvorna brukar vara likadana och kan därför sättas vart man vill
    När du sätter dit lager och monterar vevstaken på vevaxeln skall glidytorna (lager och vevaxel) smörjas in rikligt med motorolja

    Om man kan behålla dem beror på hur glidytan mot vevaxeln ser ut och vilket lagerglapp du har
    Senast redigerat av Per L den 2016-11-06 klockan 13:12.

  3. #203
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Vi har nu kämpat med kamremskåpan i över fyra timmar utan att få bort den. Vi har fått bort alla bultar vi kan hitta. Den verkar fortfarande sitta fast någonstans mellan generatorn och blocket. De enda fäste som vi inte lossat är det som mellanaxeln sitter upphängd i, och det ser inte ut som att generatorn sitter fast i samma fäste. Jag vill inte ta bort det fästet då det kanske finns risk att förstöra packboxen om drivaxeln blir hängande i lådan.
    I handboken ser det inte ut som i motorn, där talas även om några hylsor som skall knackas ur för att få bort generatorn, dessa hylsor har vi inte.

    Flytta generatorn.jpg

    Jag sitter och pillar med kolvarna och kolvringarna. Tänkte gå ut och stoppa ner en kolv i cylindern och mäta glappet i kolvringen. När jag jämför och mäter den gamla och nya ringen när de ligger på bordet, verkar de vara lika stora, men glappet är ca 4 mm större på den nya. Säger det något om den gamla ringen, eller bör jag "testa" den i motorn?
    Det är en del sot i botten på spåret där kolvringen sitter, men det är inte så mycket.

    Jag byter vevstakslager, de kostar inte så mycket.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av Bruksvägen den 2016-11-06 klockan 20:17.

  4. #204
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    154
    Hej, kolla dessa bilder, det verkar vara mer som behöver bort:

    http://www1.garaget.org/gallery/arch...825_frrp4n.jpg

    Kolla korta skruven i nedre vänstra hörnet så att du verkligen lossat den...

    http://www1.garaget.org/gallery/arch...203_0lmx4u.jpg

    Dessa bilder är från en 9-3-motor.

    Märväl att 9-5 transmissionkåpan inte ser helt lika ut.

    VH
    Senast redigerat av jowin den 2016-11-06 klockan 21:24.

  5. #205
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Alla dessa har vi fått bort, vad mer kan vi ta bort. Vi har även lossat allt som håller generatorn, trots det sitter den som berg.

  6. #206
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    154
    Men spännaren sitter ju kvar på den här bilden, även generatorn under:

    http://forum.saabturboclub.com/attac...6&d=1478452131

    VH

    /Johan

  7. #207
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176
    Har du tagit bort de två skruvarna mitt på kåpan? Se Haynes 2C bild9.9a strax under pilarna på bilden

    Att den nya ringen har större ändgap än den gamla betyder att den gamla ringen har förlorat en del av sin spänst. Men för att verkligen veta skicket behöver du stoppa ner den (bara ringen) i cylinderloppet. Du kan i och för sig skjuta ner den med kolven för att vara säker på att den sitter "rakt" i cylindern när du skall mäta.
    Fast har du tänkt byta ringarna behöver du egentligen inte mäta de gamla utom för att ta reda på om dom är OK eller inte. För att stilla din nyfikenhet alltså!
    Däremot kan du som tidigare nämnts kolla en av de nya ringarna för att se att gapet är OK.

    Vad menar du med att stoppa ner en kolv i cylindern och mäta glappet i kolvringen? Du kan inte mäta ändgapet på en kolvring om ringen sitter kvar på kolven och du stoppar ner kolven i cylindern!
    Senast redigerat av Per L den 2016-11-06 klockan 22:10.

  8. #208
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Jowin, problemet är just att spännaren och generatorn sitter kvar, men vi har inga fler bultar eller muttrar att ta bort. Även de som sitter mitt på kåpan, de som Per nämner är borta. Det talas i boken om två styrhylsor som försiktigt skall knackas ut i övre och nedre fästet för generatorn. Det finns inga hylsor att knacka ut, och bilden där de visar en av dessa hylsor stämmer inte överens med hur det ser ut i vår bil.

    Nu förstår jag vad de menar i boken, då de förklarar hur jag skall kolla ändgapet på en kolvring. Jag har förstått det som står i boken, så att man skall sätta kolvringen på kolven och stoppa ner den i cylindern. Då ställde jag mig samma fråga som du, hur skall jag komma åt att mäta gapet om ringen sitter på kolven. Att stoppa ner bara ringen trodde jag man skulle undvika då det finns risk att repa cylindern. Nu kanske det är överflödigt och onödigt att göra det, om jag ändå byter ringarna oavsett hur de gamla är.
    Om det skulle visa sig att gapet på den övre ringen är mellan 0,3 till 0,5 millimeter, som är de mått det skall vara enligt boken, och de andra ringarna också är inom de mått de skall vara. Tycker du ändå att jag skall byta ringar?

  9. #209
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176
    Om det vore jag och jag stod där med bortplockade kolvar och hade en sats nya ringar liggande på bänken så skulle jag inte tveka en sekund att byta ringarna. Placera de nya ringarnas gap enligt Haynes 2C avsnitt 20 pkt punkt 9 (...på motsatta sidor om kolven....osv)
    Om du kollar både en gammal och en ny ring i cylindern är det högst sannolikt att den nya ringen har mindre gap än den gamla och då tätar den bättre. Då får du högre kompressionstryck och därmed mer effekt och förmodligen aningen lägre bränsleförbrukning. Inget av resultaten kan du förmodligen märka tydligt eftersom körstilen påverkar mycket mer.

    Sedan har du den psykologiska effekten. Du vet att att du har gjort ett bra jobb och att ringarna är bra i motorn så du (din son) kan sitta och njuta för varje kolvslag motorn gör

  10. #210
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Tack för ditt klara besked. Jag är övertygad, det blir byte av ringar. Tiden det skulle ta att kontrollera om de gamla är bra eller inte skall jag nu lägga på att få bort spännare och generator, så att vi får avsluta isärplockandet och istället börja plocka ihop farkosten igen.

  11. #211
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    En sista kort fråga. Finns det ett fäste baktill på generatorn, eller är det bara de två fästena framtill?

  12. #212
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 236
    Medlem#
    2226
    Det är bara två skruvar som håller generatorn. Inget extra.
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  13. #213
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Varför får jag då inte bort den om bägge bultarna är borta. Är det bara att bända tills den lossnar?

  14. #214
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 236
    Medlem#
    2226
    Här står en del om att bända (försiktigt) http://www.saabcentral.com/forums/sh...d.php?t=185783
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  15. #215
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Glöm inte att du måste hona cylindrarna så att de nya ringarna kan slitas in på rätt sätt, om du byter alltså. Jag hade inte bytt om de är inom toleranserna, lagren är mycket viktigare.
    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  16. #216
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Tack för länken Arne. Det är som jag misstänkte, att det sitter en bult i blocket som håller spännaren, bakom generatorn. Det syna på bilden i länken. Eftersom generatorn satt i de två bultar vi tagit bort, är det väl bara att bända försiktigt.

    På bilden har de även tagit bort fästet för mellanaxeln. Måste det bort även om generatorn inte sitter fäst i det?

    Jag förstår att detta inte är en exakt vetenskap och att man har olika åsikter om hur saker och ting bör göras. Men det blir knepigt för en sådan som mig utan egen erfarenhet. Byta kolvringar eller inte. Tidigare i länken fick jag veta att jag inte behövde hona cylindrarna om jag byter kannringar. Vad är det som gäller, och var händer om jag inte honar dem.
    Senast redigerat av Bruksvägen den 2016-11-07 klockan 09:04.

  17. #217
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176
    Det är alltid så här med internet (eller all annan information) att man får olika infallsvinklar från olika personer. Tex finns det folk som kan gå genom eld för sina kommunistiska idéer och andra skulle göra vad som helst för att se till att Trump kommer till makten. Man kan inte tvärsäkert säga att någon av dem har fel eller rätt. Beroende på många faktorer som egen erfarenhet, personlighet och mycket annat så kan båda ha rätt sett på deras sätt.
    Tex har jag en benägenhet att göra "riskanalyser" när jag skall ta mig för någonting för att minska risken att jag har sönder något eller för att jag skall ramla och bryta benen. Andra personer kastar sig huvudstupa in i helt vansinniga situationer som kan sluta hur som helst utan att så mycket fundera på konsekvenserna en sekund

    Det är likadant här om att meka SAAB. Du måste själv göra bilda dig en egen uppfattning om vad som är "rätt" för dig. Det kan tex bero på hur mycket pengar du har, hur mycket tid du har, hur seriös du uppfattar personen bakom inläggen är osv
    Det är helt enkelt du som bestämmer med den informationen du fått

    Du bestämde tex att du skulle köpa nya vinterdäck för att du kunde använda dom du hade till din egen bil. Det är rätt för dig.
    Du måste bestämma dig för om det verkar vettigt att ha en ny sats kolvringar liggande kvar i verktygslådan när du har motorn isärplockad så mycket att det är "en kvarts arbete" att sätta dit dem.

    Jag skulle förstås med min "riskanalys" komma fram till att jag tar inte risken att upptäcka att motorn fortfarande blåryker vid starten när jag har plockat ihop den. För tänk om det verkligen berodde på dåliga kolvringar. Jag vet precis hur jag skulle känna mig alldeles innan jag återigen börjar plocka isär motorn för att byta ringar.
    Såhär 30 år efter att jag renoverade min BMW E24 blir jag fortfarande "varm om hjärtat" för att jag bestämde mig för att göra om ett svetsjobb som inte blivit bra. Det blev en veckas extra arbete. Varje gång jag ser hur bra det blev får jag bekräftat att jag gjorde rätt. Det känns bra! Varje gång jag går förbi bilen!

    Men beslutet är till syvende och sist ditt.

    Beträffande hona eller inte! Läs inläggen här ovan och om du inte är nöjd med svaren frågar du igen som du gjort.
    Hona cylinderloppen gör man av två huvudsakliga skäl (tror jag). Det ena är att när cylinderloppen är nyborrade ser man till att få rätt grovlek på ytan genom att hona. Det andra är att en "skrovlig" yta sliter in kolvringarna snabbare än en "slät" yta. Möjligen kan du också justera cylinderdiametern en aning också när man honar om man borrat någon/några hundradelar för litet. För en motor som gått långt finns det ett skäl till. Man kan minska/ta bort vändkanter i cylinderloppen

    Du kan också själv söka efter information på Goggle. Där brukar man kunna hitta information om det mesta.

    2 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Per L den 2016-11-07 klockan 09:42.

  18. #218
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Jag ber om ursäkt om det uppfattas som att jag är otacksam för de råd jag får. De är precis tvärt emot, Jag är otroligt tacksam och mycket nöjd. Och visst är det upp till mig att fatta beslut utifrån de uppgifter jag får, men det kan vara svårt ibland att veta vilket beslut jag skall ta. Som du skriver är det både plånboken, nödvändigheten och förmåga man anser sig ha att klara av uppgiften som till slut får leda fram till ett beslut. Det är många beslut som skall fattas då man ger sig in på något sådant här, och ju mer arbetet utökas till områden det från början inte var tänkt, desto svårare blir besluten.
    Jag menar inget illa, och ville inte heller klaga med det jag skrev i det förra inlägget. Det var nog mer en personlig frustration att på nytt behöva ta upp frågan om ringarna skall bytas eller inte, efter att jag tidigare beslutat min för att byta dem. Samtidigt är jag tacksam för att MultiMan engagerar sig och vill hjälpa till med det han tycker är rätt. Det som gör att beslutet att byta nu får stå fast, är det du Per skriver, att det vore en värre frustration om jag inte byter dem och det fortsätter att ryka.

    Jag söker ständigt information, men jag vet inte om jag blir så mycket klokare av det. Vad gäller att hona cylindrarna säger en del att men borde göra det. Andra säger att man inte skall göra det om det inte är nödvändigt, och om man honar dem måste man ha "större", eller andra kolvringar och ibland även nya kolvar. Jag vore mycket tacksam om jag får fortsätta lita till er kunskap och era råd, det har fungerat och varit väldigt bra.

    Några vändkanter finns inte, men i vissa ljusförhållanden och om man tittar från en speciell vinken kan man på cylinderväggarna se ett mycket svagt nätliknande mönster. Det skulle eventuellt kunna vara spår efter kolvringarna, men kan de skapa ett nätliknande mönster. Sitter kolvringarna fast, eller rör de sig runt i sitt spår i kolven? Enligt vad några skrivit skall man hona för att uppnå ett kryssmönster för att det binder och håller kvar oljan bättre på väggarna. Om jag redan har ett sådan mönster, om det nu är ett sådant det skall vara, kanske det är onödigt eller till och med dumt att hona dem, eller...?

    Skall nu ut och fortsätta kämpa med generatorn.

  19. #219
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    735
    Vill bara berätta att jag nu tagit mig in dit jag var på väg, för att ersätta de delar som sitter där. Arnes råd att köpa en drivdelssats, i början av den här tråden visar sig vara korrekt. Till och med jag ser att prylarna sjunger på sista versen. Spännaren för balanskedjan är nog nästan längst ut och flera av dreven sitter väldigt löst och glappar. En av plastskenorna har gått av. Att jag det var så svårt att få bort generatorn berodde inte på att jag missat någon bult, utan på att den satt så otroligt hårt. Jag bände med en kofot så den lossnade.
    DSC_0027.jpg

    Jag bifogar en bild på cylindern med det mönster jag talade om tidigare.
    DSC_0029.jpg

    Vi skall ikväll börja byta kam- och balanskedja med tillbehör. Det skall bli riktigt roligt att börja sätta ihop istället för att plocka isär, men eftersom jag har haft en vana att göra saker och ting bakvänt och i fel ordning.
    Är det något jag nu bör tänka på innan, eller när vi satt igång?
    Jag har fått för mig att det måste vara bäst att först börja skruva ihop det som sitter svårast till, dvs det som är längst ner på motorn.

    Jag åstadkom något som kan bli ett problem, alla skruvar, bultar och muttrar hade jag organiserat så att jag visste var allt skulle sitta när vi börjar skruva tillbaka allt. Hela lådan med alla sorterade grejer petade jag till så att allt åkte ner i golvet i en enda röra. Jag får väl använda fantasin och handboken för att få ordning på allt igen.

    Det är svårt och tar en väldig tid att göra rent kolvarna. Kan jag stoppa ner dem i en hink mer lacknafta eller förstör jag något då?

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Bruksvägen den 2016-11-07 klockan 18:04.

  20. #220
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    777
    Medlem#
    7119
    Det är kolvringsspåren som är viktigast att rengöra.

Liknande ämnen

  1. projekt 9-3 2.8t V6
    Av sjoanjr i forum Projekt
    Svar: 164
    Senaste inlägg: 2016-03-29, 20:25
  2. 93 SSR projekt!
    Av Micke i forum Projekt
    Svar: 48
    Senaste inlägg: 2013-04-01, 08:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •