Sidan 81 av 82 FörstaFörsta ... 317179808182 SistaSista
Resultat 1 601 till 1 620 av 1625

Ämne: Amatör meckar Saab 9-3

  1. #1601
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    694
    Hej igen.
    Vi har tagit bort fjäderbenen i fram på grabbens 9-3 vektor -06 för att byta fjädrar som gått av. Nu undrar vi om det är lika bra att byta stötdämpare medan vi ändå skruvat isär prylarna. Jag misstänker att vi kollar om stötdämparna är bra genom att trycka ihop den för att sedan se om den går ut igen. Hur snabbt skall den gå ut igen? Hur vet man att den fungera som den skall?

  2. #1602
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 121
    Om bilen känns bra så skulle jag nog inte byta dämparna i onödan. Jag har bytt fjädrar på båda 9-3:orna men dämparna fungerar bra fortfarande. Nu har bilarna bara gått drygt 15000 mil respektive 12700 mil. Jag kanske hade resonerat annorlunda om de hade gått 25000 mil. Folk har ju olika underhållsfilosofier men det vanligaste är nog att bara byta det som är dåligt om inte en okulärbesiktning indikerar att en del snart ger upp. Läcker någon dämpare olja så skulle jag byta den och grannen på andra sidan.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  3. #1603
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 118
    Medlem#
    10350
    Nu vet jag inte exakt hur det ser ut på 9-3 men det är väldigt ofta fjäderbenslagringen som är orsaken till att en fjäder går av. Många byter bara fjädern och det slutar med att nya fjädern går av inom ett år.
    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  4. #1604
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    694
    Tack för svaren. Vi låter de befintliga dämparna sitta kvar

  5. #1605
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 121
    Axiallagren på båda mina bilar var slut och byttes https://www.maptunparts.se/sok/axiallager
    Stödlagren på ng9-3 var väldigt rostiga och en pressmutter lossnade.
    Nya stödlager lackerades med två lager Hagmans Primer CA.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  6. #1606
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    694
    Vi har köpt nya stödlager men axiallagren är det inget fel på. Att rostskydda stödlagren var ju smart, det har vi inte tänkt på. De är inte monterade ännu, så vi har tid att tänka om. Tack för det.

  7. #1607
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    694
    Har läst på nätet om att det ska gå att uppdatera mjukvaran i Saaben för att bland annat få växellådan att växla lite mjukare. Har upplevt att den "tvekar" lite eller "drar" lite väl långt ibland mellan växlarna. Har även haft lite strul med elhissarna, att de åkt ned och upp för att sedan fastna på hälften ett tag. Hört att mjukvaruuppdateringen även kan lösa detta problem. Är det något ni känner till och vet vart man kan få tag på uppdatering?
    Det gäller grabbens ‪93 - 2006‬, sportcombi. Automatlåda

  8. #1608
    Steg 6
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    8758
    Växellådan behöver omkalrering om man bökat i den, men kan troligen må bra av det även pga. slitage. Du ska dock vara medveten om att solenoiderna på den lådan är en svag punkt och relativt felbenägna.

    I princip så finns alla Saabs uppdateringar i TIS2000 eller GlobalTIS och trycks in med Tech2.
    9-5 2.3t SC 2000, 55000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #1609
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 043
    Bytt olja i lådan?

    Ang ellssarna så gissar jag att dom är med klämmskydd, har i testat att kalibrera dom på vanligt vis?

    Håll nere ner knappen på hissen till sen är nere + 4 sekunder.
    Sen tryck den åt andra hållet och håll nere den hela vägen upp + 4 sekunder
    då ska det pipa till i bilen.
    gör det inte det så repetera direkt.
    INGEN auto ner o släppa knappen, knappen ska hållas inne hela vägen ner och upp.

    Detta behöver göras separat för varje ruta för att "lära in" klämskyddet.

  10. #1610
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    694
    Tack för era svar. Är det svårt att själv renoveras lådan, även om vi aldrig sett insidan på en sådan?

  11. #1611
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 131
    Medlem#
    6973
    Jag har inte hittills inte sett någon privatperson som gjort något internt jobb på AisinWarner lådorna.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  12. #1612
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    694
    Är det dumt att ge sig på det när man aldrig gjort det förr?

  13. #1613
    Steg 6
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    8758
    Konventionell visdom är att man lämnar bort arbeten på automatlådornas innandömme till någon som vet vad de pysslar med (och troligen har utrustningen). Även de allra flesta vanliga verkstäder gör så. Däremot kan man byta solenpiderna utan att öppna själva lådan, om det är där felet ligger.

    Så, det är troligen inget man ska göra om man inte vet vad man ger sig in på. Men om du gör det och lyckas så får du antagligen nya kompisar...
    9-5 2.3t SC 2000, 55000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  14. #1614
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    694
    Jag är väldigt nyfiken av mig och har ett flertal gånger gett mig in på saker och ting jag inte haft en aning om. För det mesta har det lyckats. även om kunskapen blivit dyrköpt. När det kommer till automatlådor kanske jag skall stilla min nyfikenhet. Att byta solenpiderna skulle vara kul. Jag har aldrig ens hört ordet tidigare. Var hittar men information om hur man går till väga?

  15. #1615
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 121
    Solenoid = elektromagnet = dragmagnet är en komponent som åstadkommer en mekanisk rörelse genom att mata in elektrisk energi.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  16. #1616
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    694
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Solenoid = elektromagnet = dragmagnet är en komponent som åstadkommer en mekanisk rörelse genom att mata in elektrisk energi.
    Ja, när du förklarar det vet jag vad det är, och jag kanske till och med hört ordet. Går den att byta utan att ta ur lådan?

  17. #1617
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 121
    Ingen aning, jag har aldrig ägt en tomatlåda. Brukar förekomma på hyrbilar i landet i väst.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  18. #1618
    Steg 6
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Bruksvägen Visa inlägg
    Ja, när du förklarar det vet jag vad det är, och jag kanske till och med hört ordet. Går den att byta utan att ta ur lådan?
    Det finns flera st (5 tror jag), man byter bara den/de dåliga. Finns liten anledning att byta bra exemplar. Man byter dem normalt i bilen, men man behöver kalibrera om efter byte.
    9-5 2.3t SC 2000, 55000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  19. #1619
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    694
    Tack för era svar. Det låter som att vi får ge upp och lämna in bilen till någon som kan detta.

  20. #1620
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    1 007
    hej
    jag hade nog börjat med ett eller två "fulbyten" av växellådsoljan först.
    gör först ett byte och kör sen en tank eller två och byt igen.
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

Liknande ämnen

  1. projekt 9-3 2.8t V6
    Av sjoanjr i forum Projekt
    Svar: 164
    Senaste inlägg: 2016-03-29, 19:25
  2. 93 SSR projekt!
    Av Micke i forum Projekt
    Svar: 48
    Senaste inlägg: 2013-04-01, 07:18
  3. Ett projekt...
    Av borkas i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-04-15, 21:29
  4. PROJEKT: Vad får man för 500:-
    Av csan i forum Projekt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-04-08, 22:45
  5. DI/LH projekt
    Av Mr_Lööf i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-04-19, 12:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •