Sidan 80 av 80 FörstaFörsta ... 3070787980
Resultat 1 581 till 1 591 av 1591

Ämne: Amatör meckar Saab 9-3

  1. #1581
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    7 104
    Medlem#
    4458
    Luftmassemätaren som brukar sitta någonstans i insugsröret.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  2. #1582
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    677
    Tack för hjälpen. Kom just på vad LMM är. Skall be dem kolla detta

  3. #1583
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    677
    Kom på att hon sa att det började med att Cruise controlen slutade fungera, om det kan vara en ledtråd

  4. #1584
    Steg 6
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    6 613
    Medlem#
    8758
    Det inträffar när spjället är i limp-home.
    9-5 2.3t SC 2000, 55000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  5. #1585
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    677
    Spjället är i limp- home. Tänkte fixa det imorgon, men hittar inte vart jag kan läsa i Haynes hur jag plockar isär spjället. Jag har läst någonstanns att jag skall göra rent spjället för att det inte skall inträffa igen. Hur skall jag göra rent det och är det något jag bör byta ut.

  6. #1586
    Steg 6
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    6 613
    Medlem#
    8758
    Det går inte att plocka isär det utan att förstöra, men man kan demontera delar. Det som kan gå att fixa är dels isolation på trådar som gett sig, dels att man försiktigt kan renovera potentiometrarna på plats (det kan bli dålig kontakt, alternativt komma in oljedimma och isolera). Få renoverar, den enda säkra lösningen är att köpa ett nytt.

    Min 9-5:a är på tredje spjället, alla köpta nya. Andra märken med samma typ av spjäll har oftast liknande livslängder på spjällen.

    Just det, man brukar pröva att återställa spället en gång först, har man tur kan det hålla ett år eller mer till (men oftast råkar man ut för problemen igen inom några veckor).

    Det är helt ofarligt att köra med spjället i limp-home, och på sommaren brukar tomgången räcka till ändå.
    Senast redigerat av Långmilare den 2019-08-22 klockan 21:14.
    9-5 2.3t SC 2000, 55000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  7. #1587
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    677
    Det som gjorde att det sattes i limp-home var att tanklocket inte var tätt. Har nu bytt lock och allt fungerar igen. Hur kan jag kontrollera om jag bör byta spjäll?

  8. #1588
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 206
    Citat Ursprungligen postat av Bruksvägen Visa inlägg
    Det som gjorde att det sattes i limp-home var att tanklocket inte var tätt. Har nu bytt lock och allt fungerar igen. Hur kan jag kontrollera om jag bör byta spjäll?
    Hur kom du på det här med tanklocket?
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  9. #1589
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    677
    På en verkstad läste de av felkoderna. Det stod att bilen hade ett evaporeringsläckage. Det måste då ha varit en vätskeslang eller något annan som inte var tätt.
    Bör jag göra något åt spjället?

  10. #1590
    Steg 6
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    6 613
    Medlem#
    8758
    EVAP-läckage har inget med spjället att göra, och är mest ett besiktningsproblem. Tanklocket är vanligt, men det finns andra ställen som kan läcka i systemet som ger samma felkoder såsom backventiler (som också ger lite småproblem på tomgång och vid överladdning då det kan bli en läcka förbi turbon).

    Limp-home på spjället beror på att mjukvaran identifierat funktionsproblem i spjället baserat på elektriska mätningar av potentiometrarna, så om du hade limp-home på spjället (garanterat fallet om de 5 klickande kom vid påslag av tändningen) så beror det inte på tanklocket. Jag antar att verkstaden har återställt spjället och nollat dess felkod. Den enda felsökning på gasspjället är att återställa det och se om felet återkommer, typiskt gör det det inom några veckor. Så länge det är sommar och man bara kör landsväg tills motorn är varm är spjäll i limp-home bara ett bekvämlighets- och besiktningsproblem.
    9-5 2.3t SC 2000, 55000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #1591
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    677
    Intressant. Tack för klargörande. Jag skall skaffa ett nytt spjäll så jag har ett när det är dags att byta ut det befintliga.

Liknande ämnen

  1. projekt 9-3 2.8t V6
    Av sjoanjr i forum Projekt
    Svar: 164
    Senaste inlägg: 2016-03-29, 19:25
  2. 93 SSR projekt!
    Av Micke i forum Projekt
    Svar: 48
    Senaste inlägg: 2013-04-01, 07:18
  3. Ett projekt...
    Av borkas i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-04-15, 21:29
  4. PROJEKT: Vad får man för 500:-
    Av csan i forum Projekt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-04-08, 22:45
  5. DI/LH projekt
    Av Mr_Lööf i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-04-19, 12:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •