Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Var finns vevaxelgivaren på Saab 900? (1993)

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -

    Var finns vevaxelgivaren på Saab 900? (1993)

    Tjena har en Saab 900i 2.1 från 93 som jag misstänker vevaxelgivaren har gett sig på. Bilen kan dö under längre körning och sedan ej starta, inte ens med startgas. Häromdagen stannade jag bilen för att tanka, då jag skulle starta var bilen död. Startade sedan efter cirka 5-10min! Hittar ej någon info om vevaxelgivaren, var den finns och om något annat måste monteras bort. Tack på förhand.

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 881
    bakom remskivan på vevaxeln.

    1 användare gillar detta inlägg



  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    kommer man åt givaren? Behöver jag demontera något annat? Har ingen möjlighet att titta på bilen just nu

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 162
    Remskivan måste bort för att komma åt den ena skruven till givaren.

    Skruven till remskivan sitter trångt till. Går inte med en vanlig ½" hylsa dragskaft....
    Måste vara en slimmad modell. Antingen kortad hylsa eller slimmat dragskaft. Själv har jag svetsat en ½" hylsfattning på ett plattjärn som jag använder som dragskaft.

    Finns även dom som borrar ett hål i torpedväggen
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Tackar, ska se vad jag hittar på till helgen!

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av SaabAero Visa inlägg
    Remskivan måste bort för att komma åt den ena skruven till givaren.

    Skruven till remskivan sitter trångt till. Går inte med en vanlig ½" hylsa dragskaft....
    Måste vara en slimmad modell. Antingen kortad hylsa eller slimmat dragskaft. Själv har jag svetsat en ½" hylsfattning på ett plattjärn som jag använder som dragskaft.

    Finns även dom som borrar ett hål i torpedväggen
    Kolla över den nyss, trångt kan man väl lugnt säga! Och vad är det för insex bult som håller skivan, har inget som passar!!

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 162
    Det är vanlig 6-kant skruvskalle till remskivan
    30 eller 32mm

    Själva givaren sitter med Torx
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av SaabAero Visa inlägg
    Det är vanlig 6-kant skruvskalle till remskivan
    30 eller 32mm

    Själva givaren sitter med Torx
    Jag hittade en insex bult av jävligt konstig modell, har kollat med 2 polare och ingen av dom har något som passar, får ta o svetsa på en vanlig bult tror jag


    Så här ser skruven ut
    14642770_1230861213633170_1397651309_n.jpg

  9. #9
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 749
    Medlem#
    4458
    Den ser väl inte speciellt konstig ut. En aning rundade hörn möjligen, vilket borde vara positivt för greppet. Samma pricip som "round corner"-hylsorna till vanliga sexkantskallar.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 162
    Var sitter den skruven ?
    Känner inte alls igen den
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  11. #11
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 081
    Medlem#
    7182
    Det där är väl remskivan till servopumpen?....

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Ett litet missförstånd, det där ej vevaxelns remskiva, den sitter höger om den där skivan, 6 kantig 28mm bult. Har svetsat en kort hylsa på ett skaft så jag kan nå den, hur låser jag motorn så den inte drar runt? Finns inget o lägga emot och köra på startmotorn, fungerar ej växel och bromsen i, tips?

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 162
    Lägg i en växel och ta hjälp av någon som trycker på bromsen
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  14. #14
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 081
    Medlem#
    7182
    I brist på vänner:

    En fuling jag använt på bilar på väg till skroten är att peta i dorn modell grovt i ventileringen i bromsskivan fram så det låser mot bromsoksbygeln, har funkat bra men kanske inget man vill göra på en "finbil". Är ju inget lösning som brukar stå i verkstadshandböckerna direkt...

    Om man anser det lämpligt får man bedömma själv, jag har som sagt använt det på bilar som inte ska ut på vägen igen och då är det ju bara och köra på.

Liknande ämnen

  1. Saab 900 T16 1993
    Av Swedpower i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-08-11, 23:51
  2. Svar: 18
    Senaste inlägg: 2011-07-03, 23:41
  3. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-05-19, 08:00
  4. Var hittar man vevaxelgivaren på en saab ng900 -95?
    Av coffewtflol i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-04-26, 23:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •