Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Oljeläckage 9-5 Aero 2000

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    218

    Oljeläckage 9-5 Aero 2000

    Hejsan!

    Har drabbats av oljeläckage på bilen, verkar komma från baksidan motorblocket; har lyft upp bilen på macken häromdagen och kollat å gjort rent, men såg nya droppar nu igår. Läcker inte när bilen står stilla utan verkar tryckas ut när den kör.

    Till saken: hade större läcka i våras på väg hem från skidsemestern, då visade sig att en del av skruvarna/bultarna inunder tändkassetten var lösa. Detta medfor en del strul och lätt panik i sig, men det löste sig iaf Lite olja fans inuti. Har dragit åt allt där, samt runtom ventilkåpan, men det läcker alltså lite fortfarande. Är packningen som sitter därinne paj pga att den har varit lös? Kan oljan komma ut och rinna ner längst med baksidan motorblocket/tråget och allt den vägen? Är det topplocket det kallas där?

    Kollade annars med lampa uppifrån igår och det verkar läcka på vänstersidan motorblocket, där remmen går högst upp. Sökte lite på forumet, kan det vara kedjespännaren? Kan man skruva loss och lyfta bort den där "hästskon" som verkar hålla i motorn för att komma åt och kolla, eller måste motorn stödjas isf?

    Tips i övrigt? Det är numera andra bilen, används mest för skjutsning av barnen, korta sträckor. Bilen ska dock besiktigas och jg vet inte om det blir problem att den läcker olja då? Inte så snyggt på påfarten där den står heller....

    Tog och tänkte ladda upp bild men ser inte hur nu i mobilen. Kan fixa sen.
    Senast redigerat av JorisS den 2016-10-03 klockan 13:15.

  2. #2
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 797
    Medlem#
    4458
    "hästskon" borde vara det som normalt benämns subframe. Det är precis som du säger, det som håller fast motorn. Den går inte att ta bort utan att man lyfter ur motorn, eller iallafall avlastar den.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    506
    Tror nog ts menar det övre fästet, på forumspråk kallat älghornet för visst är det så, "hästskon" fet frågas om är metalldelen som blockerar sikten ner på remmen och sidan av motorn? Stöd med träbit och domkraft under oljetråget, sen är det lätt att skruva bort. Inspektera rem och vattenpump när det ändå demonteras.
    Bruksbilen 9-5 2.3t SE SC -04.

  4. #4
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 797
    Medlem#
    4458
    Sorry. Har egentligen aldrig mekat 9-5. Gick direkt från 9000 till ng9-3...
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    218
    Korrekt, tror jag

    Bifogar bild, markerade med röd pil. Sedan om det är där det läcker..... hrm. Kommer nog förmodligen lyfta ventilkåpan och byta packning där, den lär inte må bättre av att en del bultarna har varit lösa....
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    ------------------ Nya PÄRLAN ------------------
    Saab 9-5 Aero -00

  6. #6
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 523
    Medlem#
    8163
    Hur högt upp på motorn verkar läckaget komma ifrån?
    Jag tänker osökt på oljetryckskontakten, alternativt runt oljefiltret?
    /Johan

  7. #7
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 118
    Oljefiltret sitter ju på "framsidan" så det borde det inte va och är det så borde det synas.
    Spännaren kan ju läcka och en ny tredoring/stålgummiring samt en o-ring är ju billiga första åtgärder och samtidigt kan spännaren mätas.
    Och har ventilkåpspackningen aldrig bytts på en -00 är det oftast hård som gammal lakrits så en ny sådan samt tätplugg om du inte har automatlåda är enkla åtgärder att göra.
    Och när det görs är det lämpligt att tvätta (utan att vattna generator och startmotor) bort gammal olja för att lättare kunna konstatera om åtgärderna hjälpt.
    Trasa fuktad med t.ex. lacknafta eller fotogen är effektivt i kombination en borste.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    218
    Runt oljefiltret är det rent, läckaget är högt upp någonstans. Får skaffa hem ny packning till kåpan, och grejerna till spännaren. Sen göra rent så gott jag kan då

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    218
    Får återkomma till detta, har inte kommit längre än att beställa hem delarna...

    Räcker det att ta bort älghornet för att komma åt kedjespännaren? Eller ska man bort med mera? Ska man se till att ha några specialverktyg/redskap hemma så jobbet underlättas/kan göras?
    Jag har inte tummarna i mitten men heller ingen bilverkstan så anser ni att detta är något som man klarar själv eller får man bita i det sura och lämna in bilen? Är dock inte 100% på att det ÄR kedjespännaren där det läcker, ser dock ut som så.
    Har skaffat hem packningssats till den, samt ny o-ring till ventilkåpan. Bilen ska in på besiktning innan årsskiftet och det är åtminstone plusgrader nu.... kanske dags att ta tag i bytet och hoppas det löser oljeläckaget
    ------------------ Nya PÄRLAN ------------------
    Saab 9-5 Aero -00

  10. #10
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 229
    Medlem#
    2226
    Du kommer åt kedjespännaren utan att ta bort älghornet.

    http://forum.saabturboclub.com/showt...nnare-saab-9-5
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 738
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av JorisS Visa inlägg
    Får återkomma till detta, har inte kommit längre än att beställa hem delarna...

    Räcker det att ta bort älghornet för att komma åt kedjespännaren? Eller ska man bort med mera? Ska man se till att ha några specialverktyg/redskap hemma så jobbet underlättas/kan göras?
    Jag har inte tummarna i mitten men heller ingen bilverkstan så anser ni att detta är något som man klarar själv eller får man bita i det sura och lämna in bilen? Är dock inte 100% på att det ÄR kedjespännaren där det läcker, ser dock ut som så.
    Har skaffat hem packningssats till den, samt ny o-ring till ventilkåpan. Bilen ska in på besiktning innan årsskiftet och det är åtminstone plusgrader nu.... kanske dags att ta tag i bytet och hoppas det löser oljeläckaget
    Du behöver inte ta bort älghornet för att lossa kedjespännaren, även om det blir lite enklare att se vad man gör om man tar bort den. Det finns ett hål i generatorfästet som man sticker in hylsan i för att komma åt spännaren, dock så brukar man ofta få lossa lite på den skruv (några varv räcker) som håller det övre brythjulet då skruven kan sticka in i hålet en bit vilket gör att hylsan inte går in.

    Här kan du se vilken del som är generatorfästet:
    https://www.bildelsbasen.se/img/a/a/...%EF%BF%BDr.jpg

    Du behöver förstås tillgång till vanliga hylsor för att göra jobbet. Ska du ta bort älghornet så är också några kilar bra att ha då man kan placera dessa mellan oljetråg och subframe (bakom remhjulet). Ska du ta bort ventilkåpan så behövs också torx-bits, och det kan också vara vettigt att ha en gummiklubba till hands om ventilkåpan inte varit demonterad på länge samt någon form av packningsklister för att få den nya packningen att sitta på plats när man sätter tillbaka ventilkåpan.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    218
    Det var ju glädjande info
    Ska se om jag hinner imorgon!

    Tack för infon!
    ------------------ Nya PÄRLAN ------------------
    Saab 9-5 Aero -00

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    218
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan Visa inlägg
    Du behöver inte ta bort älghornet för att lossa kedjespännaren, även om det blir lite enklare att se vad man gör om man tar bort den. Det finns ett hål i generatorfästet som man sticker in hylsan i för att komma åt spännaren, dock så brukar man ofta få lossa lite på den skruv (några varv räcker) som håller det övre brythjulet då skruven kan sticka in i hålet en bit vilket gör att hylsan inte går in.

    Här kan du se vilken del som är generatorfästet:
    https://www.bildelsbasen.se/img/a/a/...%EF%BF%BDr.jpg

    Du behöver förstås tillgång till vanliga hylsor för att göra jobbet. Ska du ta bort älghornet så är också några kilar bra att ha då man kan placera dessa mellan oljetråg och subframe (bakom remhjulet). Ska du ta bort ventilkåpan så behövs också torx-bits, och det kan också vara vettigt att ha en gummiklubba till hands om ventilkåpan inte varit demonterad på länge samt någon form av packningsklister för att få den nya packningen att sitta på plats när man sätter tillbaka ventilkåpan.

    Så då vart det dags... trots allt 3 dagar kvar tills bilens besiktning går ut :P

    Fick bort ventilkåpan utan större problem (dock tack vare gummiklubban ), ser ut som på bifogade bilderna.
    Packningen ser ok ut men är dock rätt hårt.

    Fråga: den där rundingen som sitter till höger sida, typiskt ställe som det då också ser ut att kunna läcka olja ifrån "hålet" om man ser på utsidan - den sitter med två speciella torx skruv med pinne i mitten.
    Är det något man bör göra där? Tänker just på att det tidigare har sett ut som att det läckt olja från hålet... eller är det bara så det ser ut, pga att oljan rinner ner i hålet om det blir glapp i packningen till kåpan där på höger sidan?

    Fråga 2: vilken storlek på hylsan ska man ha till kedjespännaren? Missade detaljen om skruven som evt skall skruvas ut lite - vart sitter den på bilden? Jag försökte med hylsa 21 och 16, två st som jag har längre variant av i mina verktygslådor. Är det en av dessa eller är det, som det brukar vara när det gäller Saab, något speficikt? 22 kanske?
    Går det att få ut kedjespännaren, sätta dit nya packningar och så få tillbaka allt igen utan att det blir några enorma problem i och med att man inte kan se något man gör?



    Sedan en helt annan fråga: p-bromsarna tar väldigt sena, dvs måste dra spaken hela vägen och bromsen tar ju typ sista hacket eller så. Går detta att justera vid spaken, som på 9000? Om ja: hur kommer man åt? Har svårt att få loss konsollen.. allt rör på sig lite grann där, men jag kan inte få bort någon del. Gissar att det kan finnas lite gott under förvaringsfacket inunder armstödet i konsollen? Finns kanske info om det i andra trådar, tänkte passa på när jag ändå håller på skriva här
    Konstaterade vil hjulskifte att vänster back inte tog alls knappt, men eftersom båda är rätt slöa så tänkte jag testa å börja med att justera åt båda och se om det räcker. Annars får man ge sig på reglaget vid bromsen/bromsoket.... yippeeee

    Tack!
    //J
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    ------------------ Nya PÄRLAN ------------------
    Saab 9-5 Aero -00

  14. #14
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 118
    Citat Ursprungligen postat av JorisS Visa inlägg

    Fråga: den där rundingen som sitter till höger sida, typiskt ställe som det då också ser ut att kunna läcka olja ifrån "hålet" om man ser på utsidan - den sitter med två speciella torx skruv med pinne i mitten.
    Är det något man bör göra där? Tänker just på att det tidigare har sett ut som att det läckt olja från hålet... eller är det bara så det ser ut, pga att oljan rinner ner i hålet om det blir glapp i packningen till kåpan där på höger sidan?
    Förutom ny ventilkåpspackning rekommenderas en ny tätplugg 9135211, den gamla går att återanvända med t.ex. Loctites blå packningssilikon (även om vissa avskyr silikon)
    Pluggen går att trycka ur utan att lossa överfallet med specialtorxen men verktyg finns att köpa här.

    Citat Ursprungligen postat av JorisS Visa inlägg
    Fråga 2: vilken storlek på hylsan ska man ha till kedjespännaren? Missade detaljen om skruven som evt skall skruvas ut lite - vart sitter den på bilden? Jag försökte med hylsa 21 och 16, två st som jag har längre variant av i mina verktygslådor. Är det en av dessa eller är det, som det brukar vara när det gäller Saab, något speficikt? 22 kanske?
    Går det att få ut kedjespännaren, sätta dit nya packningar och så få tillbaka allt igen utan att det blir några enorma problem i och med att man inte kan se något man gör?
    Hela spännaren tror jag är 27 om jag inte minns fel, kan kolla om en stund.



    Citat Ursprungligen postat av JorisS Visa inlägg
    Sedan en helt annan fråga: p-bromsarna tar väldigt sena, dvs måste dra spaken hela vägen och bromsen tar ju typ sista hacket eller så. Går detta att justera vid spaken, som på 9000? Om ja: hur kommer man åt? Har svårt att få loss konsollen.. allt rör på sig lite grann där, men jag kan inte få bort någon del. Gissar att det kan finnas lite gott under förvaringsfacket inunder armstödet i konsollen? Finns kanske info om det i andra trådar, tänkte passa på när jag ändå håller på skriva här
    Konstaterade vil hjulskifte att vänster back inte tog alls knappt, men eftersom båda är rätt slöa så tänkte jag testa å börja med att justera åt båda och se om det räcker. Annars får man ge sig på reglaget vid bromsen/bromsoket.... J
    Man justerar handbromsen med justerskruven i trumman vid hjulen, när det är gjort hämtar man hem ev. slack vid spaken. 10mm lång hylsa i förvaringsfacket. Det är dock vanligt att wire behöver bytas pga. att den är töjd och har trasiga tätningar och kärvar.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    218
    Tack för snabb svar!

    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Förutom ny ventilkåpspackning rekommenderas en ny tätplugg 9135211, den gamla går att återanvända med t.ex. Loctites blå packningssilikon (även om vissa avskyr silikon)
    Pluggen går att trycka ur utan att lossa överfallet med specialtorxen men verktyg finns att köpa här.
    Köpte packningsklister, kan det funka? Pluggen kostar förvisso inget men hade tänkt fixa med detta imorgon, hinner inte få hem den i tid antagligen. Kollade Mekonomen/Biltema men hittar inte delen där.
    Ska kika om de har Loctite blå packningssilikon här någonstans (Jula, Bauhaus, Biltema osv finns.... vart säljs sånt?)

    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Hela spännaren tror jag är 27 om jag inte minns fel, kan kolla om en stund.
    Kolla gärna, ska till Biltema om en stund så kan skaffa med en sådan isf.


    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Man justerar handbromsen med justerskruven i trumman vid hjulen, när det är gjort hämtar man hem ev. slack vid spaken. 10mm lång hylsa i förvaringsfacket. Det är dock vanligt att wire behöver bytas pga. att den är töjd och har trasiga tätningar och kärvar.
    Förvaringsfacket är ju "stängt" och ser inte hur man kan få ut facket utan att få upp/bort hela plastdelen på mittkonsollen?
    Jag är orolig att det blir "mission impossible" att fixa med justerskruven i trumman, ingen har väl varit där på många år....
    ------------------ Nya PÄRLAN ------------------
    Saab 9-5 Aero -00

  16. #16
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 118
    Den Loctite jag använder va inte Loctite utan Permatex Ultra Blue
    Överfallens skruvar med pigg är T40

    Spännaren har måttet 26mm så en 27mm sexkanthylsa fungerar och dem bör vara mist 23mm djup invändigt. Skruven till spännaren är 12mm

    Öppna förvaringsfacket !! och lyft på gummimattan
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    218
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Öppna förvaringsfacket !! och lyft på gummimattan
    Hoppsan...*skäms*

    Tack igen, får se om det blir ordning imorgon
    ------------------ Nya PÄRLAN ------------------
    Saab 9-5 Aero -00

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    218
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Den Loctite jag använder va inte Loctite utan Permatex Ultra Blue
    Överfallens skruvar med pigg är T40

    Spännaren har måttet 26mm så en 27mm sexkanthylsa fungerar och dem bör vara mist 23mm djup invändigt. Skruven till spännaren är 12mm

    Öppna förvaringsfacket !! och lyft på gummimattan
    Då gick det lite bättre

    Justerade handbromsen så den tar lite tidigare, men tyvärr så är det bara höger bak som tar. Kollade vid bromsen och ser att högersidan drar och släpper bra, medan vänster sida kärvar och den drar inte alls lika hårt heller. Har vänstra vajret tänjats ut så pass mycket eller är detta då det som kan och bör justeras med justerskruven?
    Visst vore det bättre att byta vajret men detta är andra bilen och det är ju det med tid, pengar och ork....

    Bråkar med packningen till ventilkåpan som givetvis är "snurrat" vid ett av hålen runt mittensektionen, vilket gör att den pekar åt fel håll... har haft i packningsklister och väntar tills det har torkat/fastnat tillräckligt bra så att skiten sitter kvar och jag kan montera tillbaka kåpan.
    Överfallens skruvar sitter fast som satan och får jag inte loss. Får vara som det är då...

    Sedan så verkar mycket riktigt skruven från övre brythjulet sitta lite i vägen, får inte i hylsan så det känns att den tar något. Ser dock ingen möjlighet att komma åt och lossa på skruven, sitter massa slangar och rör i vägen?! Ska man ut med älghornet ändå då eller finns något knep jag inte kommit på själv?


    Känns just nu som att får jag tbx kåpan och kan jag justera in vänstra p-bromsen så den tar ordentligt får det väl räcka med det, sedan besikta och se hur dömen faller ut.
    Inte väder att sitta och mecka allt för omständiga grejer nu.
    ------------------ Nya PÄRLAN ------------------
    Saab 9-5 Aero -00

  19. #19
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    876
    Hade samma problem med läckage där, trots nyrenoverad motor så ska det fuktas där.. hmm.
    Givetvis ny packning, hjälpte föga. Inte alls snyggt när motorn var lackad i silver.
    Jag fixade problemet med packningskletet från Saab. Både under packningen vid ventilkåpan och över.

    Inget läckage.

    Använder man siliconbaserad massa så undvik överflöd. Sätter sig i silen.
    Senast redigerat av toorp den 2016-12-29 klockan 16:20.

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    218
    Så då! Lyckades justera handbromsen så den tar ordentligt nu (och släpper dessutom ), samt fick tillbaka ventilkåpan med - som det ser ut - packningen på rätt sätt. Får se om det fortsätter läcka, i så fall är det iaf inte därifrån utan då får jag väl ge mig på den där kedjespännaren ändå...

    Tack för hjälpen, håll tummarna inför besiktningen imorgon
    ------------------ Nya PÄRLAN ------------------
    Saab 9-5 Aero -00

Liknande ämnen

  1. 9-5 Aero -03 , Oljeläckage
    Av lust i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2016-06-06, 12:56
  2. [LÖST] Oljeläckage spjällhus OG9-5
    Av Poker i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-08-29, 18:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •